Autonaprawa 01-2012.pdf

(7417 KB) Pobierz
Auto naprawa
ISSN 1897-3280
MIESIĘCZNIK BRANŻOWY
STYCZEŃ 2012
GOŚCINNIE
NA NASZYCH
ŁAMACH:
TOMASZ CHROMIŃSKI
DOBÓR PRZEWODÓW
ZAPŁONOWYCH
GRZEGORZ FEDOROWICZ
AMORTYZATORY DWURUROWE
MARCIN KONIECZNY
DOŻYWOTNIA GWARANCJA
BARBARA MASŁOWSKA
JEDNOSTKA WIZUALIZACYJNA
AXONE 4
PIERGIORGIO METELLI
PRZEGUBY PÓŁOSI
PIOTR NIEMIEC
OLEJE A NORMY EMISJI
SPALIN
MARCIN PERZYNA
ROZRZĄD FORDA PUMA 1.7
JOSEF PICKENHAHN
PRZEDNI HAMULEC EPB
LUDWIK ROŻNIAKOWSKI
REKONSTRUKCJA
ZAGINIONEGO AUTA
RADOSŁAW WYCISZKIEWICZ
ZASADY WYMIANY
HAMULCÓW
Czujniki i mikroprocesorowy sterownik ABS rozpoznawały, które z kół zo-
stały zablokowane, nie czekając aż zablokują się wszystkie, ponieważ
prędkość obrotowa każdego z nich mierzona była osobno.
Dzięki temu ciśnienie hydrauliczne w poszczególnych hamulcach można było odpowiednio
zmniejszać lub zwiększać. To z kolei pozwoliło wykorzystać wspomniane elementy ABS do
stworzenia systemu ASR zapobiegającego ślizganiu się kół napędowych na skutek np. zbyt
intensywnego przyspieszania ich obrotów. Następnym etapem rozwojowym było wykorzy-
stanie możliwości takiego selektywnego użycia hamulców, czyli stworzenie układu stabili-
zacji toru jazdy ( electronic stability program ), w skrócie ESP.  str. 12
786828479.251.png 786828479.262.png
OD REDAKCJI | 3
Mamona
Słowo „mamona” znaczy niby to samo co „pieniądze”, lecz z jakimś odcieniem pogardy. Tak używali go biblijni
prorocy i tak jest stosowane po dzień dzisiejszy. Nie jest to ekwiwalent uczciwie wykonanej, potrzebnej komuś
pracy, a raczej jakieś „mamienie” perspektywą równie niepewnych, jak nieuzasadnionych korzyści.
Dlatego współcześni prorocy mamony, a kult jej kwitnie obecnie jak nigdy dotychczas, boją się nazywać ją
po imieniu. Wolą straszyć jakimiś mętnymi wizjami inansowych zapaści, nieprzychylnym działaniem tajem-
nych „ratingów”, indeksów i bezimiennych długów, rosnących lawinowo bez niczyjego świadomego udziału.
Sugerują przy tym potrzebę korzystania z równie magicznych zabiegów i zaklęć, mających przebłagać lub
przechytrzyć owe nieprzyjazne żywioły.
Tak przez wzajemnie zwalczające się frakcje odurzonych mamoną magów przedstawiane są osłupiałej ma-
sowej wyobraźni: a to rozmaite „zapory antykryzysowe”, opłacane z rosnących podatków, to znów dziwaczne
machinacje banków, wywołujące sztuczne wzmacnianie lub osłabianie poszczególnych walut. W ten sposób
ikcyjny świat mamony oderwał się już zupełnie od podstawowych zasad racjonalnej gospodarki i zdrowego
rozsądku.
Można by się z tego wszystkiego śmiać, gdyby skutki na pozór abstrakcyjnych działań nie ciążyły coraz
brutalniej na naszych życiowych realiach i praktycznych decyzjach. Nie chodzi tu bowiem o naszą większą
lub mniejszą podatność na takie czy inne podszepty. W końcu każdy sam za nią odpowiada w myśl zasady:
„widziały gały, co brały”. Dotyczy to oczywiście ludzi spoza tej samozwańczej kasty, od skromnych emerytów
i drobnych przedsiębiorców aż po menedżerów wielkich korporacji, a także tzw. decydentów państwowych,
choć w ich przypadku rzeczywista odpowiedzialność jest zawsze niewspółmierna do skutków popełnianych
błędów.
Prawdziwe i powszechne gospodarcze zło pojawia się dopiero wtedy, gdy ktoś wnoszący uczciwie swój
wkład w społeczny podział pracy traci możliwość przewidywania realnych skutków tej swojej działalności lub
wręcz ponosi z jej powodu szkody. W warunkach stabilności podaży i popytu, a takie przecież wciąż istnieją
przynajmniej na naszym motoryzacyjno-usługowym rynku, przyczyną takich zjawisk jest tzw. psucie pienią-
dza, czyli stopniowe zmienianie go w mamonę. Wówczas w mętnej wodzie niejasnych kapitałowych transakcji
łowione są wielki fortuny, a ludzie prawdziwie pożyteczni przestają „wiązać koniec z końcem” i popadają
w kompletną dezorientację.
Przykład: pod koniec zeszłego roku media prześcigały się w swoim zaniepokojeniu faktem, iż w zadłużonej
Grecji wzrosła w ostatnich miesiącach sprzedaż samochodów. Podejrzewały przy tym, że to naszym kosztem.
A niby dlaczego i po co miałby się od takich zakupów powstrzymywać Grek dysponujący odpowiednimi środ-
kami? Każdy kupiony produkt to przecież korzyść wielostronna o globalnym wręcz dziś zasięgu.
W obecnej, kryzysowej sytuacji rezygnacja z pożytecznych zakupów, by odłożyć pieniądze „na czarną
godzinę”, przynosi natychmiastowe straty wszystkim naszym partnerom, a nas samych do ich sytuacji nie-
uchronnie przybliża. Nie wierzmy w ten mit, iż „pieniądz robi pieniądz” nawet bez pracy i towarowej wymiany,
to tylko mamona tak tworzy mamonę.
12-15.04.2012 POZNAŃ
www.ttm.mtp.pl
Marian Kozłowski
Nie przegap okazji, kolejne TTM w 2014 roku
Auto naprawa
www.e-autonaprawa.pl
Sekretarz redakcji:
Bogusława Krzczanowicz
tel. 71 712 57 95
b.krzczanowicz@technotransfer.pl
Stali współpracownicy:
Andrzej Kowalewski,
Zenon Majkut,
Ewa Rozpędowska,
Leszek A. Stricker, Toni Seidel,
Tomasz Szulc, KrzaQ
Prenumerata:
tel. 71 712 57 95
prenumerata@technotransfer.pl
Druk i oprawa:
Delta Wrocław
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk
materia łów wyłącznie za zgodą redakcji.
Materiałów nie zamówio nych redakcja
nie zwraca. Zastrze gamy sobie prawo do
skrótów i redakcyjnego opracowania tek-
stów przyjętych do druku. Redakcja nie
bierze odpowiedzialności za treść reklam
i ogłoszeń.
Adres redakcji:
pl. Nowy Targ 28/16
50-141 Wrocław
faks 71 343 35 41
autonaprawa@technotransfer.pl
www.technotransfer.pl
Opracowanie graiczne i skład:
Taurus CD
tel. 71 712 57 98
Redakcja:
Adam Rudziński
tel. 71 712 57 96
a.rudzinski@technotransfer.pl
Weź udział w targach i zgłoś
swój produkt do konkursu
o Złoty Medal MTP
W dniach 13-15.04.2012
odbędzie się także:
Marketing i reklama:
Małgorzata Salamaga-Borysenko
tel. 71 733 67 56
m.salamaga@technotransfer.pl
Filip Radziszewski
tel. 71 712 57 96
f.radziszewski@technotransfer.pl
Wydawca:
Wydawnictwo Technotransfer
Aktualizacje internetowe
Karolina Kozłowska
tel. 510 66 39 55
k.kozlowska@technotransfer.pl
Redaktor naczelny:
Marian Kozłowski
m.kozlowski@technotransfer.pl
Zdjęcia na okładce:
PlazaPerformance.ca, Bosch
Organizatorzy:
Patronat medialny:
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
786828479.273.png 786828479.284.png 786828479.001.png 786828479.012.png 786828479.023.png 786828479.034.png 786828479.044.png 786828479.055.png 786828479.066.png 786828479.077.png 786828479.088.png 786828479.099.png 786828479.110.png 786828479.120.png 786828479.131.png 786828479.142.png 786828479.153.png 786828479.164.png 786828479.175.png 786828479.186.png 786828479.197.png 786828479.208.png 786828479.218.png 786828479.222.png 786828479.223.png 786828479.224.png 786828479.225.png 786828479.226.png 786828479.227.png 786828479.228.png 786828479.229.png 786828479.230.png 786828479.231.png 786828479.232.png 786828479.233.png 786828479.234.png 786828479.235.png 786828479.236.png 786828479.237.png 786828479.238.png 786828479.239.png 786828479.240.png 786828479.241.png 786828479.242.png 786828479.243.png 786828479.244.png 786828479.245.png 786828479.246.png 786828479.247.png 786828479.248.png 786828479.249.png 786828479.250.png 786828479.252.png 786828479.253.png 786828479.254.png 786828479.255.png 786828479.256.png 786828479.257.png 786828479.258.png 786828479.259.png 786828479.260.png 786828479.261.png 786828479.263.png 786828479.264.png 786828479.265.png 786828479.266.png 786828479.267.png 786828479.268.png 786828479.269.png 786828479.270.png 786828479.271.png 786828479.272.png 786828479.274.png 786828479.275.png 786828479.276.png 786828479.277.png 786828479.278.png 786828479.279.png 786828479.280.png 786828479.281.png 786828479.282.png 786828479.283.png 786828479.285.png 786828479.286.png 786828479.287.png 786828479.288.png 786828479.289.png 786828479.290.png 786828479.291.png 786828479.292.png 786828479.293.png 786828479.294.png 786828479.002.png 786828479.003.png 786828479.004.png 786828479.005.png 786828479.006.png 786828479.007.png 786828479.008.png 786828479.009.png 786828479.010.png 786828479.011.png 786828479.013.png 786828479.014.png 786828479.015.png 786828479.016.png 786828479.017.png 786828479.018.png 786828479.019.png 786828479.020.png 786828479.021.png 786828479.022.png 786828479.024.png 786828479.025.png 786828479.026.png 786828479.027.png 786828479.028.png 786828479.029.png 786828479.030.png 786828479.031.png 786828479.032.png 786828479.033.png
 
786828479.035.png 786828479.036.png 786828479.037.png 786828479.038.png 786828479.039.png 786828479.040.png 786828479.041.png 786828479.042.png 786828479.043.png 786828479.045.png 786828479.046.png 786828479.047.png 786828479.048.png 786828479.049.png 786828479.050.png 786828479.051.png 786828479.052.png 786828479.053.png 786828479.054.png 786828479.056.png 786828479.057.png 786828479.058.png 786828479.059.png 786828479.060.png 786828479.061.png 786828479.062.png 786828479.063.png 786828479.064.png 786828479.065.png 786828479.067.png 786828479.068.png 786828479.069.png 786828479.070.png 786828479.071.png 786828479.072.png 786828479.073.png 786828479.074.png 786828479.075.png 786828479.076.png 786828479.078.png 786828479.079.png 786828479.080.png 786828479.081.png 786828479.082.png 786828479.083.png 786828479.084.png 786828479.085.png 786828479.086.png 786828479.087.png 786828479.089.png 786828479.090.png 786828479.091.png 786828479.092.png 786828479.093.png 786828479.094.png 786828479.095.png 786828479.096.png 786828479.097.png 786828479.098.png 786828479.100.png 786828479.101.png 786828479.102.png 786828479.103.png 786828479.104.png 786828479.105.png 786828479.106.png 786828479.107.png 786828479.108.png 786828479.109.png 786828479.111.png 786828479.112.png 786828479.113.png 786828479.114.png 786828479.115.png 786828479.116.png 786828479.117.png 786828479.118.png
 
4 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
WYDARZENIA | AKTUALNOŚCI | 5
Wydarzenia
Spis treści
Konferencja ZF Friedrichshafen
Więcej na stronie:
www.e-autonaprawa.pl
W  zorganizowanym. przez..
ZF. Friedrichshafen. spotkaniu.
poświęconym. rynkowi. części.
zamiennych.wzięli.udział.naj-
ważniejsi.polscy.partnerzy.tej.
spółki..Należą.do.nich.przed-
siębiorstwa:..Inter.Cars,.Inter.
Team,.Fota,.Inter.Parts,.Autos,.
Bronowski,.Auto-Zatoka,.Hart,.
Suder&Suder.i Auto.Euro,.zaj-
mujące.się.dostarczaniem.czę-
ści. do. pojazdów. osobowych.
i ciężarowych.
Konferencję. rozpoczęła.
prezentacja. obecnej. działal-
ności.i historii.irmy.ZF,.która.
w 2015.roku.będzie.obcho-
dzić.swe.stulecie..Drugą.część.
spotkania.poświęcono.polskie-
mu. rynkowi. części. zamien-
nych. oraz. planom. rozwoju.
polskiego. przedstawicielstwa..
ZF.Friedrichshafen,.w tym.roz-
budowie.sieci.warsztatów.part-
nerskich.typu.Original.Sachs.
Service.(OSS)..
AKTUALNOŚCI:
Wydarzenia................................................4
Nowości.rynkowe......................................44
Zamknięty pokaz kalendarza
PRAKTYKA WARSZTATOWA
Wymiana.napędu.rozrządu.
w.modelu.Puma.1.7.................................10
Przeguby.homokinetyczne..........................22
Hamulce.pod.kontrolą...............................24
Podręcznik.mechaniki.pojazdowej.(cz..XXII):.
Hałasy.w.układzie.napędowym...................25
W  Polsce. działa. obecnie.
już.około.3.tysięcy.partner-
skich. punktów. serwisowych.
ZF.Friedrichshafen,.lecz.wśród.
nich.status.OSS.ma.tylko.730.
placówek.. W  2012. roku. ta.
liczba.powinna.wzrosnąć.do.
tysiąca.
KONSTRUKCJE
EPB.na.przedniej.osi...................................9
ESP.–.releks.zaprogramowany...................12
Amortyzatory.dwururowe...........................26
Dobór.przewodów.zapłonowych..................28
Zmiany organizacyjne w Hella Polska
MOTORYZACJA WCZORAJ, DZIŚ,
JUTRO
Rekonstrukcja.CWS.T-1.............................15
Zaprosili nas
Dział.handlowy.irmy.Hella.Pol-
ska.z dniem.1.grudnia.2011.r...
został.podzielony.na.dwie.od-
rębne. struktury.. Dotychczas.
odpowiadał. on. zarówno. za.
działalność.na.rynku.wtórnym.
(IAM),.jak.i fabrycznym.(Spe-
cial.OE)..
Obecnie,. ze. względu. na.
odmienne. potrzeby. klientów.
w obu.wymienionych.segmen-
tach,.powstał.nowy.dział.Spe-
cial.OE.oraz.dział.IAM..Praca-
mi.pierwszego.kieruje.Paweł.
Blacha,.a drugiego.–.Marek.
Drewniak,. rozpoczynający.
w ten.sposób.pracę.w spółce.
Hella.Polska.
Dekra Polska – na premierową prezentację Ra-
portu usterkowości Dekra 2012 oraz prezentację
wyników akcji Dekra SafetyCheck. (Warszawa,
13 grudnia)
ExxonMobil – na spotkanie świąteczne z udziałem
Ville Veikko Ylosjokiego, Mike’a Frosta, Zbigniewa
Lizonia i Ewy Jeżewskiej (Warszawa, 20 grudnia)
6. grudnia. w  Nowym. Jorku.
odbył.się.zamknięty.pokaz.Ka-
lendarza.Pirelli.na.rok.2012..
W  premierze. uczestniczyli.
przedstawiciele.mediów.i ko-
lekcjonerzy. z  całego. świata..
Zdjęcia. w  trzydziestym. dzie-
wiątym. wydaniu. kalendarza.
są.dziełem.Maria.Sorrentiego.
–.pierwszego.włoskiego.foto-
grafa.w historii.Calendario.Pi-
relli..Pozowało.do.nich.w kor-
sykańskich.plenerach.dziewięć.
modelek.i trzy.aktorki..Do.ka-
lendarza.w płóciennej.oprawie.
traiło.dwadzieścia.pięć.zdjęć:.
osiemnaście. czarno-białych.
i siedem.kolorowych.
FORUM PROFESJONALISTÓW
Pieniądze.jeżdżą.po.ulicach........................16
WYPOSAŻENIE WARSZTATU
Coraz.bardziej.inteligentne.systemy.............30
Przemyślany.wybór.montażownicy..............38
Dożywotnia.gwarancja...............................41
TECHNICZNE PODSTAWY ZAWODU
Elementy.systemów.sterowania.silnikiem.....32
Ekologiczna.sztafeta..................................34
„Złota” Natalia
nikierowcy.pl. –. Bezpiecz-
ne. Auto. Firmowe”,. ten.
tytuł. przypadł. w  udziale..
Natalii Grabe-Zarembie.
–.właścicielce.szkoły.jaz-
dy.. Drugie. miejsce. zajął.
Sławomir. Kwarciak,. pra-
cujący. jako. egzaminator.
wewnętrzny. w  centrum.
szkolenia.kierowców,.a trzecie.
Rafał. Hampel. –. handlowiec..
Ogólnopolski. program. Defen-
sywnikierowcy.pl..ruszył.na..
początku. 2008. roku.. Jest.
on. organizowany. przez. ser-
wis.Moto24.tv.i wrocławskie.
wydawnictwo. IPM. (Internet.
Prasa. Media).. W  myśl. jego.
założeń. kierowca. defensyw-
ny.to.osoba.odpowiedzialna,.
właściwie. oceniająca. swoje.
możliwości,.kontrolująca.swe.
emocje.oraz.tolerancyjna.dla.
innych..
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
CNG?.Dlaczego.nie!...................................36
ZENNOWACJE
Geometria.czy.mechatronika?.....................42
PSYCHOINSPIRACJE
Harmonia.smaków.
czy.kurs.na.zderzenie?...............................49
OD REDAKCJI
Mamona....................................................3
W.najbliższych.wydaniach.........................50
Komiks.z.życia.pewnego.warsztatu..............50
W konkursie.„Kierowca.Roku.
2011”,.organizowanym.w ra-
mach. programu. „Defensyw-
Nowy zakład produkcyjny TRW
SPIS REKLAM
TTM..........................................................2
Actia.Polska................................................5
NGK..........................................................7
Janmor....................................................19
GG.Proits................................................21
Precyzja-Bit..............................................27
CTS.........................................................27
PHU.Szczepan.........................................29
Denso......................................................31
Launch.Polska..........................................45
Schaefler.Polska.......................................47
WKŁ........................................................49
TRW........................................................51
Wimad.....................................................52
Firma.TRW.Automotive.zbu-
dowała. w  meksykańskim.
stanie. Queretaro. nową. (już.
drugą).fabrykę,.w której.będą.
produkowane. elementy. za-
awansowanych. układów. ha-
mulcowych,.a także.jednostki.
sterujące.dla.różnych.elektro-
nicznych. systemów. kontroli.
stabilności. –. między. innymi.
dla.układu.Slip.System.Boost,.
będącego.częścią.układów.ha-
mulcowych.w pojazdach.hy-.
brydowych. i  samochodach.
w pełni.elektrycznych..Produk-
cja.w nowym.zakładzie.ruszy.
pod.koniec.pierwszego.kwarta-
łu.2012.roku..
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
786828479.119.png 786828479.121.png 786828479.122.png 786828479.123.png 786828479.124.png 786828479.125.png 786828479.126.png 786828479.127.png 786828479.128.png
6 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
WYDARZENIA | AKTUALNOŚCI | 7
Połączenie sprzedaży online
z usługą montażu
Rośnie sieć Magneti Marelli
Modne kolory aut
szyldem Motoricus.com, oraz
niezależne irmy usługowe,
współpracujące na zasadzie
franchisingu. Obecnie sieć
serwisowa liczy 33 placówki,
a do końca 2013 roku ma ich
mieć 50.
Niezależne warsztaty chęt-
ne do nawiązania współpracy
mogą liczyć na fachowe in-
formacje branżowe, szkolenia
podnoszące kwaliikacje per-
sonelu i  wyposażanie stacji
w  nowoczesny sprzęt oraz
technologie informatyczne.
Internetowa platforma Moto-
ricus.com pozwala nabyć częś ci
samochodowe i równocześnie
znaleźć serwis, który zamontu-
je je w aucie. Dotyczy to rów-
nież opon, felg, bagażników,
łańcuchów i olejów.
Powołana w marcu 2011 r.
spółka Motoricus Service or-
ga nizuje pracę stale rosnącej
sieci serwisów samochodo-
wych. Składają się na nią wła-
sne placówki, działające pod
W 2012 roku sieć autoryzo-
wanych warsztatów Magneti
Marelli Checkstar w Polsce ma
powiększyć się o 45 nowych
placówek. Polski oddział irmy
Magneti Marelli w  zeszłym
roku utworzył 35 takich krajo-
wych placówek, więc plany na
rok bieżący są jeszcze bardziej
ambitne.
Od 1952 roku koncern DuPont
publikuje doroczne dokumenty
zatytułowane „Automotive Co-
lour Popularity Report”, czyli
raporty na temat popularności
barw lakierów wykorzysty-
wanych przez branżę moto-
ryzacyjną na całym świecie.
Z ostatniego, wydanego w li-
stopadzie 2011 roku, wyni-
ka, że w Europie największą
popularnością (25% nowych
pojazdów) wciąż, bo od roku
2007, cieszy się czerń. Wśród
samochodów luksusowych i ty-
pu SUV ten odsetek sięga 40%.
Drugim co do popularności
kolorem była biel (20%). Stra-
ciły natomiast: kolor szary
(18%) i srebrny (15%). Piątkę
najchętniej wybieranych barw
zamyka błękit z pięcioprocen-
towym poparciem. Oprócz tego
rankingu kolorów DuPont orga-
nizuje co roku pokaz trendów
kolorystycznych dla najważ-
niejszych światowych produ-
centów samochodów.
Rotinger: nowość na rynku wtórnym
wą oraz centrum magazynowo-
logistycznym, a  od 2000 r.
posiada Certyikat Jakości ISO
9001 wydany przez Dekra
Certyication, systematycznie
potem aktualizowany.
Ten potencjał umożliwił
podjęcie pod marką Rotinger
dodatkowej produkcji tarcz
i bębnów hamulcowych, kiero-
wanej na niezależny rynek czę-
ści zamiennych. Są to elementy
przeznaczone do różnych mo-
deli samochodów wielu świato-
wych producentów.
– Zwracamy szczególną
uwagę na modele, które nie-
jako „wychodząc” spod opieki
serwisów autoryzowanych,
traiają do niezależnych warsz-
tatów, zrzeszających klientów,
którzy mogą zainteresować się
naszą, tańszą niż w ASO ofer-
tą – mówi Paweł Kędzior, ma-
nager sprzedaży Union Parts
sp. z o.o., odpowiedzialny za
rozwój Rotinger. – Dzięki suk-
cesywnemu rozszerzaniu obej-
muje ona obecnie 820 rodza-
jów tarcz hamulcowych i ponad
80 bębnów. Elementy te wyróż-
niają się wysoką skutecznością
hamowania, eksploatacyjną
trwałością, umożliwiającą uzy-
skiwanie długich przebiegów
międzynaprawczych i  stano-
wią równoważny pod każdym
względem odpowiednik analo-
gicznych produktów dystrybu-
owanych przez autoryzowane
sieci sprzedaży.
Poza tym irmowe biuro
konstrukcyjno-technologiczne
umożliwia realizację krótko -
seryjnej produkcji tarcz tunin-
gowych według indywidual-
nych wymogów technicznych –
od przygotowania specjalnych
odlewów, poprzez wielofazową
obróbkę mechaniczną, aż po
precyzyjne wyważenie goto-
wych produktów. Dotychczas
opracowane projekty tuningo-
we cechuje pełna niezawod-
ność w  dowolnych warun-
kach drogowo-klimatycznych
i atrakcyjne walory estetyczne.
Seminarium na temat
skrzyń automatycznych
Działająca od 1992 r. polska
irma Union Parts sp. z o.o., do
której należy marka Rotinger,
ma już bogate doświadczenie
w przemysłowej produkcji czę-
ści do fabrycznego montażu
samochodów osobowych.
Jej główną specjalnością
w tym zakresie są tarcze i bęb-
ny hamulcowe, produkowane
od 2001 roku do dziś m.in. dla
fabryk Fiat Auto Poland i do-
stępne w sieci dealerów Fiata
jako oryginalne części za-
mienne. Firma Union Parts dy-
sponuje parkiem maszyno-
wym najnowszej generacji (co
zapewnia wysoką precyzję wy-
konania i powtarzalność geo-
metryczną produktów), wła-
snym biurem konstrukcyjno-
technologicznym, izbą pomiaro-
Nowe referencje produktów Rotinger wprowadzone w 2011 roku
Nr Rotinger Nr OE
Opis
4500
45251TL1G00
HondaAccordIX[296X47,2]
4510
569063
OpelInsignia[296X51]
4515
4615A115
MitsubishiLancerSportback[276X46]
W  Nadarzynie koło Warsza-
wy irmy Ediparts i Automatic
Choice zorganizowały semina-
rium na temat automatycznych
skrzyń biegów. Wzięło w nim
udział około 80 osób z 45 irm
zajmujących się naprawami
i serwisem tych urządzeń. Za-
jęcia prowadził Coen van Beek
– pochodzący z Holandii pra-
cownik irmy Automatic Choice.
Obejmowały one zagadnienia
związane ze skrzyniami auto-
matycznymi dla pojazdów ma-
rek BMW, Ford, Nissan, Honda
i  Mercedes. Na zakończenie
wszyscy uczestnicy otrzymali
certyikaty uczestnictwa.
20159
306573013;30657301 VolvoXC90[336X51]
20366
46843608
AlfaRomeo159,Brera,Giuletta,Spider[305X40,2]
20381
4246J0
CitroënC1;Peugeot107;ToyotaAygo(B10)[247X35,3]
20398
1644230612
MercedesGL(X164),MercedesM(W164),MercedesR
(W251,V251)[330X63]
20654
4E0615601K
AudiA8;VWPhaeton[310X42,2]
20682
4779438AB;4779438AA Chrysler300C[350X65,6]
20755
40206JG00A;40206JE20ANissanQashqai,NissanX-Trail(T31)[295,5X44]
20855
34116774985
MiniCooper(R56),Clubman[280X44]
21074
1500159;1514427
FordGalaxy,MondeoIV,S-MAX;VolvoS60,S80[300X52]
20455
9064210012;2E0615301;MercedesSprinter,VWCrafter[300X68,7]68006716AA
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
786828479.129.png 786828479.130.png 786828479.132.png 786828479.133.png 786828479.134.png 786828479.135.png 786828479.136.png 786828479.137.png 786828479.138.png 786828479.139.png 786828479.140.png 786828479.141.png 786828479.143.png 786828479.144.png 786828479.145.png 786828479.146.png 786828479.147.png 786828479.148.png 786828479.149.png 786828479.150.png 786828479.151.png 786828479.152.png 786828479.154.png 786828479.155.png 786828479.156.png 786828479.157.png 786828479.158.png 786828479.159.png 786828479.160.png 786828479.161.png 786828479.162.png 786828479.163.png 786828479.165.png 786828479.166.png 786828479.167.png 786828479.168.png 786828479.169.png 786828479.170.png 786828479.171.png 786828479.172.png 786828479.173.png 786828479.174.png 786828479.176.png 786828479.177.png 786828479.178.png 786828479.179.png 786828479.180.png 786828479.181.png 786828479.182.png 786828479.183.png 786828479.184.png 786828479.185.png 786828479.187.png 786828479.188.png 786828479.189.png 786828479.190.png 786828479.191.png 786828479.192.png 786828479.193.png 786828479.194.png 786828479.195.png 786828479.196.png 786828479.198.png 786828479.199.png 786828479.200.png 786828479.201.png 786828479.202.png 786828479.203.png 786828479.204.png 786828479.205.png 786828479.206.png 786828479.207.png 786828479.209.png 786828479.210.png 786828479.211.png 786828479.212.png 786828479.213.png 786828479.214.png 786828479.215.png
 
PODWOZIE | KONSTRUKCJE | 9
8 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
EPB na przedniej osi
Brukselskie sympozjum Goodyeara
jego elementem powinna stać
się debata poświęcona roli
opon w zwiększaniu efektyw-
ności wykorzystywania paliwa
i zmniejszaniu emisji dwutlen-
ku węgla przy jednoczesnym
zapewnieniu bezpieczeństwa
ruchu drogowego. Europejscy
ustawodawcy, eksperci prze-
mysłowi i naukowcy zajmują-
cy się transportem będą mó-
wić o badaniach, innowacjach
i trendach w ustawodawstwie,
które mają przyczynić się do
zmniejszenia całkowitego zu-
życia paliwa do 2020 roku.
Z  badania przeprowadzo-
nego przez Goodyear Dun-
lop Tires Europe wynika, że
niemal wszyscy przewoźnicy
(92%) próbują zwiększyć efek-
tywność paliwową, lecz prawie
jedna trzecia z nich twierdzi,
że mogliby więcej zaoszczę-
dzić, gdyby byli lepiej poinfor-
mowani, które czynniki mają
największy wpływ na zużycie
paliwa w ich pojazdach.
JOSEF PICKENHAHN
WICEPREZES DS. INŻYNIERII UKŁADÓW HAMULCOWYCH W TRW
PRZYSTOSOWANIE KONSTRUKCJI ELEKTRYCZNEGO
HAMULCA POSTOJOWEGO TRW DO WSPÓŁPRACY Z PRZED-
NIMI KOŁAMI POZWALA PRODUCENTOM SAMOCHODÓW
WYKORZYSTYWAĆ SYSTEM EPB RÓWNIEŻ W MNIEJSZYCH
ICH MODELACH
dy w europejskim transporcie
drogowym. Spotkanie odbę-
dzie się w Brukseli, a ważnym
Firma Goodyear Dunlop orga-
nizuje 25 stycznia br. sympo-
zjum na temat ekonomiki jaz-
Texa nagrodzona za programy edukacyjne
Firma Texa otrzymała nagro-
dę Aftermarket Commitment
Award 2011, przyznawaną
przez wydawany od 1955 r.
magazyn techniczny „Nuova
Elettrauto” „za program eduka-
cyjny TexaEdu, przeznaczony
dla specjalistów branży sa-
mochodowej i uczniów szkół
zawodowych”. W ramach te-
go programu, zainicjowanego
w 2004 roku i zatwierdzone-
go przez włoskie Ministerstwo
Edukacji, Szkolnictwa Wyższe-
go i  Badań, prowadzone są
szkolenia dla mechaników i in-
nych specjalistów motoryzacyj-
nych, na potrzeby których Texa
dostarcza niezbędne urządze-
nia oraz materiały edukacyjne,
a  irmowy personel pomaga
w kształceniu nauczycieli pro-
wadzących zajęcia z  przed-
miotów zawodowych.
ZACISK
PRZEDNIEGO
HAMULCA EPB
RÓŻNI SIĘ OD
TYLNEGO GŁÓW-
NIE KONSTRUK-
CYJNYM PRZY-
STOSOWANIEM
DO WSPÓŁPRACY
Z KOŁEM
KIEROWANYM
Wigilijne spotkanie z Mobilem
Hamulec postojowy EPB (ang. electric
parking brake ) ma wiele praktycz-
nych zalet, z których najważniejszą jest
możliwość jego współpracy z  różnymi
elektronicznymi systemami wspoma-
gającymi kierowcę, np. start-stop lub
tzw. hill-holder , ułatwiający ruszanie na
wzniesieniach lub pochyłościach drogi.
Oprócz tych korzyści, istotnych dla bez-
pieczeństwa jazdy, układ EPB pozwala
na lepsze zagospodarowanie wnętrz sa-
mochodów dzięki eliminacji dźwigni lub
pedału hamulca pomocniczego. Obecnie
urządzenia takie produkowane są w dwu
wersjach konstrukcyjnych. W pierwszej
silnik elektryczny zastępuje ręczną dźwi-
gnię i działa na hamulce tylnych kół za
pośrednictwem tradycyjnych linek, co
ma, niestety, swe od dawna znane wady.
W drugiej, bardziej niezawodnej i dlatego
rozwijanej przez irmę TRW, indywidual-
ne silniki elektryczne poprzez przekładnie
mechaniczne są łatwe do zamontowania
w pobliżu koła pojazdu i bardzo podobne
do produkowanych dotychczas elektrycz-
nych hamulców tylnych.
Identyczny jest także zakres dodatko-
wych funkcji, czyli ruszania na pochyle-
niu, stop&go itp. Ważne ich rozszerzenie,
opłacalne tylko w przypadku hamulców
przednich, stanowi możliwość zwiększa-
nia (dzięki integracji z ABS/ESC) efektyw-
ności hamowania awaryjnego w przypadku
awarii układu hydraulicznego. Pośrednią
korzyścią z zastosowania przedniego EPB
okazuje się zmniejszenie masy i kosztów
wykonania hamulca bębnowego, monto-
wanego nadal na tylnej osi, lecz już bez
mechanicznych rozpieraków i elementów
mocujących linki, niezbędnych dla trady-
cyjnej funkcji hamulca ręcznego.
Rozpoczęcie seryjnej produkcji układu
TRW EPB montowanego na przedniej osi
pojazdu planowane jest na rok 2013. n
planetarne dociskają okładziny cierne do
tarcz hamulcowych. Analogiczne rozwią-
zanie dla hamulców bębnowych, choć
technicznie możliwe, musiałoby być
o wiele bardziej skomplikowane.
Tymczasem konstruktorzy pojazdów
wciąż niechętnie stosują tylne hamulce
tarczowe w małych modelach samocho-
dów, gdyż konstrukcja bębnowa jest w tej
roli całkowicie zadowalająca, a przy tym
tańsza. Sprawia to jednak, iż w tej grupie
pojazdów w ogóle nie pojawiają się ukła-
dy EPB. Nowy produkt irmy TRW Auto-
motive ma więc w tej dziedzinie znaczenie
wręcz przełomowe.
Koncepcja układu EPB dla przedniej
osi wymaga jedynie niewielkich zmian
w budowie zacisku oraz integracji nie-
zbędnych komponentów elektronicznych
i dodatkowego oprogramowania z istnie-
jącą już w pojeździe mikroprocesorową
jednostką sterującą. Elementy elektro-
VILLE VEIKKO YLOSJOKI (Z LEWEJ) I ZBIG-
NIEW LIZOŃ, PREZES AKADEMII TRANS-
PORTU, PODPISALI UMOWĘ O WSPÓŁPRACY
EWA JEŻEWSKA Z UZASADNIONYM
OPTYMIZMEM PODSUMOWAŁA
TEGOROCZNE WYNIKI
W  stylowej warszawskiej
restauracji Dyspensa irma
ExxonMobil Poland zorgani-
zowała 20 grudnia 2011 r.
świąteczno-noworoczne przy-
jęcie dla dziennikarzy branżo-
wej prasy. Już od powitania
gości przez nowego preze-
sa polskiej części koncernu
Ville Veikko Ylosjokiego, cały
przebieg spotkania miał po-
godny, optymistyczny nastrój,
tak przyjemnie kontrastują-
cy z powszechną dziś modą
na kryzysowe utyskiwania
i skargi.
Optymizm ten wynikał nie
tylko z odświętnych okolicz-
ności, lecz również z obiek-
tywnych realiów, które przed-
stawiła w swym wystąpieniu
Ewa Jeżewska, irmowy spe-
cjalista ds. marketingu. Naj-
ważniejsze z nich dowodzą,
iż na polskim rynku paliwa
i oleje Exxon Mobil sprzedają
się coraz lepiej, że cały ten
rynek wciąż się rozwija i nic
nie wskazuje, by rok następ-
ny miał być gorszy od obec-
nego, a jest to przecież znak
niewątpliwy dobrej kondycji
i pomyślnych perspektyw ca-
łej naszej gospodarki.
W  trakcie spotkania na-
stąpiło uroczyste podpisanie
umowy o współpracy Exxon-
Mobil Poland z Akademią Trans-
portu – wiodącym polskim
ośrodkiem szkolenia kierow-
ców zawodowych. Z  kolei
Mike Frost, światowej klasy
specjalista ds. środków smar-
nych, dokonał bardzo atrak-
cyjnej prezentacji udziału tech-
nicznych służb Mobila w przy-
gotowaniach teamu Vodafone
McLaren Mercedes do startów
w zawodach Formuły 1.
Oddzielny artykuł na ten temat
zamieścimy w naszym następ-
nym wydaniu.
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
786828479.216.png 786828479.217.png 786828479.219.png 786828479.220.png 786828479.221.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin