PIEŚŃ DLA 25 UCZNIÓW
Król i 25 uczniów poprosili cennego mistrza z Uddijany: Powierz nam proszę, głębokie wyjaśnienia, które dotykając istotnego punktu, zawierałyby wszystko, a jednak byłyby łatwe w praktyce.
W odpowiedzi Padmasambhawa zaśpiewał:
Zdumiewające!
Król, książęta i wszyscy pozostali uczniowie,
Prawdziwe znaczenie nie jest domeną każdego.
Kiedy usłyszy je niegodny słuchacz,
Stanie się ono przyczyną oszczerstwa, niezrozumienia i złamanych samaja.
Podałem wam ważne proroctwa na przyszłość,
Ale niegodziwi tybetańscy wodzowie
Nie ufają niczemu, co słyszą,
Rozpowiadając oszczerstwa, folgują pustosłowiu.
Tym niemniej, pokrótce wyjaśnię
To o co, dzięki swemu oddaniu, poprosiliście mnie.
Teraz nadszedł czas na jego głoszenie,
Aby każdy z was mógł je praktykować we właściwy sposób.
Ponieważ te nauki zostaną uktyte jako skarby Dharmy
Dla pożytku żyjących w przyszłości ludzi,
Złóżcie przysięgę, że dochowacie tajemnicy!
Nakazując im dochowanie tajemnicy, najpierw przemówił do króla:
Wasza Wysokość, wysłuchaj mnie teraz:
Usiądź ze skrzyżowanymi nogami, wyprostowanym ciałem i medytuj!
Utrzymuj uwagę, wolny od myśli i nie ograniczony przez twory umysłu.
Kiedy twoja uwaga przekracza wszelkie obiekty,
Nie skupiając się na niczym konkretnym,
Pozostań spokojny, swobodny i przebudzony!
Kiedy przebywasz w tym stanie, w sposób naturalny pojawią się oznaki postępu,
Jako przejrzystość świadomości, która nie powstaje, ani nie zanika
I jako świadomość całkowicie wolna od błędnych pojęć.
Ten przebudzony stan możesz odnaleźć w sobie,
Nie szukaj go gdzieś na zewnątrz - jakże jest wspaniały!
Wysłuchaj mnie teraz, wierna Tsogyal z Kharczien!
Ponieważ twój umysł nie ukazuje żadnej rzeczywistej tożsamości,
W naturalnym, niewymyślonym, spontaniczie obecnym stanie,
Pozostań nierozproszona w sferze niemedytacji!
Jeżeli pozostaniesz w nim, wyzwolenie pojawi się w sposób sponatniczny.
Samo w sobie jest to przebudzonym stanem!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Senge, mój znakomity, szlachetny synu!
Wszystkie zjawiska samsary i nirwany są twoim własnym umysłem
I nie pojawiają się nigdzie poza nim -
Nie posiadający własnej natury, poza myślą, słowem i opisem,
Nie akceptuj tego, co przyjemne, ani nie odrzucaj tego, co okropne,
Nie przyjmuj, ani nie odrzucaj niczego, nie czyń żadnych preferencji,
Lecz pozostań żywo przebudzony w stanie niewymyślonej naturalności!
Oznaką pozostawania w tym stanie jest to, że twoje ciało, mowa i umysł
Poczują się wolne i spokojne, poza ograniczeniami przyjemności i bólu.
Jest to chwila zrozumienia przebudzonego stanu!
Wysłuchaj mnie teraz, Wajroczano, wartościowa istoto!
Wszystko to, co pojawia się i istnieje, samsara i nirwana, powstaje z umysłu -
Umysłu, wolnego od centrum i krawędzi, którego nie sposób schwytać.
W naturalnym stanie rozległej równości, wewnętrznej i niewymyślonej,
Pozostań bez rozproszenia w wielkiej bezwysiłkowości!
Każda myśl, która przyjdzie ci do głowy, pojawi się jako przestrzeń pełni uwagi -
Przebudzony to nie ktoś inny, jak właśnie ten.
Kiedy postrzegająca siebie pełnia uwagi zostanie w pełni zaktualizowana,
Nosi nazwę 'buddy'!
Wysłuchaj mnie teraz, Judra Nyingpo z Gyalmo!
Twój umysł nigdy nie powstał, nie może ujrzeć żadnej rzeczy.
Wolny od myśli, nie tworząc pojęć, nie podążaj za swoim myśleniem!
Nie potwierdzaj, ani nie odrzucaj niczego, lecz pozostań wyzwolony w sobie!
W tym stanie przepływ myśli zostaje odcięty,
I rozwija się mądrość, kreśląc linię pomiędzy samsarą a nirwaną!
Wysłuchaj mnie teraz, Namkhai Nyingpo, żebraku z Nub!
Twój umysł jest naturalnością wolną od ego i jaźni,
Pozostań więc wolny od sztuczności, w stanie, który powstaje i zanika w sobie!
W owej chwili z wewnątrz wyłania się błogość,
Oznaki postępu pojawiają się w sposób spontaniczny; samo to jest już przebudzeniem!
Wysłuchaj mnie teraz, Dżniana Kumaro, posłuchaj tej instrukcji bez rozproszenia!
Twój umysł nie został na początku stworzony za pomocą przyczyny,
I [również] w końcu nie zostanie zniszczony przez warunki,
Pozostań więc bez wysiłku w tym nie dającym się opisać, niewymyślonym stanie!
W owej chwili rezultat odkrywa się w sobie bez poszukiwania.
Poza tym nie można znaleźć żadnego innego Przebudzonego!
Wysłuchaj mnie teraz, Gyalwa Cziejangu z Nganlam!
Przebudzony umysł oświecenia nie powstał wskutek medytacji,
A zatem, wolny od myślenia, nie wysyłając, ani nie rozpuszczając myśli,
Pozostań z szeroko otwartymi zmysłami, pozwalając, aby myślenie osiadło w sobie!
W tym stanie twoje myślenie rozpuszcza się w sposób spontaniczny,
A mądrość pojawia się sama z siebie, nie poszukiwana.
Samo w sobie jest to odkryciem przebudzonego stanu!
Wysłuchaj mnie teraz, Dordże Duddziomie z Nanam!
To, co nosi nazwę "przebudzonego umysłu oświecenia",
Jest wewnętrznym, pierwotnie istniejącym w sobie, bez centrum czy krawędzi.
Nie poprawiaj go, ale w stanie, który w sposób naturalny jest spokojny i postrzega sam siebie,
Nie zmieniaj [niczego], lecz pozostań, wyzwolony, w naturalności!
Dzięki temu twój umysł, wolny od zamieszania,
Sam z siebie stanie się Przebudzony!
Wysłuchaj mnie teraz, Jang Jeszie z Ba, i ćwicz się w tej instrukcji!
Twój umysł jest niezachiwany, kiedy nie skupia się na podmiocie i przedmiocie.
Nierozproszony wysiłkiem, nadzieją i strachem, chroni i rozpuszcza myśli;
Nie poprawiaj ich, ale pozostań w swoim naturalnym stanie.
Nie odchodź od tego, co samo jest Przebudzonym!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Jeszie z Sogpo!
Przebudzony stan umysłu jest nie stworzony,
Istnieje sam z siebie i nie można go znaleźć przez poszukiwanie.
Bez wysiłku utrzymywania podmiotu i przedmiotu,
Pozostań w niewymyślonym stanie naturalnego postrzegania!
Przebywając w nim, odetniesz strumień pobudzenia, który zaniknie;
Rozpoznaj tę chwilę jako Przebudzonego!
Wysłuchaj mnie teraz, Nanam Jeszie, młody żebraku z Śang!
Pozostaw swoją uwagę wolną od dualistycznego działania,
Nie potwierdzaj, ani nie zaprzeczaj [niczemu],
Ale pozostań w niewymyślonej bezwysiłkowości,
Bez akceptowania czy odrzucania [czegokolwiek].
Przebudzony stan to nierozproszone przebywanie w tym!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Wangcziuk z Kharczien!
Pozostaw umysł w nie-medytacji, nie stwarzaj antidotum,
Lecz pozostań w samoistnym, naturalnym postrzeganiu!
Pozostając w tym stanie, bez odrzucania samsary,
Naturalnie rozpuszczające się błędy samsary są mądrością Przebudzonego!
Wysłuchaj mnie teraz, Denma Tsemang, wybitna istoto!
Twój umysł nie posiada podmiotu i przedmiotu, nie został też stworzony,
Będąc więc wolny od wysiłku i sztuczności, nie stwarzaj niczego w medytacji,
Ale pozostań nierozproszony w samoistnej, naturalnej percepcji!
Pozostając w tym stanie, uwalnia się naturalne postrzeganie.
Jeśli to porzucisz, nigdy nie odnajdziesz Przebudzonego!
Wysłuchaj mnie teraz, tłumaczu Kawa Paltseg z Chinbu!
Gdy porzucasz podmiot i przedmiot, umysł nie jest rzeczą, którą można ukazać.
W podobny sposób nie został stworzony, ani poprawiany!
Pozostań w stanie równości, nie skupiając się na niczym konkretnym.
Pozostań nierozproszony, będąc w tym, co samo w sobie jest przebudzeniem!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgji Senge z Śubu!
O przebudzonym stan umysłu nie da się powiedzieć, że zwiększa się lub zmniejsza.
Niewytworzony i naturalnie wolny od podmiotu, który akceptuje lub odrzuca przedmiot,
Nie skupiaj się na niczym, nie pozwól, aby [twój umysł] cokolwiek przesłaniało.
Samo pozostawanie w tym stanie już jest Przebudzonym!
Wysłuchaj mnie teraz, Gyalwe Lodro, żebraku z Drey!
O twoim umyśle nie sposób pomyśleć, nie można go też oglądać.
Umysł znajduje się poza istnieniem i nieistnieniem, trwałością i zniszczeniem,
Pozostań więc wolny od medytacji na medytującego i obiekt!
Kiedy pozostajesz nierozproszony w tym stanie,
Nosi to nazwę dharmakaji Przebudzonego!
Wysłuchaj teraz tej instrukcji, Lokyi Cziungpa!
Zostaw swoją uwagę wolną od poznającego i poznawanego,
Nie skupiaj się [na niczym], lecz zrelaksuj się, swobodny, bez pragnień,
I pozostań w stanie percepcji pozbawionym własnej natury.
Samo niezachiwane pozostawanie w tym, [już] jest przebudzonym stanem!
Wysłuchaj mnie teraz, Drenpa Namkha!
Twój umysł, który postrzega, choć nie ma żadnej substancji,
Percypuje bez myśli, jest świadomy, a jednak nie da się opisać.
Wolny od ruchu konceptualnego myślenia,
Pozostań w tym stanie, przebudzony i otwarty.
Przebywanie w tej naturze samo [już] jest przebudzonym stanem!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Wangcziuk z Odren!
Przebudzony umysł to postrzegająca pustka, pusta, a jednak świetlista.
Pozostań w jej samoistnym stanie, nie zmieniając jej.
Samo niewzruszone pozostawanie [już] jest Przebudzonym!
Wysłuchaj tego, Rinczien Cziok!
Nie trzymaj się tożsamości swojej uwagi, na która nic się nie składa,
W medytacji niczego nie należy stwarzać, ani lekceważyć.
Nie poprawiaj, ani nie zmieniaj jej samoistnej świeżości,
Lecz pozostań w pierwotnym stanie, który jest spontanicznie obecny!
W tym stanie nie pozwól, aby twój umysł się chwiał,
Ponieważ poza nim nigdy nie uda ci się znaleźć rezultatu!
Wysłuchaj mnie teraz, Sandzie Jeszie, żebraku z Nub!
Przebudzony umysł, który postrzega, jest pusty,
A będąc pusty, postrzega w podobny, [pusty] sposób.
[To] niezrównana jedność postrzegającego i świadomej pustki -
Pozostań w naturalności, nierozproszony.
Samo nieporuszone pozostawanie w tym [stanie, już] jest Przebudzonym!
Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Dordże Wangcziuk z Lhalung!
Natura twojego umysłu nie jest czymś konkretnym i nie ma żadnych cech,
Nie stwarzaj, ani nie poprawiaj niczego, ale pozostań
[W stanie, w którym] nie zmieniasz [nic], ani nie zapominasz [o niczym].
Samo przebywanie w nim jest [już] Przebudzonym!
Wysłuchaj mnie teraz, Kyncziok Dziungne z Langdro!
Twój umysł jest niekonkretny i pierwotnie czysty,
W sposób naturalny pusty i niewymyślony,
Pozostań więc w tym stanie wolnym od medytującego i obiektu medytacji.
Dzięki temu osiągniesz rezultat stanu buddy!
Wysłuchaj mnie teraz, Gyalwa Dzinagcziub z Lasum!
Twój umysł nie powstaje, ani nie zanika, nie ma też żadnych konkretnych cech.
[Ponieważ] jest z natury pusty, jego percepcja nie napotyka na przeszkody.
Samo nieporuszone pozostawanie w nim jest [już] Przebudzeniem!
Wy wszyscy, zastosujcie te wyjaśnienia w swoim doświadczeniu!
Możecie porównać sutry i tantry Buddy i komentarze do nich
Ze słowami, które przekraczają ograniczenia przestrzeni,
Ale zwięzłe znaczenie jest zawarte w tych żywotnych punktach.
Praktykujcie je więc i ukryjcie jak skarby, stosownie do waszej przysięgi!
W ten sposób Padmasambhawa mówił. Dzięki temu, że obdarzył ich prawdziwie esencjonalnymi wyjaśnieniami, wszyscy osiągnęli wyzwolenie i spełnienie.
Torens79