Karty_pracy_Bezkr%EAgowce_I-III_klasa.pdf

(812 KB) Pobierz
Karty_pracy_I-III_klasa.cdr
KARTA PRACY I-III KLASA
ŒWIAT BEZKRÊGOWCÓW
Imiê i nazwisko
kl.
Bezkrêgowce to organizmy, które nie maj¹ krêgos³upa i czaszki. Mog¹ posiadaæ za to os³onki cia³a w postaci pancerzyka lub
muszli. Nale¿¹ do nich miedzy innymi: œlimaki, motyle, paj¹ki, mrówki, ¿uczki i skorpiony.
1. Napisz jakie bezkrêgowce widzia³eœ na zajêciach w ZOO?
2. Jak wygl¹da bezkrêgowiec? Na podanych przyk³adach opisz budowê jego cia³a.
A) œlimak
czu³ki, noga, muszla, g³owa
394409452.034.png 394409452.035.png 394409452.036.png
 
KARTA PRACY I-III KLASA
ŒWIAT BEZKRÊGOWCÓW
B) paj¹k
g³owotu³ów, odw³ok,
cztery pary odnó¿y krocznych,
¿uwaczki
C) motyl
czu³ki, odw³ok,pierwsza para skrzyde³, g³owa, druga para skrzyde³
394409452.001.png 394409452.002.png 394409452.003.png 394409452.004.png
KARTA PRACY I-III KLASA
ŒWIAT BEZKRÊGOWCÓW
D) skorpion
g³owotu³ów, kolec jadowy, cztery pary odnó¿y krocznych, nogog³aszczki
E) ¿uk
czu³ki, odw³ok,twarde pokrywy skrzyde³, g³owa, trzy pary odnó¿y
394409452.005.png 394409452.006.png 394409452.007.png 394409452.008.png 394409452.009.png 394409452.010.png
KARTA PRACY I-III KLASA
ŒWIAT BEZKRÊGOWCÓW
3. Przyjrzyj siê uwa¿nie opisom bezkrêgowców z zadania 2. Jakie zauwa¿y³eœ cechy wspólne? Wypisz je.
..............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
4. Dopasuj czêœci cia³a bezkrêgowców do pe³nionych przez nie funkcji.
czu³ki
os³aniaj¹ delikatne skrzyd³a le¿¹ce pod spodem
skrzyd³a
s³u¿¹ do chwytania, przytrzymywania i rozdrabniania pokarmu
muszla
niebezpieczne narzêdzie do zabijania ofiar
kolec jadowy
dziêki nim mo¿na lataæ
nogog³aszczki
pomagaj¹ zorientowaæ siê w przestrzeni wokó³ siebie
¿uwaczki
chroni miêkkie cia³o
odnó¿a kroczne
przekszta³cone d³ugie kleszcze
twarde pokrywy skrzyde³
dziêki nim mo¿na szybko biegaæ
5. Na schemacie przedstawionym poni¿ej, podpisz stadia rozwojowe motyla. Zakreœl te, które zaobserwowa³eœ w motylarni.
.................... ......................... ........................... ..............................
394409452.011.png 394409452.012.png 394409452.013.png 394409452.014.png
KARTA PRACY I-III KLASA
ŒWIAT BEZKRÊGOWCÓW
6. Czym ró¿ni siê motyl dzienny od motyla nocnego - æmy?
WYGL¥D: ....................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
JEDZENIE: ....................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
TRYB ¯YCIA: .................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
7. Dorysuj skrzyd³a i pokoloruj motyla, jakiego zaobserwowa³eœ w motylarni. Podpisz elementy jego budowy:
g³owa, zwiniêta ssawka, czu³ki, tu³ów, odw³ok, odnó¿a, skrzyd³a
394409452.015.png 394409452.016.png 394409452.017.png 394409452.018.png 394409452.019.png 394409452.020.png 394409452.021.png 394409452.022.png 394409452.023.png 394409452.024.png 394409452.025.png 394409452.026.png 394409452.027.png 394409452.028.png 394409452.029.png 394409452.030.png 394409452.031.png 394409452.032.png 394409452.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin