Podobieństwa.pdf

(76 KB) Pobierz
Podobieństwa
GALERIA TOLERANCJI
Podobie ń stwa
Ćwiczenie to słuŜy poznaniu się grupy i zaaklimatyzowaniu
OGìLNY OPIS
w niej. W trójkach uczestnicy mogą ze sobą rozmawiać,
dyskutować, zgadzać się ze sobą nawzajem i sprzeciwiać się
sobie,innymisłowy,mogąonisięgnąćniecogłębiej,przekroczyć
granice „small talk", zaprezentować się w swojej
indywidualności, a mimo to rozwinąć wspólny wątek.
Atotworzyzaufanie.
CELE
- Integracja,poznaniesię
- Wyznawanewartości
- Budowaniezespołu
- Rozwiązywaniekonfliktów
MATERIAýY
brak
CZAS
TRWANIA
30–45min
LICZBA OU
1224
1. Osoby uczestniczące dobierają się trójkami i próbują przy tym
znaleźć osoby o róŜnych temperamentach. Trójki siadają
razem i otrzymują następujące zadanie: „Znajdźcie trzy
rzeczy, które są wspólne dla kaŜdego z was". Podobieństwami
tymi nie moŜe być nic, co jest oczywiste albo widoczne
PROCEDURA
na pierwszy rzut oka. (Przykład: „Wszyscy troje mamy
brązowewłosy".)Musząposzukaćczegoś,cozwiązanejestzich
upodobaniami,ichbiografiąalbowyobraŜeniamiowartościach.
Trójki mają pięć minut czasu, aby znaleźć te podobieństwa.
Potem kaŜda z trójek wybiera jednego rzecznika/
rzeczniczkę, który/która przedstawi jej członków całej
grupieiopowie,jakiepodobieństwaudałoimsięznaleźć.
2. W drugiej rundzie osoby uczestniczące tworzą nowe podgrupy.
Tymrazempowstajątrójki,którychczłonkowie/członkiniemają
róŜne kształty nosów. W następnej rundzie chodzi o trzy
1
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
39325965.003.png 39325965.004.png 39325965.005.png
GALERIA TOLERANCJI
osobiste zalety, jakie są wspólne dla wszystkich członków
podgrupy. Znowu mają oni do dyspozycji pięć minut, a
następniejednaosobaprzedstawiacałątrójkęiopowiada,jakie
wspólnezaletyudałoimsięznaleźć.
3. Przed trzecią rundą uczestnicy/uczestniczki znowu tworzą nowe
podgrupy. Tym razem powstają trójki, których członkowie/
członkiniemająróŜnekciuki.Wtejtrzeciejiostatniejrundzie
naleŜy znaleźć szczególnie waŜne podobieństwo: Jakie trzy
rzeczywywołująuwasszczególnązłość?Jesttodośćosobiste
pytanie,którewinnychokolicznościachmogłobyewentualnie
sprawićwraŜeniegroźnego.
4. Uczestnicy/uczestniczki zostają poproszeni o to, by
porozmawiali na temat swoich uczuć i opowiedzieli sobie
nawzajem, w jakich okolicznościach ogarnia ich złość albo
gniew.Tymrazemmajądodyspozycjidziesięćminut.Następnie
znowujednaosobazkaŜdejtrójkiprzedstawiapozostałychjej
członków i opowiada o tym, jakie podobieństwa udało się im
znaleźćwtejrundzie.
WSKAZìWKI
W ćwiczeniu tym proces grupowy odpowiednio do wyŜszych
wymagańzadań,jakiemajązostaćrozwiązanejestdośćmocno
zróŜnicowany. A przy tym wysuwają się tutaj na pierwszy plan
pytaniaoprzywództwo.WfazieocenymoŜnaomówićproblemy,
którewynikająwzwiązkuzprzewodzenieminnymi.
UWAGI
Źródło:VopelKlaus.,Kreatywnerozwiązywaniekonfliktów.Zabawy
ićwiczeniadlagrup,Jedność,Kielce,2003,s.50
2
ProjektjestdofinansowywanyześrodkówWspólnotyEuropejskiejiMinisterstwaPracyiPolitykiSpołecznej
www.galeriatolerancji.org.pl
39325965.006.png 39325965.001.png 39325965.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin