WYKŁAD 3 i 4 Problem postępu naukowo technicznego.doc

(53 KB) Pobierz
WYKŁAD 3 i 4 22

WYKŁAD 3 i 4 22.10.2004

 

III. Problem postępu naukowo technicznego

 

DIAGNOZA WSPÓŁCZESNOŚCI

PROGNOZY EDUKACYJNE

1. Ponowoczesne dylematy moralne

·         Chaos i różnorodność eksponowanych wartości i norm

·         Ku jakim wartościom prowadzić wychowanka

1. Poszukiwania etyków (myśl ponowoczesna Z. Baumana)

·         Problem wolności i jej granic w wychowywaniu

 

IV.

 

DIAGNOZA WSPÓŁCZESNOŚCI

PROGNOZY EDUKACYJNE

IV. Problem relacji międzypokoleniowych

·         Zmiana układu starsze – młodsze pokolenia

·         Trudna sytuacja bycia autorytetem dla młodych

IV. Potrzeba budowania dwupodmiotowych relacji dorosły - dziecko

 

Teoria dystansu międzypokoleniowego Margaret Mead

1.      Kultury postfiguratywne – autorytety w przyszłości („dziadkowie uczą wnuków”) – tradycyjne.

2.      Kultury figuratywne – zorientowanie na rówieśników („uczą się od siebie podobnych”) – współcześnie przemijające.

3.      Kultury prefiguratywne – („młodych, którzy uczą starych”).

 

POJĘCIA:

Edukacja – ex duco – łac. – wyprowadzam, ogół zamierzonych i niezamierzonych oddziaływań(instytucjonalnych i indywidualnych) formujących zdolności życiowe (fizyczne, intelektualne, emocjonalne i społeczne).

Wychowanie – śwaidome i celowe działanie pedagogiczne zmierzające do osiągnięcia korzystnych zmian rozwojowych w osobowości wychowanka.

Kształcenie – proces wspomagania uczącej się jednostki w poznawaniu świata i samej siebie, a więc proces dotyczy przede wszystkim strefy poznawczej.

 

 

WYCHOWYWANIE









 

Definicje praktyczne

Definicje adaptacyjne

Definicje sytuacyjne

Definicje ewolucyjne

Ważne oddziaływanie (praktyka) wychowawcy

Ważny cel przystosowania do grupy

Ważne środowisko i ogół zdarzeń

Ważne osiągnięcie dojrzałości

·         Proces

praktyczny.

·         Ważny

wychowanek.

·         Przekazywanie

wychowankowi norm, ideałów i wartości, które panują w danej grupie.

·         Ważny

wychowanek w kontekście jego świata i życiowych doświadczeń.

·         Ważne

zmiany wewnętrzne w skutek, co się wokół niego dzieje.

DEFINICJA (własne połączenie 4 powyższych cech):

Jest to świadome i celowe przekazywanie informacji, nauczanie, oddziaływanie, wykorzystujące doświadczenia życiowe, jego środowisko i ogół zdarzeń oraz to, co się wokół wychowanka dzieje.

 

FUNKCJE WYCHOWANIA:

Wychowanie ma:

Zaspokoić potrzeby:

  1. społeczne – (trwałość i zmiany), a w tym następujące funkcje:

·         zachowawcze – wychowuje pokolenia w duchu wierności i przywiązania do tradycji.

·         rozwojowe – wychowuje wychodząc naprzeciw rozwojowi i postępowi

  1. indywidualne – (przystosowania i indywiduacji), a w tym następujące funkcje:

·         adaptacyjne

·         kreatywne

 

SOCJALIZACJA                                                                                                                           WYCHOWANIE









 

                                                       

Oddziaływanie społeczne

 

Socjalizator

Wychowawca

Osoba reprezentująca większą zbiorowość, nieuświadamiająca sobie swojej roli społecznej

Osoba świadoma reprezentanta zbiorowości

TREŚĆ:

·         Sposoby zachowania

·         Normy i modele

·         Zasoby wiedzy o rzeczywistości bezpośredniej

TREŚĆ:

·         Akceptowane sposoby zachowania

·         Wzory i ideały

·         Wiedza wykraczająca poza bezpośrednią rzeczywistość

Proces spontaniczny, nie kierowany, który pomaga przystosować.

Pomaga w rozwoju, kształceniu i edukacji.

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin