159[1].pdf
(
154 KB
)
Pobierz
78227223 UNPDF
Filozoficzne Aspekty Genezy
— 2007/2008, t. 4/5
http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=159
Taner Edis
Dlaczego „teoria inteligentnego projektu”
jest bardziej interesująca
niż tradycyjny kreacjonizm
*
Gdy teoria inteligentnego projektu (ID –
Intelligent Design
) przy-
kuwa uwagę naukowców głównego nurtu, traktowana jest jako naj-
nowsze wcielenie kreacjonizmu. Literatura ID potęguje to wrażenie.
Zwolennicy ID przeważnie ograniczają się do krytyki „darwinizmu”,
przez który rozumieją naturalistyczne teorie ewolucji. Niektórzy teore-
tycy projektu akceptują ideę wspólnoty pochodzenia, zaś inni ją od-
rzucają. Ruch ID jednoczy jednak pogląd, że różnorodności i złożono-
ści życia nie da się wyjaśnić działaniem bezrozumnych mechanizmów
– zwłaszcza darwinowskiego mechanizmu zmienności i selekcji.
Gdyby teoria inteligentnego projektu była wyłącznie zbiorem neo-
kreacjonistycznych twierdzeń, odnoszących się do biologii, względnie
łatwo można by ją poddać krytyce. Na przykład autorem najważniej-
szego argumentu na rzecz ID, sformułowanego na gruncie biologicz-
nym, jest biochemik Michael Behe,
1
wedle którego pewne mechani-
Taner E
DIS
, „Why «Intelligent Design» Is More Interesting Than Old-Fashioned Cre-
ationism”,
Talk Reason
, 6 October 2005,
http://www.talkreason.org/articles/interesting.cfm
(04.03.2009). Artykuł ukazał się pierwotnie w czasopiśmie
Georgia Journal of Science
2005,
vol. 63, no. 3, s. 190-197,
http://facstaff.gpc.edu/~jaliff/GAJSci63-3.pdf
(04.03.2009). Z
języka angielskiego za zgodą Autora przełożył Dariusz S
AGAN
. Recenzent: Leszek
S
IERGIEJCZYK
, Instytut Chemii Uniwersytetu w Białymstoku.
1
Michael J. B
EHE
,
Czarna skrzynka Darwina. Biochemiczne wyzwanie dla ewolucjo-
nizmu
, przeł. Dariusz Sagan,
Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy
, t. 4, Wydawnictwo
*
2
Taner Edis,
Dlaczego „teoria ID” jest bardziej interesująca...
zmy molekularne są „nieredukowalnie złożone”. Jego zdaniem struk-
tury, takie jak wić bakteryjna, nie mogą utworzyć się w procesie stop-
niowego przekształcania serii form pośrednich, ponieważ wszystkie
ich liczne składniki muszą połączyć się ze sobą jednocześnie. Krytycy
natychmiast wykazali, że układy i ich części nie zawsze musiały peł-
nić te same funkcje, co obecnie. W rezultacie Behe przestał ostatnio
forsować swój pierwotny argument.
Aktualna argumentacja Behe’ego i innych zwolenników ID na
rzecz projektu biologicznego polega na opisywaniu ogromnej złożo-
ności układów biochemicznych i sugerowaniu, iż teza o ich utworze-
niu w procesie stopniowym jest nieprzekonująca. Żądają oni, by to
„darwiniści” wskazali pełną sekwencję następujących po sobie zmian,
gdyż w przeciwnym razie ewolucjonizm darwinowski można odrzucić
jako czystą spekulację.
2
Niewielu naukowców uległo takim próbom
przeniesienia ciężaru dowodu. Co prawda, świadectwa, przemawiające
na przykład za tym, że wici eubakteryjne są spokrewnione z mechani-
zmami wydzielniczymi i wyewoluowały z nich,
3
są niekompletne, ale
należy uznać je za przekonujące. Biologowie muszą uaktualnić swoje
odpowiedzi na stare argumenty kreacjonistyczne, wyrażone obecnie w
języku biochemii, ale w zasadzie teoria ID nie stanowi wyzwania dla
biologów.
Rozważmy teraz teorię ID w obrębie nauk fizycznych. W odróż-
nieniu od przedstawicieli kreacjonizmu młodej Ziemi, którzy są biblij-
nymi literalistami, teoretycy projektu zazwyczaj akceptują ideę liczą-
cego miliardy lat Wszechświata lub nie zajmują stanowiska w kwestii
jego wieku. Niemniej ID obejmuje również tezy fizyczne. Główna
strategia w tym zakresie polega na wskazywaniu domniemanych zaga-
Cornelius G. H
UNTER
,
Darwin’s Proof: The Triumph of Religion over Science
,
Brazos Press, Grand Rapids, MI. 2003.
3
Ian F. M
USGRAVE
, „Evolution of the Bacterial Flagellum”, w: Matt Y
OUNG
and Taner E
DIS
(eds.),
Why Intelligent Design Fails: A Scientific Critique of the New Creationism
, Rut-
gers University Press, New Brunswick, NJ. 2004.
MEGAS, Warszawa 2008.
2
Filozoficzne Aspekty Genezy
—
2007/2008, t. 4/5
3
dek, takich jak subtelne zestrojenie w astronomii i kosmologii fizycz-
nej, oraz uznawaniu ich za świadectwo na rzecz projektu.
4
Choć argu-
menty dotyczące subtelnego zestrojenia spotykają się z przychylnością
części liberalnych teologów i zwolenników ID, trudno uznać, że przy-
czyniają się one do rozwoju nauki.
5
Gdyby teoretycy projektu propo-
nowali tylko nowe narzędzia do wyrażenia starych intuicji na temat
boskiego projektu, naukowa reakcja na ID nie musiałaby wykraczać
poza niewielkie modyfikacje standardowych odpowiedzi na twierdze-
nia kreacjonizmu. Taka krytyka ID nie byłaby ciekawym zajęciem in-
telektualnym.
Jednak, mimo iż duża część literatury ID poświęcona jest powta-
rzaniu starych błędów, pewne aspekty teorii ID stanowią
interesujące
błędy – w tym wypadku zdanie sobie sprawy, dlaczego ID jest teorią
błędną, może przyczynić się do rozwoju naszej wiedzy i lepszego zro-
zumienia ewolucji. Interesujące są na przykład te twierdzenia teorety-
ków projektu, które dotyczą
inteligencji
.
Zwolennicy ID brali udział w żarliwych filozoficznych debatach
na temat tego, czy wymogiem teorii naukowych jest formułowanie
wyjaśnień naturalistycznych. Ich zdaniem naturalizm metodologiczny
jest nieuzasadnionym ograniczeniem sposobów badania świata. Chcie-
liby oni, aby
czynniki inteligentne
uznano za jedną z fundamentalnych
przyczyn w wyjaśnieniach naukowych. Brzmi to rozsądnie. Takie na-
uki, jak archeologia, wyjaśniają przecież wiele znalezisk poprzez od-
wołanie do aktywności człowieka. Teoretycy projektu mówią jednak o
czymś więcej niż tylko o zdolności do rozpoznawania działania istot,
na temat których mamy duży zasób niezależnej wiedzy.
6
Inteligencję
ludzką i zwierzęcą śmiało można postrzegać jako część świata przyro-
Guillermo G
ONZALEZ
and Jay W. R
ICHARDS
,
The Privileged Planet: How Our Place in
the Cosmos is Designed for Discovery
, Regnery Publishing, Washington, DC. 2004.
5
William J
EFFERYS
, „Review of
The Privileged Planet
”,
Reports of the National Center
for Science Education
2005, vol. 25, no. 1-2, s. 47-49,
http://ncseweb.org/rncse/25/1-2/re
view-privileged-planet
(04.03.2009).
6
Gary S. H
URD
, „The Explanatory Filter, Archaeology, and Forensics”, w: Y
OUNG
and
E
DIS
(eds.),
Why Intelligent Design Fails…
.
4
4
Taner Edis,
Dlaczego „teoria ID” jest bardziej interesująca...
dy. Teoria ID stanowiłaby skrajnie rewolucyjny punkt widzenia tylko
wtedy, gdyby działanie inteligencji jakoś przekraczało zdolności me-
chanizmów naturalnych.
Aby rozwinąć te idee, teoretycy projektu zaobserwowali, że we
współczesnych naturalistycznych wyjaśnieniach naukowych uwzględ-
niane są wyłącznie procesy losowe i podlegające prawom schematycz-
ne zdarzenia – czyli „przypadek i konieczność”, by użyć słów biologa
Jacquesa Monoda.
7
Fizyk może przewidzieć orbitę planety, rozwiązu-
jąc odpowiednie równania teorii grawitacji, lub uznać, że rozpad pro-
mieniotwórczy przebiega całkowicie losowo. Na ogół światem fizycz-
nym rządzi wspólne działanie przypadku i konieczności. Podobnie
rzecz się ma w biologii, gdy wyjaśnieniu podlega proces adaptacji
ewolucyjnej. Źródłem nowości w genomie są ślepa zmienność i muta-
cje, które w przeważającym stopniu zachodzą przypadkowo. Zmien-
ność staje się następnie przedmiotem działania nielosowej selekcji. In-
nymi słowy, dominujące teorie biologiczne także biorą pod uwagę
łączne działanie przypadku i konieczności. Co więcej, podejście to od-
niosło we współczesnej nauce tak ogromne sukcesy, że sprzyja ono
przyjęciu ogólniejszego stanowiska fizykalizmu, zgodnie z którym
każde zdarzenie w świecie ma podłoże fizyczne.
8
Teoretycy projektu
twierdzą, że takie ujęcie nie jest właściwe – wskazują, że inteligentny
projekt jest trzecim, niezależnym trybem wyjaśniania, nieredukowal-
nym do przypadku i konieczności. Zgodnie z teorią ID
inteligencja
wykracza poza sferę fizyki.
Wielu czołowych przedstawicieli ID za kluczowy aspekt swojej
teorii uważa tezę, że sensowna informacja może być tworzona tylko
przez inteligencję i że inteligencja przekracza działanie przypadku i
konieczności.
9
Zwłaszcza William Dembski, czołowy teoretyk pro-
Jacques M
ONOD
,
Chance and Necessity: An Essay on the Natural Philosophy of
Modern Biology
, Vintage Books, New York 1972.
8
7
Andrew M
ELNYK
,
A Physicalist Manifesto: Thoroughly Modern Materialism
, Cam-
bridge University Press, Cambridge, U.K. 2003.
9
Phillip E. J
OHNSON
,
The Wedge of Truth: Splitting the Foundations of Naturalism
,
Filozoficzne Aspekty Genezy
—
2007/2008, t. 4/5
5
jektu, otwarcie argumentuje, że inteligentny projekt stanowi trzecią
opcję eksplanacyjną.
10
Zaproponował on ponadto, jak twierdzi, ścisłą
matematyczną metodę rozpoznawania, czy jakiś zbiór danych zawiera
„złożoną wyspecyfikowaną informację” (CSI –
complex specified in-
formation
), która jest rzekomo oznaką przyczynowości inteligentnej.
W myśl propozycji Dembskiego CSI to w istocie uprzednio ustalony
wzorzec, niezwykle trudny do wytworzenia w wyniku wspólnego
działania przypadku i konieczności. W sercu jego wariantu teorii ID
11
znajdują się dwa twierdzenia:
1. Istnieje ścisła matematyczna procedura wykrywania CSI, sta-
nowiącej niezawodną oznakę inteligentnego projektu.
2. Aktywność inteligentna nie jest redukowalna do jakiejkolwiek
formy wspólnego działania przypadku i konieczności.
Gdyby powyższe twierdzenia dało się utrzymać, to zwolennicy ID
mogliby żywić uzasadnione nadzieje, że inicjują naukową rewolucję.
W gruncie rzeczy mogliby mówić o swego rodzaju sukcesie, nawet
gdyby podejmowane przez nich próby obalenia teorii ewolucji biolo-
gicznej zakończyły się fiaskiem. Byłoby to możliwe z tego powodu,
że teoria ID, zwłaszcza w wersji Dembskiego, dotyczy przede wszyst-
kim zagadnienia złożoności i inteligencji – nie zaś tylko biologii. Nie
wszystko musi być dla ID stracone, nawet jeśli biologowie mają (a
niemal na pewno mają) rację w kwestii wspólnoty pochodzenia i nie-
których mechanizmów ewolucji.
Jeżeli
twierdzenia 1 i 2 są słuszne,
William A. D
EMBSKI
, „Signs of Intelligence”, w: William A. D
EMBSKI
and James M.
K
USHINER
(eds.),
Signs of Intelligence: Understanding Intelligent Design
, Brazos Press,
Grand Rapids, MI. 2001.
11
William A. D
EMBSKI
,
Intelligent Design: The Bridge Between Science and Theology
,
InterVarsity Press, Downers Grove, IL. 1999; William A. D
EMBSKI
,
The Design Revolution
,
InterVarsity Press, Downers Grove, IL. 2004.
InterVarsity Press, Downers Grove, IL. 2000.
10
Plik z chomika:
szakal9191
Inne pliki z tego folderu:
Dyskusja z jednym z tekstów z racjonalisty pl w ktorym Andrzej Koraszewski snuje pseudoteologiczne rozwazania na temat 1 r Ksiegi Rodzaju.pdf
(625 KB)
Einstein Does God exist - Czy Bóg istnieje_ [PL] polskie napisy.mp4
(4844 KB)
Seth Shostak seti a inteligentny projekt.PDF
(102 KB)
POGLĄDY TEOLOGICZNE DARWINA.PDF
(201 KB)
Ewolucja - kreacjonizm - od fizyki do metafizyki.avi
(158440 KB)
Inne foldery tego chomika:
Abbi Glines
Abby Lee
Abigail Anna Gibbs
Abraham Kajzer
Adam Bahdaj
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin