Dzialalnosc instytucji opiekunczo-wychowawczych.pdf

(166 KB) Pobierz
m3.indd
Działalność instytucji
opiekuńczo-wychowawczych
Wstęp
1. Rodzaje i zakres sieroctwa
2. Działalność pogotowia opiekuńczego
3. Dom dziecka i dom małego dziecka
4. Typy rodzin zastępczych
5. Specyfikadziałańrodzinnegodomudziecka
6. Rodzaje oraz proces adopcji dziecka
Bibliografia
Wstęp
Moduł trzeci poświęcony zostanie dziecku pozbawionemu należytej opieki ze stro-
ny rodziców lub opiekunów prawnych. Przybliżone zostaną w nim zagadnienia do-
tyczące możliwych rodzajów opieki zastępczej, począwszy od pogotowia opiekuń-
czego, przez dom dziecka, kończąc na rodzinnych formach opieki nad dzieckiem,
takich jak rodzinne domy dziecka, pogotowie rodzinne czy różne odmiany rodzin
zastępczych.
Scharakteryzowany zostanie proces przysposobienia, uważany za najlepszą for-
mę zastępczej opieki nad dzieckiem, które posiada uregulowaną sytuację prawną.
Omówione zostaną warunki niezbędne do wypełnienia przez osoby, które preten-
dują do adopcji dziecka, a także procedura adopcyjna oraz rodzaje adopcji możli-
wych w naszym kraju.
Modułowi temu przyświecać będą słowa:
„Sierotą jest dziecko, gdy umarli rodzice,
Sierotą jest i to dziecko,
Któremu nie urodził się jeszcze rodzic i opiekun jego ducha.”
Janusz Korczak, O ratunek dla dzieci ,
(„Nasz Przegląd”, 1937, nr 362, s. 10)
2
457313202.001.png
1. Rodzaje i zakres sieroctwa
Pojęcie sieroctwo ma szeroki zakres znaczeniowy. Wiąże się ze stanem pozbawienia
dzieci trwale lub przejściowo szans na wychowanie we własnej rodzinie ze względu
na brak odpowiednich warunków opiekuńczo-wychowawczych.
Głównym kryterium podziału sieroctwa są przyczyny wystąpienia tego zjawiska
oraz jego skutki. Rozróżnia się dwa główne rodzaje sieroctwa ( Elementarne pojęcia
pedagogiki społecznej i pracy socjalne j, 1999: 268):
— naturalne — ze względu na śmierć rodziców,
— społeczne — gdy rodzice dzieci nie chcą, nie mogą lub nie potrafią wypełniać
swoich obowiązków rodzicielskich.
Ze względu na zakres zjawiska można wyróżnić następujące rodzaje sieroctwa (Ty-
nelski, 1972: 26–36):
— sieroctwo pełne — gdy żaden z rodziców nie sprawuje nad dzieckiem opieki,
— półsieroctwo — gdy tylko jedno z rodziców pełni opiekę nad dzieckiem,
— sieroctwo trwałe — gdy opuszczonym dzieckiem nie może zaopiekować się ro-
dzina i zostaje ono umieszczone w domu dziecka,
— sieroctwo społeczne przejściowe — gdy dziecko zostało pozbawione opieki
okresowo.
Wśród badaczy zajmujących się sieroctwem występują rzecznicy szerokiego i wą-
skiego ujmowania tego pojęcia (Szymborska, 1969: 15). W ujęciu szerokim wyod-
rębniają się dwa stanowiska. Reprezentanci pierwszego z nich skłonni są uznawać
za sieroty społeczne wszystkie dzieci mające subiektywne poczucie osamotnienia,
a więc także te, które mieszkają z rodzicami i przebywają pod ich opieką. Przedsta-
wiciele drugiego stanowiska uważają, że wszystkie dzieci nieletnie pozostają pod
stałą lub okresową opieką całkowitą poza rodziną własną, także te, które utrzy-
mują kontakt z rodzicami. Uważa się, że zjawisko sieroctwa społecznego występu-
je dopiero wówczas, gdy dziecko jest opuszczone przez rodziców, a więc nie tylko
zaniedbywane w bardzo wysokim stopniu, ale także wzajemne kontakty zostają
przerwane lub osłabione (w takim stopniu, że przestają mieć one jakiekolwiek zna-
czenie w życiu dziecka).
W celu uściślenia terminu sieroctwo należy określić stopień pozbawienia dziecka
opieki rodzicielskiej, który nazywany jest stopniem osamotnienia lub stopniem sie-
roctwa społecznego (zob. Szymborska, 1969: 34–36). Kryterium określające stop-
nie sieroctwa to intensywność kontaktów dzieci przebywających w zakładzie opie-
kuńczym z własnymi rodzicami. Wychodząc z założenia, że mniejszej częstotliwo-
ści kontaktów dzieci z rodzicami oraz mniejszej ich systematyczności i intensyw-
ności odpowiada głębsze osamotnienie, wyróżnia się trzy stopnie sieroctwa spo-
łecznego:
— stopień najniższy — kontakty z dzieckiem są stosunkowo częste, ale nie są co-
dzienne i systematyczne, rodzice odwiedzają dziecko w placówce, zapraszają je
do siebie, kupują ubrania, interesują się jego zdrowiem, postępami w nauce,
— stopień średni — kontakty rodziców z dzieckiem są niestabilne i niepewne,
dziecko widuje się z rodzicami rzadko, nie wie czy i kiedy znowu ich spotka,
— stopień najwyższy — całkowite opuszczenie dziecka, zupełny brak kontaktu
z rodzicami, dziecko w ogóle nie widuje rodziców, nie jest przez nich zabierane
do domu czy odwiedzane w placówce.
3
457313202.002.png
Przyczyn sieroctwa społecznego jest bardzo wiele. Wymienić należy cztery główne
źródła sieroctwa:
— zdezorganizowanie rodziny sięgające patologii społecznej, wyrażającej się bar-
dzo niskim poziomem moralnym; dziecko jest pobawione opieki, jego los jest
rodzicom obojętny, dziecko jest zaniedbywane do tego stopnia, że należy uznać
je za porzucone i przenieść do placówki opiekuńczo-wychowawczej;
— rodzice, którzy nie wykazują wyraźnej niechęci do kontaktów z dzieckiem, ale
też nie dbają o nie należycie — to rodziny mniej zdemoralizowane, charaktery-
zujące się przeważnie niskim poziomem kultury, barkiem harmonii rodzinnej,
konfliktami małżeńskimi, niezaradnością życiową, nieprawidłowym oddziały-
waniem wychowawczym; dziecko stanowi przeszkodę dla swobodnego stylu ży-
cia rodziców, często jest przez nich opuszczane;
— rodziny rozbite — tylko jedno z rodziców przejmuje opiekę nad dzieckiem, co
może spowodować u dziecka uczucie opuszczenia w sensie psychologicznym;
rodzina rozbita o niskim poziomie moralnym i materialnym jest najczęściej śro-
dowiskiem defektywnym, czego efektem może być porzucenie dziecka;
— dzieci pozamałżeńskie — częstym zjawiskiem jest opuszczenie dziecka przez
matkę, która nie jest w związku małżeńskim i którą trudna sytuacja finansowa
i niezaradność życiowa zmusza do oddania dziecka do placówki opiekuńczo-
-wychowawczej.
Skutki sieroctwa naturalnego czy społecznego niekorzystnie wpływają na rozwój
i życie dziecka. W obu przypadkach mają globalny charakter i obejmują całokształt
warunków kształtowania się osobowości dziecka osieroconego i zaspokajania jego
potrzeb. Jednymi z najpoważniejszych skutków są: zachwianie poczucia bezpie-
czeństwa, przerwanie dotychczasowego naturalnego wchodzenia dziecka w życie
społeczne oraz utrata więzi emocjonalnych, jakie — przez rodziców i innych krew-
nych — łączyły dziecko ze światem dorosłych. Towarzyszy temu poczucie osamot-
nienia i krzywdy — tym dotkliwszej, im bardziej radykalnej zmianie musiały ulec
warunki życia dziecka. Oderwanie dziecka od naturalnej rodziny i towarzyszące
temu przeżycia prowadzą w skrajnych przypadkach do choroby sierocej (Kelm,
2000: 68), a w każdym przypadku do licznych zaburzeń w normalnym dotychczas
zaspokajaniu potrzeb dziecka.
Chorobą sierocą nazywa się zespół zaburzeń i opóźnień w rozwoju fizycznym,ru-
chowym i psychicznym, spowodowany długotrwałą rozłąką z osobami bliskimi.
Jest ona efektem braku miłości. U dzieci z chorobą sierocą na ogół występują róż-
norakie zaburzenia i deformacje osobowości, które są trudno odwracalne, o ile nie
nastąpi odpowiednie oddziaływanie terapeutyczne. Często uspołecznienie dzieci
dotkniętych tą chorobą jest pozorne. Przy głębszym ich poznaniu okazuje się, że
nie potrafią prawidłowo odbierać iokazywać uczuć, przy jednoczesnym wielkim
pragnieniu ich przeżywania. Choroba sieroca obejmuje trzy fazy:
— fazę protestu — dziecko sprzeciwia się rozstaniu z matką krzykiem i płaczem,
u starszych dzieci protest ten przybiera formę agresji słownej i fizycznej(agresji
na zewnątrz oraz autoagresji);
— fazę rozpaczy — dziecko w dalszym ciągu odczuwa lęk i zagrożenie, a ponie-
waż uznało, że protest nie przyniósł oczekiwanego skutku, zastąpiło go rozpa-
czą; dziecko jest smutne, często płacze, jest mniej ożywione, po jakimś czasie
obojętnieje;
— fazę wyobcowania — jest ona rozpoznawana głównie przez dalsze zobojętnienie
dziecka, które tylko pozornie pogodziło się z losem i przystosowało się; aktyw-
ność dziecka ulega dalszemu zahamowaniu, pojawiają się zachowania stereoty-
powe, a także objawy zahamowania rozwoju umysłowego i emocjonalnego.
Charakterystyczne objawy tej choroby to apatia, trudności w nawiązywaniu kontak-
tu (tzw. pusty wzrok), zwolnione tempo rozwoju fizycznegoiumysłowego,obniże-
4
457313202.003.png
nie lub wzmożenie napięcia mięśniowego, obniżenie odporność na infekcje, niechęć
do jedzenia, płacz, krzyk, protesty, „lepkość uczuciowa” czy zachowania stereoty-
powe, tj. kiwanie się, bujanie, kręcenie głową, bezmyślne stukanie zabawkami.
Wszystkie zaburzenia występujące u dziecka osieroconego mają szansę być odwró-
cone. Podstawowym warunkiem jest jak najszybsze umieszczenie dziecka w środo-
wisku rodzinnym, o ile istnieje taka możliwość. Żadna bowiem, choćby najlepsza,
placówka opiekuńczo-wychowawcza nie zastąpi dziecku rodziny.
W oparciu o Konwencję Praw Dziecka ratyfikowanąprzezPolskę30kwietnia1991roku
dziecko ma zagwarantowaną ochronę przed wszelkimi formami gwałtu, zamachu,
brutalności fizycznejlubpsychicznej,porzucenialubzaniedbania,złegotraktowa-
nia lub wyzysku, w tym wykorzystywania seksualnego (art. 19, pkt 1). Ponadto
każde dziecko czasowo lub na stałe pozbawione swojego środowiska rodzinnego
lub te, które we własnym interesie nie może pozostawać w tym środowisku, ma
prawdo do specjalnej ochrony i pomocy ze strony państwa (art. 20, pkt 1) (Sołty-
siak, 1998: 39).
W związku z powyższym — decyzją sądów rodzinnych — wszystkie dzieci, wobec
których stwierdzi się poważne zaniedbania wychowawcze i opiekuńcze ze strony ro-
dziny, umieszcza się w odpowiednich instytucjach opiekuńczo-wychowawczych.
5
457313202.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin