159[1].pdf

(154 KB) Pobierz
78227223 UNPDF
Filozoficzne Aspekty Genezy
— 2007/2008, t. 4/5
http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=159
Taner Edis
Dlaczego „teoria inteligentnego projektu”
jest bardziej interesująca
niż tradycyjny kreacjonizm *
Gdy teoria inteligentnego projektu (ID – Intelligent Design ) przy-
kuwa uwagę naukowców głównego nurtu, traktowana jest jako naj-
nowsze wcielenie kreacjonizmu. Literatura ID potęguje to wrażenie.
Zwolennicy ID przeważnie ograniczają się do krytyki „darwinizmu”,
przez który rozumieją naturalistyczne teorie ewolucji. Niektórzy teore-
tycy projektu akceptują ideę wspólnoty pochodzenia, zaś inni ją od-
rzucają. Ruch ID jednoczy jednak pogląd, że różnorodności i złożono-
ści życia nie da się wyjaśnić działaniem bezrozumnych mechanizmów
– zwłaszcza darwinowskiego mechanizmu zmienności i selekcji.
Gdyby teoria inteligentnego projektu była wyłącznie zbiorem neo-
kreacjonistycznych twierdzeń, odnoszących się do biologii, względnie
łatwo można by ją poddać krytyce. Na przykład autorem najważniej-
szego argumentu na rzecz ID, sformułowanego na gruncie biologicz-
nym, jest biochemik Michael Behe, 1 wedle którego pewne mechani-
Taner E DIS , „Why «Intelligent Design» Is More Interesting Than Old-Fashioned Cre-
ationism”, Talk Reason , 6 October 2005, http://www.talkreason.org/articles/interesting.cfm
(04.03.2009). Artykuł ukazał się pierwotnie w czasopiśmie Georgia Journal of Science 2005,
vol. 63, no. 3, s. 190-197, http://facstaff.gpc.edu/~jaliff/GAJSci63-3.pdf (04.03.2009). Z
języka angielskiego za zgodą Autora przełożył Dariusz S AGAN . Recenzent: Leszek
S IERGIEJCZYK , Instytut Chemii Uniwersytetu w Białymstoku.
1
Michael J. B EHE , Czarna skrzynka Darwina. Biochemiczne wyzwanie dla ewolucjo-
nizmu , przeł. Dariusz Sagan, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy , t. 4, Wydawnictwo
*
78227223.003.png 78227223.004.png
2
Taner Edis, Dlaczego „teoria ID” jest bardziej interesująca...
zmy molekularne są „nieredukowalnie złożone”. Jego zdaniem struk-
tury, takie jak wić bakteryjna, nie mogą utworzyć się w procesie stop-
niowego przekształcania serii form pośrednich, ponieważ wszystkie
ich liczne składniki muszą połączyć się ze sobą jednocześnie. Krytycy
natychmiast wykazali, że układy i ich części nie zawsze musiały peł-
nić te same funkcje, co obecnie. W rezultacie Behe przestał ostatnio
forsować swój pierwotny argument.
Aktualna argumentacja Behe’ego i innych zwolenników ID na
rzecz projektu biologicznego polega na opisywaniu ogromnej złożo-
ności układów biochemicznych i sugerowaniu, iż teza o ich utworze-
niu w procesie stopniowym jest nieprzekonująca. Żądają oni, by to
„darwiniści” wskazali pełną sekwencję następujących po sobie zmian,
gdyż w przeciwnym razie ewolucjonizm darwinowski można odrzucić
jako czystą spekulację. 2 Niewielu naukowców uległo takim próbom
przeniesienia ciężaru dowodu. Co prawda, świadectwa, przemawiające
na przykład za tym, że wici eubakteryjne są spokrewnione z mechani-
zmami wydzielniczymi i wyewoluowały z nich, 3 są niekompletne, ale
należy uznać je za przekonujące. Biologowie muszą uaktualnić swoje
odpowiedzi na stare argumenty kreacjonistyczne, wyrażone obecnie w
języku biochemii, ale w zasadzie teoria ID nie stanowi wyzwania dla
biologów.
Rozważmy teraz teorię ID w obrębie nauk fizycznych. W odróż-
nieniu od przedstawicieli kreacjonizmu młodej Ziemi, którzy są biblij-
nymi literalistami, teoretycy projektu zazwyczaj akceptują ideę liczą-
cego miliardy lat Wszechświata lub nie zajmują stanowiska w kwestii
jego wieku. Niemniej ID obejmuje również tezy fizyczne. Główna
strategia w tym zakresie polega na wskazywaniu domniemanych zaga-
Cornelius G. H UNTER , Darwin’s Proof: The Triumph of Religion over Science ,
Brazos Press, Grand Rapids, MI. 2003.
3
Ian F. M USGRAVE , „Evolution of the Bacterial Flagellum”, w: Matt Y OUNG and Taner E DIS
(eds.), Why Intelligent Design Fails: A Scientific Critique of the New Creationism , Rut-
gers University Press, New Brunswick, NJ. 2004.
MEGAS, Warszawa 2008.
2
78227223.005.png
Filozoficzne Aspekty Genezy 2007/2008, t. 4/5
3
dek, takich jak subtelne zestrojenie w astronomii i kosmologii fizycz-
nej, oraz uznawaniu ich za świadectwo na rzecz projektu. 4 Choć argu-
menty dotyczące subtelnego zestrojenia spotykają się z przychylnością
części liberalnych teologów i zwolenników ID, trudno uznać, że przy-
czyniają się one do rozwoju nauki. 5 Gdyby teoretycy projektu propo-
nowali tylko nowe narzędzia do wyrażenia starych intuicji na temat
boskiego projektu, naukowa reakcja na ID nie musiałaby wykraczać
poza niewielkie modyfikacje standardowych odpowiedzi na twierdze-
nia kreacjonizmu. Taka krytyka ID nie byłaby ciekawym zajęciem in-
telektualnym.
Jednak, mimo iż duża część literatury ID poświęcona jest powta-
rzaniu starych błędów, pewne aspekty teorii ID stanowią interesujące
błędy – w tym wypadku zdanie sobie sprawy, dlaczego ID jest teorią
błędną, może przyczynić się do rozwoju naszej wiedzy i lepszego zro-
zumienia ewolucji. Interesujące są na przykład te twierdzenia teorety-
ków projektu, które dotyczą inteligencji .
Zwolennicy ID brali udział w żarliwych filozoficznych debatach
na temat tego, czy wymogiem teorii naukowych jest formułowanie
wyjaśnień naturalistycznych. Ich zdaniem naturalizm metodologiczny
jest nieuzasadnionym ograniczeniem sposobów badania świata. Chcie-
liby oni, aby czynniki inteligentne uznano za jedną z fundamentalnych
przyczyn w wyjaśnieniach naukowych. Brzmi to rozsądnie. Takie na-
uki, jak archeologia, wyjaśniają przecież wiele znalezisk poprzez od-
wołanie do aktywności człowieka. Teoretycy projektu mówią jednak o
czymś więcej niż tylko o zdolności do rozpoznawania działania istot,
na temat których mamy duży zasób niezależnej wiedzy. 6 Inteligencję
ludzką i zwierzęcą śmiało można postrzegać jako część świata przyro-
Guillermo G ONZALEZ and Jay W. R ICHARDS , The Privileged Planet: How Our Place in
the Cosmos is Designed for Discovery , Regnery Publishing, Washington, DC. 2004.
5
William J EFFERYS , „Review of The Privileged Planet ”, Reports of the National Center
for Science Education 2005, vol. 25, no. 1-2, s. 47-49, http://ncseweb.org/rncse/25/1-2/re
6
Gary S. H URD , „The Explanatory Filter, Archaeology, and Forensics”, w: Y OUNG and
E DIS (eds.), Why Intelligent Design Fails… .
4
78227223.006.png
4
Taner Edis, Dlaczego „teoria ID” jest bardziej interesująca...
dy. Teoria ID stanowiłaby skrajnie rewolucyjny punkt widzenia tylko
wtedy, gdyby działanie inteligencji jakoś przekraczało zdolności me-
chanizmów naturalnych.
Aby rozwinąć te idee, teoretycy projektu zaobserwowali, że we
współczesnych naturalistycznych wyjaśnieniach naukowych uwzględ-
niane są wyłącznie procesy losowe i podlegające prawom schematycz-
ne zdarzenia – czyli „przypadek i konieczność”, by użyć słów biologa
Jacquesa Monoda. 7 Fizyk może przewidzieć orbitę planety, rozwiązu-
jąc odpowiednie równania teorii grawitacji, lub uznać, że rozpad pro-
mieniotwórczy przebiega całkowicie losowo. Na ogół światem fizycz-
nym rządzi wspólne działanie przypadku i konieczności. Podobnie
rzecz się ma w biologii, gdy wyjaśnieniu podlega proces adaptacji
ewolucyjnej. Źródłem nowości w genomie są ślepa zmienność i muta-
cje, które w przeważającym stopniu zachodzą przypadkowo. Zmien-
ność staje się następnie przedmiotem działania nielosowej selekcji. In-
nymi słowy, dominujące teorie biologiczne także biorą pod uwagę
łączne działanie przypadku i konieczności. Co więcej, podejście to od-
niosło we współczesnej nauce tak ogromne sukcesy, że sprzyja ono
przyjęciu ogólniejszego stanowiska fizykalizmu, zgodnie z którym
każde zdarzenie w świecie ma podłoże fizyczne. 8 Teoretycy projektu
twierdzą, że takie ujęcie nie jest właściwe – wskazują, że inteligentny
projekt jest trzecim, niezależnym trybem wyjaśniania, nieredukowal-
nym do przypadku i konieczności. Zgodnie z teorią ID inteligencja
wykracza poza sferę fizyki.
Wielu czołowych przedstawicieli ID za kluczowy aspekt swojej
teorii uważa tezę, że sensowna informacja może być tworzona tylko
przez inteligencję i że inteligencja przekracza działanie przypadku i
konieczności. 9 Zwłaszcza William Dembski, czołowy teoretyk pro-
Jacques M ONOD , Chance and Necessity: An Essay on the Natural Philosophy of
Modern Biology , Vintage Books, New York 1972.
8
7
Andrew M ELNYK , A Physicalist Manifesto: Thoroughly Modern Materialism , Cam-
bridge University Press, Cambridge, U.K. 2003.
9
Phillip E. J OHNSON , The Wedge of Truth: Splitting the Foundations of Naturalism ,
78227223.001.png
Filozoficzne Aspekty Genezy 2007/2008, t. 4/5
5
jektu, otwarcie argumentuje, że inteligentny projekt stanowi trzecią
opcję eksplanacyjną. 10 Zaproponował on ponadto, jak twierdzi, ścisłą
matematyczną metodę rozpoznawania, czy jakiś zbiór danych zawiera
„złożoną wyspecyfikowaną informację” (CSI – complex specified in-
formation ), która jest rzekomo oznaką przyczynowości inteligentnej.
W myśl propozycji Dembskiego CSI to w istocie uprzednio ustalony
wzorzec, niezwykle trudny do wytworzenia w wyniku wspólnego
działania przypadku i konieczności. W sercu jego wariantu teorii ID 11
znajdują się dwa twierdzenia:
1. Istnieje ścisła matematyczna procedura wykrywania CSI, sta-
nowiącej niezawodną oznakę inteligentnego projektu.
2. Aktywność inteligentna nie jest redukowalna do jakiejkolwiek
formy wspólnego działania przypadku i konieczności.
Gdyby powyższe twierdzenia dało się utrzymać, to zwolennicy ID
mogliby żywić uzasadnione nadzieje, że inicjują naukową rewolucję.
W gruncie rzeczy mogliby mówić o swego rodzaju sukcesie, nawet
gdyby podejmowane przez nich próby obalenia teorii ewolucji biolo-
gicznej zakończyły się fiaskiem. Byłoby to możliwe z tego powodu,
że teoria ID, zwłaszcza w wersji Dembskiego, dotyczy przede wszyst-
kim zagadnienia złożoności i inteligencji – nie zaś tylko biologii. Nie
wszystko musi być dla ID stracone, nawet jeśli biologowie mają (a
niemal na pewno mają) rację w kwestii wspólnoty pochodzenia i nie-
których mechanizmów ewolucji. Jeżeli twierdzenia 1 i 2 są słuszne,
William A. D EMBSKI , „Signs of Intelligence”, w: William A. D EMBSKI and James M.
K USHINER (eds.), Signs of Intelligence: Understanding Intelligent Design , Brazos Press,
Grand Rapids, MI. 2001.
11
William A. D EMBSKI , Intelligent Design: The Bridge Between Science and Theology ,
InterVarsity Press, Downers Grove, IL. 1999; William A. D EMBSKI , The Design Revolution ,
InterVarsity Press, Downers Grove, IL. 2004.
InterVarsity Press, Downers Grove, IL. 2000.
10
78227223.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin