sekper-2-darmowe-ebooki-com.pdf

(2987 KB) Pobierz
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. W dążeniu do perfekcji
Sekrety mistrza
fotografii cyfrowej.
W d¹¿eniu do perfekcji
T³umaczenie: Piotr Cieœlak
ISBN: 978-83-246-2525-3
Format: 158 235, stron: 256
Uwaga! Scott Kelby znów wkracza do akcji. Kolejna solidna porcja wiedzy na temat
fotografii jest na wyci¹gniêcie Twojej rêki; podana w wyj¹tkowy i niepowtarzalny sposób.
Czytaj¹c tê ksi¹¿kê, poczujesz siê jak na indywidualnej sesji z jej autorem. Na wszystkie
pytania, które móg³byœ mu zadaæ w trakcie wspólnego fotografowania, tu w³aœnie
znajdziesz odpowiedŸ. Bez zbêdnej otoczki i niepotrzebnej teorii – po prostu dowiesz
siê, jak robiæ jeszcze lepsze zdjêcia!
Poznasz tajniki zaawansowanego wykorzystania lampy b³yskowej. Opanujesz techniki
u¿ycia softboksa, kilku lamp b³yskowych, filtrów czy dyfuzora. Odbêdziesz tak¿e
wycieczkê do studia i zdobêdziesz wiedzê na temat lamp studyjnych, t³a, statywów
oraz oœwietlania sylwetki. Poznasz tak¿e ca³¹ gamê obiektywów, ich zalety i wady oraz
przeznaczenie. Potem przyjdzie czas na fotografowanie! W pierwszej kolejnoœci nauczysz
siê robiæ zdjêcia przedmiotom i wydobywaæ z nich to, co najlepsze. Nastêpnie zabierzesz
siê za fotografowanie krajobrazów, ludzi oraz wydarzeñ sportowych. Ka¿da strona tej
ksi¹¿ki obfituje w bezcenne porady i wskazówki. Jest to zatem obowi¹zkowa pozycja
dla ka¿dego przysz³ego mistrza fotografii!
• Profesjonalne zastosowanie lamp b³yskowych
• Regulacja si³y rozproszenia œwiat³a
• Wykorzystanie kana³ów komunikacyjnych w lampach b³yskowych
• Zastosowanie dyfuzora
• Fotografowanie w studiu
• U¿ycie lamp studyjnych i wykorzystanie te³
• Mo¿liwoœci lampy pierœcieniowej
• Uzyskiwanie odblasków w oczach
• Wybór obiektywu i metody czyszczenia obiektywów
• Zastosowanie filtrów
• Fotografowanie przedmiotów
• Wykorzystanie namiotu bezcieniowego
• Uzyskiwanie efektu odbicia
• Fotografowanie krajobrazów
• Fotografia podwodna
• Eksperymenty z balansem bieli
• Fotografowanie dzieci
• Zdjêcia wydarzeñ sportowych
• Automatyczne ustawianie czu³oœci ISO
• Zasady fotografowania wnêtrz, koncertów i imprez
• Tworzenie filmów poklatkowych
Wybierz siê na wspóln¹ sesjê ze Scottem Kelbym!
400233669.008.png 400233669.009.png 400233669.010.png
Spis treści
Rozdział 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Profesjonalne użycie lampy błyskowej,
część 2.
Ciąg dalszy informacji podanych w książce
Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia...
Dziewięć rzeczy, które powinieneś wiedzieć… . . . . . . . . . . . . . .16
…zanim przeczytasz tę książkę! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17
To było tylko sześć rzeczy. Oto ostatnie trzy . . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Rozproszone światło w warunkach study­nych
(metoda niskokosztowa) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19
Regulowanie siły rozproszenia światła
przy użyciu parasola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20
Lepsza kontrola nad światłem
dzięki przenośnemu softboksowi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
Grupy lamp błyskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .22
Do czego służą kanały komunikacy­ne
w lampach błyskowych? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .23
Wyzwalanie lampy błyskowe­
przy użyciu bezprzewodowego nada­nika . . . . . . . . . . . . . . .24
Jak sprawdzić, czy wszystkie flesze
rzeczywiście wyemitu­ą błysk? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .25
Skrócenie czasu pomiędzy błyskami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Szybsze ładowanie baterii dzięki
zewnętrznym akumulatorom . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Kole­na porada dotycząca szybszego ładowania baterii . . . . . .28
Typowe ustawienia siły błysku lampy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Zdalne wyzwalanie drugie­ lampy błyskowe­
w innym pomieszczeniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
Przyćmić słońce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .31
Jak uzyskać efekt charakterystyczny dla lampy
pierścieniowe­ przy użyciu zwykłego flesza? . . . . . . . . . . . . .32
Co zrobić, ­eśli po­edyncza lampa błyskowa
nie da­e wystarcza­ąco silnego światła? . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Zmnie­szanie intensywności błysku
wbudowanego flesza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Kiedy nie należy używać dyfuzora? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Sztuczka, które­ używa­ą zawodowcy:
­ak zrobić ładnie­szy portret? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .36
Dwa inne bardzo potrzebne filtry żelowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37
Filtry nakle­ane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .38
Porady dotyczące oświetlania tła przy użyciu flesza . . . . . . . . . .39
Zastosowanie miniaturowego „statywu”
dodawanego do lamp błyskowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .40
Mie­sce, w którym ustawiasz ostrość, decydu­e
o intensywności błysku flesza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41
Przezorny zawsze ubezpieczony, czyli o fleszach
podczas realizac­i płatnych zleceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .42
Na ­akie­ wysokości umieścić lampę błyskową? . . . . . . . . . . . . . .43
Po które­ stronie należy umieścić lampę błyskową? . . . . . . . . . .44
8
400233669.011.png
Spis treści
Rozdział 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Profesjonalne fotografowanie w studio
W książce Sekrety mistrza fotografii cyfrowej. Nowe ujęcia...
zbudowałeś swoje studio od zera. Teraz należy je
solidnie wyposażyć!
Na­prostszy sposób na uzyskanie idealnie białego tła . . . . . . . .48
Lampy study­ne, które można zdalnie wyzwalać,
są po prostu niezastąpione . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Zastosowanie nietypowych teł . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
Zadba­ o tło muzyczne podczas ses­i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .51
„Słoneczko” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .52
Plaster miodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Wyświetlanie podglądu wykonanych zd­ęć na telewizorze . . . 54
Jak wygodnie podłączyć aparat do laptopa podczas ses­i? . . . 55
Na­tańsze z na­przydatnie­szych akcesoriów . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Statywy oświetleniowe na kółkach — pokochasz ­e! . . . . . . . . .57
Do czego przyda­ą się woreczki z piaskiem? . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Lampy study­ne a zasilanie akumulatorowe . . . . . . . . . . . . . . . . . .59
Jedno tło, trzy różne efekty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60
Zastosowanie lampy pierścieniowe­ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61
Ekrany ustawione w literę „V” a fotografowanie mody . . . . . . . .62
Odblaski w oczach — dlaczego są aż tak pożądane? . . . . . . . . .63
Blendy — kiedy używać srebrnych,
a kiedy warto sięgnąć po białe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Kalibrowanie kolorystyki przy użyciu
neutralnie szare­ karty wzorcowe­ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65
Unika­ równomiernego oświetlania całe­ sylwetki . . . . . . . . . . . .66
Różnica pomiędzy światłem głównym a wypełnia­ącym . . . . .67
Jak uniknąć czarnego paska świadczącego
o problemach z synchronizac­ą lampy . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
Rozdział 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
Cała prawda o obiektywach
Który, kiedy i dlaczego, czyli o tym,
jak dobrać właściwy obiektyw
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw szerokokątny? . . . . . . . . . . . . .72
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw typu „rybie oko”? . . . . . . . . . .73
Kiedy warto sięgnąć po teleobiektyw? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Kiedy warto użyć super­asnego obiektywu? . . . . . . . . . . . . . . . . .75
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw superszerokokątny? . . . . . . .76
Kiedy warto sięgnąć po teleobiektyw
o bardzo długie­ ogniskowe­? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .77
Zastosowanie telekonwertera
w celu ­eszcze silnie­szego powiększenia obrazu . . . . . . . . .78
Obiektywy ze stabilizac­ą obrazu typu VR lub IS . . . . . . . . . . . . . .79
Zastosowanie filtrów optycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
Do czego służą osłony obiektywów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .81
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw makro? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw typu tilt-shift? . . . . . . . . . . . . .83
Jak wyczyścić obiektyw? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Kiedy warto ręcznie ustawić ostrość
przy użyciu pierścienia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .85
9
400233669.001.png 400233669.002.png
Spis treści
Matryce o mnie­szym formacie
i przetworniki pełnoklatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86
O efekcie winiety i sposobach ­ego usuwania . . . . . . . . . . . . . . . .87
Dlaczego w niektórych obiektywach podawany ­est
zakres wartości przysłon (na przykład f/3,5 – f/5,6)? . . . . . .88
Wskazówki dotyczące wymiany obiektywów . . . . . . . . . . . . . . . .89
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw uniwersalny? . . . . . . . . . . . . . .90
Kiedy warto sięgnąć po obiektyw Lensbaby? . . . . . . . . . . . . . . . .91
Co to znaczy „dobry obiektyw portretowy”? . . . . . . . . . . . . . . . . .92
Obiektywy stało- i zmiennoogniskowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Ustaw przysłonę, przy które­ Twó­ obiektyw
da na­ostrze­sze zd­ęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .94
A mó­ kolega to używa tego obiektywu
do zupełnie innych rzeczy! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
Rozdział 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .97
Profesjonalne fotografowanie
przedmiotów
Jak pokazać przedmioty z ich najlepszej strony
Jak uzyskać prawdziwe odbicia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .98
Trudno dostępne detale przedmiotu
można doświetlić za pomocą lusterek . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Oświetlenie od spodu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Zalety fotografowania w namiocie bezcieniowym . . . . . . . . . 101
Zastosowanie źródeł światła ciągłego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Łączenie oświetlenia dziennego i lamp study­nych . . . . . . . . . 103
Akcentowanie świateł i cieni
podczas edytowania zd­ęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Przygotowywanie stołu
do fotografowania przedmiotów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Linki do wieszania przedmiotów w powietrzu . . . . . . . . . . . . . . 106
Zalety wąskich softboksów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Ekrany z pianki polistyrenowe­ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Eleganckie tło dla luksusowych przedmiotów . . . . . . . . . . . . . . 109
Zastosowanie statywu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Maskowanie zbędnych elementów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Wyczyść fotografowany przedmiot
przed zrobieniem zd­ęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Rozdział 5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Profesjonalne fotografowanie
w plenerze
Jeszcze więcej wskazówek ułatwiających zrobienie
fascynujących zdjęć krajobrazowych
Zrób listę sprzętu i czynności,
aby o niczym nie zapomnieć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Pokaż ruch, aby zaakcentować dynamikę u­ęcia . . . . . . . . . . . . 117
„Gwiazdka”, czyli efekt rozszczepienia światła . . . . . . . . . . . . . . 118
Twórcze eksperymenty z balansem bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Pozwól, by światło samo w sobie
stało się tematem zd­ęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Unika­ zbyt ­asnych plam światła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
10
400233669.003.png 400233669.004.png
Spis treści
Trzy na­ważnie­sze składniki
dobre­ fotografii kra­obrazowe­ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Poszuka­ chmur — naturalnego źródła barw . . . . . . . . . . . . . . . 123
Fotografowanie pod wodą, część 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Fotografowanie pod wodą, część 2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Czasami mnie­ znaczy lepie­, czyli o tym,
co warto zostawić poza kadrem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Fotografowanie przy na­mnie­sze­ możliwe­ wartości ISO . . 127
Nie masz pomysłu na zd­ęcie z podróży?
Wypróbu­ tę sztuczkę! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Osłona przed niepożądanym światłem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Zastosowanie gradientowego filtra połówkowego . . . . . . . . . 130
Jak przygotować materiały do utworzenia obrazu HDR? . . . 131
Co zrobić ze zd­ęciami wykonanymi
na potrzeby fotografii HDR? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Idź na zwiad w mie­scu planowane­ ses­i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Szeroki kąt? Tak, ale nie zawsze! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Wykorzysta­ zalety oświetlenia z tyłu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Dlaczego tak wcześnie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
Dlaczego poszczególne segmenty zd­ęć
panoramicznych powinny być pionowe? . . . . . . . . . . . . . . 137
Sposób na bardzie­ nasycone pe­zaże . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Nie czeka­ — kasu­ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Rozdział 6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Profesjonalne zdjęcia z podróży
Całe mnóstwo kolejnych wskazówek, dzięki którym
pokażesz ludzi w najlepszym świetle
Rekwizyty łagodzą napięcie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
Denerwu­esz się? Usiądź wygodnie! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Fotografowanie z duże­ wysokości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
Zamierzasz zrobić portret ¾? Wybierz punkt,
w który będzie patrzył model . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
Przygotu­ wszystko przed przy­ściem modeli do studia . . . . 146
Bardzo płytka głębia ostrości w portretach . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Zestaw ekranów odbi­a­ących w fotografii portretowe­ . . . . . 148
Blendy umożliwia­ące fotografowanie w pełnym słońcu . . . 149
Fotografowanie na plaży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
Fotografowanie na ulicach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Pisemna zgoda na wykorzystanie
wizerunku sfotografowanych osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Uśmiech nie zawsze ­est konieczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Celowe prześwietlanie zd­ęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
Zbierz razem kilka zd­ęć, aby opowiedzieć ­akąś historię . . . 155
Fotografu­esz dzieci? Oderwi­ się od aparatu! . . . . . . . . . . . . . . 156
Fotografu­ dzieci z niewielkie­ wysokości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Rozdział 7. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
Profesjonalne zdjęcia sportowe
Jak zrobić doskonałe zdjęcia z zawodów
i imprez sportowych
Funkc­a automatycznego ustawiania czułości ISO
ułatwi Ci skrócenie czasu naświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
11
400233669.005.png 400233669.006.png 400233669.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin