Numer zimowy (4_2004).pdf
(
1886 KB
)
Pobierz
ZW zima 2004.p65
NR 4/04 (368)
zima 2004
"Na mojej planecie jest róża niezwykła,
Ma cztery kolce i klosik, nic więcej.
Róża ta do mnie ogromnie przywykła
I ja ją kocham maleńkim swym sercem..."
2
Zima 2004
Zuchowe Wieści
Zima 2004
Zuchowe Wieści
Wstêp
Kwartalnik dru¿ynowych
zuchowych i nauczycieli
nauczania pocz¹tkowego.
„I znów przeminął rok, przeminął
nie wiem jak...” Tak, tak, dobrze się
domyślacie. Minął okrągły rok od kie-
dy kwartalnik instruktorów zuchowych
pojawił się znowu w harcerskim świe-
cie. Dziękujemy Wam wszystkim za
to, że tak ciepło nas przyjęliście i że
wspieraliście nas przez ten rok. Liczy-
my, że w przyszłości to się nie zmie-
ni. Dziękujemy również bardzo gorą-
co wszystkim, którzy przyczynili się
do powstawania kolejnych numerów
i zachęcamy do dalszej współpracy.
Do współpracy zapraszamy również
tych, którzy kochają zuchowanie
i chcieliby podzielić się swoimi osią-
gnięciami i pomysłami z innymi. Na
wszystkie przejawy inicjatywy jak za-
wsze czekamy pod adresem: zucho-
we.wiesci@zhp.org.pl
Obecnie oddajemy w Wasze ręce
kolejny, piąty już, a drugi zimowy,
numer internetowych „Zuchowych
Wieści”. Mamy nadzieję, że przyjmie-
cie go równie łaskawie, jak poprzed-
nie i że przyda się w Waszej codzien-
nej pracy. Znajdziecie w nim wiele
stałych sprawdzonych i lubianych
pozycji, ale również nowe oczywiście
równie ciekawe.
W towarzystwie „Zuchowych Wie-
ści” będziecie mogli odbyć niezapo-
mnianą podróż międzyplanetarną
z Małym Księciem. Poznacie wszyst-
kie tajniki gier i zabaw oraz kręgów
akademickich. Wybierzecie się na
Obietnicę Zuchową do gromady NS
i na wigilijną zbiórkę namiestnictwa.
Po drodze wstapcie również na ulicz-
kę Wielkiej Kolędy.
Jak zwykle Waszych oczekiwań nie
zawiedzie nasz psycholog, Pani dr
Aleksandra Piotrowska udzieli kilku
pomocnych rad w swej rubryce „Psy-
chika Smyka” pisząc tym razem
o moralności dziecka.
Życzymy miłej lektury.
Naszym celem jest wsparcie
namiestników pracuj¹cych
w hufcach oraz dostarczanie
warsztatu dla dru¿ynowych
zuchowych.
Adres:
zuchowe.wiesci@zhp.org.pl
ul. Konopnickiej 6,
00-491 Warszawa
www.zuchowewiesci.zhp.org.pl
Zespó³ redakcyjny:
Anna Piekarz
Ma³gorzata Silny
(red. naczelny)
Stali wspó³pracownicy:
Magdalena Ciechañska
Aldona Lekki
Mariusz Leñczuk
Aleksandra Piotrowska
Redakcja „Zuchowych Wieści”
phm. Małgorzata Silny
Ten okres świąteczny jest bez wad:
Śnieg biały okrywa świat,
Wszyscy wtedy ślą życzenia,
Od stu lat się to nie zmienia.
Również my - „Zuchowe Wieści”,
Choć to w głowie się nie mieści,
Dziś składamy Wam życzenia,
Z całego serca, nie od niechcenia:
Gdy rodzinna atmosfera
W duszy Waszej się nazbiera,
Byście z rodziną przy stole siedli
I przy śpiewie kolęd karpia zjedli.
Byście wypatrywali gwiazdki na niebie,
Pod choinką szukali prezentu dla siebie.
By ciepło w Waszych sercach gościło,
W zuchowych pracach się powodziło.
Byście w nowym roku wszystko pamiętali
I „Zuchowe Wieści” cały czas czytali.
Korekta: Teresa Muœ
Rysunki: Jacek Dryk
£amanie: Aleksander Gogó³
Redakcja zastrzega sobie
prawo opracowania, skraca-
nia i zmiany tytu³ów nades³a-
nych materia³ów. Wszystkie
teksty pisane s¹ spo³ecznie.
Ok³adka: zuchna Karolina
z 8 Gromady Zuchowej „Cie-
niuszki" z Wêgierskiej Górki
zdjêcie wykona³: hm. Lucjan
Kupczak „Lucjusz";
Hufiec Wêgierska Górka
Rodzinnej atmosfery oraz śnieżnobiałych Świąt Bożego Narodze-
nia oraz samych sukcesów w życiu prywatnym, jak również har-
cerskim wszystkim czytelnikom życzy
Redakcja „Zuchowych Wieści”
Zima 2004
3
Ale to ju¿ by³o...
Już mi wiozą suknie z welonem...
I stało się. Nasza wydziałowa koleżanka,
powiedziała wreszcie sakramentalne „tak”.
Aldona Kasza, wspaniały zuchmistrz, czło-
nek Wydziału Zuchowego GK ZHP, stały
współpracownik „Zuchowych Wieści”, czło-
nek referatu zuchowego Chorągwi Śląskiej,
a przede wszystkim koleżanka, na której za-
wsze można polegać, 23 października poślu-
biła Bartłomieja i w tejże chwili stała się już
mężatką. Trzeba przyznać, że to doskonały
wybór!
Od tej chwili, nasza Ala zmieniła się w Al-
donę Lekki. Tak więc jeśli w kolejnych nu-
merach „Zuchowych Wieści” ujrzycie gdzieś
podobny podpis, możecie być pewni, że pi-
sała to ta sama osoba i na pewno warto prze-
czytać.
Alu!!
Z całego serca życzymy Tobie oraz Twojemu małżonkowi
wspaniałej przyszłości, życiowej drogi usłanej różami oraz
wszystkiego, co sobie tylko wymarzycie.
Koledzy i koleżanki
z redakcji „Zuchowych Wieści”
Dzisiaj tu, jutro tam...
II Ogólnopolski Zlot Drużynowych
Wielkimi krokami zbliża się do nas II
Ogólnopolski Zlot Drużynowych. W tym
roku drużynowi wszystkich pionów meto-
dycznych będą mogli się spotkać w dniach
18 -21 sierpnia 2005 r. w Krakowie, a wła-
ściwie w zachodniej jego części na dawnym
poligonie wojskowym „Pasternik”.
Program jak zwykle przepełniony będzie
przeróżnymi propozycjami. Będzie można
poznać nową propozycję programową ZHP
„Jeden świat – jedno Przyrzeczenie”, wy-
mienić się doświadczeniami z innymi dru-
żynowymi z całej Polski, wziąć udział
w atrakcyjnych zajęciach, poznać cieka-
wych ludzi z kręgu kultury, sportu, telewi-
zji, teatru, polityki, dobrze się bawić pod-
czas koncertów i seansów kina letniego.
Oczywiście nikt nie zapomni również
o wodzach zuchowych. Dla was przygoto-
wany będzie specjalny blok, ale na razie
o tym sza...
Dowództwo nad sztabem organizacyj-
nym, podobnie jak w zeszłym roku, przeję-
ła druhna Naczelniczka hm. Anna Poraj, co
gwarantuje, że czas spędzony na zlocie, nie
będzie na pewno stracony.
Wszystkich bardzo serdecznie zaprasza-
my, a tym, którzy się jeszcze nie zdecydo-
wali, przypominamy, że jeszcze tylko do
końca grudnia można zgłosić swój patrol
do uczestnictwa w zlocie. A naprawdę war-
to.
Szczegółowe informacje znajdziecie pod
adresem: www.zlotdruzynowych.zhp.
org.pl/2005/
Propozycja programowa 2
100
"2
100
- Twój Ruch!" to zadanie programo-
we przygotowane przez GK ZHP, które wła-
śnie oddawane jest w Wasz ręce. Dlaczego
2
100
(słownie: dwa do stu)? Bo właśnie 2 to
liczba lat, które pozostaną od 2005 roku do
wielkich obchodów 100. rocznicy powsta-
nia ruchu skautowego.
Dla Waszej gromady powinien to być czas
sprawdzenia się, zastanowienia się nad tym,
czy w pełni korzystacie z możliwości, jakie
daje Wam otwarty, m.in. dzięki skautingo-
wi, świat. Czy myślicie o sobie jako o skau-
tach, członkach wielomilionowej wspólnoty
międzynarodowej?
W propozycji tej znajdziecie również po-
mysły do pracy z zuchami, które podzielo-
ne są na trzy rodzaje działań:
• Działanie nr 1: Harcerz = skaut
• Działanie nr 2: Skautowe inspiracje
• Działanie nr 3: Podaj lewą rękę!
Zadanie ma to być realizowane od grud-
nia 2004 do 15 maja 2005. To Wy sami de-
cydujecie o tym, kiedy i od którego z pro-
ponowanych działań rozpoczniecie, ile cza-
su zajmie Wam realizacja zadania.
Pod adresem strony internetowej http://
www.skautiing.zhp.org.pl od początku
grudnia znajdziecie pomysły oraz podpo-
wiedzi dotyczące tego, jak zaplanować po-
szczególne działania, pomysły na ich reali-
zację, bazę gier i zabaw skautowych, pro-
gramów...
Zachęcamy do podjęcia się tych działań.
do nas meldunki o gromadach, które przy-
stąpiły do zdobywania tytułu „Barwnego
Zucha”. Bardzo nas to cieszy, że nasz zu-
chowy świat nareszcie rozbłyśnie wszyst-
kimi kolorami tęczy.
Wszystkich, którzy jeszcze tego nie zro-
bili zachęcamy do działania. Szczegółowe
informacje o tej propozycji znajdziecie na
stronie www.zuchy.zhp.org.pl w dziale
materiały i w poprzednich numerach „Zu-
chowych Wieści”. Zachęcamy, bo warto
przecież pomalować swój świat na żółto
i na niebiesko...
Reklama
Organizujesz zuchową imprezę? Organi-
zujesz imprezę dla instruktorów zucho-
wych? Chciałbyś zaprosić na nią zuchy
z całej Polski?? Teraz możesz!!! Zareklamuj
ją w „Zuchowych Wieściach”!! Napisz do
nas. To miejsce czeka na Twoją reklamę.
E – mail: zuchowewiesci@zhp.org.pl
CZWEKAMY!!!
Życzenia zza morza
Serdeczne życzenia świąteczne dla
wszystkich polskich zuchów przesłała nam
angielska drużyna brownies. Dla wszystkich
gromad chcących nawiązać koresponden-
cję podajemy adres:
41st (St James's Styvechale) Brownies
C/o 7 Armorial Rd
COVENTRY
CV3 6GH
UNITED KINGDOM
Barwny Zuch
Całą parą ruszyła propozycja „Barwny
Zuch”. Ze wszystkich stron Polski dochodzą
4
Zima 2004
Cykl sprawnościowy – MAŁY KSIĄŻE
Bożena Matuszewska, Anna Goryś, hm. Marzena Dawiec
Bożena Matuszewska, Anna Goryś, hm. Marzena Dawiec
PROGRAM SPRAWNOŚCI
1. Odbyliśmy razem z Małym Księciem podróż po innych
planetach. Odwiedziliśmy planety: Króla, Pyszałka, Opoja,
Biznesmena, Latarnika, Geografa oraz Ziemię.
2. Rysowaliśmy rysunki pobudzające wyobraźnię (m.in. owiecz-
kę w skrzyni, węża, który połknął słonia, a dorosłym przypomi-
na jedynie kapelusz itd.)
3. Wiemy, co to są gwiazdy i planety. Wraz z Małym Księciem
oglądaliśmy zachód słońca.
4. Poszukujemy przyjaciół w szkole, w drużynie, na podwór-
ku. Wraz z lisem szukaliśmy kogoś, kogo moglibyśmy „oswo-
ić”, by stał się naszym przyjacielem. Pomogliśmy koleżance i
koledze w szkole lub drużynie znaleźć przyjaciół.
5. Zaprzyjaźniliśmy się z inną gromadą, odwiedziliśmy ich pla-
netę.
6. Hodowaliśmy własną roślinkę, opiekowaliśmy się nią, dbali-
śmy, by nic jej nie brakowało.
7. Znamy piosenkę Małego Księcia.
8. Zorganizowaliśmy „Święto Przyjaźni” w drużynie, szkole lub
na podwórku.
Efekt nie będzie może
czymś namacalnym
i bardzo konkretnym, bo
trudno mówić, że dzieci
w wieku zuchowym
świadomie kształtują
same siebie czy mogą
podjąć decyzję np.: o wy-
eliminowaniu jakiejś
wady, mają także kłopo-
ty z myśleniem abstrak-
cyjnym, ale przeprowa-
dzając zuchy przez „Wę-
drówki z Małym Księ-
ciem” zasiejemy ziarno,
a kto wie, jaki będzie
plon.
Czwarta planeta
to Planeta Rozczochranych
Pomysłów, tu każdy mieszkaniec jest artystą,
konstruktorem, projektantem, marzycielem,
fantastą. Zuchy trafiają w sam środek Festiwa-
lu Pomysłów, narodowego święta tej planety.
Działania, które tu będą królować to majster-
ka, teatr, piosenki i pląsy, ale także można tu
wykorzystać zwiad zuchowy po okolicy, szko-
le, placu zabaw.
„Co bym zmienił, co ulepszył?” Zbiórka ta bę-
dzie działać pod hasłem: „Jestem kreatywny –
potrafię twórczo kształtować swoje życie”.
Piąta planeta
to Planeta Sukcesu i Pozytyw-
nego Myślenia. Tu wszyscy są niepoprawnymi
optymistami i wierzą w siebie.
Tę zbiórkę zdominują gry i ćwiczenia rucho-
we połączone z minitreningiem asertywności
i mówienia o swoich zaletach oraz mocnych
stronach, będzie także teatr i majsterka. Wy-
prawa ta, to realizacja założenia: „Sukces jest
w zasięgu nas samych”.
Zapraszamy zuchowych
wodzów i ich gromady
do naszej wędrówki:
UWAGI METODYCZNE
Pierwsza planeta
to Pla-
neta Małego Księcia,
gdzie zuchy mogą po-
znać swego przewodni-
ka, gdzie przygotują się
do wyprawy, wykonają
np. rakietę na tę wypra-
wę czy może jakiś inny
wehikuł, może wykreślą
mapę tej podróży, a Mały
Książę przedstawi im cel
wyprawy – poznanie wie-
lu fantastycznych świa-
tów i ich mieszkańców,
z których każdy jest przecież inny.
Sprawność „Małego Księcia” daje duże pole do popisu dru-
żynowemu. Instruktor sam po przeczytaniu książki decyduje,
które historie Małego Księcia wykorzystać do pracy gromady.
Sprawność ta umożliwia zarówno poznanie podstaw astro-
nomii, jak i porozmawiania o przyjaźni, miłości, nostalgii, żalu
przy rozstaniu z bliskimi i innych ważnych uczuciach. Fabułę
sprawności tworzą kolejne podróże Małego Księcia - wybór jest
bardzo szeroki. Na przykład wyprawa Małego Księcia na planetę
pijaka może być pretekstem do porozmawiania o problemie al-
koholizmu i uzależnień. Przy okazji tej sprawności można także
rozmawiać o wyobraźni, wrażliwości, o różnicach między świa-
tem dzieci i światem dorosłych.
Szósta planeta
na trasie naszej wyprawy to Pla-
neta Liczydłaków – stworków bardzo obrot-
nych, zaradnych i gospodarnych, umiejących
zaplanować i zrealizować swoje plany. Potra-
fią również zaplanować swoje wydatki. Zuchy
trafiają w sam środek kiermaszu Liczydłaków,
ucząc się tam jak majsterka, pożyteczne prace
i inne działania przynoszą zyski (materialne i
niematerialne) i satysfakcję.
Na siódmej zbiórce
odwiedzamy Planetę Zdro-
wia i Urody. Pan Zdrowie i Pani Uroda poka-
zują zuchom swą krainę, zachęcają do gier i
zabaw, turnieju sportowego, zapraszają na fe-
stiwal zdrowej żywności, uczą jaki w życiu
może być niebezpieczny potwór Nałóg, pro-
wadzą zuchy zabawą tematyczną przez ścież-
kę zdrowia.
„Wędrówki z Małym Księciem”
„Wędrówki z Małym Księciem” to cykl te-
matyczny zbiórek zuchowych, w trakcie któ-
rego zuchy wraz ze swoim przewodnikiem
Małym Księciem odwiedzają planety, zamiesz-
kałe przez bardzo różne osoby, zwierzęta, ro-
śliny, poznają życie planet, problemy, jakie tam
występują i próbują je rozwiązywać na swój
własny, mały dziecięcy sposób.
Druga planeta
to Planeta Lisa, tego, którego
kiedyś oswoił Mały Książę. Lis jest mądry i od-
powiedzialny, pełen dobrych uczuć, poprowa-
dzi więc zuchy przez gry i ćwiczenia dotyczą-
ce takich zagadnień, jak: rozumiem siebie, czy-
li pracuję nad pozytywnym wizerunkiem wła-
snej osoby; jestem dla innych – rozumiem le-
piej ciebie a przez to siebie samego; rozma-
wiamy ze sobą, czyli właściwa komunikacja in-
terpersonalna.
Ósma zbiórka
to już koniec wyprawy. Mały
Książę zabiera zuchy na Mleczną Drogę, na
której napotykają wszystkie wcześniej pozna-
ne postacie, te jeszcze raz przypominają zu-
chom o Ważnych w Życiu Rzeczach, może coś
im ofiarowują, może proszą o spełnienie ostat-
nich zadań, to pożegnanie z wyprawą , przyja-
ciółmi i Małym Księciem. Zuchowi wodzowie,
to od waszej wyobraźni zależy, jak bardzo ma-
giczna i niesamowita będzie ta ostatnia zbiór-
ka, kończąca ten cykl.
Zadanie to ma na celu przeprowadzenie
dzieci przez bardzo trudne dla nich obszary
poznawania samego siebie, dzielenia się z in-
nymi uczuciami, sukcesem, smutkiem i rado-
ścią, nawiązywania kontaktów, umiejętności
współpracy, wiary w siebie i swoje pomysły,
odkrywanie swoich zalet i uświadomienie pew-
nych ograniczeń. Zuchy uczą się przez zaba-
wę i ten cykl jest właśnie propozycją takiej za-
bawy.
Trzecia planeta
tzw. Mroczna Kraina, tu wi-
dać nieszczęście mieszkańców, Zły Ktoś zabrał
im ich Słońce, nad planetą zalegają mroki. Aby
pomóc Mrocznej Krainie trzeba działać w gru-
pie, Zły Ktoś boi się ludzi, którzy potrafią ze
sobą współpracować. Czy zbiórka potoczy się
zabawą tematyczną, czy grą terenową przysto-
sowaną dla zuchów, to wszystko jedno, ważna
jest praca w grupach, które mają do wykona-
nia różne zadania i muszą pokonać wiele prze-
szkód.
Propozycje działań na zbiórkach zuchowych
(nie są to konspekty zbiórek, a działania które
można zaadoptować dla potrzeb zbiórek tego
cyklu!!! Można je wykorzystać lub stworzyć coś
Cykl sprawnościowy – MAŁY KSIĄŻE
Zima 2004
5
zupełnie nowego wykorzystując wyobraźnię
i doświadczenia własne).
ba rzucić się komuś w objęcia z okrzykiem
„Bracie, siostro pomóż”, dopóki para się
przytula, te dwie osoby nie mogą zostać
złapane.
6. „Idący cień” – w rytmie skocznej muzyki
jedna osoba z pary zaczyna się poruszać,
jej cień, podąża za nim naśladując jego ru-
chy, gdy muzyka cichnie zamieniają się
rolami.
• Inne działania poza zbiórką – przygoto-
wanie przedstawienia teatralnego dla dzieci
ze szpitala lub innej instytucji; odwiedze-
nie Domu Dziecka, świetlicy środowisko-
wej, Domu Opieki czy Domu Starców - np.
z okazji Dnia Babci lub Dziadka lub z oka-
zji Bożego Narodzenia z przekazaniem Be-
tlejemskiego Światła Pokoju; zorganizowa-
nie odwiedzin w schronisku dla zwierząt
i np.: zorganizowanie zbiórki koców czy
jedzenia dla tych stworzeń
wań, ulubionych potraw,
6. Każdy z grupy prezentuje to, co umie ro-
bić najlepiej
7. Stoczenie wspólnie pojedynku ze Złym
Ktosiem, np. na plastikowe butelki (oczy-
wiście zuchy wygrywają, zuchy działają
w grupie, a Zły Ktoś oczywiście jest sam)
8. Podchodzenie strażników Złego Ktosia
i odbicie Słońca (np. wykonanego z tektu-
ry, szmatek, włóczki, drzewnego plastra,
masy solnej itp.)
9. Inne punkty według wyobraźni i ilości lu-
dzi chętnych do pomocy w trakcie tej
zbiórki
Zbiórka I
Temat: „Spotkanie z Małym Księciem”
•
Gawęda - fragment książki Mały Książe lub
list od Małego Księcia zapraszający zuchy
na Jego planetę
•
Majsterka - przygotowanie międzygwiezd-
nego pojazdu, który wieźć będzie zuchy
przez cały cykl (do wykorzystania także
jako element obrzędowości)
•
Zabawa tematyczna „Wyprawa do Małego
Księcia”
•
Gry i zabawy ruchowe z okazji przybycia
na planetę Małego Księcia
•
Puzzle - układanie z puzzli mapy podró-
ży, na której są zaznaczone wszystkie pla-
nety, jakie podczas tego cyklu odwiedzą
zuchy
•
Tańce integracyjne
•
Majsterka origami „Kwiat
dla małego Księcia” lub wy-
konanie z plasteliny, bibu-
ły czy modeliny róży.
Zbiórka IV
Temat: „Święto na Planecie Rozczochranych
Pomysłów”
• Majsterka - konkurs plastyczny lub wyko-
nanie w mikroskali makiety „Moje miasto
przyszłości”
• Zwiad zuchowy po okolicy „Co bym ulep-
szył, co bym zmienił?”
• Teatr zuchowy „Najdziwniejszy wynala-
zek” lub „Moje marzenia”
• Tańce integracyjne
• Zabawa „Do czego jeszcze...” (polegająca
na tym, że wymyśla się nowe zastosowa-
nia dla przedmiotów codziennego użytku
Można przeprowadzić to w grupach - tzn.
grupy spisują jak najwięcej takich nowych
zastosowań, lub „rundka” wśród siedzą-
cych w kręgu zuchów)
• Propozycje obrzędowości cyklu tematycz-
nego „Wędrówki z Małym Księciem”
• Pokaz najwymyślniejszej kosmicznej mody
• Zabawa w „Zaczarowane pudełko”, z któ-
rego każdy zuch „wyciąga” coś innego,
w co zmieniają się wszyscy np. „Mam Za-
czarowane Pudełko i wyciągam z niego
ufoludka” wtedy wszyscy przez chwile stają
się ufoludkami itd.
Zbiórka III
Temat: „Wyprawa do Mrocznej
Krainy”
• gawęda Małego Księcia
o tym, jak Ktoś Zły dawno, dawno
temu zabrał Słońce mieszkańcom
tej krainy, bo nie potrafili wspól-
nie działać, ciągle się kłócili, nie potrafili
nic wspólnie wymyślić, ani nawet się obro-
nić, byli dla Kogoś Złego łatwym celem,
on bowiem boi się tylko tych, którzy po-
trafią działać w grupie, dzielą się pomysła-
mi, wspomagają się w pracy, uzupełniają
swoje umiejętności, stają ramię przy ra-
mieniu gdy nadchodzi niebezpieczeństwo
WAŻNE, ABY ZUCHY NA TEJ ZBIÓRCE PRA-
COWAŁY W SZÓSTKACH LUB INNYCH
MAŁYCH GRUPACH STWORZONYCH DLA
POTRZEB TEJ ZBIÓRKI
• Zabawa tematyczna „Na odsiecz Mrocznej
Krainie”
• Gra zuchowa terenowa „Po słońce dla
Mrocznej Krainy” (na bazie biegu lub zwy-
kłych podchodów, zuchy szukają kolejnych
punktów, na których spotykają różne po-
stacie, które dają im zadania do wykona-
nia, np.:
1. Ułożenie punktów Prawa Zucha według
kolejności
2. Namalowanie wspól-
nego portretu szóst-
ki czy grupy
3. Zbudowanie z kloc-
ków czy patyków
czegoś konkretnego,
ale członkowie gru-
py/szóstki mają
związane ze sobą
ręce tzn. lewa ręka
jednego jest połączona sznurkiem/nitką
z prawą ręką drugiego, drugi w ten sam
sposób związany jest z trzecim itd.
4. Przeprowadzenie przez narysowany na zie-
mi labirynt grupy ze zawiązanymi oczami
przez jednego jej członka.
5. Spisanie wszystkich wspólnych cech
członków grupy, wspólnych zaintereso-
Zbiórka II
Temat: Spotkanie z Lisem
• Gawęda - fragment książki Mały Książe lub
gawęda samego Lisa (wtedy potrzebny za-
proszony gość, który odegra najlepiej
w przebraniu postać Lisa).
• gry i zabawy integracyjne:
1. „Kształt i kolor mojego Ja” – dzieci otrzy-
mują plastelinę. Zadaniem każdego jest
uformowanie „ja” – czyli siebie samego
w dowolnym kształcie, dobierając odpo-
wiedni kolor do swojego charakteru. Dzie-
ci prezentują pracę, uzasadniając wybór
kształtu i koloru.
2. „Ja mam cichego przyjaciela” – każdy chce
mieć swojego przyjaciela. Czasami naszy-
mi przyjaciółmi są osoby, które istnieją
w naszej wyobraźni. Prowadzący prosi, by
dzieci spróbowały narysować portret swo-
jego przyjaciela (wymyślonego, prawdzi-
wego, człowieka, zwierzaczka, bohatera
z książki, filmu, komiksu...). W podsumo-
waniu każdy zuch opowie, co jego przyja-
ciel ma wyjątkowego, że jest właśnie przy-
jacielem.
3. „Ważne słowo do cichego przyjaciela” –
prowadzący rozpoczyna zdanie, które ko-
lejno każdy powtórzy i uzupełni:
Gdyby
było mi smutno, mój cichy przyjaciel po-
wiedziałby...
4. „Ludzie do ludzi” – ćwiczenie ruchowe
w parach, prowadzący mówi np. „łokieć do
łokcia” trzeba dotknąć się łokciami, „kola-
no do kolana” – wtedy kolanami, gdy po
kilku takich poleceniach, prowadzący po-
wie „ludzie do ludzi” trzeba szybko zna-
leźć nową parę.
5. „Bracie, siostro pomóż” – na bazie berka,
aby się uratować przed schwytaniem, trze-
Zbiórka V
Temat: „Planeta Sukcesu i Pozytywnego
Myślenia”
• Gawęda „Czym jest sukces i pozytywne
myślenie?” - rozmowa z zuchami mająca
na celu wytłumaczenie im tych trudnych
pojęć.
• Gry i ćwiczenia:
1. „Cytrusy” - prowa-
dzący stawia dwa ko-
sze. Do jednego wkła-
da wycięte z papieru
pomarańczowe kółka
symbolizujące poma-
rańcze, do drugiego -
żółte symbolizujące
cytryny. Każdy wycią-
ga po dwa owoce z drugiego kosza. Na po-
marańczach wypisujemy swoje plusy - czy-
li w czym jestem dobry, a na cytrynach
swoje słabe strony - czyli nad czym trzeba
pracować. Każde dziecko określa dwie ce-
chy dodatnie i swoje słabe strony.
2. „Sukces” - dzielimy się na pary. Osobie
z pary opowiadamy o rzeczy, zdarzeniu
Plik z chomika:
paulina737
Inne pliki z tego folderu:
Numer zimowy (4_2004).pdf
(1886 KB)
Numer wiosenny (1-2004).pdf
(4640 KB)
Numer letni (2_2005).pdf
(1766 KB)
Numer jesienny (3_2005).pdf
(4127 KB)
2005_jesień.pdf
(4127 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin