Listopadowe dźwięki i barwy.doc

(56 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘCIA DIAGNOZUJĄCEGO

 

 

 

KONSPEKT  ZAJĘCIA  DIAGNOZUJĄCEGO

 

Opracowała i przeprowadziła: mgr Agnieszka Mikulska

Przedszkole Nr 7 w K-Koźlu, dnia 22.11.2002 r.

 

Temat kompleksowy: Szaruga jesienna.

 

Temat zajęcia: Listopadowe dźwięki i barwy.

 

Grupa wiekowa: pięciolatki.

 

Cel główny:  Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych   

                      charakterystycznych dla wczesnej i późnej jesieni.

 

 

 

 

Lp.

 

Sytuacja edukacyjna

 

Cele operacyjne, dziecko potrafi:

 

Środki dydaktyczne

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POWITANIE

Dzieci witają zaproszonych gości. Machają rękami do swoich rodziców, śpiewają piosenkę pt. „ Witam was”.

 

 

Nauczycielka zaprasza do sali gościa i pyta dzieci: Z jakiej piosenki to postać? ( Pan Listopad).

 

Na przywitanie gościa dzieci śpiewają Panu Listopadowi piosenkę pt. „Szedł listopad” z towarzyszeniem instrumentów perkusyjnych.

 

 

ODKRYWANIE  TEMATU ZAJĘCIA

Pan Listopad zostawia nauczycielce 4 zadania do wykonania przez dzieci: rulon, gazeta, kaseta i kubeczek.

Nauczycielka wyciąga z plecaka zadanie oznaczone jedną kropką.

 

Rulon – zad. nr 1.

Nauczycielka rozwiesza  ilustracje kolorowej i szarej jesieni.

Dzieci słuchają wiersza pt. „Kolory” recytowanego przez nauczycielkę i odpowiadają na pytanie: Która ilustracja pasuje do wiersza?

 

Na podstawie dwóch ilustracji jesieni dzieci dopasowują charakterystyczne cechy szarugi jesiennej. Burza mózgów.

 

Gazeta – zad. nr 2

Nauczycielka pokazuje, jak za pomocą gazety można naśladować odgłosy jesieni, następnie wykonują te zadania dzieci:

- stukanie palcami o gazetę – deszcz stuka o parapet,

- trzymanie gazety za dwa rogi i wachlowanie – wiatr,

 

Nauczycielka prosi dzieci, aby same pokazały jak wykonać z gazety:

- pelerynę,

- szelest liści,

 

 

ZABAWA RUCHOWA

Kaseta – zad. nr 3

Jesienna pogoda – zabawa muzyczno-ruchowa.

Dzieci pokazują ruchami ciała jesienną pogodę.

 

 

Kubeczek – zad. nr 4

Jesienne kompozycje.

Nauczycielka proponuje dzieciom wykonanie jesiennej kompozycji, która przypomni złotą polską jesień.

Nauczycielka zadaje dzieciom pytanie:

-Komu przeznaczysz tę jesienną niespodzianką?

 

Nauczycielka zaprasza dzieci do stolików, na których przygotowane są dary jesieni.

Dzieci odpowiadają na pytanie:

- Z jakich darów jesieni będziemy wykonywać jesienną kompozycję?

 

 

Dzieci samodzielnie wykonują jesienną kompozycję.

 

 

Dzieci wręczają bliskim jesienną kompozycję.

 

 

- odtworzyć słowa i melodię piosenki,

-  wytworzyć nastrój radości podczas integracji grupy,

 

-  odpowiedziueć na zadane pytanie,

 

 

-  zaśpiewać piosenkę,

- odtworzyć rytm piosenki na instrumentach perkusyjnych,

- dziecko zna instrument, na którym gra,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wysłuchać wiersza ze zrozumieniem,

- dopasować treść utworu do odpowiedniego obrazka,

 

-  dostrzec różnice w wyglądzie złotej polskiej jesieni i szarugi jesiennej,

 

 

 

 

 

 

 

 

- odtworzyć odgłos deszczu,

 

- naśladować wiatr,

 

 

 

 

- zrobić z gazety pelerynę,

- naśladować z gazetą szelest liści,

 

 

 

 

 

 

- za pomocą ruchów ciała pokazać pogodę i zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni,

 

 

 

 

 

 

 

- odpowiedzieć na pytanie,

 

 

 

 

 

 

- pokazać i nazwać dary jesieni lasu: kasztany, żołędzie, liście klonu i dębu, gałązki, mech,

 

- zaprojektować i wykonać kompozycję przestrzenną z materiału przyrodniczego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- instrumenty perkusyjne,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-ilustracje kolorowej i szarej jesieni,

- wiersz A.Kamieńskiej „Kolory”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- gazety

 

 

 

 

 

 

- gazety

 

 

 

 

 

 

 

- kaseta, magnetofon

 

 

 

 

- kubeczki wypełnione piaskiem, kasztany, żołędzie, liście klonu i dębu, gałązki leszczyny, głóg, trawy, mech,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ARKUSZ  OBSERWACJI  GRUPY  DZIECI  5-LETNICH

 

Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Agnieszka Mikulska

Data badania: 22.11.2002 r.

Realizowane zamierzenia pedagogiczne:

Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wczesnej i późnej jesieni.

 

Wskaźniki:

A – wszyscy

B – większość

C – niektórzy

D – prawie nikt

E – nikt

 

 

Cele diagnozujące,

dzieci potrafią:

Częstość występowania

 

Wyniki końcowe

 

A

 

B

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin