CHARAKTERYSTYKA OSÓB
Definicja i klasyfikacja upośledzenia umysłowego
„W literaturze dla określenia upośledzenia umysłowego istnieje wiele terminów używanych zamiennie, takich jak:
- niedorozwój umysłowy,
- opóźnienie rozwoju umysłowego,
- obniżenie sprawności umysłowej,
- oligofrenia,
- niepełnosprawność intelektualna.
W ostatnich latach osoby upośledzone umysłowo w Polsce próbuje się określać poprzez wprowadzenie neologizmów typu: niepełnosprawni lub sprawni inaczej. Wynika to stąd, iż pojęcie upośledzenie wskazuje na pewien brak, niedostatek, ujmę, a wprowadzane pojęcia nie mają tak negatywnego skojarzenia.”[1]
Chcąc zdefiniować upośledzenie umysłowe, nie można opierać się na pojedynczych kryteriach. W literaturze psychologicznej znane były definicje, które ujmowały upośledzenie umysłowe jako stan, w którym człowiek nie potrafi przystosować się do otoczenia i prowadzić samodzielnej egzystencji. Zwolennikiem takiego poglądu, czyli kryterium społecznego, był A. F. Tredgold (1952r. ).[2]
Kolejnym sposobem definiowania upośledzenia umysłowego było posługiwanie się jedynie wynikami uzyskanymi w znormalizowanych testach inteligencji. Prowadziło to do wielu nieścisłości, gdyż nawet najdoskonalsze testy nie są wolne od błędów, a iloraz inteligencji nie jest zawsze stały.[3]
Amerykański uczony, Edgar Doll, wyróżnił sześć równie istotnych kryteriów w orzekaniu o niedorozwoju umysłowym. Są one następujące:
1) niedojrzałość społeczna,
2) spowodowana przez niską sprawność umysłową,
3) o charakterze rozwojowym,
4) nie przemijającą w miarę dojrzewania,
5) pochodzenia konstytucjonalnego,
6) nieodwracalna. [4]
„Wyjaśnia on tę definicję jako:
1) brak umiejętności utrzymania siebie bez uciekania się do pomocy środowiska,
2) niski stopień rozwoju umysłowego,
3) zahamowanie sprawności intelektualnych trwałe i będące konsekwencją choroby lub urazu,
4) nie zmienia się, chociaż organizm dojrzewa pod względem fizycznym,
5) ujawnia dziedziny, stan zahamowania rozwoju,
6) stan ten jest nieodwracalny.”[5]
„Problematyka kryteriów przystosowania i nieprzystosowania społecznego zazębia się ściśle z zagadnieniem umysłowego upośledzenia. Istnieje (...) bardzo silny nacisk na diagnozowanie upośledzenia umysłowego nie tylko na podstawie ilorazu inteligencji, ale i wskaźników przystosowania społecznego.”[6]
Aby uporządkować definicje upośledzenia umysłowego, Amerykańskie Towarzystwo do Badań nad Upośledzeniem Umysłowym powołało komitet ekspertów do badania problematyki i wysuwania wniosków. Opublikowaną wówczas ( Heber, 1959r. ) definicję, zrewidował i poprawił J. Grossman w 1973 roku. Brzmi ona następująco:
„Niedorozwój umysłowy to istotnie niższy niż przeciętny ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego występujący łącznie z upośledzeniem w zakresie przystosowania się, powstały w okresie rozwojowym. ”[7]
„Przez istotnie niższy niż przeciętny ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego określa się poziom niższy o dwa odchylenia standardowe. (...) Za górną granicę okresu rozwojowego przyjęto wiek 18 lat.”[8]
Wprowadzono również czterostopniową klasyfikację upośledzenia umysłowego, którą od 1 stycznia 1968 r. Światowa Organizacja Zdrowia uznała za obowiązującą.
Klasyfikacja ta umożliwia porównanie wyników testów inteligencji uzyskanych różnymi metodami badawczymi. Od 1 stycznia 1980 roku obowiązuje IX rewizja Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób Urazów i Przyczyn Zgonów. Wyeliminowano wówczas termin „pogranicze umysłowe”, które zastąpiono określeniem „rozwój niższy niż przeciętny”.[9]
Opisaną klasyfikację przedstawia tabela nr 2.
TAB.2.KLASYFIKACJA UPOŚLEDZENIA UMYSŁOWEGO.
Stopień rozwoju umysłowego
Wechslera
Termana-Merrill
Rozwój przeciętny
85-110
84-100
Rozwój niższy niż przeciętny
70-84
69-83
Niedorozwój umysłowy lekki
55-69
52-68
Niedorozwój umysłowy umiarkowany
40-54
36-51
Niedorozwój umysłowy znaczny
25-39
20-35
Niedorozwój umysłowy głęboki
0-24
0-19
„Przyczyny upośledzenia umysłowego nie zawsze są znane. Nieznane są także przyczyny niektórych chorób i zespołów powodujących powstanie upośledzenia umysłowego. (...) Klasyfikacje przyczyn upośledzenia umysłowego są różne. Najczęściej dzieli się je w zależności od okresu występowania.”[10] Są to:
1. Przyczyny prenatalne – występujące przed urodzeniem.
2. Uszkodzenia perinatalne – pojawiające się w okresie porodowym.
3. Uszkodzenia postnatalne – występujące po urodzeniu.
Dzieci upośledzone umysłowo rozwijają się zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Prawa rozwojowe tych dzieci są takie same, jak prawa rozwojowe dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. [11]
Swoistymi cechami osób niedorozwiniętych umysłowo są:
1) zatrzymanie się procesu myślenia na etapie myślenia konkretno-sytuacyjnego;
2) powolność działania, brak plastyczności, sztywność i stereotypowość wytworów aparatu poznawczego;
3) obniżenie poziomu uogólniania;
4) ubóstwo zasobu pamięciowego;
5) brak krytycyzmu, np. wobec własnych błędów myślenia;
6) słabość w zakresie werbalizacji;
7) niemożność lub trudność abstrahowania;
8) w kształtowaniu osobowości przeważa konkretyzm i egocentryzm, dlatego rozwijają się takie cechy jak:
- brak przewidywania,
- stereotypia działań,
- brak odpowiedzialności, samodzielności, inicjatywy,
- specyficzny obraz świata i siebie,
- tendencja do naśladownictwa.[12]
Ze względu na zaburzenia zachowania się wśród dzieci upośledzonych umysłowo wyróżnić można dwie grupy:
- dzieci eretyczne – czyli niestabilne, niezrównoważone, z przewagą procesów pobudzania. Dzieci te są nadmiernie ruchliwe, skłonne do afektowanych wybuchów i równocześnie mające trudności w koncentracji uwagi i oznaki nadmiernego zmęczenia;
- dzieci apatyczne – czyli z przewaga procesów hamowania, ze zwolnionym tempem reakcji, biernością, nieśmiałością i płaczliwością.[13]
Badania psychologów skupiały się głównie wokół procesów poznawczych upośledzonych, zaniedbując sferę osobowości. Dopiero w latach 50-tych XX wieku powstały pełniejsze koncepcje osobowości upośledzonych umysłowo. Oto niektórzy autorzy tych koncepcji i ich główne założenia:
1) A.F.Tredgold , który twierdził, że szczególnie charakterystyczny dla upośledzonych jest słaby charakter, podatny na sugestie i wpływy otoczenia;
2) K.Lewin założył, że:
- podstawowym czynnikiem kształtującym charakter upośledzonych są braki intelektualne ( konkretyzm, sztywność myślenia, niepełna percepcja otoczenia),
- osobowość dorosłego upośledzonego przypomina w dużym stopniu osobowość dziecka rozwiniętego prawidłowo,
- przyczynę trudności rozwoju osobowości upośledzonych stanowią czynniki wrodzone.
3) M.L.Hutt, R.G.Gibby, którzy swoją koncepcję przedstawili w świetle psychoanalizy. Autorzy ci twierdzą, że „ego” jednostek upośledzonych lepiej funkcjonuje w sytuacjach konkretnych niż w rozwiązywaniu problemów abstrakcyjnych. Słabe „ego” nie może w pełni opanować normalnie rozwiniętych potrzeb. Upośledzony nie potrafi kierować własnym postępowaniem.
4) R.L.Cromwell, który zaadaptował teorię społecznego uczenia, tworząc własną koncepcję upośledzenia umysłowego. Stwierdził, że ograniczenia intelektualne sprawiają, iż w życiu codziennym upośledzeni doświadczają dużo częściej niepowodzeń niż sukcesów. Dlatego można sądzić, że wystąpi u nich niski poziom oczekiwania sukcesu.[14]
Dzieci upośledzone są na ogół mniej sfrustrowane niż dzieci z niepełnosprawnościami sensorycznymi, gdyż mniej uświadamiają sobie swoje utrudnienia.[15]
Osoby upośledzone umysłowo w stopniu lekkim
„Rozpoznanie upośledzenia umysłowego lekkiego stopnia stwarza często poważne trudności. Wynikają one między innymi z podobnych objawów zachowania się dziecka zaniedbanego i upośledzonego umysłowo, ponieważ często warunki środowiskowe, z których dziecko pochodzi, mogą wpłynąć niekorzystnie na jego ogólny rozwój. W populacji upośledzonych umysłowo najliczniejszą grupę stanowią upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim ( ok. 75% ).”[16]
Dokonując charakterystyki osób upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim,
Jan Kostrzewski wyróżnił następujące cechy:
- ograniczona zdolność myślenia pojęciowego oraz zmniejszenie ruchliwości procesów korowych, co wpływa na to, że spostrzeganie przebiega wolniej i ma wąski zakres;
- zaburzone procesy pamięci, głównie pamięci logicznej w zakresie zapamiętywania jak i odtwarzania;
- zaburzone procesy uwagi – mała podzielność i znaczne rozproszenie;
- niestałość emocjonalna, impulsywność, agresywność, niepokój;
- niedomagania w zakresie kontroli, niższa samokontrola;
- mniejsze uspołecznienie.[17]
Natomiast I.Obuchowska, charakteryzując dzieci lekko upośledzone umysłowo, zwróciła uwagę na następujące aspekty:
1) stosunek do własnego upośledzenia – uświadomienie sobie własnej odmienności najczęściej ma miejsce wraz z rozpoczęciem nauki szkolnej przez dziecko; na prawidłowy stosunek do siebie i własnego upośledzenia duży wpływ ma rodzina oraz szkoła;
2) specyfika ich myślenia, mowy i motoryki:
- myślenie tych dzieci charakteryzują trudności w ujmowaniu związków pomiędzy zjawiskami oraz niepewność własnych sądów, konkretność i mała przerzutność,
- zaburzenia mowy związane są głównie z ubogim słownictwem i trudnościami w uzewnętrznianiu swoich myśli,
- zaburzenia w zakresie motoryki objawiać się mogą hiperaktywnością ( zespół trwałego niepokoju i nieuwagi ) lub dyspraksją ( niezdarność w planowaniu i koordynowaniu ruchów ),
3) problemy związane z zachowaniem społecznym – u dzieci tych obserwuje się następujące zachowania:
- labilność emocjonalna i słaba kontrola nad afektami,
- bierność, zahamowanie, znaczna niepewność siebie, mniej lub bardziej nasilona lękliwość,
- lub brak dystansu, lepkość uczuciowa, natrętne zachowanie.[18]
Okazuje się, że upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim najlepiej radzą sobie z wnioskowaniem w codziennych sytuacjach życiowych, a dobre wyniki uzyskują w rozumowaniu na materiale konkretnym.[19]
Charakteryzując osoby lekko upośledzone umysłowo podkreśla się niedorozwój ich uczuć wyższych, mniejszą wrażliwość i powinność moralną.[20]
Badania jednostek upośledzonych coraz częściej uwzględniają rozwój społeczny tych osób. Udowodniono, że brak prawidłowej reakcji pomiędzy jednostką a środowiskiem może wywołać niekorzystne dla niej skutki w sferze osobowości. Zaś niechęć wobec osób upośledzonych potęguje się wówczas, gdy zachowują się one w sposób nieakceptowany społecznie. W wyniku takich zachowań upośledzonych, środowisko przejawia postawy charakteryzujące się ich unikaniem i odtrącaniem.
Inne badania wskazują, iż szczególną rolę w kształtowaniu zachowań prospołecznych odgrywać mogą typy postaw rodziców, np.:
- prawidłowy kontakt emocjonalny z dzieckiem,
- bezradność wobec dziecka.[21]
...
pysycolka1990