Padmasambhawa_piesn25.doc

(55 KB) Pobierz
Padmasambhawa

Padmasambhawa

PIEŚŃ DLA 25 UCZNIÓW
 

Król i 25 uczniów poprosili cennego mistrza z Uddijany: Powierz nam proszę, głębokie wyjaśnienia, które dotykając istotnego punktu, zawierałyby wszystko, a jednak byłyby łatwe w praktyce.

W odpowiedzi Padmasambhawa zaśpiewał:

Zdumiewające!

Król, książęta i wszyscy pozostali uczniowie,

Prawdziwe znaczenie nie jest domeną każdego.

Kiedy usłyszy je niegodny słuchacz,

Stanie się ono przyczyną oszczerstwa, niezrozumienia i złamanych samaja.

Podałem wam ważne proroctwa na przyszłość,

Ale niegodziwi tybetańscy wodzowie

Nie ufają niczemu, co słyszą,

Rozpowiadając oszczerstwa, folgują pustosłowiu.

Tym niemniej, pokrótce wyjaśnię

To o co, dzięki swemu oddaniu, poprosiliście mnie.

Teraz nadszedł czas na jego głoszenie,

Aby każdy z was mógł je praktykować we właściwy sposób.

Ponieważ te nauki zostaną uktyte jako skarby Dharmy

Dla pożytku żyjących w przyszłości ludzi,

Złóżcie przysięgę, że dochowacie tajemnicy!
 

Nakazując im dochowanie tajemnicy, najpierw przemówił do króla:
 

Wasza Wysokość, wysłuchaj mnie teraz:

Usiądź ze skrzyżowanymi nogami, wyprostowanym ciałem i medytuj!

Utrzymuj uwagę, wolny od myśli i nie ograniczony przez twory umysłu.

Kiedy twoja uwaga przekracza wszelkie obiekty,

Nie skupiając się na niczym konkretnym,

Pozostań spokojny, swobodny i przebudzony!

Kiedy przebywasz w tym stanie, w sposób naturalny pojawią się oznaki postępu,

Jako przejrzystość świadomości, która nie powstaje, ani nie zanika

I jako świadomość całkowicie wolna od błędnych pojęć.

Ten przebudzony stan możesz odnaleźć w sobie,

Nie szukaj go gdzieś na zewnątrz - jakże jest wspaniały!
 

Wysłuchaj mnie teraz, wierna Tsogyal z Kharczien!

Ponieważ twój umysł nie ukazuje żadnej rzeczywistej tożsamości,

W naturalnym, niewymyślonym, spontaniczie obecnym stanie,

Pozostań nierozproszona w sferze niemedytacji!

Jeżeli pozostaniesz w nim, wyzwolenie pojawi się w sposób sponatniczny.

Samo w sobie jest to przebudzonym stanem!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Senge, mój znakomity, szlachetny synu!

Wszystkie zjawiska samsary i nirwany są twoim własnym umysłem

I nie pojawiają się nigdzie poza nim -

Nie posiadający własnej natury, poza myślą, słowem i opisem,

Nie akceptuj tego, co przyjemne, ani nie odrzucaj tego, co okropne,

Nie przyjmuj, ani nie odrzucaj niczego, nie czyń żadnych preferencji,

Lecz pozostań żywo przebudzony w stanie niewymyślonej naturalności!

Oznaką pozostawania w tym stanie jest to, że twoje ciało, mowa i umysł

Poczują się wolne i spokojne, poza ograniczeniami przyjemności i bólu.

Jest to chwila zrozumienia przebudzonego stanu!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Wajroczano, wartościowa istoto!

Wszystko to, co pojawia się i istnieje, samsara i nirwana, powstaje z umysłu -

Umysłu, wolnego od centrum i krawędzi, którego nie sposób schwytać.

W naturalnym stanie rozległej równości, wewnętrznej i niewymyślonej,

Pozostań bez rozproszenia w wielkiej bezwysiłkowości!

Każda myśl, która przyjdzie ci do głowy, pojawi się jako przestrzeń pełni uwagi -

Przebudzony to nie ktoś inny, jak właśnie ten.

Kiedy postrzegająca siebie pełnia uwagi zostanie w pełni zaktualizowana,

Nosi nazwę 'buddy'!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Judra Nyingpo z Gyalmo!

Twój umysł nigdy nie powstał, nie może ujrzeć żadnej rzeczy.

Wolny od myśli, nie tworząc pojęć, nie podążaj za swoim myśleniem!

Nie potwierdzaj, ani nie odrzucaj niczego, lecz pozostań wyzwolony w sobie!

W tym stanie przepływ myśli zostaje odcięty,

I rozwija się mądrość, kreśląc linię pomiędzy samsarą a nirwaną!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Namkhai Nyingpo, żebraku z Nub!

Twój umysł jest naturalnością wolną od ego i jaźni,

Pozostań więc wolny od sztuczności, w stanie, który powstaje i zanika w sobie!

W owej chwili z wewnątrz wyłania się błogość,

Oznaki postępu pojawiają się w sposób spontaniczny; samo to jest już przebudzeniem!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Dżniana Kumaro, posłuchaj tej instrukcji bez rozproszenia!

Twój umysł nie został na początku stworzony za pomocą przyczyny,

I [również] w końcu nie zostanie zniszczony przez warunki,

Pozostań więc bez wysiłku w tym nie dającym się opisać, niewymyślonym stanie!

W owej chwili rezultat odkrywa się w sobie bez poszukiwania.

Poza tym nie można znaleźć żadnego innego Przebudzonego!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Gyalwa Cziejangu z Nganlam!

Przebudzony umysł oświecenia nie powstał wskutek medytacji,

A zatem, wolny od myślenia, nie wysyłając, ani nie rozpuszczając myśli,

Pozostań z szeroko otwartymi zmysłami, pozwalając, aby myślenie osiadło w sobie!

W tym stanie twoje myślenie rozpuszcza się w sposób spontaniczny,

A mądrość pojawia się sama z siebie, nie poszukiwana.

Samo w sobie jest to odkryciem przebudzonego stanu!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Dordże Duddziomie z Nanam!

To, co nosi nazwę "przebudzonego umysłu oświecenia",

Jest wewnętrznym, pierwotnie istniejącym w sobie, bez centrum czy krawędzi.

Nie poprawiaj go, ale w stanie, który w sposób naturalny jest spokojny i postrzega sam siebie,

Nie zmieniaj [niczego], lecz pozostań, wyzwolony, w naturalności!

Dzięki temu twój umysł, wolny od zamieszania,

Sam z siebie stanie się Przebudzony!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Jang Jeszie z Ba, i ćwicz się w tej instrukcji!

Twój umysł jest niezachiwany, kiedy nie skupia się na podmiocie i przedmiocie.

Nierozproszony wysiłkiem, nadzieją i strachem, chroni i rozpuszcza myśli;

Nie poprawiaj ich, ale pozostań w swoim naturalnym stanie.

Nie odchodź od tego, co samo jest Przebudzonym!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Jeszie z Sogpo!

Przebudzony stan umysłu jest nie stworzony,

Istnieje sam z siebie i nie można go znaleźć przez poszukiwanie.

Bez wysiłku utrzymywania podmiotu i przedmiotu,

Pozostań w niewymyślonym stanie naturalnego postrzegania!

Przebywając w nim, odetniesz strumień pobudzenia, który zaniknie;

Rozpoznaj tę chwilę jako Przebudzonego!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Nanam Jeszie, młody żebraku z Śang!

Pozostaw swoją uwagę wolną od dualistycznego działania,

Nie potwierdzaj, ani nie zaprzeczaj [niczemu],

Ale pozostań w niewymyślonej bezwysiłkowości,

Bez akceptowania czy odrzucania [czegokolwiek].

Przebudzony stan to nierozproszone przebywanie w tym!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Wangcziuk z Kharczien!

Pozostaw umysł w nie-medytacji, nie stwarzaj antidotum,

Lecz pozostań w samoistnym, naturalnym postrzeganiu!

Pozostając w tym stanie, bez odrzucania samsary,

Naturalnie rozpuszczające się błędy samsary są mądrością Przebudzonego!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Denma Tsemang, wybitna istoto!

Twój umysł nie posiada podmiotu i przedmiotu, nie został też stworzony,

Będąc więc wolny od wysiłku i sztuczności, nie stwarzaj niczego w medytacji,

Ale pozostań nierozproszony w samoistnej, naturalnej percepcji!

Pozostając w tym stanie, uwalnia się naturalne postrzeganie.

Jeśli to porzucisz, nigdy nie odnajdziesz Przebudzonego!
 

Wysłuchaj mnie teraz, tłumaczu Kawa Paltseg z Chinbu!

Gdy porzucasz podmiot i przedmiot, umysł nie jest rzeczą, którą można ukazać.

W podobny sposób nie został stworzony, ani poprawiany!

Pozostań w stanie równości, nie skupiając się na niczym konkretnym.

Pozostań nierozproszony, będąc w tym, co samo w sobie jest przebudzeniem!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Palgji Senge z Śubu!

O przebudzonym stan umysłu nie da się powiedzieć, że zwiększa się lub zmniejsza.

Niewytworzony i naturalnie wolny od podmiotu, który akceptuje lub odrzuca przedmiot,

Nie skupiaj się na niczym, nie pozwól, aby [twój umysł] cokolwiek przesłaniało.

Samo pozostawanie w tym stanie już jest Przebudzonym!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Gyalwe Lodro, żebraku z Drey!

O twoim umyśle nie sposób pomyśleć, nie można go też oglądać.

Umysł znajduje się poza istnieniem i nieistnieniem, trwałością i zniszczeniem,

Pozostań więc wolny od medytacji na medytującego i obiekt!

Kiedy pozostajesz nierozproszony w tym stanie,

Nosi to nazwę dharmakaji Przebudzonego!
 

Wysłuchaj teraz tej instrukcji, Lokyi Cziungpa!

Zostaw swoją uwagę wolną od poznającego i poznawanego,

Nie skupiaj się [na niczym], lecz zrelaksuj się, swobodny, bez pragnień,

I pozostań w stanie percepcji pozbawionym własnej natury.

Samo niezachiwane pozostawanie w tym, [już] jest przebudzonym stanem!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Drenpa Namkha!

Twój umysł, który postrzega, choć nie ma żadnej substancji,

Percypuje bez myśli, jest świadomy, a jednak nie da się opisać.

Wolny od ruchu konceptualnego myślenia,

Pozostań w tym stanie, przebudzony i otwarty.

Przebywanie w tej naturze samo [już] jest przebudzonym stanem!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Wangcziuk z Odren!

Przebudzony umysł to postrzegająca pustka, pusta, a jednak świetlista.

Pozostań w jej samoistnym stanie, nie zmieniając jej.

Samo niewzruszone pozostawanie [już] jest Przebudzonym!
 

Wysłuchaj tego, Rinczien Cziok!

Nie trzymaj się tożsamości swojej uwagi, na która nic się nie składa,

W medytacji niczego nie należy stwarzać, ani lekceważyć.

Nie poprawiaj, ani nie zmieniaj jej samoistnej świeżości,

Lecz pozostań w pierwotnym stanie, który jest spontanicznie obecny!

W tym stanie nie pozwól, aby twój umysł się chwiał,

Ponieważ poza nim nigdy nie uda ci się znaleźć rezultatu!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Sandzie Jeszie, żebraku z Nub!

Przebudzony umysł, który postrzega, jest pusty,

A będąc pusty, postrzega w podobny, [pusty] sposób.

[To] niezrównana jedność postrzegającego i świadomej pustki -

Pozostań w naturalności, nierozproszony.

Samo nieporuszone pozostawanie w tym [stanie, już] jest Przebudzonym!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Palgyi Dordże Wangcziuk z Lhalung!

Natura twojego umysłu nie jest czymś konkretnym i nie ma żadnych cech,

Nie stwarzaj, ani nie poprawiaj niczego, ale pozostań

[W stanie, w którym] nie zmieniasz [nic], ani nie zapominasz [o niczym].

Samo przebywanie w nim jest [już] Przebudzonym!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Kyncziok Dziungne z Langdro!

Twój umysł jest niekonkretny i pierwotnie czysty,

W sposób naturalny pusty i niewymyślony,

Pozostań więc w tym stanie wolnym od medytującego i obiektu medytacji.

Dzięki temu osiągniesz rezultat stanu buddy!
 

Wysłuchaj mnie teraz, Gyalwa Dzinagcziub z Lasum!

Twój umysł nie powstaje, ani nie zanika, nie ma też żadnych konkretnych cech.

[Ponieważ] jest z natury pusty, jego percepcja nie napotyka na przeszkody.

Samo nieporuszone pozostawanie w nim jest [już] Przebudzeniem!
 

Wy wszyscy, zastosujcie te wyjaśnienia w swoim doświadczeniu!

Możecie porównać sutry i tantry Buddy i komentarze do nich

Ze słowami, które przekraczają ograniczenia przestrzeni,

Ale zwięzłe znaczenie jest zawarte w tych żywotnych punktach.

Praktykujcie je więc i ukryjcie jak skarby, stosownie do waszej przysięgi!
 

W ten sposób Padmasambhawa mówił. Dzięki temu, że obdarzył ich prawdziwie
esencjonalnymi wyjaśnieniami, wszyscy osiągnęli wyzwolenie i spełnienie.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin