PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH
DLA DZIECI Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM
W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA FUNKCJI POZNAWCZO -OPERACYJNYCH
AUTOR PROGRAMU MICHALINA STEFANIAK
2
OPRACOWAŁA: MICHALINA STEFANIAK
I. METRYCZKA
NAZWA PROGRAMU - PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH DLA DZIECI Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM
W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA FUNKCJI POZNAWCZO -OPERACYJNYCH.
AUTOR PROGRAMU - MICHALINA STEFANIAK
PRZEZNACZENIE
PROGRAMU - PROGRAM PRZEZNACZONY DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM W GIMNAZJUM I SZKOŁY PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO ZAWODU.
PROGRAM ZOSTAŁ
OPRACOWANY
NA PODSTAWIE - PODSTAWY PROGRAMOWEJ Z DNIA 04.01.2001R. DOTYCZĄCEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM W 6- LETNICH SZKOŁACH PODSTAWOWYCH I GIMNAZJACH.
- PROGRAMU NAUCZANIA DO GIMNAZJUM I SZKOŁY ZAWODOWEJ.
- PROGRAMIE NAUCZANIA DO KSZTAŁCENIA INTEGRACYJNEGO.
- PROGRAMU NAUCZANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM.
II.CELE ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA FUNKCJI
POZNAWCZO - OPERACYJNYCH
Usprawnianie, w miarę możliwości rewalidowanych uczniów, zaburzonych funkcji poznawczo- operacyjnych czyli tych czynności psychicznych i fizjologicznych, dzięki którym otrzymujemy i przetwarzamy informacje.
· uwaga,
· pamięć słuchowa,
· pamięć wzrokowa,
· spostrzeganie,
· myślenie,
· mowa,
· podejmowanie decyzji,
· orientacja,
· operacje matematyczne.
III. SPOSOBY OSIĄGANIA ZAŁOŻONYCH CELÓW
LP.
METODY PRACY
USPRAWNIANE FUNKCJE
1.
ORIGAMI
· koncentracja uwagi,
· zapamiętywanie (kolory, kolejność złożeń, kształtu),
· wyobrażenia operacji i ich skutków.
2.
UKŁADANIE KLOCKÓW, PUZZLI
· rozwijani twórczości.
· pamięć
3.
GRY STOLIKOWE (CHIŃCZYK, WARCABY, GRZYBKI, WYŚCIGI, MEMORY)
· liczenie,
· porównywanie liczebności zbiorów.
4.
CZYTANIE, SŁUCHANIEI OPOWIADANIE BAJEK
5.
ROZWIĄZYWANIE ŁAMIGŁÓWEK I ZAGADEK MATEMATYCZNYCH
( WYKONYWANIE PROSTYCH OPERACJI MATEMATYCZNYCH)
· spostrzegawczość,
· koncentracja,
· pamięć,
· stosunki przestrzenne ,ilościowe, jakościowe i czasowe.
6.
TECHNIKI KOMPUTEROWE
· uwaga.
IV. ZESTAW ĆWICZEŃ STYMULACJI ROZWOJOWEJ Z ZAKRESU KSZTAŁTOWANIA I ROZWIJANIA PROCESÓW POZNAWCZYCH
L.P.
CEL ĆWICZEŃ
ŚRODKI REALIZACJI-RODZAJE STOSOWANYCH ĆWICZEŃ
1
Ćwiczenie pamięci słuchowej.
- rozpoznawanie i zapamiętywanie dźwięków płynących ze świata zewnętrznego,
- zapamiętywanie czytanych lub oglądanych: historyjek, bajek, wierszy, opowiadań,
- słuchanie i wykonywanie poleceń np. praca z komputerem,
Ćwiczenie pamięci wzrokowej.
- składanie całości obrazka z jego części ze wzorem i bez wzoru,
- ...
ArturTrunek