Motywowanie uczniów do nauki - Jere Brophy.txt

(837 KB) Pobierz
Motywowanie uczni�w do nauki

Christianowi Thomasowi Speierowi
U.SI&H
jere Brophy

Motywowanie

uczni�w do nauki







 Uniwersytecka w Warszawie
wiii
1DDDMM45DM


?
��

wydawnictwo  Naukowe  PWN
warszawa   2002
D
3 Sl
Z orygina�u:
Motivating Students to Learn
W.51911*'
Copyright � 1998 by The McGraw-Hill Companies, Inc.
Ali rights reserved.

T�umacz
KRZYSZTOF KRUSZEWSKI

Projekt graficzny ok�adki Karolina Lijklema
Redaktor Barbara Dmowska
Redaktor techniczny Teresa Skrzypkowska






Ksi��ka dotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
Copyright � for the Polish edition by Wydawnictwo Naukowe PWN SA Warszawa 2002
Ali rights reserved.
ISBN 83-01-13655-3
Wydawnictwo Naukowe PWN SA 00-251 Warszawa, ul. Miodowa 10 tel.: (0-22) 695-43-21 faks: (0-22) 826-71-63 e-mail: pwn@pwn.com.pl http://www.pwn.pl

Spis tre�ci



Od t�umacza Przedmowa

9 13
Rozdzia� 1. Motywacja uczni�w z perspektywy nauczyciela        15
Kszta�towanie si� pogl�d�w na motywacj�                                                                        17
Behawioralne teorie wzmocnienia                                                                                17
Teorie potrzeb                                                                                                           18
Teorie cel�w                                                                                                             19
Teorie motywacji wewn�trznej                                                                                    21
Motywacja na lekcji                                                                                                       24
Motywacja do uczenia si� jako cel nauczyciela                                                                  25
Pobudzanie i uspo�ecznianie motywacji do uczenia si�                                                        27
Motywacja wed�ug modelu oczekiwanie - warto��                                                             28
Struktura ksi��ki                                                                                                           31
Podsumowanie                                                                                                              32
Rozdzia� 2. Formowanie wsp�lnoty dydaktycznej                       34
Nauczaj atrakcyjnie                                                                                                       35
Kierowanie autorytatywne i wychowanie uczni�w                                                         36
Atrakcyjny spos�b komunikowania                                                                              37
Skieruj uczni�w na indywidualne i wsp�lne cele uczenia si�                                                38
Ukierunkowanie na nauk�                                                                                          39
Na pierwszym planie cele uczenia si�                                                                           39
Zastosowanie teorii celu - program TARGET                                                               40
Dwie nauczycielki - dwa style motywowania                                                                    43
Laura Hirsh                                                                                                              43
Rachel Dewey                                                                                                          45
Por�wnanie                                                                                                              47
Nauczaj tego, co istotne; ucz tak, by uczniowie uznali, �e warto si� tego nauczy�                   48
Planowanie skierowane na cel                                                                                     48
Adaptacja materia��w dydaktycznych                                                                          49
Pog��bianie idei w�z�owych                                                                                        50
Idee w�z�owe w procesie dydaktycznym                                                                       52
Rzeczywista aktywno��                                                                                              54
Uczenie si� ze zrozumieniem                                                                                      54
Podsumowanie                                                                                                              56


Rozdzia� 3. Wiara uczni�w we w�asne mo�liwo�ci
Wczesne badania nad wyborem zada� i stanowieniem cel�w w sytuacjach wykonawczych Wczesne badania nad wyborem cel�w
Ukryte teorie zdolno�ci
Atrybucja przyczynowa
Poczucie w�asnej skuteczno�ci Motywacyjne znaczenie oczekiwa� - synteza Potrafi� uczy� si� i nauczy�
Program, czyli zaplanowany sukces
Nauczanie, czyli uczniowie stanowi� cele, oceniaj� swoje post�py i u�wiadamiaj� sobie
zale�no�� praca - wynik
Ocenianie: sensowna informacja zwrotna zamiast stopni i por�wnywania z kolegami Podsumowanie
Rozdzia� 4. Zniech�ceni uczniowie: jak przywr�ci� im wiar� w siebie i ch�� do nauki
Motywowanie s�abych uczni�w
Metody pomagania uczniom s�abym
Wnioski ze Studium Strategii Nauczycielskich
S�abi uczniowie - konkluzja Reedukacja uczni�w z syndromem pora�ki
Metody pomagania uczniom z syndromem pora�ki
Wnioski ze Studium Strategii Nauczycielskich
Uczniowie z syndromem pora�ki - konkluzja Odzwyczajanie uczni�w od cel�w popisowych i nadmiernej ochrony dobrego samopoczucia
Metody redukcji zainteresowania ochron� dobrego samopoczucia
Uczniowie z potrzeb� ochrony dobrego samopoczucia - konkluzja Reedukacja uczni�w s�abych, cho� pilnych
Metody post�powania z pilnymi uczniami bez osi�gni��
Wnioski ze Studium Strategii Nauczycielskich
Uczniowie bez osi�gni�� - konkluzja Og�lne wnioski Podsumowanie
Rozdzia� 5. Zach�ty zewn�trzne
Motywacyjne znaczenie warto�ci Nagrody w powszechnym mniemaniu Korzystanie ze �r�de� motywacji zewn�trznej Nagradzanie uczni�w za dobre wyniki
Kiedy nagradza�
Jak nagradza�
Skuteczne pochwa�y
Kieruj uwag� na praktyczn� u�yteczno�� materia�u nauczania Okazjonalnie dopuszczaj do dobrze przemy�lanej rywalizacji
Praca grupowa Og�lne wnioski







Podsumowanie

58 59 60 61 63 65 66 68 69
70
75 80
82
83
83
86
87
88
92
96
97
98
99
100
101
102
104
105
106
106
108 108 109 110 114 115 116 116 119 121 122 124 126
Rozdzia� 6. Nawi�zywanie do motywacji wewn�trznej uczni�w  127
Poj�cie motywacji wewn�trznej                                                                                     128
Stopniowe nak�adanie motywacji wewn�trznej na zewn�trzne regulatory post�powania     130
Autonomia, kompetencja i w��czenie jako fundament motywacji wewn�trznej                 131


Reakcja na uczniowsk� potrzeb� niezale�no�ci
Nak�aniaj do samodzielnej nauki
Pozw�l uczniom wybiera� Reakcja na uczniowsk� potrzeb� kompetencji
Aktywno�� i natychmiastowa informacja zwrotna
Elementy gry i zabawy
Zapo�yczenia z bada� nad charakterystykami zawodowymi Reakcja na uczniowsk� potrzeb� w��czenia
Wsp�praca mi�dzy uczniami
Czyste formy uczenia si� we wsp�pracy Przystosowanie procesu dydaktycznego do zainteresowa� uczni�w Wzbogacanie tradycyjnych schemat�w dydaktycznych w celu zwi�kszenia �adunku motywacji wewn�trznej Po��czone zasady motywacji wewn�trznej
Alfabetyzacja motywacyjna
Metoda projekt�w
Strategie motywacyjne z nauczycielskiej praktyki Og�lne wnioski Podsumowanie


Rozdzia� 7. Wzbudzanie motywacji do nauki
Motywacja do nauki
Poj�cia pokrewne
Kszta�towanie motywacji do nauki jako dyspozycji og�lnej
Nauczyciel jako wz�r
Komunikowanie w�a�ciwych oczekiwa� i atrybucji
Zmniejszanie napi�cia
Pobudzanie motywacji do nauki w konkretnych sytuacjach dydaktycznych Strategie kszta�towania uczniowskich oczekiwa� wobec uczenia si�
Zawsze z zapa�em
Niekiedy z pasj� Strategie wywo�ywania motywacji do nauki
Wzbud� zaciekawienie lub wywo�aj napi�cie
Wzbud� dysonans lub konflikt poznawczy
Przekszta�� materia� abstrakcyjny w osobisty, konkretny, znajomy
Wzbud� zainteresowanie zadaniem lub przychylno��
Sk�o� uczni�w do wytworzenia w�asnej motywacji do nauki Metody dydaktycznego przybli�ania
Podaj cele i organizuj�ce zapowiedzi
Planuj lekcje z nastawieniem na idee podstawowe
Demonstruj, jak my�li si� nad zadaniem i rozwi�zuje problemy
Wzbud� �wiadomo�� metapoznawcz� i wywo�aj kontrol� nad strategiami uczenia si�
Wyrabiaj umiej�tno�ci samodzielnego uczenia si�
Ucz sposob�w kontroli wolicjonalnej Og�lne wnioski Podsumowanie
Rozdzia� 8. Socjalizacja uczni�w niezainteresowanych i zniech�conych
Kontrakty i systemy zach�t
Bliski kontakt z uczniem
Odkryj, czym interesuje si� ucze�, i buduj na tym
Wyrabiaj i podtrzymuj pozytywne postawy wobec nauki szkolnej

131 132 132 134 135 136 138 140 141 141 144
145 150 150 152 153 157 158
160 160 162 166 166 168 169 170 170 170 171 172 173 175 178 180 181 182 183 186 189 189 191 194 196 196
198 199 200 202 204
�eby uczenie si� dawa�o wi�cej rado�ci i satysfakcji Kszta�towanie motywacji do nauki u uczni�w apatycznych Og�lne wnioski Podsumowanie
Rozdzia� 9. Uwzgl�dnianie r�nic we wzorcach motywacji
Teorie r�nic grupowych i indywidualnych
Przystosowywanie si� do uczniowskich upodoba�
Zale�no�� i niezale�no�� od pola
R�nice w stylu uczenia si�
Zmiany we wzorcach motywacyjnych uczni�w zale�ne od wieku
Klasy pierwsze
Zmiany w zainteresowaniach
Program i metody nauczania R�nice zwi�zane z p�ci� R�nice �rodowiskowe Przezwyci�anie presji grupy r�wie�niczej Og�lne wnioski Podsumowanie



206 210 214
215
216 217 218 219 220 225 227 227 228 229 232 236 238 239
Rozdzia� 10. Patrz�c przed i za siebie: cele motywacyjne
w planowaniu i realizacji procesu dydaktycznego                      241
Kategorie systemu TARGET                                         ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin