R14.pdf

(662 KB) Pobierz
Microsoft Word - R-14-000.DOC
Zmiana wybranych kolorów
1DWHPDWNRORUyZVSRURMX*PyZLOLP\
w SRSU]HGQLFKUR]G]LDáDFK²RVWDWHF]QLH
QLHRPDOFDáDQDV]DSUDFDZ Photoshopie polega
QDWDNLPOXELQQ\PQDNáDGDQLXEDUZ:W\P
rozdziale znajdziesz tylko to, o czym nie
PLHOLP\RND]MLZVSRPQLHüZF]HQLHM
263
80931502.007.png 80931502.008.png
5R]G]LDá14
Zmiana barw w wybranym
obszarze obrazu
Na temat zmiany ogólnego kolorytu obrazu
PLHOLP\MX*VSRVREQRüPyZLüGZDUD]\SU]\
okazji omawiania poprawiania skanowanych
REUD]yZUR]G]LDáRUD]SRSUDZLDQLD
]UHQGHURZDQ\FKREUD]yZUR]G]LDá
3R]QDOLP\MX*ZLFQDMZD*QLHMV]HVáX*FHGR
WHJRQDU]G]LD Color Balance ( Balans
kolorów ), Hue/Saturation ( Barwa/Nasycenie )
oraz Variations ( Wariacje 7HUD]ZLF
pomówimy o ]PLDQLHNRORUyZ]DZ*RQHMGR
MHGQHMZ\EUDQHMEDUZ\DOERGRRNUHORQ\FK
miejsc obrazu lub warstwy.
2NQRSRGJOGX
Suwaki zmiany barwy
Zmiana wybranej barwy
1. Otwieramy obraz, w którym chcemy
GRNRQDü]PLDQ\Z\EUDQHMEDUZ\
i XDNW\ZQLDP\RGSRZLHGQLZDUVWZMHOL
jest to obraz wielowarstwowy).
2. ( Ewentualnie -HOL]PLDQDEDUZ\PDE\ü
dokonana tylko na pewnym wybranym
obszarze obrazu lub warstwy,
selekcjonujemy ten obszar.
3. Wybieramy polecenie Image/Adjust/
Replace Color ( 2EUD]HN'RSDVXM:\PLH
kolor ) . :\ZLHWORQH]RVWDMHRNQR
dialogowe, jak na rysunku 14.1.
4. W
Rys. 14.1. Okno dialogowe Replace Color
:\PLHNRORU
RNQLHSRGJOGX²OXEEH]SRUHGQLR
w oknie dokumentu — wybieramy
NOLNQLFLHPNRORUNWyU\FKFHP\Z\PLHQLü
QDLQQ\.XUVRUSU]\ELHUDSU]\W\PNV]WDáW
kroplomierza.
5. Na suwaku Fuzziness ( Rozmycie ) ustalamy
OLF]EVSRNUHZQLRQ\FKRGFLHQLQDNWyUHPD
ZSá\Qü]PLDQD
6. $E\]PLHQLüQDUD]NLONDUy*Q\FKNRORUyZ
dodajemy je do zestawu wyboru, NOLNDMF
NURSORPLHU]HPÄSOXV´DOERZFLVNDMF
klawisz Shift przy wskazywaniu.
2GHMPXMHP\NRORU\ZVND]XMFMH
kroplomierzem „minus” lub NOLNDMF
w RNQLHSRGJOGX]ZFLQLW\PNODZLV]HP
Alt .
264
80931502.009.png 80931502.010.png
Zmiana wybranych kolorów
,QWHQV\ZQRüG]LDáDQLD efektu
7. *G\ZQDV]\PÄ]HVWDZLHZ\ERUX´]QDMG
VLZV]\VWNLHEDUZQHSODP\NWyUHFKFHP\
PRG\ILNRZDü]PLHQLDP\LFKNRORU]D
SRPRFVXZDNyZ Hue ( Barwa RGFLH
koloru), Saturation ( Nasycenie ) oraz
Lightness (
Typ edycji
Nazwa warstwy
7U\EQDNáDGDQLDNRORUX
). Uzyskany kolor
PR*HP\RJOGDüZ kwadratowym okienku
z SUyENSR lewej stronie.
Uwaga. Dla szarych obrazów ( Grayscale ,
6NDODV]DURFL ) PR*HP\Z ten sposób
Z\PLHQLDüSODP\V]DURFLQDMDQLHMV]HDOER
ciemniejsze. Ze wszystkich suwaków
GRVWSQ\MHVWZWHG\W\ONRVXZDNMDVQRFL²
Lightness .
8. Zamykamy okno dialogowe NOLNQLFLHPQD
OK . Barwna plama w obrazie zostaje
]DVWSLRQDFDáNLHPLQQEDUZQSODP
SDWU]ZNáDGNDNRORURZDU\VXQHN
$E\ZSá\ZDüQD
Rys. 14.2. Okno dialogowe New Adjustment
Layer (Nowa warstwa dopasowania)
Opcja tworzenia grupy maskowania
z ZDUVWZSRQL*HM
kolory w wybranych
REV]DUDFKREUD]XDOERZDUVWZ\PR*HP\WH
REV]DU\VHOHNFMRQRZDü-HVWWRMHGQDNEDUG]R
SUDFRFKáRQQH3URVWV]DL
bardziej elastyczna
metoda to wprowadzenie dodatkowej warstwy
edycji ( adjustment layer ) .
Layers ( Warstwy )
i XDNW\ZQLDP\WZDUVWZNWyUFKFHP\
HG\WRZDü:QDV]\PSU]\NáDG]LHEG]LHWR
SRSURVWXZDUVWZDWáD
Background ) .
2. Z SRGUF]QHJRPHQXSDOHW\ Layers
wybieramy polecenie New Adjustment
Layer ( Nowa warstwa dopasowania ).
=RVWDMHZ\ZLHWORQHRNQRGLDORJRZHMDNQD
rysunku 14.2.
3. W SROXXVDPHMJyU\PR*HP\QDGDü
ZDUVWZLHHG\FMLMDNLQG\ZLGXDOQQD]Z
4. Z listy Type , Typ PR*HP\Z\EUDü
SROHFHQLHNWyU\PFKFHP\VLSRVáXJLZDü
6NRUR]DPLHU]DP\]PLHQLDüNRORU\
wybieramy Color Balance ( Balans
kolorów ) albo Hue/Saturation ( Barwa/
Nasycenie ) .
265
-DVQRü
5R]ZLMDP\SDOHW
=PLDQDEDUZZZ\EUDQ\FKF]FLDFK
REUD]X]DSRPRFZDUVWZ\HG\FML
1.
80931502.001.png 80931502.002.png
5R]G]LDá14
5. ( Ewentualnie -HOLFKFHP\ HG\WRZDü
]DZDUWRüZDUVWZ\QLHZSá\ZDMFQDMHM
REV]DU\SU]H]URF]\VWHZáF]DP\RSFM
Group With Previous Layer ( Grupuj
z SRSU]HGQLZDUVWZ ) . Ma to taki skutek,
*H
Ikona warstwy edycji
Okno dialogowe polecenia Color
Balance (Balans kolorów)
ZDUVWZSRQL*HM
JUXSPDVNRZDQLD clipping group WDN*H
MHMG]LDáDQLHMHVWÄNDGURZDQH´SU]H]REUD]
OH*F\SRQL*HM
8ZDJD:LFHMLQIRUPDFMLQDWHPDWJUXS
maskowania znajdziesz w rozdziale 13.,
„Tekst”.
6. ( Ewentualnie -HOLFKFHP\]JyU\RVáDELü
HIHNWZSURZDG]DQHMHG\FMLREQL*DP\
ZDUWRüSDUDPHWUX Opacity ( Krycie ).
0R*HP\WH*Z\EUDüLQQ\WU\EQDNáDGDQLD
koloru z listy Mode , Tryb .
warstwa edycji tworzy z
Rys. 14.3. Warstwa edycji
NOLNQLFLHPQD
OK . Nowa warstwa — warstwa edycji —
SRMDZLDVLQDSDOHFLH Layers 3RQLHZD*QLH
QDGDOLP\MHMZáDVQHMQD]Z\RWU]\PDáD
QD]ZVWDQGDUGRZRGZ\EUDQHJRSROHFHQLD
Color Balance. -HGQRF]HQLHZ\ZLHWOD
VLRNQRGLDORJRZHSROHFHQLD Color
Balance , Balans kolorów (rysunek 14.3).
8. Ustawiamy odpowiednio parametry w oknie
dialogowym Color Balance ( Balans
kolorów ]ZLNV]DMFXG]LDáMHGQHM]EDUZ
SRGVWDZRZ\FKZREUD]LHSDWU]UR]G]LDá
„Poprawianie skanowanych obrazów”).
9. Zamykamy okno
OK . Efekt
„podkolorowania” jest widoczny w FDá\P
obrazie albo tylko w REUELHREUD]X
zawartego na edytowanej warstwie — to
]DOH*\RGWHJRF]\X*\OLP\F]\WH*QLH
opcji Group With Previous Layer ( Grupuj
]SRSU]HGQLZDUVWZ
NOLNQLFLHPQD
).
266
8ZDJD1LHSLHV]VL]GHF\]M Zawsze
PR*HV]ZUyFLüGRW\FKSDUDPHWUyZNOLNDMF
dwukrotnie na nazwie warstwy edycji na
palecie Layers .
7. Zamykamy okno dialogowe
80931502.003.png 80931502.004.png
Zmiana wybranych kolorów
Ikona „oka”
8ZDJD-HOLSRQLHZF]DVLH]PLHQLáH]GDQLH
FRGRX*\FLDWHMRSFMLXWZyU]JUXS
maskowania,
Maska w oknie dokumentu
.DQDáPDVNL
NOLNDMF]ZFLQLW\P
klawiszem Alt QDOLQLLG]LHOFHM7ZRM
ZDUVWZ]MHMZDUVWZHG\FML:WHQVDP
VSRVyEPR*HV]]OLNZLGRZDüJUXS
10. Zamykamy okno dialogowe NOLNQLFLHPQD
OK i uaktywniamy NOLNQLFLHPLNRQ
warstwy edycji (patrz rysunek 14.3). W tej
FKZLOLMHVWWRSXVW\ELDá\SURVWRNW²
GODWHJRZáDQLHHIHNWHG\FMLZLGRF]Q\MHVW
ZV]G]LH
11. .RU]\VWDMF]SG]ODRáyZNDZ\SHáQLH
gradientowych lub czegokolwiek innego,
malujemy w REUD]LHF]DUQIDUEWH
obszary, gdzie efekt zmiany barwy chcemy
DQXORZDü-DQLHMV]V]DUIDUEPR*HP\
SRPDORZDüWHREV]DU\JG]LHHIHNW]PLDQ\
EDUZ\PDZ\VWSLüF]FLRZR3U]\SRPLQD
WRSUDF]PDVNDPLW\ONR*HZ tym
przypadku maskowany jest efekt edycji.
0\XWZRU]\OLP\JUDGLHQWRZPDVNWDN
MDNQDU\VXQNX3DWU]WH*ZNáDGND
kolorowa, rysunki 56, 57 i 58.)
8ZDJD0DOXMFPDVNRERMWQHF]\
]Z\NáF]\WH*PDVNHG\FMLZRNQLH
dokumentu, nie widzisz tego, co robisz. Nie
ZLG]LV]ELDáHMDQLF]DUQHMIDUE\MHG\QLH
PR*HV]]JDG\ZDüUR]NáDGW\FKNRORUyZQD
masce po uzyskanym efekcie maskowania
F]HU ]HURHIHNWXELHO SHáQ\HIHNW
V]DURFL HIHNWF]FLRZ\$E\Z\ZLHWOLü
obraz maski w GRNXPHQFLHSU]HáF]VLQD
SDOHW
Rys. 14.4. Maska edycji na palecie Channels
.DQDá\LPDVNDHG\FMLZ\ZLHWORQDZRNQLH
dokumentu
Z\ZLHWONDQDá
PDVNLXDNW\ZQLDMFLNRQNÄRND´SR
prawej stronie (patrz rysunek 14.4).
.OLNDMFQDÄRNX´WRZDU]\V]F\PSR]\FML
5*%PR*HV]Z\áF]\üZ\ZLHWODQLH
samego obrazu.
.DQDá\
12.
$E\]DNRF]\üPDORZDQLHPDVNL
a SRZUyFLüGR]Z\NáHMSUDF\QDGDQHM
warstwie, kliknij na ikonie tej warstwy na
palecie Layers .
267
Channels (
) i
80931502.005.png 80931502.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin