Termy.doc

(23 KB) Pobierz
Termy

Termy Guru Rinpocze

 

Począwszy od VII wieku n.e. tradycyjna szamanistyczna religia Tybetu Bon zaczęla ustepowac buddyzmowi przenikającemu do Krainy Śniegów pod protektoratem króla Srong-tsan-gampo. Jednak bardziej znaczące i trwalsze przekazy Dharmy do Tybetu nastąpily dopiero w VII i IX wieku, za panowania króla Trisong Detsen'a i jego wnuka.

Padmasambhawa ("Zrodzony z Lotosu"), nazywany przez Tybetańczyków Guru Rinpocze czyli "Drogocennym Mistrzem" był afgańskim joginem z Oddijany, który w VIII wieku jako pierwszy przyniósł nauki wadżrajany do Tybetu. Od niego wywodzi się stara linia przekazu buddyzmu tybetańskiego zwana Ningma-pa. Padmasambhawa założył na poludniowy wschód od Lhasy najstarszy w Tybecie klasztor Samje, który stał sie centralnym ośrodkiem szerzenia Diamentowej Drogi. Guru Rinpocze był wielkim mistrzem duchowym i nauczycielem, jest uważany za emanacje Buddy Amithaby. Pozostawił po sobie wiele term (ukrytych tekstów Dharmy), które następnie byly odnajdywane przez jego uczniów.

Zasługi zgromadzone podczas wielu kalp zostają zniszczone przez chwilę gniewu - ćwiczcie się więc

w uprzejmości, współczuciu i drogocennej Bodhiczitcie.

Pośród wszystkich stworzeń, których liczba jest tak wielka jak niebo, nie istnieje żadne, które kiedyś nie byłoby waszym ojcem lub matką. Medytujcie więc nieustannie rozwijając Bodhiczitte, nieprzerwanie rozmyślając o tym,

że istoty, które kiedyś były waszymi rodzicami, nie mogą uwolnić się od cierpienia.

Jeżeli urzeczywistnicie pustą naturę waszego umysłu, lecz nie zrodzi się w was współczucie, popadniecie

w nihilizm. Medytujcie więc nad nierozdzielnością pustki i współczucia.

Jeżeli dostrzeżecie wady samsary, nie będziecie potrzebowali żadnego innego nauczyciela. Jeśli myśl o nietrwałości wrośnie w wasz umysł, nie będziecie potrzebowali żadnych dodatkowych zachęt. Jeżeli urzeczywistnicie,

że wszystkie powstające zjawiska są umysłem, nie będzie żadnego innego oświecenia. Jeśli w glębi swojej istoty macie głębokie oddanie dla Guru, nie będzie żadnego innego Buddy. Jeśli odetniecie myśli u ich korzenia, nie będzie żadnej innej absolutnej natury. Jeśli napełniacie wszystkie istoty radością, nie ma żadnych innych Trzech Klejnotów. Jeśli urzeczywistnicie to wszystko, samsara i nirwana nie będą dwiema różnymi rzeczami.

 

Tekst jest czeęcią cyklu Kanczog Czidu, Najglebszych Nauk Wielkiej Doskonałości.
pochodzi z wydawnictwa "Termy Guru Rinpocze", Karmapa Foundation, Gdansk 1994

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin