Wyklad Programowanie PLC.pdf
(
1338 KB
)
Pobierz
J
zyk schematów drabinkowych LD
J
zyk ten umo
liwia realizacj
zada
sterowania za pomoc
standaryzowanych symboli graficznych, wynikaj
cych z listy symboli sterownika.
Uwzgl
dniaj
c nast
pnie wła
ciwe zasady tworzenia programu steruj
cego
umieszcza si
te symbole w odpowiednich miejscach ekranu, tworz
c tym samym
struktur
programu steruj
cego. Ró
ne symbole u
ywane w programie steruj
cym
oznaczaj
zarówno operandy, jak i instrukcje.
Do poł
cze
operandów u
ywane s
tzw. linie ł
cz
ce. W wyniku takich
poł
cze
otrzymujemy np.: funkcje sumy logicznej, iloczynu logicznego, itp.
Dopuszcza si
równie
u
ywanie zdefiniowanych bloków reprezentuj
cych
gotowe bloki funkcyjne, np.: Timer, Counter.
Tradycyjny j
zyk programowania sterowników, zapisany w formie szczebli,
wykonywany jest od góry do dołu. Program steruj
cy wykonywany jest szczebel
po szczeblu kolejno od lewej do prawej strony ka
dego szczebla.
Przepływ sygnału logicznego w ka
dym ze szczebli jest kontrolowany przez
prosty zestaw funkcji programistycznych, pracuj
cych podobnie jak przeka
niki i
styki mechaniczne. To czy styk prze
le sygnał logiczny wzdłu
szczebla zale
y od
warto
ci zmiennej zwi
zanej z tym stykiem w programie. Przykładowo, styk mo
e
przesyła
sygnał logiczny, je
eli powi
zana z nim zmienna ma warto
1. Ten sam
styk nie b
dzie przesyłał sygnału logicznego, je
eli powi
zana z nim zmienna ma
warto
0.
Je
eli styk lub inna funkcja wyst
puj
ca w szczeblu nie przesyła dalej sygnału
logicznego, pozostałe elementy szczebla nie s
wykonywane. Sygnał przepływa
wzdłu
lewej szyny w dół i dochodzi do nast
pnego szczebla.
Szczebel mo
e zawiera
wiele zło
onych funkcji do przemieszczania danych
w pami
ci, przeprowadzania oblicze
matematycznych, czy sterowania
komunikacj
pomi
dzy sterownikiem a pozostałymi urz
dzeniami w systemie.
Elementy obwodu mog
by
ł
czone poziomo - szeregowo (stan tego
poł
czenia odpowiada iloczynowi logicznemu), lub pionowo – równolegle (suma
logiczna).
1
W przypadku j
zyka LD wykonywanie programu polega na „przepływie
pr
du”, przy czym obowi
zuj
nast
puj
ce zasady:
· warto
adnego elementu obwodu nie powinna by
wyznaczona dopóki nie
wyznaczono warto
ci wszystkich jego wej
,
· wyznaczenie warto
ci elementu obwodu nie mo
e by
zako
czone dopóki nie
wyznaczono warto
ci dla wszystkich jego wyj
,
· wykonanie programu dla całego obwodu nie jest zako
czone dopóki nie
wyznaczono warto
ci wyj
dla wszystkich elementów tego obwodu,
· kolejne obwody powinny by
wyznaczane w kolejno
ci z góry na dół, tak jak
pojawiaj
si
w j
zyku drabinkowym, wyj
tkiem b
dzie wprowadzenie
elementów kontrolnych (np. warunek skoku, powrót warunkowy lub
bezwarunkowy).
· ka
dy blok powinien zawiera
przynajmniej jedno wej
cie i wyj
cie logiczne
by umo
liwi
przepływ pr
du przez blok.
Podstawowymi elementami schematu drabinkowego s
:
Û
przeka
niki
(relays) W skład przeka
nika wchodz
:
·
cewka
- przekazuje stan poł
czenia z lewej strony na praw
powoduj
c
jednocze
nie zapami
tanie stanu poł
czenia z jej lewej strony przez
przypisan
jej zmienn
logiczn
,
·
styki -
s
elementami przekazuj
cymi do poł
czenia poziomego po prawej
stronie styku stan b
d
cy wynikiem mno
enia logicznego (AND) stanu
linii ł
cz
cej po lewej stronie styku oraz przypisanej mu warto
ci
logicznej. Styk nie modyfikuje warto
ci skojarzonej z nim zmiennej.
Mo
emy wyró
ni
przeka
niki typu latch (zatrzask) z podtrzymaniem sygnału
wej
ciowego sygnałem wyj
ciowym, przeka
niki impulsowe reaguj
ce tylko na
zmian
stanu wej
ciowego (przej
cie z „0” na „1” lub odwrotnie).
Û
Czasomierze (Timery)
umo
liwiaj
realizacj
uwarunkowa
czasowych w programie steruj
cym
zliczaj
c czas. Mo
emy wyró
ni
czasomierze zał
czaj
ce, sygnał na
wyj
ciu pojawi si
gdy wej
cie b
dzie w stanie wysokim i upłynie czas
zadany. W
czasomierzach wył
czaj
cych sygnał na wej
ciu powoduje
wyzerowanie czasomierza i przej
cie wyj
cia w stan wysoki, zanik sygnału
wej
ciowego rozpoczyna odliczanie zadanego czasu, po osi
gni
ciu
którego nast
puje zanik sygnału na wyj
ciu.
Û
Liczniki
Rozró
niamy liczniki zliczaj
ce w gór
i liczniki zliczaj
ce w dół, słu
one do zliczania zdarze
. Zmiana wej
cia licznika z „0” na „1” powoduje
zwi
kszenie lub zmniejszenie warto
ci bie
cej o jeden.
Ka
dy czasomierz i licznik wykorzystuje kolejne trzy słowa pami
ci (rejestry) w
których przechowuje warto
bie
c
, warto
zadan
oraz słowo kontrolne.
2
Cały zestaw przeka
ników i funkcji drabiny logicznej jest nazywany
"Zestawem instrukcji" sterownika.
Zestaw instrukcji sterownika VersaMax (fragmenty)
3
4
Lokalizacja danych w pami
ci sterownika
Pami
zorientowana rejestrowo
Ka
dy adres w pami
ci zorientowanej rejestrowo oznacza pojedyncze słowo bitowe (o
długo
ci 16 bitów). W pami
ci tego typu przechowywane s
nast
puj
ce dane:
%AI
– warto
wej
ciowych zmiennych analogowych,
%AQ
– warto
wyj
ciowych zmiennych analogowych
%R
– rejestry słu
ce do przechowywania danych liczbowych
Pami
zorientowana bitowo
Ka
dy adres w pami
ci oznacza pojedynczy bit, który mo
e przyjmowa
warto
ci 0 lub 1
5
Plik z chomika:
Hiperbos
Inne pliki z tego folderu:
ABC_Programowania sterownikĂłw.pdf
(1550 KB)
FX3U_RS-485_PL.pdf
(658 KB)
gx_developer_poczatkujacych(1).pdf
(1241 KB)
Jak wykonać kable połączeniowe.pdf
(501 KB)
pl S7-200 Podrecznik Wyd_4.pdf
(36567 KB)
Inne foldery tego chomika:
CX one
Cx-One v4
Dodatki InTouch
INTOUCH
InTouch 2012
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin