Wyklad Programowanie PLC.pdf

(1338 KB) Pobierz
J zyk schematów drabinkowych LD
J zyk ten umo liwia realizacj zada sterowania za pomoc
standaryzowanych symboli graficznych, wynikaj cych z listy symboli sterownika.
Uwzgl dniaj c nast pnie wła ciwe zasady tworzenia programu steruj cego
umieszcza si te symbole w odpowiednich miejscach ekranu, tworz c tym samym
struktur programu steruj cego. Ró ne symbole u ywane w programie steruj cym
oznaczaj zarówno operandy, jak i instrukcje.
Do poł cze operandów u ywane s tzw. linie ł cz ce. W wyniku takich
poł cze otrzymujemy np.: funkcje sumy logicznej, iloczynu logicznego, itp.
Dopuszcza si równie u ywanie zdefiniowanych bloków reprezentuj cych
gotowe bloki funkcyjne, np.: Timer, Counter.
Tradycyjny j zyk programowania sterowników, zapisany w formie szczebli,
wykonywany jest od góry do dołu. Program steruj cy wykonywany jest szczebel
po szczeblu kolejno od lewej do prawej strony ka dego szczebla.
Przepływ sygnału logicznego w ka dym ze szczebli jest kontrolowany przez
prosty zestaw funkcji programistycznych, pracuj cych podobnie jak przeka niki i
styki mechaniczne. To czy styk prze le sygnał logiczny wzdłu szczebla zale y od
warto ci zmiennej zwi zanej z tym stykiem w programie. Przykładowo, styk mo e
przesyła sygnał logiczny, je eli powi zana z nim zmienna ma warto 1. Ten sam
styk nie b dzie przesyłał sygnału logicznego, je eli powi zana z nim zmienna ma
warto 0.
Je eli styk lub inna funkcja wyst puj ca w szczeblu nie przesyła dalej sygnału
logicznego, pozostałe elementy szczebla nie s wykonywane. Sygnał przepływa
wzdłu lewej szyny w dół i dochodzi do nast pnego szczebla.
Szczebel mo e zawiera wiele zło onych funkcji do przemieszczania danych
w pami ci, przeprowadzania oblicze matematycznych, czy sterowania
komunikacj pomi dzy sterownikiem a pozostałymi urz dzeniami w systemie.
Elementy obwodu mog by ł czone poziomo - szeregowo (stan tego
poł czenia odpowiada iloczynowi logicznemu), lub pionowo – równolegle (suma
logiczna).
1
915473223.002.png 915473223.003.png
W przypadku j zyka LD wykonywanie programu polega na „przepływie
pr du”, przy czym obowi zuj nast puj ce zasady:
· warto adnego elementu obwodu nie powinna by wyznaczona dopóki nie
wyznaczono warto ci wszystkich jego wej ,
· wyznaczenie warto ci elementu obwodu nie mo e by zako czone dopóki nie
wyznaczono warto ci dla wszystkich jego wyj ,
· wykonanie programu dla całego obwodu nie jest zako czone dopóki nie
wyznaczono warto ci wyj dla wszystkich elementów tego obwodu,
· kolejne obwody powinny by wyznaczane w kolejno ci z góry na dół, tak jak
pojawiaj si w j zyku drabinkowym, wyj tkiem b dzie wprowadzenie
elementów kontrolnych (np. warunek skoku, powrót warunkowy lub
bezwarunkowy).
· ka dy blok powinien zawiera przynajmniej jedno wej cie i wyj cie logiczne
by umo liwi przepływ pr du przez blok.
Podstawowymi elementami schematu drabinkowego s :
Û przeka niki (relays) W skład przeka nika wchodz :
· cewka - przekazuje stan poł czenia z lewej strony na praw powoduj c
jednocze nie zapami tanie stanu poł czenia z jej lewej strony przez
przypisan jej zmienn logiczn ,
· styki - s elementami przekazuj cymi do poł czenia poziomego po prawej
stronie styku stan b d cy wynikiem mno enia logicznego (AND) stanu
linii ł cz cej po lewej stronie styku oraz przypisanej mu warto ci
logicznej. Styk nie modyfikuje warto ci skojarzonej z nim zmiennej.
Mo emy wyró ni przeka niki typu latch (zatrzask) z podtrzymaniem sygnału
wej ciowego sygnałem wyj ciowym, przeka niki impulsowe reaguj ce tylko na
zmian stanu wej ciowego (przej cie z „0” na „1” lub odwrotnie).
Û Czasomierze (Timery)
  umo liwiaj realizacj uwarunkowa czasowych w programie steruj cym
zliczaj c czas. Mo emy wyró ni czasomierze zał czaj ce, sygnał na
wyj ciu pojawi si gdy wej cie b dzie w stanie wysokim i upłynie czas
zadany. W czasomierzach wył czaj cych sygnał na wej ciu powoduje
wyzerowanie czasomierza i przej cie wyj cia w stan wysoki, zanik sygnału
wej ciowego rozpoczyna odliczanie zadanego czasu, po osi gni ciu
którego nast puje zanik sygnału na wyj ciu.
Û Liczniki
  Rozró niamy liczniki zliczaj ce w gór i liczniki zliczaj ce w dół, słu
one do zliczania zdarze . Zmiana wej cia licznika z „0” na „1” powoduje
zwi kszenie lub zmniejszenie warto ci bie cej o jeden.
Ka dy czasomierz i licznik wykorzystuje kolejne trzy słowa pami ci (rejestry) w
których przechowuje warto bie c , warto zadan oraz słowo kontrolne.
2
Cały zestaw przeka ników i funkcji drabiny logicznej jest nazywany
"Zestawem instrukcji" sterownika.
Zestaw instrukcji sterownika VersaMax (fragmenty)
3
915473223.004.png
4
915473223.005.png
Lokalizacja danych w pami ci sterownika
Pami zorientowana rejestrowo
Ka dy adres w pami ci zorientowanej rejestrowo oznacza pojedyncze słowo bitowe (o
długo ci 16 bitów). W pami ci tego typu przechowywane s nast puj ce dane:
%AI – warto wej ciowych zmiennych analogowych,
%AQ – warto wyj ciowych zmiennych analogowych
%R – rejestry słu ce do przechowywania danych liczbowych
Pami zorientowana bitowo
Ka dy adres w pami ci oznacza pojedynczy bit, który mo e przyjmowa warto ci 0 lub 1
5
915473223.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin