wakacyjne rady.pdf
(
294 KB
)
Pobierz
modul_1.QXD
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Sposób na zdrowe i bezpieczne ferie
Temat dnia:
„Nadchodzi lato. Jak zachowywać się nad wodą?”
Cele ogólne:
•
rozwijanie umiejêtnoœci wypowiadania siê na temat swoich planów wakacyjnych,
•
kszta³towanie postaw bezpiecznego wypoczynku,
•
kszta³towanie nawyku bezpiecznego korzystania z k¹pieli wodnych i s³onecznych,
•
umacnianie wiêzi rodzinnych.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
•
potrafi opowiadaæ o swoich planach wakacyjnych,
•
wie, jak bezpiecznie spêdziæ wakacje,
•
wie, jak przygotowaæ siê na letni¹ wêdrówkê,
•
zna przestrogi wakacyjne i rozumie koniecznoϾ ich przestrzegania,
•
wie, jak nale¿y zachowaæ siê nad wod¹,
•
zna zasady zbierania grzybów,
•
prawid³owo korzysta z przepisów ruchu drogowego.
Metody nauczania:
•
s³owna – rozmowa kierowana,
•
pogadanka,
•
æwiczeniowo-zadaniowa.
Formy pracy:
•
zbiorowa jednolita,
•
indywidualna.
Pomoce dydaktyczne :
•
karty pracy nr 1 - 4,
•
kaseta z nagraniem „Wakacyjnej piosenki”,
•
ilustracje z typami krajobrazu: górskiego, nadmorskiego, leœnego,
•
foliogramy nr 7 -10,
•
plansza: grzyby jadalne i truj¹ce,
•
du¿e arkusze papieru rysunkowego,
•
farby, plastelina, kredki, gazety, klej roœlinny.
Zapis w dzienniku:
Przyjemnie i bezpiecznie wypoczywamy podczas wakacji. Wypowiedzi na temat wakacyjnych planów. Poznanie zasad
bezpiecznego wypoczynku letniego – uzupe³nianie zdañ odpowiednimi wyrazami. Nauka „Wakacyjnej piosenki”.
Czapeczka – formowanie czapki przeciws³onecznej z papieru.
34
MODUŁ I
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Umie swobodnie wypowiadaæ siê
na temat form letniego
wypoczynku.
Wypowiadanie siê nt. w³asnych
planów wakacyjnych. Propozycje
letniego wypoczynku. Nazywanie
miesiêcy wakacyjnych.
Spontanicznie wypowiadaj¹ siê
na temat, gdzie spêdz¹ najbli¿sze
wakacje.
Omawiaj¹ sposób organizacji
letniego wypoczynku: kolonie,
obozy, wyjazd do rodziny (morze,
góry, las).
Ilustracje
krajobrazu
górskiego,
nadmorskiego,
lasu
Potrafi zaœpiewaæ piosenkê.
Œpiewanie „Wakacyjnej Piosenki”.
Nauka tekstu fragmentami,
metod¹ ze s³uchu.
Rytmicznie recytuj¹ tekst,
powtarzaj¹ nazwy solmizacyjne
i literowe nut.
Œpiewaj¹ do akompaniamentu
pianina lub nagrania z kasety.
Tekst piosenki, –
kaseta z nagraniem
„Wakacyjnej
piosenki”
(muz. H. Rick-
-Wiœniewski,
s³owa
M. Terlikowska)
Karta pracy nr 4
Wie, jakie zasady
bezpieczeñstwa obowi¹zuj¹
w czasie wakacji.
Uzupe³nianie zdañ z lukami.
Wakacyjne zasady
bezpieczeñstwa
. Praca na
trzech poziomach. (zadania
o ró¿nym stopniu trudnoœci)
Uzupe³niaj¹ luki w zdaniach
zgodnie z poleceniem. Dobieraj¹
zadanie na miarê swoich
mo¿liwoœci.G³oœno odczytuj¹
zdania, sprawdzaj¹ poprawnoœæ
wykonania, przedstawiaj¹
wnioski.
Karta pracy nr 1
Zna i pamiêta elementy
krajobrazu górskiego,
nadmorskiego i leœnego.
Praca plastyczna „Moje wakacje”.
Pogadanka nt. wykonanych prac,
omówienie treœci prac,
charakterystycznych cech
krajobrazu (woda, góry, drzewa,
runo leœne itp.)
Wykonuj¹ prace dowoln¹
technik¹ plastyczn¹ (farba,
plastelina, kola¿, wydzieranka)
z uwzglêdnieniem
charakterystycznych elementów
danego krajobrazu. Swobodnie
wypowiadaj¹ siê na temat swojej
pracy. Organizuj¹
wakacyjn¹
galeriê
.
Du¿e arkusze
papieru, farby,
plastelina, stare
gazety, papier
kolorowy, kredki
Zna zasady zachowania
bezpieczeñstwa w czasie
wypoczynku letniego.
Odczytanie wakacyjnych zasad
dotycz¹cych
bezpiecznych
wakacji
.
Odczytuj¹ zgromadzone zasady,
omawiaj¹ ich znaczenie, staraj¹
siê zapamiêtaæ przestrogi
i wskazówki wakacyjne.
Karta pracy nr 2
Foliogramy nr 7, 8,
9, 10.
Potrafi bezpiecznie pos³u¿yæ siê
no¿yczkami.
Wykonanie czapki
przeciws³onecznej.
Ciêcie i sklejanie papieru.
Uformowanie i z³o¿enie czapki.
Wycinaj¹ czapkê, naklejaj¹
na karton, ponownie wycinaj¹.
Formuj¹ w³aœciwy kszta³t czapki
Gotowy szablon
czapki (karta pracy
nr 3), klej,
no¿yczki, karton
35
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA
Wakacyjna piosenka
Muzyka: Henryk Rick-Wiœniewski
S³owa: Maria Terlikowska
1.
Wakacje, wakacje – to zielony las,
kwitn¹ce akacje i s³oneczny blask.
Tyle bia³ych szos,
tyle nowych dróg.
ChodŸ, kolego, razem z nami – a nie ¿a³uj nóg!
2.
Wakacje, wakacje – to weso³y œmiech,
gonitwa na stacjê, a¿ zapiera dech.
A tu taki t³ok,
¿e nie sposób wleŸæ...
W³aŸ, kolego, bêdziesz jecha³ niby w beczce œledŸ!
3.
Wakacje, wakacje – s³oñce karze wstaæ.
I s³oñce ma racjê – szkoda d³ugo spaæ.
Taki jasny œwit,
taki piêkny œwiat,
a do okna nam zagl¹da czereœniowy sad.
4.
Wakacje, wakacje – jagodowe dni,
weso³e kolacje, kolorowe sny.
I gor¹cy piach,
i do wody skok.
Skacz, kolego, bo wakacje mamy raz na rok.
36
MODUŁ I
Bezpieczne Wakacje
Propozycja przedstawienia teatralnego dla uczniów zespo³u klasowego lub teatrzyku szkolnego. Przedstawienie ze zbioru
„Bez kapelusza”, autor – Wies³awa Machura.
Na podwy¿szeniu stoi dziewczynka symbolizuj¹ca lato (w rozpuszczonych w³osach kwiaty, na ¿ó³tej sukni, szeroko roz-
postartej, szarfa z napisem „Bezpieczne lato”)
Scenka I
Bocznymi drzwiami wchodzi uczeñ (mokre w³osy, rêcznik niedbale przewieszony przez ramiê, na nogach p³etwy). Jeden
z jego kolegów (raczej taki, który dobrze œpiewa), zaczyna œpiewny dialog na znan¹ melodiê „Gdzie¿eœ ty bywa³ czarny
baranie”.
– Gdzie¿eœ ty bywa³, mi³y uczniaku, mi³y uczniaku?
– Nad stawem, nad stawem, mój mi³y brachu. (bis) .-
Pada odpowiedŸ (i odt¹d œpiewaj¹ na zmianê):
– Co tam robi³eœ mi³y uczniaku, mi³y uczniaku?
– P³ywa³em, p³ywa³em, mój mi³y brachu. (bis)
– Tam woda brudna i nie strze¿ona, i nie strze¿ona.
– No to co, no to co, tylko zm¹cona.
– Mog³eœ ugrzêzn¹æ w jej mule szarym, w jej mule szarym.
– IdŸ tchórzu, idŸ tchórzu, naskar¿ mym starym. (bis)
Ca³a klasa œpiewa na jak¹œ prost¹ melodiê
To ci bohater, to ci bohater nie znany nam.
Chwali siê sprytem, odwag¹ pseudo,
Bohater przez „ch”
Jedna z uczennic przypina do sukni „Lata” has³o:
„Nie k¹p siê w miejscach nie strze¿onych”
Scenka II
Bierze w niej udzia³ jeden uczeñ (ubrany kolorowo, weso³o). Uczeñ wje¿d¿a na rowerze, zatrzymuje siê i zaczyna
mówiæ:
Gdy na rowerze harcujê,
Jezdnia zmienia siê w arenê,
Wiêc weso³o piratujê
I wprost czujê
Twórcz¹ wenê.
Wymyœli³em ca³y szereg
Akrobacji, jazdy – sza³ów.
Z ty³u, z boku, bez usterek
Szybciej, szybciej, szybciej dra³uj.
T¹ dewiz¹ siê kierujê
Zwiêkszam prêdkoœæ opêtañczo.
Pêd upaja mnie i czujê
Jak radoœci we mnie tañcz¹.
37
BEZPIECZNA DROGA DO DOMU I DO SZKOŁY
Niepokojê siê jednak¿e,
Gdy ktoœ mamie o tym powie.
No bo mama nie rozumie,
¯e ruch, ¿e sport, ¿e sport to zdrowie.
Policjantów te¿ nie lubiê,
Wci¹¿ siê tylko doczepiaj¹ .
I za to czym ja siê chlubiê
Oni mi mandaty daj¹.
Ch³opiec wyje¿d¿a. Ca³a klasa œpiewa, solidaryzuj¹c siê z nim:
Ci doroœli s¹ przedziwni.
Wcale nas nie rozumiej¹,
Zaraz z ig³y robi¹ wid³y
A przecie¿ nic siê nie dzieje.
Dziewczynka przypina na sukni „Lata” nastêpne has³o:
„JedŸ ostro¿nie na rowerze”
Scenka III
Wbiegaj¹ dwie dziewczynki. Uœmiechniête i beztroskie rzucaj¹ do siebie bia³¹ pi³kê. Œpiewaj¹:
Pi³ka toczy siê szybko,
Ju¿ uciek³a z boiska,
Wbiega ju¿ na ulicê,
Œmieje siê z nas.
Tego my nie zniesiemy.
Trzeba zbiega pochwyciæ.
Trzeba z³apaæ j¹ mocno,
By przesta³a z nas szydziæ.
Zmiana melodii.
Naj³adniejsza jest jednak ona,
Bia³a no¿na no i weso³a,
Wiêc wybiegam z myœl¹ jedyn¹,
By pochwyciæ j¹ w me ramiona.
Jedna z nich mówi:
A tu trrrach...... ciê¿arówka
I jeszcze rowerzysta,
A za nim motorower.
Szaroœci¹ opon b³yska.
Druga dziewczynka:
Jak przez sen s³yszê melodiê,
Któr¹ graj¹ hamulce nagle.
Ktoœ potrz¹sa mn¹ tak okropnie,
Jak gdybym pope³ni³a zbrodniê.
Pierwsza dziewczynka (z pretensj¹ w g³osie)
– A przecie¿ nic siê nie sta³o !!!
38
Plik z chomika:
Iwa.4
Inne pliki z tego folderu:
10_zasad_bezpieczne_wakacje_podstawowe.pdf
(163 KB)
ochrona przed słońcem.JPG
(102 KB)
gory.pdf
(394 KB)
ochrona przed słońcem.JPG
(225 KB)
na plaży bezpieczeństwo.JPG
(194 KB)
Inne foldery tego chomika:
bezpieczeństwo
bezpieczeństwo dzieci
bezpieczne ferie
bezpieczne i niebezpieczne zachowania
Bezpieczne wakacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin