Autonaprawa 01-2012.pdf
(
7417 KB
)
Pobierz
Auto
naprawa
ISSN 1897-3280
MIESIĘCZNIK BRANŻOWY
STYCZEŃ 2012
GOŚCINNIE
NA NASZYCH
ŁAMACH:
TOMASZ CHROMIŃSKI
DOBÓR PRZEWODÓW
ZAPŁONOWYCH
GRZEGORZ FEDOROWICZ
AMORTYZATORY DWURUROWE
MARCIN KONIECZNY
DOŻYWOTNIA GWARANCJA
BARBARA MASŁOWSKA
JEDNOSTKA WIZUALIZACYJNA
AXONE 4
PIERGIORGIO METELLI
PRZEGUBY PÓŁOSI
PIOTR NIEMIEC
OLEJE A NORMY EMISJI
SPALIN
MARCIN PERZYNA
ROZRZĄD FORDA PUMA 1.7
JOSEF PICKENHAHN
PRZEDNI HAMULEC EPB
LUDWIK ROŻNIAKOWSKI
REKONSTRUKCJA
ZAGINIONEGO AUTA
RADOSŁAW WYCISZKIEWICZ
ZASADY WYMIANY
HAMULCÓW
Czujniki i mikroprocesorowy sterownik ABS rozpoznawały, które z kół zo-
stały zablokowane, nie czekając aż zablokują się wszystkie, ponieważ
prędkość obrotowa każdego z nich mierzona była osobno.
Dzięki temu ciśnienie hydrauliczne w poszczególnych hamulcach można było odpowiednio
zmniejszać lub zwiększać. To z kolei pozwoliło wykorzystać wspomniane elementy ABS do
stworzenia systemu ASR zapobiegającego ślizganiu się kół napędowych na skutek np. zbyt
intensywnego przyspieszania ich obrotów. Następnym etapem rozwojowym było wykorzy-
stanie możliwości takiego selektywnego użycia hamulców, czyli stworzenie układu stabili-
zacji toru jazdy (
electronic stability program
), w skrócie ESP.
str. 12
OD REDAKCJI
|
3
Mamona
Słowo „mamona” znaczy niby to samo co „pieniądze”, lecz z jakimś odcieniem pogardy. Tak używali go biblijni
prorocy i tak jest stosowane po dzień dzisiejszy. Nie jest to ekwiwalent uczciwie wykonanej, potrzebnej komuś
pracy, a raczej jakieś „mamienie” perspektywą równie niepewnych, jak nieuzasadnionych korzyści.
Dlatego współcześni prorocy mamony, a kult jej kwitnie obecnie jak nigdy dotychczas, boją się nazywać ją
po imieniu. Wolą straszyć jakimiś mętnymi wizjami inansowych zapaści, nieprzychylnym działaniem tajem-
nych „ratingów”, indeksów i bezimiennych długów, rosnących lawinowo bez niczyjego świadomego udziału.
Sugerują przy tym potrzebę korzystania z równie magicznych zabiegów i zaklęć, mających przebłagać lub
przechytrzyć owe nieprzyjazne żywioły.
Tak przez wzajemnie zwalczające się frakcje odurzonych mamoną magów przedstawiane są osłupiałej ma-
sowej wyobraźni: a to rozmaite „zapory antykryzysowe”, opłacane z rosnących podatków, to znów dziwaczne
machinacje banków, wywołujące sztuczne wzmacnianie lub osłabianie poszczególnych walut. W ten sposób
ikcyjny świat mamony oderwał się już zupełnie od podstawowych zasad racjonalnej gospodarki i zdrowego
rozsądku.
Można by się z tego wszystkiego śmiać, gdyby skutki na pozór abstrakcyjnych działań nie ciążyły coraz
brutalniej na naszych życiowych realiach i praktycznych decyzjach. Nie chodzi tu bowiem o naszą większą
lub mniejszą podatność na takie czy inne podszepty. W końcu każdy sam za nią odpowiada w myśl zasady:
„widziały gały, co brały”. Dotyczy to oczywiście ludzi spoza tej samozwańczej kasty, od skromnych emerytów
i drobnych przedsiębiorców aż po menedżerów wielkich korporacji, a także tzw. decydentów państwowych,
choć w ich przypadku rzeczywista odpowiedzialność jest zawsze niewspółmierna do skutków popełnianych
błędów.
Prawdziwe i powszechne gospodarcze zło pojawia się dopiero wtedy, gdy ktoś wnoszący uczciwie swój
wkład w społeczny podział pracy traci możliwość przewidywania realnych skutków tej swojej działalności lub
wręcz ponosi z jej powodu szkody. W warunkach stabilności podaży i popytu, a takie przecież wciąż istnieją
przynajmniej na naszym motoryzacyjno-usługowym rynku, przyczyną takich zjawisk jest tzw. psucie pienią-
dza, czyli stopniowe zmienianie go w mamonę. Wówczas w mętnej wodzie niejasnych kapitałowych transakcji
łowione są wielki fortuny, a ludzie prawdziwie pożyteczni przestają „wiązać koniec z końcem” i popadają
w kompletną dezorientację.
Przykład: pod koniec zeszłego roku media prześcigały się w swoim zaniepokojeniu faktem, iż w zadłużonej
Grecji wzrosła w ostatnich miesiącach sprzedaż samochodów. Podejrzewały przy tym, że to naszym kosztem.
A niby dlaczego i po co miałby się od takich zakupów powstrzymywać Grek dysponujący odpowiednimi środ-
kami? Każdy kupiony produkt to przecież korzyść wielostronna o globalnym wręcz dziś zasięgu.
W obecnej, kryzysowej sytuacji rezygnacja z pożytecznych zakupów, by odłożyć pieniądze „na czarną
godzinę”, przynosi natychmiastowe straty wszystkim naszym partnerom, a nas samych do ich sytuacji nie-
uchronnie przybliża. Nie wierzmy w ten mit, iż „pieniądz robi pieniądz” nawet bez pracy i towarowej wymiany,
to tylko mamona tak tworzy mamonę.
12-15.04.2012 POZNAŃ
www.ttm.mtp.pl
Marian Kozłowski
Nie przegap okazji, kolejne TTM w 2014 roku
Auto
naprawa
www.e-autonaprawa.pl
Sekretarz redakcji:
Bogusława Krzczanowicz
tel. 71 712 57 95
b.krzczanowicz@technotransfer.pl
Stali współpracownicy:
Andrzej Kowalewski,
Zenon Majkut,
Ewa Rozpędowska,
Leszek A. Stricker, Toni Seidel,
Tomasz Szulc, KrzaQ
Prenumerata:
tel. 71 712 57 95
prenumerata@technotransfer.pl
Druk i oprawa:
Delta Wrocław
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk
materia łów wyłącznie za zgodą redakcji.
Materiałów nie zamówio nych redakcja
nie zwraca. Zastrze gamy sobie prawo do
skrótów i redakcyjnego opracowania tek-
stów przyjętych do druku. Redakcja nie
bierze odpowiedzialności za treść reklam
i ogłoszeń.
Adres redakcji:
pl. Nowy Targ 28/16
50-141 Wrocław
faks 71 343 35 41
autonaprawa@technotransfer.pl
www.technotransfer.pl
Opracowanie graiczne i skład:
Taurus CD
tel. 71 712 57 98
Redakcja:
Adam Rudziński
tel. 71 712 57 96
a.rudzinski@technotransfer.pl
Weź udział w targach i zgłoś
swój produkt do konkursu
o Złoty Medal MTP
W dniach 13-15.04.2012
odbędzie się także:
Marketing i reklama:
Małgorzata Salamaga-Borysenko
tel. 71 733 67 56
m.salamaga@technotransfer.pl
Filip Radziszewski
tel. 71 712 57 96
f.radziszewski@technotransfer.pl
Wydawca:
Wydawnictwo Technotransfer
Aktualizacje internetowe
Karolina Kozłowska
tel. 510 66 39 55
k.kozlowska@technotransfer.pl
Redaktor naczelny:
Marian Kozłowski
m.kozlowski@technotransfer.pl
Zdjęcia na okładce:
PlazaPerformance.ca, Bosch
Organizatorzy:
Patronat medialny:
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
4
|
AKTUALNOŚCI
| WYDARZENIA
WYDARZENIA |
AKTUALNOŚCI
|
5
Wydarzenia
Spis treści
Konferencja ZF Friedrichshafen
Więcej na stronie:
www.e-autonaprawa.pl
W zorganizowanym. przez..
ZF. Friedrichshafen. spotkaniu.
poświęconym. rynkowi. części.
zamiennych.wzięli.udział.naj-
ważniejsi.polscy.partnerzy.tej.
spółki..Należą.do.nich.przed-
siębiorstwa:..Inter.Cars,.Inter.
Team,.Fota,.Inter.Parts,.Autos,.
Bronowski,.Auto-Zatoka,.Hart,.
Suder&Suder.i Auto.Euro,.zaj-
mujące.się.dostarczaniem.czę-
ści. do. pojazdów. osobowych.
i ciężarowych.
Konferencję. rozpoczęła.
prezentacja. obecnej. działal-
ności.i historii.irmy.ZF,.która.
w 2015.roku.będzie.obcho-
dzić.swe.stulecie..Drugą.część.
spotkania.poświęcono.polskie-
mu. rynkowi. części. zamien-
nych. oraz. planom. rozwoju.
polskiego. przedstawicielstwa..
ZF.Friedrichshafen,.w tym.roz-
budowie.sieci.warsztatów.part-
nerskich.typu.Original.Sachs.
Service.(OSS)..
AKTUALNOŚCI:
Wydarzenia................................................4
Nowości.rynkowe......................................44
Zamknięty pokaz kalendarza
PRAKTYKA WARSZTATOWA
Wymiana.napędu.rozrządu.
w.modelu.Puma.1.7.................................10
Przeguby.homokinetyczne..........................22
Hamulce.pod.kontrolą...............................24
Podręcznik.mechaniki.pojazdowej.(cz..XXII):.
Hałasy.w.układzie.napędowym...................25
W Polsce. działa. obecnie.
już.około.3.tysięcy.partner-
skich. punktów. serwisowych.
ZF.Friedrichshafen,.lecz.wśród.
nich.status.OSS.ma.tylko.730.
placówek.. W 2012. roku. ta.
liczba.powinna.wzrosnąć.do.
tysiąca.
KONSTRUKCJE
EPB.na.przedniej.osi...................................9
ESP.–.releks.zaprogramowany...................12
Amortyzatory.dwururowe...........................26
Dobór.przewodów.zapłonowych..................28
Zmiany organizacyjne w Hella Polska
MOTORYZACJA WCZORAJ, DZIŚ,
JUTRO
Rekonstrukcja.CWS.T-1.............................15
Zaprosili nas
Dział.handlowy.irmy.Hella.Pol-
ska.z dniem.1.grudnia.2011.r...
został.podzielony.na.dwie.od-
rębne. struktury.. Dotychczas.
odpowiadał. on. zarówno. za.
działalność.na.rynku.wtórnym.
(IAM),.jak.i fabrycznym.(Spe-
cial.OE)..
Obecnie,. ze. względu. na.
odmienne. potrzeby. klientów.
w obu.wymienionych.segmen-
tach,.powstał.nowy.dział.Spe-
cial.OE.oraz.dział.IAM..Praca-
mi.pierwszego.kieruje.Paweł.
Blacha,.a drugiego.–.Marek.
Drewniak,. rozpoczynający.
w ten.sposób.pracę.w spółce.
Hella.Polska.
Dekra Polska
– na premierową prezentację Ra-
portu usterkowości Dekra 2012 oraz prezentację
wyników akcji Dekra SafetyCheck. (Warszawa,
13 grudnia)
ExxonMobil
– na spotkanie świąteczne z udziałem
Ville Veikko Ylosjokiego, Mike’a Frosta, Zbigniewa
Lizonia i Ewy Jeżewskiej (Warszawa, 20 grudnia)
6. grudnia. w Nowym. Jorku.
odbył.się.zamknięty.pokaz.Ka-
lendarza.Pirelli.na.rok.2012..
W premierze. uczestniczyli.
przedstawiciele.mediów.i ko-
lekcjonerzy. z całego. świata..
Zdjęcia. w trzydziestym. dzie-
wiątym. wydaniu. kalendarza.
są.dziełem.Maria.Sorrentiego.
–.pierwszego.włoskiego.foto-
grafa.w historii.Calendario.Pi-
relli..Pozowało.do.nich.w kor-
sykańskich.plenerach.dziewięć.
modelek.i trzy.aktorki..Do.ka-
lendarza.w płóciennej.oprawie.
traiło.dwadzieścia.pięć.zdjęć:.
osiemnaście. czarno-białych.
i siedem.kolorowych.
FORUM PROFESJONALISTÓW
Pieniądze.jeżdżą.po.ulicach........................16
WYPOSAŻENIE WARSZTATU
Coraz.bardziej.inteligentne.systemy.............30
Przemyślany.wybór.montażownicy..............38
Dożywotnia.gwarancja...............................41
TECHNICZNE PODSTAWY ZAWODU
Elementy.systemów.sterowania.silnikiem.....32
Ekologiczna.sztafeta..................................34
„Złota” Natalia
nikierowcy.pl. –. Bezpiecz-
ne. Auto. Firmowe”,. ten.
tytuł. przypadł. w udziale..
Natalii Grabe-Zarembie.
–.właścicielce.szkoły.jaz-
dy.. Drugie. miejsce. zajął.
Sławomir. Kwarciak,. pra-
cujący. jako. egzaminator.
wewnętrzny. w centrum.
szkolenia.kierowców,.a trzecie.
Rafał. Hampel. –. handlowiec..
Ogólnopolski. program. Defen-
sywnikierowcy.pl..ruszył.na..
początku. 2008. roku.. Jest.
on. organizowany. przez. ser-
wis.Moto24.tv.i wrocławskie.
wydawnictwo. IPM. (Internet.
Prasa. Media).. W myśl. jego.
założeń. kierowca. defensyw-
ny.to.osoba.odpowiedzialna,.
właściwie. oceniająca. swoje.
możliwości,.kontrolująca.swe.
emocje.oraz.tolerancyjna.dla.
innych..
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
CNG?.Dlaczego.nie!...................................36
ZENNOWACJE
Geometria.czy.mechatronika?.....................42
PSYCHOINSPIRACJE
Harmonia.smaków.
czy.kurs.na.zderzenie?...............................49
OD REDAKCJI
Mamona....................................................3
W.najbliższych.wydaniach.........................50
Komiks.z.życia.pewnego.warsztatu..............50
W konkursie.„Kierowca.Roku.
2011”,.organizowanym.w ra-
mach. programu. „Defensyw-
Nowy zakład produkcyjny TRW
SPIS REKLAM
TTM..........................................................2
Actia.Polska................................................5
NGK..........................................................7
Janmor....................................................19
GG.Proits................................................21
Precyzja-Bit..............................................27
CTS.........................................................27
PHU.Szczepan.........................................29
Denso......................................................31
Launch.Polska..........................................45
Schaefler.Polska.......................................47
WKŁ........................................................49
TRW........................................................51
Wimad.....................................................52
Firma.TRW.Automotive.zbu-
dowała. w meksykańskim.
stanie. Queretaro. nową. (już.
drugą).fabrykę,.w której.będą.
produkowane. elementy. za-
awansowanych. układów. ha-
mulcowych,.a także.jednostki.
sterujące.dla.różnych.elektro-
nicznych. systemów. kontroli.
stabilności. –. między. innymi.
dla.układu.Slip.System.Boost,.
będącego.częścią.układów.ha-
mulcowych.w pojazdach.hy-.
brydowych. i samochodach.
w pełni.elektrycznych..Produk-
cja.w nowym.zakładzie.ruszy.
pod.koniec.pierwszego.kwarta-
łu.2012.roku..
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
6
|
AKTUALNOŚCI
| WYDARZENIA
WYDARZENIA |
AKTUALNOŚCI
|
7
Połączenie sprzedaży online
z usługą montażu
Rośnie sieć Magneti Marelli
Modne kolory aut
szyldem Motoricus.com, oraz
niezależne irmy usługowe,
współpracujące na zasadzie
franchisingu. Obecnie sieć
serwisowa liczy 33 placówki,
a do końca 2013 roku ma ich
mieć 50.
Niezależne warsztaty chęt-
ne do nawiązania współpracy
mogą liczyć na fachowe in-
formacje branżowe, szkolenia
podnoszące kwaliikacje per-
sonelu i wyposażanie stacji
w nowoczesny sprzęt oraz
technologie informatyczne.
Internetowa platforma Moto-
ricus.com pozwala nabyć częś ci
samochodowe i równocześnie
znaleźć serwis, który zamontu-
je je w aucie. Dotyczy to rów-
nież opon, felg, bagażników,
łańcuchów i olejów.
Powołana w marcu 2011 r.
spółka Motoricus Service or-
ga nizuje pracę stale rosnącej
sieci serwisów samochodo-
wych. Składają się na nią wła-
sne placówki, działające pod
W 2012 roku sieć autoryzo-
wanych warsztatów Magneti
Marelli Checkstar w Polsce ma
powiększyć się o 45 nowych
placówek. Polski oddział irmy
Magneti Marelli w zeszłym
roku utworzył 35 takich krajo-
wych placówek, więc plany na
rok bieżący są jeszcze bardziej
ambitne.
Od 1952 roku koncern DuPont
publikuje doroczne dokumenty
zatytułowane „Automotive Co-
lour Popularity Report”, czyli
raporty na temat popularności
barw lakierów wykorzysty-
wanych przez branżę moto-
ryzacyjną na całym świecie.
Z ostatniego, wydanego w li-
stopadzie 2011 roku, wyni-
ka, że w Europie największą
popularnością (25% nowych
pojazdów) wciąż, bo od roku
2007, cieszy się czerń. Wśród
samochodów luksusowych i ty-
pu SUV ten odsetek sięga 40%.
Drugim co do popularności
kolorem była biel (20%). Stra-
ciły natomiast: kolor szary
(18%) i srebrny (15%). Piątkę
najchętniej wybieranych barw
zamyka błękit z pięcioprocen-
towym poparciem. Oprócz tego
rankingu kolorów DuPont orga-
nizuje co roku pokaz trendów
kolorystycznych dla najważ-
niejszych światowych produ-
centów samochodów.
Rotinger: nowość na rynku wtórnym
wą oraz centrum magazynowo-
logistycznym, a od 2000 r.
posiada Certyikat Jakości ISO
9001 wydany przez Dekra
Certyication, systematycznie
potem aktualizowany.
Ten potencjał umożliwił
podjęcie pod marką Rotinger
dodatkowej produkcji tarcz
i bębnów hamulcowych, kiero-
wanej na niezależny rynek czę-
ści zamiennych. Są to elementy
przeznaczone do różnych mo-
deli samochodów wielu świato-
wych producentów.
– Zwracamy szczególną
uwagę na modele, które nie-
jako „wychodząc” spod opieki
serwisów autoryzowanych,
traiają do niezależnych warsz-
tatów, zrzeszających klientów,
którzy mogą zainteresować się
naszą, tańszą niż w ASO ofer-
tą – mówi Paweł Kędzior, ma-
nager sprzedaży Union Parts
sp. z o.o., odpowiedzialny za
rozwój Rotinger. – Dzięki suk-
cesywnemu rozszerzaniu obej-
muje ona obecnie 820 rodza-
jów tarcz hamulcowych i ponad
80 bębnów. Elementy te wyróż-
niają się wysoką skutecznością
hamowania, eksploatacyjną
trwałością, umożliwiającą uzy-
skiwanie długich przebiegów
międzynaprawczych i stano-
wią równoważny pod każdym
względem odpowiednik analo-
gicznych produktów dystrybu-
owanych przez autoryzowane
sieci sprzedaży.
Poza tym irmowe biuro
konstrukcyjno-technologiczne
umożliwia realizację krótko -
seryjnej produkcji tarcz tunin-
gowych według indywidual-
nych wymogów technicznych –
od przygotowania specjalnych
odlewów, poprzez wielofazową
obróbkę mechaniczną, aż po
precyzyjne wyważenie goto-
wych produktów. Dotychczas
opracowane projekty tuningo-
we cechuje pełna niezawod-
ność w dowolnych warun-
kach drogowo-klimatycznych
i atrakcyjne walory estetyczne.
Seminarium na temat
skrzyń automatycznych
Działająca od 1992 r. polska
irma Union Parts sp. z o.o., do
której należy marka Rotinger,
ma już bogate doświadczenie
w przemysłowej produkcji czę-
ści do fabrycznego montażu
samochodów osobowych.
Jej główną specjalnością
w tym zakresie są tarcze i bęb-
ny hamulcowe, produkowane
od 2001 roku do dziś m.in. dla
fabryk Fiat Auto Poland i do-
stępne w sieci dealerów Fiata
jako oryginalne części za-
mienne. Firma Union Parts dy-
sponuje parkiem maszyno-
wym najnowszej generacji (co
zapewnia wysoką precyzję wy-
konania i powtarzalność geo-
metryczną produktów), wła-
snym biurem konstrukcyjno-
technologicznym, izbą pomiaro-
Nowe referencje produktów Rotinger wprowadzone w 2011 roku
Nr Rotinger Nr OE
Opis
4500
45251TL1G00
HondaAccordIX[296X47,2]
4510
569063
OpelInsignia[296X51]
4515
4615A115
MitsubishiLancerSportback[276X46]
W Nadarzynie koło Warsza-
wy irmy Ediparts i Automatic
Choice zorganizowały semina-
rium na temat automatycznych
skrzyń biegów. Wzięło w nim
udział około 80 osób z 45 irm
zajmujących się naprawami
i serwisem tych urządzeń. Za-
jęcia prowadził Coen van Beek
– pochodzący z Holandii pra-
cownik irmy Automatic Choice.
Obejmowały one zagadnienia
związane ze skrzyniami auto-
matycznymi dla pojazdów ma-
rek BMW, Ford, Nissan, Honda
i Mercedes. Na zakończenie
wszyscy uczestnicy otrzymali
certyikaty uczestnictwa.
20159
306573013;30657301 VolvoXC90[336X51]
20366
46843608
AlfaRomeo159,Brera,Giuletta,Spider[305X40,2]
20381
4246J0
CitroënC1;Peugeot107;ToyotaAygo(B10)[247X35,3]
20398
1644230612
MercedesGL(X164),MercedesM(W164),MercedesR
(W251,V251)[330X63]
20654
4E0615601K
AudiA8;VWPhaeton[310X42,2]
20682
4779438AB;4779438AA Chrysler300C[350X65,6]
20755
40206JG00A;40206JE20ANissanQashqai,NissanX-Trail(T31)[295,5X44]
20855
34116774985
MiniCooper(R56),Clubman[280X44]
21074
1500159;1514427
FordGalaxy,MondeoIV,S-MAX;VolvoS60,S80[300X52]
20455
9064210012;2E0615301;MercedesSprinter,VWCrafter[300X68,7]68006716AA
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
PODWOZIE
|
KONSTRUKCJE
|
9
8
|
AKTUALNOŚCI
| WYDARZENIA
EPB na przedniej osi
Brukselskie sympozjum Goodyeara
jego elementem powinna stać
się debata poświęcona roli
opon w zwiększaniu efektyw-
ności wykorzystywania paliwa
i zmniejszaniu emisji dwutlen-
ku węgla przy jednoczesnym
zapewnieniu bezpieczeństwa
ruchu drogowego. Europejscy
ustawodawcy, eksperci prze-
mysłowi i naukowcy zajmują-
cy się transportem będą mó-
wić o badaniach, innowacjach
i trendach w ustawodawstwie,
które mają przyczynić się do
zmniejszenia całkowitego zu-
życia paliwa do 2020 roku.
Z badania przeprowadzo-
nego przez Goodyear Dun-
lop Tires Europe wynika, że
niemal wszyscy przewoźnicy
(92%) próbują zwiększyć efek-
tywność paliwową, lecz prawie
jedna trzecia z nich twierdzi,
że mogliby więcej zaoszczę-
dzić, gdyby byli lepiej poinfor-
mowani, które czynniki mają
największy wpływ na zużycie
paliwa w ich pojazdach.
JOSEF PICKENHAHN
WICEPREZES DS. INŻYNIERII UKŁADÓW HAMULCOWYCH W TRW
PRZYSTOSOWANIE KONSTRUKCJI ELEKTRYCZNEGO
HAMULCA POSTOJOWEGO TRW DO WSPÓŁPRACY Z PRZED-
NIMI KOŁAMI POZWALA PRODUCENTOM SAMOCHODÓW
WYKORZYSTYWAĆ SYSTEM EPB RÓWNIEŻ W MNIEJSZYCH
ICH MODELACH
dy w europejskim transporcie
drogowym. Spotkanie odbę-
dzie się w Brukseli, a ważnym
Firma Goodyear Dunlop orga-
nizuje 25 stycznia br. sympo-
zjum na temat ekonomiki jaz-
Texa nagrodzona za programy edukacyjne
Firma Texa otrzymała nagro-
dę Aftermarket Commitment
Award 2011, przyznawaną
przez wydawany od 1955 r.
magazyn techniczny „Nuova
Elettrauto” „za program eduka-
cyjny TexaEdu, przeznaczony
dla specjalistów branży sa-
mochodowej i uczniów szkół
zawodowych”. W ramach te-
go programu, zainicjowanego
w 2004 roku i zatwierdzone-
go przez włoskie Ministerstwo
Edukacji, Szkolnictwa Wyższe-
go i Badań, prowadzone są
szkolenia dla mechaników i in-
nych specjalistów motoryzacyj-
nych, na potrzeby których Texa
dostarcza niezbędne urządze-
nia oraz materiały edukacyjne,
a irmowy personel pomaga
w kształceniu nauczycieli pro-
wadzących zajęcia z przed-
miotów zawodowych.
ZACISK
PRZEDNIEGO
HAMULCA EPB
RÓŻNI SIĘ OD
TYLNEGO GŁÓW-
NIE KONSTRUK-
CYJNYM PRZY-
STOSOWANIEM
DO WSPÓŁPRACY
Z KOŁEM
KIEROWANYM
Wigilijne spotkanie z Mobilem
Hamulec postojowy EPB (ang.
electric
parking brake
) ma wiele praktycz-
nych zalet, z których najważniejszą jest
możliwość jego współpracy z różnymi
elektronicznymi systemami wspoma-
gającymi kierowcę, np.
start-stop
lub
tzw.
hill-holder
, ułatwiający ruszanie na
wzniesieniach lub pochyłościach drogi.
Oprócz tych korzyści, istotnych dla bez-
pieczeństwa jazdy, układ EPB pozwala
na lepsze zagospodarowanie wnętrz sa-
mochodów dzięki eliminacji dźwigni lub
pedału hamulca pomocniczego. Obecnie
urządzenia takie produkowane są w dwu
wersjach konstrukcyjnych. W pierwszej
silnik elektryczny zastępuje ręczną dźwi-
gnię i działa na hamulce tylnych kół za
pośrednictwem tradycyjnych linek, co
ma, niestety, swe od dawna znane wady.
W drugiej, bardziej niezawodnej i dlatego
rozwijanej przez irmę TRW, indywidual-
ne silniki elektryczne poprzez przekładnie
mechaniczne są łatwe do zamontowania
w pobliżu koła pojazdu i bardzo podobne
do produkowanych dotychczas elektrycz-
nych hamulców tylnych.
Identyczny jest także zakres dodatko-
wych funkcji, czyli ruszania na pochyle-
niu,
stop&go
itp. Ważne ich rozszerzenie,
opłacalne tylko w przypadku hamulców
przednich, stanowi możliwość zwiększa-
nia (dzięki integracji z ABS/ESC) efektyw-
ności hamowania awaryjnego w przypadku
awarii układu hydraulicznego. Pośrednią
korzyścią z zastosowania przedniego EPB
okazuje się zmniejszenie masy i kosztów
wykonania hamulca bębnowego, monto-
wanego nadal na tylnej osi, lecz już bez
mechanicznych rozpieraków i elementów
mocujących linki, niezbędnych dla trady-
cyjnej funkcji hamulca ręcznego.
Rozpoczęcie seryjnej produkcji układu
TRW EPB montowanego na przedniej osi
pojazdu planowane jest na rok 2013.
n
planetarne dociskają okładziny cierne do
tarcz hamulcowych. Analogiczne rozwią-
zanie dla hamulców bębnowych, choć
technicznie możliwe, musiałoby być
o wiele bardziej skomplikowane.
Tymczasem konstruktorzy pojazdów
wciąż niechętnie stosują tylne hamulce
tarczowe w małych modelach samocho-
dów, gdyż konstrukcja bębnowa jest w tej
roli całkowicie zadowalająca, a przy tym
tańsza. Sprawia to jednak, iż w tej grupie
pojazdów w ogóle nie pojawiają się ukła-
dy EPB. Nowy produkt irmy TRW Auto-
motive ma więc w tej dziedzinie znaczenie
wręcz przełomowe.
Koncepcja układu EPB dla przedniej
osi wymaga jedynie niewielkich zmian
w budowie zacisku oraz integracji nie-
zbędnych komponentów elektronicznych
i dodatkowego oprogramowania z istnie-
jącą już w pojeździe mikroprocesorową
jednostką sterującą. Elementy elektro-
VILLE VEIKKO YLOSJOKI (Z LEWEJ) I ZBIG-
NIEW LIZOŃ, PREZES AKADEMII TRANS-
PORTU, PODPISALI UMOWĘ O WSPÓŁPRACY
EWA JEŻEWSKA Z UZASADNIONYM
OPTYMIZMEM PODSUMOWAŁA
TEGOROCZNE WYNIKI
W stylowej warszawskiej
restauracji Dyspensa irma
ExxonMobil Poland zorgani-
zowała 20 grudnia 2011 r.
świąteczno-noworoczne przy-
jęcie dla dziennikarzy branżo-
wej prasy. Już od powitania
gości przez nowego preze-
sa polskiej części koncernu
Ville Veikko Ylosjokiego, cały
przebieg spotkania miał po-
godny, optymistyczny nastrój,
tak przyjemnie kontrastują-
cy z powszechną dziś modą
na kryzysowe utyskiwania
i skargi.
Optymizm ten wynikał nie
tylko z odświętnych okolicz-
ności, lecz również z obiek-
tywnych realiów, które przed-
stawiła w swym wystąpieniu
Ewa Jeżewska, irmowy spe-
cjalista ds. marketingu. Naj-
ważniejsze z nich dowodzą,
iż na polskim rynku paliwa
i oleje Exxon Mobil sprzedają
się coraz lepiej, że cały ten
rynek wciąż się rozwija i nic
nie wskazuje, by rok następ-
ny miał być gorszy od obec-
nego, a jest to przecież znak
niewątpliwy dobrej kondycji
i pomyślnych perspektyw ca-
łej naszej gospodarki.
W trakcie spotkania na-
stąpiło uroczyste podpisanie
umowy o współpracy Exxon-
Mobil Poland z Akademią Trans-
portu – wiodącym polskim
ośrodkiem szkolenia kierow-
ców zawodowych. Z kolei
Mike Frost, światowej klasy
specjalista ds. środków smar-
nych, dokonał bardzo atrak-
cyjnej prezentacji udziału tech-
nicznych służb Mobila w przy-
gotowaniach teamu Vodafone
McLaren Mercedes do startów
w zawodach Formuły 1.
Oddzielny artykuł na ten temat
zamieścimy w naszym następ-
nym wydaniu.
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
AUTONAPRAWA | STYCZEŃ 2012
Plik z chomika:
fire28
Inne pliki z tego folderu:
Autonaprawa 11-2012.pdf
(10647 KB)
Autonaprawa 07-08-2012.pdf
(15254 KB)
Autonaprawa 06-2012.pdf
(8787 KB)
Autonaprawa 05-2012.pdf
(13877 KB)
Autonaprawa 04-2012.pdf
(13024 KB)
Inne foldery tego chomika:
Autonaprawa 2010
Autonaprawa 2013
Clio II
Clio II(1)
DIAGNOSTYKA SAMOCHODÓW
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin