Mariusz Karpowicz, Sekrety królewskiej alkowy, w: Sekretne treści…
Niezwykła rola sypialni królewskiej:
Wilanów jako szczególne miejsce prywatnych audiencji Sobieskich.
· Piano Nobile na parterze, pierwszym pomieszczeniem Wielka Sień
· Na prawo od W. S. antykamera króla
· Na lewo od W. S. antykamera królowej
· 4 główne sale, 2 antykamery i 2 sypialnie ozdobione plafonami z przestawieniami 4 pór roku ,autor JERZY ELEUTER SZYMONOWICZ – SIEMIGINOWSKI, każdemu plafonowi towarzyszą 4 malowidełka w dekor. faset z przedstawieniami prac rolników zaczerpnięte z „Georgik” Wergiliusza.
· Cz. Króla:
Ø Zima w antykamerze (w postaci króla wiatrów Eola budzącego wichry; kompozycja spiralna) – symbolika króla jako koordynatora wszystkich żywiołów.
Ø Lato w sypialni (w postaci słonecznego rydwanu Apollina zbliżającego się do „letnich” znaków zodiaku: lwa, panny; pod nimi scena Demeter, ucząca Tryptolema rolnictwa i użyczająca mu swego rydwanu, nad nimi powracająca na ziemię Astrea (ma twarz Marii Kazimiery)) – król jako ten który przywraca jałowej ziemi żyzność – Restituta Agricultura, królowa uosabia powracającą na ziemię sprawiedliwość, która jest podstawą Złotego Wieku.
Ø Wymowa ideowa fasety: woda, putta siedzące na koniach morskich, trzymające medaliony (zwierze pociągowe rydwanu Neptuna), delfiny – symbolika wody = odpoczynek władcy – wpływ neostoicyzmu.
· Cz. Królowej:
Ø Jesień w antykamerze(najpiękniejszy plafon), Bachus i Pomona, pomarańcze jako symbol miłości Jana i Marysieńki,
Ø Wiosna w sypialni, w centrum nie Flora lecz królowa pod postacią Róży, królowej kwiatów (z poematu Giamgattisty Mariniegi La Rosa), pary: Adonis i Hiacynt, Krokus i Smylaks, Ajaks i Clitia, Narcyz i Echo z kwiatami zaczerpniętymi z Przemian Owidiusza, Bardzo intymne znaczenie – przeznaczone dla Sobieskiego.
Karpowicz Mariusz, Sztuka oświeconego sarmatyzmu…, 1986
Gabinet al. Fresco Siemigonowskiego. (północno – zachodni narożnik korpusu głównego pałacu) w Wilanowie – dwa zespoły:
Narożniki:
· Apollo i Sybilla Kumejska – Metafory Owidiusza – Apollo się w niej zakochał i dał jej tyle lat życia ile ziarenek piachu trzyma w dłoni – inspiracja Antinousem watykańskim, Guido Renim
· Apollo jako pasterz u Admeta, oparty o skałę – najpiękniejszy w Wilanowie, w tle krajobraz województwa ruskiego. Poza muzyką z fujarki Apolla nie dzieje się nic – nawiązanie do rzeźb na Kapitolu – Faun grający i Faun odpoczywający
· Miłość Apolla do młodej pasterki Issy. dialog zakochanych – najbardziej zniszczony.
Inspiracje:
· Putta – Galeria Farnese Carraccich, medaliony nie tylko galerią ale też Poussinem
Malowidła naśladujące gobeliny mają włoską proweniencję. Te z Gabinetu al. Fresco poszukują harmonii, ładu, spokoju.
Wergiliusz czyli o pałacu w Wilanowie
3 warstwy programu Wilanowa:
Fasada od dziedzińca ma 3 zespoły treściowe, wyznaczone przez 3 elementy:
· 2 czterokolumnowe łuki triumfalne
· Czterokolumnowy portyk świątyni
Tympanon Minerwy – słońce z blachy miedzianej złoconej i 2 pary puttów z herbami Janina i 2 anioły dmące w trąby. Napis objaśniający tympanon – zabłysło słońce na tarczach – symol władzy, rozbłysło – cnota, tarcze – herb Sobieskich. Cnota napełniła blaskiem rodzinę Sobieskich, ukoronowanie tej cnoty, rodzina Sobieskich opromieniona blaskiem królewskiego majestatu.
Portyk świątyni – co starożytne miasto czciło teraz zawiera nowa willa. Tarcza i słońce – Minerwa (opiekunka mądrości, dobrej rady, słusznej wojny, strażniczka domu) i Apollo. Portyk świątyni – świątynie Maksencjusza w Rzymie – poprzez Cnotę do Honoru, Wilanów siedzibą władcy.
Południowy łuk triumfalny – MĘSKI - pałac – mieszkanie bogów – triumf Jana III i apoteoza.
· Putta zbierają gałęzie palmy i lauru
· Król jako triumfator w kwadrydze
· Pochód pod łukiem triumfalnym
Apoteoza:
· Sam triumf już jest
· Dziecko naginające palmy
· Laur, palma
· Cierpliwość – spętani jeńcy
· „kiedy płonąca cnota podnosi do gwiazd” – virtus heroica – fortitudo, magnanimitas i temperantia.
· Porównanie z Herkulesem – medalion z głową lwa i jego skórą
· W niszach 4 alegorie fortitudo i valor w zbroi i z lwem na tarczy. Splendor nominis – efekt triumfu z maczugą i złotym łańcuchem, Magnanimitas z lwią skórą na głowie i gubiąca kosztowności, Honos – misterna fryzura na głowie, nagie piersi – nieskalana, laur, złoty łańcuch. Dwie pierwsze pod postacią mężczyzn, dwie pozostałe kobiet.
Południowy łuk – oddany w opiekę Apollowi,
· Jutrzenka pośrodku – uosobienie królowej – uroda umysłu
· Hory na polanie zbierające kwiaty – uroda cielesna
· Śpiewak Arion na delfinie – uratowany przez Apolla od utonięcia – uroda głosu
· W medalionie głowa kobieca w wianku róż – odpowiednik virtus heroica
Wnętrza pałacu oddane są Apollinowi:
Plafony pór roku
Fasada od ogrodu –bezporządkowa
Saturna jako Bóg czasu, ma tkaninę z 3 zegarami słonecznymi – ile godzin upłynęło od ostatniego zachodu słońca, ile od wschodu, znaki zodiaku, dni tygodnia za pomocą symboli mitologicznych.
Symbol życia sielskiego, rolniczego, z tekstu Wergiliusza – symbol natury. Symbol Rzeczypospolitej – Orzeł i Pogoń.
Przedstawienia te zaczerpnięte są z IV eklogi Wergiliusza – kończy się wiek Apollina a wchodzi wiek Saturna – wiek pokoju.
a.bunia