rozjazdy (5).pdf

(212 KB) Pobierz
ŚK5_54-62.pdf
MAKIETA
Rozjazdy na makiecie (5)
czenia pod płytą makiety oraz te, które są
bardzorealistycznąimitacjąpierwowzoruina
makiecie będą widoczne. Wytwórca podaje
szczegółowy schemat ich montażu (rys. 2),
zatem ograniczę się tylko do napisania, iż
częśćspodniasłużydoobracanialatarnikie
runkowej ijej oświetlenia, aponadto może
być również użyta do przestawiania zwrotni
cy (czyli stanowić element pośredni pomię
dzy napędem arozjazdem). Część „naziem
na” to kompletny zwrotnik zlatarnią, który
może zostać uzupełniony przeciwwagą zze
stawuWeinertnr7227.Oczywiściewszyst
kie element y wymagają własnoręcznego
montażu. Zapewniam jednak, że nie jest to
zadanie trudne, choć początkującym mode
larzompewnekłopotymożesprawiaćminia
turowa mechanika związana zpoprawnym
funkcjonowaniem zwrotnika iprzeciwwagi.
Podobnewyroby(prawdopodobniedużo
tańszeodweinertowskich)zapowiadapolska
firma Z. Kluba. Być może gdy będą już do
stępne whandlu, to napiszę więcej oszcze
gółach dotyczących ich montażu.
Jeżeli rozjazd ułożony na makiecie ma
byćrozjazdem,któryworyginalenastawiany
jest zodległości, to musimy wykonać także
imitację napędu ielementów znim związa
nych. Znowu można skorzystać zbogatej
oferty firmy Weinert, która oferuje modele
napędów mechanicznych, rygli, tras pędnio
wych, naprężaczy itp. Uważam jednak, że
nawet średnio zaawansowany modelarz po
winien sam sobie dać radę z„produkcją” ta
kichdetali.Tym,którzyzechcąodtworzyćna
makiecie mechaniczne urządzenia zabezpie
czenia ruchu kolejowego polecam artykuły
Zbigniewa Molendy publikowane we wcze
śniejszych numerach ŚK wcyklu Warsztat
modelarza. Na przykład sposób wykonania
napędów rozjazdowych Kol. Molenda poda
Ułożone izasypane podsypką rozjazdy wymagają podłączenia urządzeń
służącychdoichprzestawiania.Wmodelumożemywyróżnićdwarodza
jetakichurządzeń:te,którebędąrzeczywiścieprzestawiałyzwrotniceite,
którebędąimitacjąurządzeńprzestawczychstosowanychwprawdziwych
rozjazdach.
Zacznijmy od urządzeń, które będą przesta
wiałyzwrotnicenaszychmodelowychrozjaz
dów.Większośćpopularnychfirmstosujena
pędy wykonane zdwóch elektromagnesów
–solenoidów,któreodpowiedniopodłączo
nedoprądupowodująruchrdzeniadołączo
negododrążkanastawczegorozjazdu.Ruch
drążka powoduje ruch iglic, czyli wkonse
kwencji–przełożeniezwrotnicy.Oczywiście
ruch wywołany pracą elektromagnesu jest
bardzo szybki, atym samym krótkotrwały.
Przestawieniezwrotnicyzjednegopołożenia
wdrugie ma zatem charakter „strzału”. Naj
częściejproducenciproponująumieszczanie
tego typu napędów do rozjazdów tuż obok
nich, czyli na wierzchu – na płycie makiety.
Takierozwiązaniedlamodelarzarealistyjest
nie do przyjęcia. Ani gwałtowny ruch iglic,
ani umieszczenie przy rozjeździe skrzynki
odziwnymkształcienieupodabniategotypu
rozwiązań do oryginału (fot. 1). Dlatego na
leżyposzukaćinnychsposobów.Abyzwrot
nica przestawiała się płynnie idość powoli
należy użyć napędu, którego konstrukcję
wykonanowoparciuosilnik,anieoelektro
magnes.Renomowanefirmyproponujątakie
rozwiązania. Niestety, są one najczęściej
dośćkosztownymisystemami(fot.2).Skoro
napędrozjazduumieścimypodpłytąmakie
ty, to praktycznie jego wielkość przestaje
mieć znaczenie. Dlatego niezmiennie od kil
ku lat proponuję zastosowanie rozwiązania,
które podpatrzyłem kiedyś na makiecie
szwajcarskiej. Napęd stanowi wnim tzw. si
łownik od centralnego zamka, stosowany
wsamochodach. Temu tematowi poświęci
łemartykułwŚK9/2002.Wdużymskrócie
przypomnętylko,żestosowanyprzezemnie
napęd,tozamkniętywobudowiesilnikelek
tryczny zukładem zamieniającym jego ruch
obrotowy na posuwisty. Zobudowy tej wy
staje pr zesuwny tr zpień zakończony
oczkiem.Wykonujeon(popodaniunapięcia
do silnika) ruch posuwisty oskoku 20–21
mm. Silnik pracuje na prąd stały, anapięcie
3Vsprawia,żeruchtrzpieniajestjednostaj
ny idość wolny. Wzależności od bieguno
wości zasilania silnik obraca się wlewo lub
wprawo powodując wysuwanie się bądź
wciąganie trzpienia. Zobudowy napędu
wychodzi pięć przewodów elektrycznych.
Dwasłużądopodawanianapięciadosilnika,
apozostałetrzysąautomatycznymprzełącz
nikiemniezależnegoobwoduelektrycznego
(co zostało przeze mnie wykorzystane do
przełączania biegunowości krzyżownicy).
Jedyną wadą, jakiej można się doszukać
wtymurządzeniujestjegowielkość.Obudo
wanapędumaponad10cmdługościi6cm
szerokości. Jednakże wzwiązku ztym, że –
jak już napisałem wcześniej – napędy
umieszczanesąpodpłytąmakiety,niemato
większego znaczenia. Ze stalowego, spręży
stegodrutunależynatomiastwykonaćdźwi
gnię, która przeniesie posuwisty ruch siłow
nika na zwrotnicę rozjazdu (rys. 1).
Precyzyjnego izgodnego zoryginałem
odtworzenia wymagają urządzenia, które
wprawdziwychrozjazdachsłużądoprzesta
wiania zwrotnic. Najczęściej przy urządze
niachnastawczychznajdujesiętzw.zwrotnik,
czylikoziołek,ananimlatarniazwrotnicowa,
zaś przy ręcznym nastawianiu rozjazdu (z
miejsca) – również przeciwwaga (fot. 3).
Wmodelu elementy te są niewielkie, jednak
koniecznedoodtworzenia.Proponujęużycie
znakomitych (chociaż niestety nie najtań
szych) wyrobów firmy Weinert. Najodpo
wiedniejszywydajesiębyćzestawnr7219.
Wjegoskładwchodząelementydoumiesz
Fot.1.Małorealistycznenapędywykorzystująceelektromagnesy,umieszczanenapłyciemakiety,obokmo
delowychrozjazdów.
Fot. 2. Bardzo dobry lecz drogi napęd silnikowy (do umieszczenia pod płytą makiety).
54
Świat kolei 5/2004
54
Świat kolei 5/2004
670630469.011.png 670630469.012.png 670630469.013.png 670630469.014.png 670630469.001.png 670630469.002.png 670630469.003.png
MAKIETA
Fot.3.Zwrotnikiwprawdziwychrozjazdach:a)wpostacioświetlonejlatarni,zmechanicznymnapędemzwrotnicy;b)wpostaciblaszanegowskaźnikazprzeciw
wagą do ręcznego przekładania zwrotnicy.
je wnumer ze 5/03, apędni drutowych
wnumerze 6 i8/02. Autor tych artykułów
zachęca do wykonywania wszystkich ele
mentówzmetalu,alezapewniam,żepodob
neefektymożnauzyskaćwykonującjezpa
pieru ikar tonu (patr z fot. 3 i4 wŚK 4/
2004).
Jeżeli ktoś decydowałby się na ustawie
nie imitacji napędów elektrycznych, to pole
camwizytęnaktórejśstacjiztakiminapęda
mi isporządzenie stosownej dokumentacji.
Napędy elektryczne są najłatwiejsze do od
tworzenia iczęsto bywają pozbawione latar
ni zwrotnicowych (fot. 4), zatem ich odwzo
rowanie wminiaturze nie powinno stanowić
kłopotu.
Leszek Lewiński
Fot. 4. Elektryczny napęd rozjazdowy woryginale.
Rys.1.Ideaprzeniesieniaruchuznapędu–siłownikaodcentralnegozamkasamochodowegonazwrotni
cęmodelowegorozjazdu.
Rys.2.RysunekmontażowyzwrotnikafirmyWeinert
(zestawnr7219).
Świat kolei 5/2004
55
55
Świat kolei 5/2004
670630469.004.png 670630469.005.png 670630469.006.png 670630469.007.png 670630469.008.png 670630469.009.png 670630469.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin