wiatr_socjologia_polityki.doc

(163 KB) Pobierz
Rozdział 1 Przedmiot i zakres socjologii polityki [s



Jerzy J. Wiatr Socjologia polityki

CZĘŚĆ I

ZAGADNIENIA OGÓLNE

 

Rozdział 1 Przedmiot i zakres socjologii polityki [s. 11 – 20]

 

Socjologią polityki jest ta część teorii socjologicznej, która zajmuje się wyjaśnianiem zjawisk walki o władzę i sprawowania władzy, gdyż one właśnie stanowią istotę polityki.

 

Polityka to dziedzina walki o władzę (Bendix, Lipset)

 

W Polsce dziedzina ta występuje pod nazwą „socjologia stosunków politycznych” (Julian Hochfeld), na zachodzie zaś jako „socjologia polityczna” lub „socjologia polityki” (Sartori). Sam Wiatr wprowadził rozróżnienie pomiędzy socjologią polityczną i socjologią stosunków politycznych.

 

Socjologia polityczna – to socjologiczne objaśnienie zjawisk władzy oraz taka interpretacja ogólnej teorii socjologicznej, która problemom władzy nadaje im uprzywilejowane, centralne miejsce.

 

Socjologia stosunków politycznych – jest czymś szerszym, mianowicie wyodrębnioną częścią socjologii wyjaśniającą zjawiska walki o władzę i sprawowania władzy w zinstytucjonalizowanych formach życia społecznego przez wskazanie społecznych podstaw tych zjawisk i ich wpływu na życie społeczeństwa.

 

Socjologię polityki wyróżnia uwzględnianie w bardzo poważnym stopniu związków między polityką, a całokształtem życia społecznego nie zaś rezygnacja z analizy polityki w jej różnorodnych (nie tylko socjologicznych) uwarunkowaniach. Socjologia polityczna to pewien sposób rozumienia polityki i społeczeństwa w ich wzajemnym związku, ale nie redukcja całej interpretacji polityki od uwarunkowań społecznych, kosztem uwarunkowań geopolitycznych, biologicznych czy politycznych.

              Istniej związek socjologii politycznej z socjologią stosunków politycznych, ale nie identyczność. Socjologia polityczna to teoretyczna podstawa socjologii polityki, która obejmuje swym zakresem zarówno, ogólne interpretacje teoretyczne oraz szereg twierdzeń szczegółowych.

              Rozróżnienie między socjologią polityczną, a socjologią stosunków polityki jest rzadkie. Częściej spotykane jest rozróżnienie między socjologią polityczną i socjologią polityki, a nauką o polityce. Część socjologów socjologię stosunków politycznych traktuje jako naukę o polityce (np. Hochfeld). Inni starają się znaleźć dla nauki o polityce tylko jej właściwy zakres.

 

Meynaud Jean

o         redukcja zakresu socjologii stosunków politycznych

§          N.O.P. to całościowa analiza życia politycznego

§          S.P. studia nad zachowaniem politycznym i biurokracją

 

Bendix, Lipset

o         ujęcie instytucjonalne

§          N.O.P. wychodzi od państwa i bada jak wpływa ono na społeczeństwo

§          S.P. wychodzi o społeczeństwa i bada jak wpływa ono na państwo (instytucje)

 

Nieredukcjonistyczna socjologia polityki musi spełniać następujące zasady metodologiczne:

1.        umiejscawiać omawiane koncepcje doktrynalne w kontekście konkretnych sytuacji historycznych i społecznych, odczytanie ich genezy i funkcji z punktu widzenia układu sił społecznych, w którym pojawiają się i którego umacnianiu (lub zmienianiu) służą;

2.        zastosowanie interpretacji „realistycznej”, to jest konfrontowanie założeń doktrynalnych z rzeczywistym funkcjonowaniem instytucji politycznych i z rzeczywistym zachowaniem politycznym obywateli;

3.        wykorzystanie w toku przeprowadzonego dowodu wzajemnie się uzupełniającej dokumentacji z zakresu myśli politycznej, prawa państwowego z jednej strony, zaś socjologii politycznej i empirycznie uprawianej nauki politycznej z drugiej.

 

Socjologia polityki to jedna z nauk politycznych, których dorobek to podstawa empiryczna nauki o polityce. Socjologia polityczna natomiast to jedna z podstawowych interpretacji teoretycznych, która jedynie zespolona z innymi stanowić może teorię polityki, czyli naukę o polityce.

 

Ryszka Franciszek „Nauka o polityce” ujmuje temat równocześnie z punktu widzenia różnych podejść teoretycznych (ekonomii politycznej, teorii państwa i prawa, teorii stosunków międzynarodowych oraz dyscyplin granicznych tj. geografii politycznej czy biologii politycznej (biopolityki), która jest próbą empirycznego  zbadania wpływu jaki na zachowania polityczne wywierają biologiczne cechy organizmu.

 

Przedstawiciele biopolityki:

§          Konrad Lorenz (pracował dla Hitlera) – poszukiwanie wspólnych cech w zachowaniu politycznym ludzi i zachowaniu zwierząt

§          Robert Ardrey opracował koncepcję „instynktu terytorialnego”

§          Albert Somit i Jean A. Laponce – pionierzy biopolityki

 

Odmienność Nauki o polityce w warunkach politycznych to nie dominacja jednego kierunku metodologicznego, lecz programowa międzydyscyplinarność tej nauki.

Według W.C. Mitchela przyszłość teorii polityki to przejście od socjologii politycznej do ekonomii politycznej

 

Materializm historyczny

§          związek socjologii polityki i ekonomii politycznej oraz socjologii politycznej z naukami historycznymi

§          socjologia polityki jako nauka historyczna

o         dominacja generalizacji historycznych

o         interpretacja badanej rzeczywistości:

§          w procesie przemian (badane procesy nie są statyczne)

§          w kontekście historycznym, w którym badana rzeczywistość występuje

·          lokalizacja czasowo – przestrzenna (wyjaśnienie genetyczne, strukturalne i funkcjonalne)

·          konieczność rozwoju badań porównawczych

Socjologia polityki jako nauka teoretyczna (nie historyczna)

§          wiedza o niezależnych od czasu i przestrzeni prawidłowościach to najpewniejsza podstawa skutecznego działania

 

Zamiast tego będzie się rozwijał system wyjaśnień historyczno – konkretnych.

 

Socjologia polityki to część socjologii, która wyjaśnia zjawiska walki o władzę i sprawowania władzy w zinstytucjonalizowanych formach życia społecznego.

 

Zakres przedmiotowy

 

Część ogólnoteoretyczna socjologii polityki określa (ogólnie) społeczne postawy i społeczne efekty zinstytucjonalizowanej władzy w społeczeństwie. Wchodzą więc tu w grę prawa i hipotezy wyjaśniające zależności genetyczne i funkcjonalne między niepolitycznymi zjawiskami społecznymi, a zjawiskami politycznymi: ta część socjologii stosunków politycznych to socjologia polityczna rozumiana jako ogólnosocjologiczna teoria polityki. Znajduje ona podbudowę w wyspecjalizowanych działach socjologii polityki zajmujących się opisem i analizą poszczególnych dziedzin życia politycznych.

 

Do części szczegółowej socjologii polityki należą:

1.        socjologia ruchów politycznych i partii politycznych,

2.        socjologia państwa i jego poszczególnych instytucji,

3.        socjologia zachowania politycznego,

4.        socjologia międzynarodowych stosunków politycznych.

 

Do pewnego stopnia mogłyby być to dziedziny samoistne. Są one częścią większej całości, którą stanowi połączenie ogólnosocjologicznej teorii polityki (socjologii politycznej) z socjologicznymi poddyscyplinami szczegółowymi zajmującymi się analizą stosunków politycznych.

 

Rozdział 2 Zarys historii socjologii polityki [s. 21 – 69]

 

Karol Marks – twórca pierwszego w pełni rozwiniętego systemu teoretycznego socjologii polityki (początek dyscypliny).

 

Nie można mówić o istnieniu socjologii polityki przed Marksem jednak elementy tkwią w wielu teoriach społecznych i politycznych minionych stuleci. Wiatr przedstawia tu tylko element socjologii polityki jako teorii o charakterze empirycznym, wyjaśniającym. Pomija normatywną teorię polityczną.

 

1.        ROZWÓJ ELEMENTÓW SOCJOLOGII POLITYKI OD PLATONA DO MARKSA

 

Okres

Twórca

Poglądy

Starożytność

Platon (427 - 347 p.n.e.)

"Państwo" utopia idealnego społeczeństwa; szereg uogólnień socjologicznych; związek różnicowania się ludzkich potrzeb i podziału pracy, a powstanie społeczeństwa (nazywanego tu państwem)     związek między prowadzeniem wojen, a ustrojem państwa (powstanie klasy żołnierskiej)   "Polityka"  obraz społecznej i politycznej ewolucji ludzkości; przemiany historyczne to rezultat długotrwałych zmian w sposobie życia ludów (pasterstwo/rolnictwo)  zmiana sposobu zdobywania środków utrzymania i migracja; zniesienie nierówności wynikającej z dziedziczenia (odebranie dzieci rodzinom) kwestia równość a autonomia rodziny w stosunku do państwa)

Arystoteles (384 - 322 p.n.e.)

"Polityka" analiza powstania i funkcji państwa (pochodzą ze wcześniejszych związków społecznych)  związek płci - przetrwanie gatunku   związek pana i niewolnika - powstanie trwałej wspólnoty   "rodzina" podstawa wspólnoty gminnej na której opiera się państwo; Państwo istnieje dzięki obiektywnym koniecznością życiowym ludzi (bezpieczeństwo) z drugiej strony daje im możliwość pełnego rozwoju (człowiek to istota społeczna); Wniosek: społeczeństwo wcześniejsze od jednostki organistyczna teoria społeczeństwa (zalążki u myślicieli Wschodu - Indie) - analogia klas społecznych i systemów w ramach organizmu - przesłanka koncepcji solidarystycznej; Koncepcja solidarystyczna polityczna doktryna umiaru demokracja działa dobrze gdy jest oparta na średniozamożnych ludziach wolnych (dziś klasa średnia).

Średniowiecze

Al.-Rachmani ibn Chaldun (1332 - 1406)

"Prolegomena do historii" wykład nauki o społeczeństwie jako takim  prawa społeczne przez obserwacje i logiczne rozważania    tylko człowiek odczuwa potrzebę władzy Analiza więzi społecznej (Asabiaj)   odzwierciedlenie warunków życia plemienia (byt ludzi)     więź to podstawa konieczna do powstania życia politycznego    tłumaczy ewolucję władzy politycznej     plemiona koczowniczo - pustynne   władza ma źródło moralne (tkwi w więzi społecznej) może się powiększyć przez stosowanie siły    kontakty i konflikty    równowaga sił   podbój i rozszerzenie państwa   rozszerzenie granic, w których znajdą się wielkie plemiona zdolne do obalenia dynastii panującej (koło się zatacza);     teoria konfliktu między grupami społecznymi (konflikt to siła napędowa rozwoju)    teoria krążenia elit  (Gumplowicz, Pareto)

Odrodzenie

 

Niccolo Machiaveli (1469 - 1527)

usamodzielnienie nauki o polityce od etyki Pojęcie sytuacji dunamiczne w stosunku do statyki średniowiecza   relatywne w stosunku do niezmiennych i absolutnych ocen i wartości średniowiecza    Adekwatne do sytuacji - relatywizacja ustrojów i charakterów ludzkich i działań władców; odrzucał spekulatywne rozstrzyganie zagadnień politycznych   należy rozwiązania brać z historii, gdyż ona się powtarza znając przeszłość znamy teraźniejszość i przyszłość; egoizm ludzki to źródło działań politycznych

Jean Bodin (1530 - 1596)

"Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej"  zalążek teorii podboju państwo powstaje na skutek podbolju jednej grupy przez inną (XIX w. Gumplowicz)

Thomas Hobbes (1588 - 1679)

"Lewiatan" władza polityczna uzasadnia powstanie w kategoriach psychologii społecznej - strach ludzi niezorganizowanych w państwo w stosunku do innych; wynika on z agresywnej natury ludzkiej      związek własności prywatnej i powstania państwa

John Locke (1632 - 1704)

oponent Hobbes'a "Dwa traktaty o rządzie"   filozofia polityczna uzasadniała rewolucję angielską w XVII wieku   prawo poddanych do rewolucji (do pewnych granic)   obrona własności polityczny liberalizm - ekonomiczne podstawy państwa   aby społeczeństwo ludzkie mogło być społeczeństwem politycznym musi: 1. zjednoczyć się terytorialnie 2. wspólne prawo 3. władza zdolna do rozstrzygania sporów i karania przestępców; Społeczeństwo powstaje na skutek umowy, która ogranicza wolność jednostek przyczyną zaakceptowania takiego rozwiązania jest chęć utrzymania własności prywatnej powstanie pieniądza jako towaru nie ulegającego zepsuciu o uniwersalnych walorach    rozróżnienie państwa od rządu stąd dwa rodzaje umowy:   1. umowa społeczna - ustanawia państwo   2. umowa rządowa - ustanawia rząd Rewolucja obala rząd, ale nie państwo. pogwałcenie umowy rządowej przez rząd daje ludowi prawo do rewolucji

Dawid Hume (1711 - 1776)

odrzuca umowę społeczną  rozwija koncepcję podboju Bodin'a

EWOLUCJONIZM HISTORYCZNY

XVII w.

Ch. L. Montesquieu (1689 - 1755)

"O duchu praw"  nie ma absolutnie najlepszych lub absolutnie najgorszych systemów politycznych  system powinien być oceniony z punku widzenia warunków które go stworzyły  instytucje polityczne i prawne dostosowane do charakteru ludów, których życie mają regulować, wynika on z warunków geograficznych zwłaszcza klimatu; doktryna trójpodziału władz - założenie kontroli instytucji politycznych przez społeczeństwo w drodze uzyskania harmonii między tymi instytucjami

J. G. von Herder (1744 - 1830)

akceptował determinizm geograficzny; podkreślał rolę "czynników wrodzonych człowieka (jego cech); warunki geograficzne wpływają na instytucje polityczne pośrednio przez obyczaje (cechy kultury)

Edward Burke (1729 - 1803)

ustrój polityczny to efekt długotrwałego rozwoju historycznego

Adam Ferguson (1723 - 1816)

dynamiczna wizja historii jako podstawa rozumienia przemian politycznych    konflikt i walka to podstawa rozwoju

FRANCJA POREWOLUCYJNA

XVIII/XIX w.

Francois Guizot (1786 - 1874), Jacques Thierry (1795 - 1856), Ludwik Thiers (1797 - 1877), Jules Michelet (1798 - 1874)

analiza przyczyn rewolucji francuskiej i angielskiej  1. Dzieje są tworzone przez lud;  2. Rewolucja to rezultat sprzeczności społecznych narosłych  przed ich wybuchem; 3. Pochodzenie klas i władzy państwowej korzeniami sięga do podboju dokonanego przez jedno plemię w stosunku do drugiego  Teoria podboju Arthur de Gobineau (1816 - 1882)  "Esej o nierówności ras ludzkich" - założenia teoretyczne rasizmu; Joachim Lelewel (1786 - 1861)  teoria na rzecz wyzwolenia ludu i powrotu do demokracji gminnej

XIX wiek

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin