Andrzej Malinowski
AUKSOLOGIA
RADA WYDAWNICZA
Marian Nowak (przewodniczący), Marian Adamski, Krystyna Ferenz,
Magdalena Graczyk, Stanisław Janik, Lidia Kataryńczuk-Mania,
Tadeusz Nadzieja, Romuald Switka, Bazyli Tichoniuk,
Irena Bulczyńska (sekretarz)
RECENZENCI
prof. dr hab. med. Władimir Bożiłow prof. dr hab. Irmina Mięsowicz
REDAKCJA
Irena Gawron
Zygmunł Rybczyriski
PROJEKT OKŁADKI Irena Bulczyńska
© Copyright by Uniwersytet Zielonogórski Zielona Góra 2004
ISBN 83-89321-87-4
OFICYNA WYDAWNICZA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO
65-246 Zielona Córa; ul. Podgórna 50
lei. (068) 328 78 64; OficynaWydawnicza®adm.uz.zgora.pl
Druk: Zakład Poligraficzny UZ
Spis treści
Przedmowa
Wstęp :
1. Historyczny przegląd badań problemów rozwoju dzieci i młodzieży
2. Rozwój osobniczy —• ontogeneza człowieka — podstawowe pojęcia i problemy
3. Podział życia ludzkiego (ontogenezy) na okresy rozwojowe
4. U progu życia — płodność, zapłodnienie, rozród
4.1. Morfologia narządów płciowych
4.2. Cykl płciowy kobiety
4.3. Niepłodność
4.4. Kobieta w ciąży
4.5. Przebieg rozwoju wewnątrz to nowego — kycmatogeneza
5. Rozwój pourodzeniowy człowieka
6. Uwagi o rozwoju układów anatomicznych, niektórych struktur i funkcji organizmu
6. l. Wysokość i masa ciała l
6.2. Zmiany proporcji ciała z wiekiem l
6.3. Rozwój kości i
6.4. Ogólny kształt — somalotyp. Postawa ciała !
6.5. Rozwój układu oddechowego i
6.6. Rozwój ukladu krążenia
6.7. Rozwój układu trawiennego
6.8. Układ moczowo-płciowy '
6.9. Układ nerwowy l
6.10. Symetria i asymetria '
6.11. Rozwój rodowy świadomości !
6.12. Układ narządów zmysłu
6.13. Układ wewnątrzwydziclniczy, dokrewny, hormonalny
7. Dymorfizm płciowy człowieka '
7.1. Przejawy dymorfizmu płciowego
7.2. Ogólne problemy dymorfizmu
7.3. Rozwój ról płciowych w ontogenezie
8. Fizjopatołogia rozwoju
8.1. Trening sportowy a organizm kobiety
8.2. Skład płciowy populacji
8.3. Zaburzenia rozwoju płciowego
8.4. Odporność, choroba a rozwój biologiczny
8.5. Ważniejsze choroby niezakaźne z punktu widzenia pedagogiki
8.6. Fizjopatologia rozwoju 233
8.7. Zaburzenia dojrzewania płciowego 234
8.8. Problemy wad postawy i budowy ciała 235
9. Czynniki kształtujące zdrowie dziecka 236
9.1. Szkoła a rozwój i zdrowie dziecka 236
9.2. Rytmy biologiczne a rozwój i zdrowie dziecka 238
9.3. Zaburzenia rytmów biologicznych 243
9.4. Organizacja dnia dziecka 243
10. Rozwój psychomotoryczny dzieci i młodzieży 245
10.1. Rozwój motoryczny w okresie poniemowlecym 246
10.2. Rozwój motoryczny w młodszym wieku szkolnym 247
10.3. Rozwój motoryczny w okresie pokwitania i w wieku szkolnym 247
10.4. Motoryczność w wieku dorosłym i w okresie starzenia się 248
10.5. Znaczenie aktywności ruchowej w wychowaniu 249
10.6. Ruch a rozwój człowieka 249
11. Czynniki rozwoju osobniczego 250
11.1. Czynniki endogenne — determinanty rozwoju . 252
11.2. Czynniki paragenetycznc i nicgenetyczne — stymulatory rozwoju 260
11.3. Czynniki egzogenne — modyfikatory środowiskowe 263
11.4. Czynniki biogeograficzne — modyfikatory naturalne 263
11.5. Czynniki społeczno-ekonomiczne — modyfikatory cywilizacyjno-kulturowe 265
11.6. Tendencje przemian 269
12. Ocena wieku rozwojowego 275
12.1. Praktyczne aspekty oceny wieku rozwojowego 287
12.2. Metody oceny wieku rozwojowego, morfologicznego 290
Wybór piśmiennictwa uzupełniającego 309
Zdrowie dorosłego człowieka w znacznej mierze zależy od prawidłowego rozw łonowego i po urodzeniu, aż do zakończenia procesów wzrastania. Prawidłow rozwojem zainteresowani są zatem rodzice opiekunowie, nauczyciele, lekarze pediat i medycyny szkolnej, higienistki szkolne, nauczyciele wychowania fizyczne ...
uj.res2010