rozjazdy (3).pdf

(175 KB) Pobierz
ŚK3\(1\)_52-61.pdf
MAKIETA
Rozjazdy na makiecie (3)
zrzeczywistością, ich układ geometryczny
będzie się znacząco różnił od pierwowzoru.
Wtakich modelach kąt zwrotu wynosi naj
częściej 15°, apromień łuku toru zwrotnego
nie przekracza 600 mm. Zatem kąt jest po
naddwarazywiększyniżwprawdziwymroz
jeździe, apromień – iście tramwajowy, bo
wprzeliczeniu na oryginał wynoszący wnaj
lepszym przypadku nieco ponad 50 m.
Mojapropozycjapozostajeniezmiennaod
lat. Chcąc budować realistyczny model kolei
nie można stosować elementów, które zna
cząco, aprzede wszystkim wizualnie, różnią
się od oryginału. Wniosek nasuwa się więc
tylkojeden:rozjazdy,któresąwidocznymele
menteminfrastruktury,powinnywmaksymal
nymstopniuzachowywaćparametryorygina
łu.Wzwiązkuztym,żedlawiększościmode
larzycenawyrobujestrzecząbardzoważną,
polecić należy do stosowania na makietach
wwielkości H0 rozjazdy Roco Line iTillig
Elite.Oczywiścierównieżonemająkilkaistot
nych różnic wstosunku do oryginału. Na
przykładwrozjazdachrocowskichnajbardziej
razimiejsceumieszczenianapęduztzw.drąż
kiem nastawczym. Znajduje się ono nie na
początku iglic – jak ma to miejsce wrzeczy
wistości, ale jest przesunięte otrzy pola.
WrozjazdachTilliganajegowyglądujemnie
wpływaczęśćkrzyżownicywykonanaztwo
rzywasztucznego,zamiastzmetalu.Jednak
ztakiminiedoskonałościamimożnasobiepo
radzić.
Stosowanie rozjazdów oprawidłowych
skosachipromieniachłukówoczywiścierzu
Dwapoprzednieodcinkibyłypoświęcone„geometrii”rozjazdówipołączeń
rozjazdowych.Teraz,gdyposiadamyjużpodstawowąwiedzęteoretyczną,
poranaprzyjrzeniesięproduktomfirm,oferującychmodelarzomminiatu
rowerozjazdydozabudowaniaichnamakiecie.
Napoczątkumusimyjednakjeszczenachwi
lępowrócićdo„geometrii”.Niepoto,abyroz
wiązywać kolejne zadania, ale żeby spraw
dzić, wjakim stopniu rozjazdy produkowane
przezprzemysłmodelarskinaśladująorygina
ły.Przypomnę,żepodstawowymskosemory
ginalnego rozjazdu jes t 1:9, czyli kąt
6°20’25”.Długośćrozjazdu1:9,R=190wy
nosi 27,138 m (rys. 1), co wwielkości H0
daje 312 mm! Przestudiowanie katalogów
niemal wszystkich największych producen
tów modeli kolejowych pozwala mi napisać,
żerozjazduotakichparametrachodtworzone
go wminiaturze po prostu nie znajdziemy.
Cóżzatemrobić?Można,wzoremniektórych
modelarzy, próbować samodzielnie wykony
wać rozjazdy. Zapewniam jednak, że jest to
zadanie niesłychanie trudne. Można spróbo
waćposzukaćproduktu,któryjestnajbardziej
zbliżonydooryginału.Geometrycznienajbliż
szywydajesiębyćwyróbfirmyRoco.Rozjaz
dy oznaczone wkatalogu numerami 42488
i42489mająkątwynoszący10°,apromień
łukutoruzwrotnego1946mm,coodpowia
da prawie 170 metrom woryginale (fot. 1).
Drugim produktem są rozjazdy zserii Tillig
Elite. Wkatalogu znajdziemy rozjazdy zwy
czajneokącie12°ipromieniu1350mm(fot.
2). Oczywiście mowa jest wtym miejscu
otzw. producentach masowych. Elitarne fir
my modelarskie oferują rozjazdy ogeometrii
znacznie bardziej zgodnej zoryginałem. Nie
stety, dostępność wyrobów firm Schuhma
cher,Peco,Shinoharaitp.jestwnaszymkra
ju bardzo ograniczona. Ponadto cena takich
rozjazdówzregułybywaznaczącowyższaod
ceny modeli produkowanych masowo, ado
tego są one często oferowane wwersji do
własnoręcznego montażu, zaś ich złożenie
okazaćsięmożedlamniejwprawnychmode
larzy barierą nie do pokonania (fot. 3). Jest
jeszczeinnamożliwośćrozwiązaniaproblemu
wyboru rozjazdów na makietę. Po prostu na
leżyzgodzićsięztym,żezakupionerozjazdy
będą tylko dość umownie przypominały ory
ginał. Pomimo spełniania funkcji zgodnej
Fot. 1. Rozjazdy zwyczajne RocoLine nr kat. 42488 i42489.
Fot. 2. Rozjazd zwyczajny Tillig Elite nr kat. 85352.
Rys.1.Proporcjeiwymiaryoryginalnegorozjazduzwyczajnegotypu1:9,R=190
stosowanegonaPKP.
52
Świat kolei 3/2004
52
Świat kolei 3/2004
670630519.006.png 670630519.007.png 670630519.008.png 670630519.009.png
MAKIETA
Rys.2.Długościtejsamejgłowicyrozjazdowej,zbudowanejzróżnegorodzajurozjazdów(przyzachowaniu
zasady układania ich bez wstawek międzyrozjazdowych):
a) PecoCode75,rozjazdyE195/196;
kątzwrotu12°,promieńłukutoruzwrotnego914mm,długośćrozjazdu219mm;szerokośćmiędzytorzy45
mm;całkowitadługośćgłowicyrozjazdowej876mm
b) PecoCode75,rozjazdyE188/189;
kątzwrotu12°,promieńłukutoruzwrotnego1519mm,długośćrozjazdu258mm;szerokośćmiędzytorzy51
mm;całkowitadługośćgłowicyrozjazdowej1032mm
c) ShinoharaCode83,rozjazdynr891/892;
kątzwrotu11°25’,promieńłukutoruzwrotnego500mm,długośćrozjazdu264mm;szerokośćmiędzytorzy
50mm;całkowitadługośćgłowicyrozjazdowej1056mm
d) ShinoharaCode83,rozjazdynr803/804;
kątzwrotu9°30’,promieńłukutoruzwrotnego900mm,długośćrozjazdu288mm;szerokośćmiędzytorzy
50mm;całkowitadługośćgłowicyrozjazdowej1152mm
e) ShinoharaCode83,rozjazdynr805/806;
kątzwrotu7°09’,promieńłukutoruzwrotnego1600mm,długośćrozjazdu352mm;szerokośćmiędzytorzy
42mm;całkowitadługośćgłowicyrozjazdowej1408mm
f) RocoLine,rozjazdynr42440/42441;
kątzwrotu15°,promieńłukutoruzwrotnego873mm,długośćrozjazdu230mm;szerokośćmiędzytorzy61,6
mm;całkowitadługośćgłowicyrozjazdowej920mm
g) RocoLine,rozjazdynr42488/42489;
kąt zwrotu 10°, promień łuku toru zwrotnego 1946 mm, długość rozjazdu 345 mm; szerokość międzytorzy
61,6mm;całkowitadługośćgłowicyrozjazdowej1380mm
tujenadługościdrógrozjazdowychnabudo
wanej makiecie. Dla przykładu na rysunku
(rys. 2) pokazano, jak zwiększa się długość
głowicy rozjazdowej pr zy wykonaniu jej
zróżnych typów rozjazdów (różnych produ
centów).
Zapewniam jednak Czytelników, że prze
jazdmodelowegopociągunawetposkompli
kowanej drodze rozjazdowej, ale wykonanej
zrozjazdów okącie zwrotu 10°, będzie wy
glądał bardzo realistycznie. Taka sama jazda
po rozjazdach 15 stopniowych przypominać
będzienatychmiastdziecięcąkolejkę,aniere
alistycznymodelkolei,którychcemytworzyć.
Warto zatem wydłużyć swoją makietę, aby
zastosować poprawne połączenia torów wy
konanezrozjazdówjaknajbardziejzbliżonych
do oryginałów.
Napisałemdotychczaswyłącznieorozjaz
dach zwyczajnych. Istnieją przecież jeszcze
inne typy, przede wszystkim rozjazdy krzyżo
we.Ichwybórwśródproduktówfirmmodelar
skich jest, niestety, jeszcze skromniejszy niż
wprzypadku rozjazdów zwyczajnych. Oprócz
wyrobów zserii Roco Line – nr kat. 42493
i42496(fot.5)–wyłączającoczywiściezna
komite wyroby Shinohary – praktycznie nie
możnadoszukaćsiężadnegoinnegoproduktu,
który spełniałby oczekiwania modelarzareali
sty.Równieżdotych,wymienionychrozjazdów
można mieć poważne zastrzeżenia, gdyż pro
mieńzastosowanegownichłukuwynosizale
dwie995mm(codajetylko86,5mworygi
nale!). Dlatego purystom modelarskim odra
dzamwogólestosowanianamakiecierozjaz
dów krzyżowych lub polecam uzbieranie pie
niędzy izakup modelu pochodzącego zreno
mowanejfirmy.Innejdrogipraktycznieniema.
Jak zpewnością zauważyli to już uważni
Czytelnicy,wszystkiepolecaneprzezemnieroz
jazdysąmodelamibeztzw.podsypki,którąofe
ruje nam np. Roco (nr kat. 42580). Podsypkę
podrozjazdypowinniśmywykonaćanalogicz
nie jak wtorach – zkruszywa kamiennego,
Fot.3.Montażrozjazdudostarczanegoprzezprodu
centa welementach (Shinohara).
Fot.4.Porównanierozjazdówzwyczajnych:Peco12°,
RocoLine10°,Shinohara7°09’.
Fot. 5. Rozjazdy RocoLine zimitacją tzw. podsypki.
odpowiedniobarwionego.Tojużbędziejednak
przedmiotemnastępnegoodcinka,doktórego
lekturyzachęcam,jakzwykle,zamiesiąc.
Leszek Lewiński
Świat kolei 3/2004
53
53
Świat kolei 3/2004
670630519.001.png 670630519.002.png 670630519.003.png 670630519.004.png 670630519.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin