Podróż w galaktykę korporacji - Analiza kultury organizacyjnej.pdf

(612 KB) Pobierz
Microsoft Word - Praca mgr..doc
Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego
DOROTA DOBOSZ
Podróż w galaktykę korporacji
Analiza kultury organizacyjnej
polskiego oddziału globalnej firmy AC
Praca magisterska napisana w Katedrze Zarządzania
pod kierunkiem prof. Moniki Kostery.
Warszawa, 1999r.
SPIS TREŚCI
1.WSTĘP ................................................................................................................................... 3
1.1 TŁO ................................................................................................................................... 3
1.2 SFORMUŁOWANIE PROBLEMU ................................................................................. 5
1.3 STRUKTURA PRACY .................................................................................................... 5
2. CZĘŚĆ TEORETYCZNA - KULTURA ORGANIZACJI .............................................. 6
3. CZĘŚĆ EMPIRYCZNA ...................................................................................................... 9
3.1 METODOLOGIA ............................................................................................................. 9
3.2 PREZENTACJA FIRMY I JEJ HISTORIA ................................................................... 13
3.3 WYGLĄD BIURA.......................................................................................................... 17
3.4 LUDZIE .......................................................................................................................... 19
3.4.1 LUDZIE O FIRMIE .................................................................................................. 21
3.4.2 SZEFOWIE ............................................................................................................... 25
3.4.3 CUDZOZIEMCY....................................................................................................... 36
3.5 CODZIENNA PRACA ................................................................................................... 43
3.5.1 EWOLUCJA STOSUNKU DO PRACY..................................................................... 54
3.5.2 REKRUTACJA I PERSPEKTYWA AWANSU ORAZ GLIWICE............................... 59
3.5.3 MOTYWACJA ........................................................................................................... 63
3.6 SZKOLENIA, WYJAZDY ............................................................................................. 67
3.7 SPOTKANIA TOWARZYSKIE .................................................................................... 70
4. KONKLUZJE ..................................................................................................................... 72
BIBLIOGRAFIA .................................................................................................................... 81
2
1.WSTĘP
1.1 TŁO
"Rozwój i postęp ściśle wiążą się ze sobą, gdyż w konkurencyjnej gospodarce nie ma
spoczynku dla przedsiębiorstwa. Pojawiają się przeszkody, konflikty, nowe problemy
w różnych postaciach i nowe perspektywy, pobudzające wyobraźnię i prowadzące do
dalszego rozwoju przemysłu".
(Alfred P. Sloan, Jr., 1963/1990, Moje lata z General Motors , s.20)
Długa historia przemysłu motoryzacyjnego w USA i na świecie obfituje w takie właśnie
momenty. Wzloty i upadki rozmaitych firm samochodowych, okresy ich świetności i
kryzysów zawsze pociągały za sobą rozwój przemysłu, przyciąganie nowych
przedsiębiorców do prężnej branży o dużym potencjale rozwoju, i co za tym idzie,
powolne nasycanie się rynku. Kurczenie się rynków zbytu zmuszało producentów
samochodów do wkraczania na nowe tereny. W ten sposób amerykańscy (i nie tylko)
producenci aut trafili na rynki europejskie. Ich działalność stopniowo poszerzała się o
coraz to nowe państwa i siłą rzeczy dotarła do Europy Środkowej i Wschodniej. Jednakże
renomowane firmy nie ograniczały się tylko do sprzedaży swoich wyrobów. Zaczęły także
inwestować. Taką drogę z USA do Polski odbył opisywany w tej pracy Automovilistico
Company. 1 Nasz kraj jest drugim partnerem europejskiego oddziału tej korporacji.
Pojawienie się AC jako nowego partnera dla polskiego przedsiębiorstwa motoryzacyjnego,
który AC obrał sobie za partnera, było wbrew wielu głosom, szansą na przetrwanie
podupadającej fabryki. Rządowi eksperci już od dłuższego czasu twierdzili, iż nasze
przestarzałe i zadłużone fabryki motoryzacyjne na zagranicznych rynkach nie mają
1 Nazwa firmy, jej znak firmowy oraz imiona pracowników zostały zmienione w celu ochrony anonimowości
rozmówców.
3
żadnych szans, a większość i tak z najwyższym trudem radzi sobie na rynku krajowym. Ich
działalność przetrwała do tej pory tylko dzięki interwencjom państwa. W związku z tym
bez pomocy zachodnich koncernów całej niemal branży prędzej czy później grozi
bankructwo ( Gazeta Wyborcza , 1993). Na tym tle pojawienie się AC jako przyszłego
inwestora wywołało nie tylko wiele zamieszania i spekulacji, lecz i również nadzieję na
znaczną poprawę dotychczasowej sytuacji warszawskiej fabryki. Ocena tych rezultatów
wykracza poza ramy tej pracy, dlatego nie będzie przedmiotem moich rozważań.
Za przedmiot moich badań i opisu obrałam właśnie AC z dwóch powodów. Firma ta, jak i
wiele innych tego typu koncernów, jest obiektem marzeń wielu ludzi. Ich wyobrażenie o
pracy w takim przedsiębiorstwie często dochodzi do mitologicznych mrzonek o szybkiej i
zawrotnej karierze połączonej z fascynującą i samodzielną pracą. Głosy takie słyszałam od
kilku młodych osób i one m.in. sprawiły, że przedmiot moich badań stał się dla mnie tym
bardziej interesujący. Drugi powód obrania tej właśnie korporacji wynika niejako z
pierwszego. Otóż miałam szczęście napotkać na drodze swego życia osoby pracujące w
AC. Ich częste opowieści i rozważania na temat pracy w tej firmie nie tylko skłoniły mnie
do refleksji na temat konfrontacji wcześniej zasłyszanych marzeń młodych ludzi z
rzeczywistością, o której mi teraz opowiadano, lecz również wywołały we mnie
zwyczajną, ludzką chęć samodzielnego poznania przedmiotu mego zainteresowania. Ta
ciekawość sprawiła, że postanowiłam zająć się badaniem AC w ramach swojej pracy
magisterskiej. Decyzja ta zaprowadziła mnie na seminarium magisterskie pani profesor
Moniki Kostery, która zaakceptowała mój pomysł na tę pracę.
W tym miejscu chcę złożyć serdeczne podziękowania pani profesor Monice Kosterze,
dzięki której nauka stała się nie tylko przyjemnością, ale i niezapomnianą przygodą. Bez
jej pomocy, trafnych rad i wsparcia psychicznego zginęłabym w zamęcie własnych
4
domysłów, wątpliwości i przerażenia wynikającego być może z braku doświadczenia w
prowadzeniu takich badań. Chcę również bardzo gorąco podziękować moim przyjaciołom
- Uśmiechniętej Pani oraz Panu z Bródką, bez których inspiracji, wielkiej pomocy i
otwartości moja podróż w świat AC nigdy by nie zaistniała. Bardzo serdecznie dziękuję
także wszystkim moim pozostałym rozmówcom za to, że pozwolili mi stworzyć pracę o
sobie samych.
1.2 SFORMUŁOWANIE PROBLEMU
Praca jest analizą kultury pracowników średniego szczebla polskiego oddziału globalnej
firmy AC, przeprowadzoną na podstawie podłużnych badań terenowych według modelu
Scheina. Staram się odpowiedzieć na pytanie: co stanowi o specyfice tejże kultury, czy jest
ona spójna oraz jak wygląda codzienna konstrukcja rzeczywistości społecznej w tej firmie?
W tym celu opisuję m.in. to, jak ludzie w tej organizacji widzą swoje role społeczne, co
jest dla nich ważne, cenne?
1.3 STRUKTURA PRACY
Praca składa się z trzech części. Pierwszą stanowi nakreślenie tła, na którym powstała
przedstawiona organizacja, opis przyjętych przeze mnie założeń potrzebnych do napisania
tej pracy (rozdział 1) oraz wstęp teoretyczny, będący omówieniem najważniejszych
zagadnień kultury organizacyjnej (rozdział 2).
Część druga jest opisem przeprowadzonych badań, usystematyzowanym według
wybranych przeze mnie wątków przewijających się w wywiadach (rozdział 3).
W części trzeciej umieściłam konkluzje będące moją własną interpretacją części drugiej na
tle teoretycznej części pierwszej (rozdział 4).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin