WSPÓŁCZESNE PROBLEMY FILOZOFII I ETYKI - Wartosci moralne.pdf

(352 KB) Pobierz
1_modul_ok.indd
1
457293193.005.png 457293193.006.png 457293193.007.png 457293193.008.png 457293193.001.png
 
Wstęp do kursu
Etyka od wieków jest uznawana za jedną z najważniejszych dziedzin filozofii.Jesttoro-
dzaj refleksjidotyczącej norm, wartości i ocen, rodzaj namysłu, którego przedmiot sta-
nowi moralność. Etykę sprowadzoną do akademickich rozważań bez problemu mogli-
byśmy zamknąć w murach uniwersytetów. Jednak warto zauważyć, iż moralność, którą
się ona zajmuje, jest obecna niemalże wszędzie — jest obecna w naszej postawie wobec
świata i innych ludzi, pojawia się w systemach religijnych,politycznychprzemówieniach
i codziennych życiowych decyzjach.
Niniejszy podręcznik jest próbą przedstawienia najważniejszych problemów etycznych
związanych ze współczesnością. Zostały one ukazane w szerszym filozoficznymkon-
tekście, gdyż to właśnie wybór takiej a nie innej filozofii(światopoglądu)determinuje
proces przyjmowania określonych celów moralnych i hierarchii wartości. W ramach
kursu zostaną omówione najważniejsze zagadnienia rozważane na gruncie etyki, takie
jak moralność, sprawiedliwość i odpowiedzialność. Problematyka kolejnych wykła-
dów będzie łączyć się ponadto z fundamentalnymi pytaniami zadawanymi przez nie-
malże każdego człowieka. Dlatego też przywoływane tutaj stanowiska zostaną przed-
stawione w sposób krytyczny, bez wskazywania tych „najwłaściwszych”. Nie jest to
podyktowane przekonaniem autora co do względności dobra i zła. Taka perspektywa
jest po prostu konieczna — studenci czytający tekst są wszak ludźmi potrafiącymi sa-
modzielnie myśleć i dokonywać wyborów.
Najwięcej miejsca zostanie poświęcone problematyce związanej z wyzwaniami, jakie
stawia człowiekowi współczesny świat. Będą to więc problemy łączące się z specyfiką
naszych czasów, takie jak konsumpcjonizm, pornografia czy eutanazja. Przedstawio-
ne zostaną także najnowsze stanowiska etyczne, między innymi etyka feministyczna
i etyka ekologiczna.
Kurs Współczesne problemy filozofii i etyki jest adresowany do tych, którzy pragną
zdobyć umiejętność identyfikowaniaobszarówfunkcjonowaniawartościinormetycz-
nych 1 . Podjęte tutaj problemy moralne należą do fundamentalnych wyzwań współcze-
sności, które stają codziennie przed każdym człowiekiem. Szczególnie wyraźnie rysują
się one przed współczesnym pedagogiem, który powinien posiadać niezbędne mini-
mum wiedzy etycznej, pomocnej w rozstrzyganiu konfliktówmoralnych.
Głównym celem kursu jest sprowokowanie do samodzielnego myślenia i starannego wa-
żenia wyborów moralnych. Niewątpliwie ludzie przyzwyczajeni do myślenia znacznie
częściej będą okazywać innym zainteresowanie niż ci, którzy żyją w nieświadomości.
Myśl jest jednak dopiero wstępem dla czynu i dlatego powinniśmy być gotowi do na-
stępnego kroku: działania na rzecz dobra i sprawiedliwości. Warto bowiem uświadomić
sobie, że to właśnie życie w prawdzie i branie na siebie odpowiedzialności otwierają dro-
gę do autentycznego człowieczeństwa.
A zatem etyka nie jest kolejnym nudnym przedmiotem akademickim, a przynajmniej
nie powinna nim być… Etyki nie da się zamknąć w murach akademii i uczelni —
wszak mówi o życiu, życiowych wyborach i decyzjach — jest „filozofią praktyczną”.
To w ramach refleksjietycznejrozważamynaszerelacjezinnymiludźmiicałymświa-
tem, który nas otacza.
1 Zob.: Ł. Zaorski-Sikora,
2007: Etyka , Wydawnic-
two WSHE; Ł. Zaorski-
-Sikora, 2007: Etyka w
biznesie , Wydawnictwo
WSHE, Łódź.
2
457293193.002.png
Wartości moralne
Wstęp
1. Co to jest moralność?
2. Prawda
3. Sprawiedliwość
4. Równość
5. Humanizm i tolerancja
6. Wolność jako warunek moralności
Słownik
Bibliografia
Wstęp
Rozważania dotyczące takich pojęć, jak dobro, zło, obowiązek czy też moralność pro-
wadzone są na gruncie etyki . Warto zauważyć, iż w języku potocznym zamiast o „ety-
ce” często mówimy o „moralności”, nie odróżniając ich zakresów znaczeniowych.
Nie musi to prowadzić do nieporozumień, gdyż ludzie zwykle intuicyjnie klasyfikują
w sposób właściwy to, co mają akurat na myśli. Etyka i moralność to jednak nie to
samo.
Moralność to dziedzina decyzji i czynów człowieka, gdy tymczasem etyka (dział
filozofii) to już refleksja, teoretyczny namysł, którego przedmiot stanowi właśnie
moralność. Innymi słowy, moralnością są nazywane zachowania, postawy i moty-
wacje, które odpowiadają pewnym kryteriom dobra, słuszności czy też powinno-
ści, gdy tymczasem etyka oznacza rozważania dotyczące norm, wartości i właśnie
owych moralnych zachowań.
Inaczej wygląda także etymologia obu terminów. Etyka pochodzi od greckiego słowa
ethikos (zwyczajny, obyczajny) nawiązującego do ethosu , czyli charakteru, zwyczaju,
obyczaju — przyjętego w danej społeczności sposobu postępowania, który jest zgodny
z prawym charakterem. Moralność pochodzi natomiast od łacińskiego słowa mo-
ralis , które również oznacza tyle, co obyczajny , ale dotyczy bardziej słuszności czy-
nów, nie zaś charakteru osoby, która ich dokonuje.
Jednocześnie nie sposób nie zauważyć, iż sami teoretycy moralności nie są tutaj
konsekwentni i — mówiąc o etyce — mają często na myśli właśnie zespół ocen
i norm moralnych obowiązujących w ramach jakiegoś systemu filozoficznego,spo-
łeczeństwa czy grupy społecznej, czyli utożsamiają etykę z moralnością. Stąd też
nawet o poszczególnych teoriach moralności mówi się etyka protestancka czy etyka
Arystotelesa , czyli etyka oznacza tutaj określony system etyczny. Przykładem takie-
go utożsamienia etyki i moralności mogą być także pojęcia etyki lekarskiej, etyki
dziennikarskiej czy etyki biznesu.
Uporządkowane logicznie systemy norm nazywa się także kodeksami deontologicz-
nymi poszczególnych zawodów. Powstają one zwykle przez konkretyzację teorii
moralności przyjętych przez dane społeczeństwo, które następnie dostosowywane
są do specyfikikonkretnychprofesji.Oczywiście, tworzenie etyki zawodowej jest
bardziej potrzebne w przypadku zawodów, których wykonywanie łączy się z war-
tościami powszechnie uznawanymi za istotne. Stąd właśnie jako sformalizowane
dziedziny należące do etyki zawodowej możemy wymienić np. etykę adwokacką
i sędziowską.
Dynamicznie rozwijającymi się obszarami refleksjietycznejsą także etyka nauczy-
cielska i aksjologia pedagogiczna 1 . Etyka nauczycielska to dział pedeutologii bada-
jący moralne aspekty postępowania nauczycieli. Potrzeba takich rozważań wyni-
ka z faktu, iż proces dydaktyczno-wychowawczy jest polem doświadczania przez
dzieci i młodzież nie tylko wiedzy nauczycieli, ale także ich stosunku do wartości
moralnych. W ramach aksjologii pedagogicznej badana jest ogólna natura oraz zna-
czenie wartości w socjalizacji i wychowaniu człowieka.
1 Aksjologia to filozo-
fiawartości,rozważania
o wartościach. W ramach
aksjologii rozwinęły się es-
tetyka (nauka o pięknie,
teoria sztuki) i etyka.
4
457293193.003.png
1. Co to jest moralność?
Studenci poznający etykę jako gałąź filozofiiwiększość czasu poświęcają na abstrak-
cyjną (czy — jak kto woli — górnolotną i oderwaną od życia) analizę pojęć, takich
jak moralność , sprawiedliwość , dobro , zło czy cnota . W ramach kursu Współczesne
problemy filozofiii etyki zajmiemy się przede wszystkim zagadnieniami etycznymi,
które łączą się ze specyfiką dnia dzisiejszego oraz rzeczywistymi kwestiami moral-
ności osobistej i społecznej. Jednak — abyśmy mogli podjąć takie rozważania —
musimy zastanowić się, w jaki sposób można uzasadniać nasze wybory moralne.
Dlatego też nie możemy całkowicie pominąć analizy kluczowych pojęć definiowa-
nych na gruncie etyki i klasycznych (historycznych) wykładni moralności.
Jak powiedzieliśmy wcześniej, etyka to refleksjadotycząca moralności. Dlaczego
zatem kłamstwo, kradzież, donosicielstwo są uznawane za zachowania niemoral-
ne? W jaki sposób możemy odróżnić czyny moralne od niemoralnych? Co to jest
moralność? To oczywiście fundamentalne pytania zadawane przez niemal każde-
go człowieka. Ogólnie rzecz ujmując, gdy tylko zaczynamy rozmyślać o naszym
życiu i wartościach, które chcemy w nim realizować, stajemy przed problemami
moralnymi…
Czy moralność można zdefiniować? Czy rację miał Fryderyk Nietzsche, twierdząc,
iż większość teoretyków moralności dochodzi w swych rozważaniach jedynie do
uzasadnienia porywu własnego serca, który usystematyzowali i uczynili abstrak-
cyjnym? Czy możemy powiedzieć, że istnieją obiektywne standardy moralne, któ-
rych każdy człowiek powinien poszukiwać w swoim życiu?
Oczywiście, powinniśmy tutaj od razu zauważyć, że ile szkół filozoficznych, tyle
różnych definicjimoralności 2 .
Po pierwsze, definiowaniemoralności może przebiegać zgodnie z porządkiem ab-
solutyzmu etycznego albo zgodnie z porządkiem relatywizmu etycznego . Zwolennik
absolutyzmu to ktoś, kto powie, że dobro ma charakter niezmienny i obowiązuje
zawsze i wszędzie, niezależnie od subiektywnych nastawień jednostek i interesów
grup społecznych czy procesów historycznych.
W takiej perspektywie istnieje tylko jeden system reguł moralnych, który jest słusz-
ny — pewne czyny nie tylko, że są złe, ale ich zło nie może zostać zrównoważone
przez jakiekolwiek korzystne konsekwencje czy też wytłumaczone przez jakiekolwiek
„szczególne okoliczności”. Na pewno za zwolenników absolutyzmu etycznego mo-
żemy uznać wszystkich chrześcijan.W chrześcijańskiej nauce moralnej dziesięć przy-
kazań stanowi bowiem listę obowiązków oraz zachowań zakazanych, których prze-
strzeganie ma charakter bezwarunkowy i niezależny od konsekwencji. Innymi słowy,
dla chrześcijaninamoralność wiąże się z życiem zgodnym ze wskazówkami pocho-
dzącymi od Boga, który jest w takiej perspektywie źródłem wszelkiego dobra.
Przykładem absolutyzmu etycznego, w którym nie ma odwołania do Boga, jest
etyka Immanuela Kanta (1724–1804). Choć została ona stworzona przez gorliwego
chrześcijanina (protestanta), to opisuje moralność w sposób przemawiający rów-
nież do ateistów. Kant zaczyna od odkrycia, że jedynie dobra wola jest podstawą
etycznej wartości czynu. Dobra wola jest to bezinteresowne i wolne od jakiejkol-
wiek zmysłowej determinacji pragnienie czynienia dobrze. Jest ona celem samym
w sobie, a nie środkiem prowadzącym do jakiegoś innego celu, akceptowanym ze
względu na przewidywane skutki. A zatem działać moralnie to tyle, co działać wy-
2 Zaorski-Sikora Ł., 2003:
Wprowadzenie do filozofii .
5
457293193.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin