Silnik szeregowy DC.pdf

(6496 KB) Pobierz
88145371 UNPDF
80
4
III
4. jaki jest wpływ reakcji twornika na przebieg cha-
rakterystyki zewnętrznej silnika bocznikowego?
5. Narysować charakterystyki n:;= f(I t) dla r6żnych
układ6w pOłączeń badanego silnika i om6wić ich przebieg.
6. Narysować i omćwt
DANIE SILNIKA SZEREGOWEGo' PRĄDU :;lTAŁEGO
przebieg charakterystyki M = f(I t)
dla poszczeg6lnych uklad6w połączeń uzwojeń wzbudzających
badaneg6 silnika.
7. Nat';Ysowaći om6wić przebieg charakterystyki mecha-
nicznej n:;= f(I
ć
Cel ćwiczenia
t)
dla r6żnych układów pOłączeń badane-
nie jest zapoznanie się z własno~ciami i
rakterystykami silnika sze!6gowego. W ćwi-
,••dlhw1ono również metody wyznaczania strat ja-
nych, charakterystYczne dla silnika Sze-
go silnika.
8. Rozważyć stateczność pracy poszczególnych układ6w
połączeń silnika obciążonego stałym momentem.
I
9. Dlaczego nie jest zwykle stosowane przeciwne połą-
czenie uzwojeń wzbudż'ających w silniku szeregowo-boczniko-
wym?
Literatura: [2, 6, 14, 21, 23 ]
rogram ćwiczenia
llnika i oględziny ze,męi;rzne
••••
" •...•hnoji uzwojeń
mechaniczna n :; f(I) dla U = cQnat
tyka me cham, czna n = fel) dla U
a silnika ~ pełnym wzb~dzeniem
Ohlrakteryetyka meohanicz~a n = f(~) dla U ,=
dla Bilni~a ze zbocznikowanYID u~woje-
budzającym
yka momentu roz~chowego M r = f(I)
k. biegu jal;owego Eo:;= ;f(I m)
dla n= nn ::;:
ona ~etodą silnikową
owych silnika szeregowego b.P = f(n)
, . o
ohan1cznych silnika szeregowego 6J? =
ID
wyznaczenie charakterystyki mecpanicznej
dla U = U = aońst
n
88145371.002.png
82
83
4.1. Dane znamionovle silnika i oględziny zewnętrzne
.zeregowym prąd pobierany z sieci przez sii-
dowi twornika (I t = I).
oboie,żony hamulcem mechanicznym Prany' ego
lInulcutym energia mechaniczna jest zami.e-,
ciepło. Zmianę obciążenia silnika
mi anę naciągu pasa na kole"ham;ulco-
nia hamulca jest umieszczony dynamo-
iłę naciągu. Na podstawie wartości
wyznaczyć moment hacm jąoy silnika:
Należy zapoznać się z tabliczką znamionową silnika i
rozrusznika oraz dokonać oględziny maszyny badanej w s pos ób
podany w ćwiczeniu 1 •
4.2. Pomiar re~stancji uzwojeń
Pomiar rezystancji uzwojeń przeprowadzamy w sposób po-
dany w ćwiczeniu 1 •
= F l [Nm] ,
4.3. Charakterystyka mechaniczna n f(I)
dla U = const
nia hamu.Loa [m].
wynosi 1 m, to wskazania
ez g = 9,81 ~ są miarą
s
dynamo-
momentu
4.3.1. Zasada pomiaru
owyw miarę zmniejszania obcd.aże m a
obrotową. Przy całkowitym 0d~ią-
rozbiegania się i uszkodzenia sil-
niebezpieczeństwo dla obsługi).
ul'UohoRl1.anisilnika należy obci ąży
Charakte~/styka mechaniczna silnika szeregowego jest
to zależność prędkości obrotowej silnika od prądu pobiera-
nego z sieci przy stałej wartości napięcia zasilania.
go momen-
my naciąg pasa.hamulcowego). Silnik mo-;-
j wartości momentu, przy kt6rej nie
kazej dopuszczalnej prędkości obroto-
omiaru napięcie zasilania powinno być
mionowemu •
owadzemy dla dw6ch przypadków, gdy:
t z pełnym wzbudzeniem (p. 4.3.2),
k j~et ze zbocznikowanym uzwojeniem wzbudzają-
(P. 4.3.3).
ć
Rys. 4.1. Hamulec Prony/ ego
88145371.003.png
84
85
/
,.
4.3.2. CharakteryątYk~ mechaniczna n = fel)
dla U :;const~ dla silniKa z pełnym wzbudzeniem
O/)/ic:zenie
Przeprowadzamy pomiaT~ dla silnika po~ączonego według
schemętu przedstawionego nę rys. 4.2. Zinieniając naciąg pa..•
sa regulujemy obcią~enia ąilnika. Pomiary przeprowadzamy
w zakresi13 od '.' In do takiej wartości prąau, przy której
prędkość obrotowa silnika osiągpie największą dopuezczal.ną
wartość. Jednocześnie na podstawie pomiarów wyznaczamy
sprawność silnika metodą bezpośreili~ią (PN~72/E-06000,
p.3.16.2):
F
kG I N
Mu I P1 I P2 I '1
Nm I W I W I ~
wynikÓW pomiar6w i obliczeń
mechanicznej i sprawności
silnika
mechaniczna n= fel) dla U = oonś t,
nikowanym uzwojeniem wzbudzającym
P 2
'l = "'P 100%,
1
gdzie: P 1 ::;: U l - moc elektryczna pobrana przez s;i.;lni [Wl
~rOW.4~Ony
podobnie jak W przypadku silnika
ym tylko, że uzwojenie wzbudzające
ikiem suwakowym.
P 2 = ~u .Q:;: Mu 211"~O - moc na wale silnika [w],
~ - moment "",żyteczny[Nm],
n - prędkość obrotowa silnika [obr/min].
I
.J
v
Rys. 4.2. Układ połączeń silnika sze-
regowego wirującego w prawo
Układ połączeń ąilnika sze-
bocznikowanym uzwojeniem
wzbUdzającym
WYniki pomiarów i .ob Licz (qkolo 8 po'miar6w) należy
wpisać do tabeli przedstawionej' na rys. 4.3.
1kuje,cy dobieramy tak, by prąd bocznika wy-
u t~ornika (prąd wzbudzający wynosi % prądu
Wyniki pomiar6w wpisujemy do tabeli jak na
o 6 - 8 potm ar ów },
88145371.004.png
86
87
\
V A A 0%,
F
Mu
U r2::R t
='~/-~'
c,±,
Lp.
mili
kB N Mm
~gi
C,±,
/
je~t jednocześnie prą-
Rys. 4.5. Tabela wyników pomiarów
charakterystyki mechanicznej dla sil-
nika szeregowego ze zbocznikowanym
uzwojeniem wzbudzającym
byłby proporcjonalny do prądu I, to
y hiperbolą:
Na podstawie powyższych pomi arćw i obliczeń należy wy-
kreślić na wspólnym wykresie (rys. 4.6) krzywe:
n = f(r)}~la niezbocznikowanego uzwojenia magnesów,
n
Mu\ \
\n=f(J)
\
= f(r)
M
u
n = f(r)} dla zbocznikowaneg'o uzwojenia magnesów.
M = f(I)
u
Na oddzielnym wykresie nale ży ,wykreś Li.ć na podstawie
pomiarów i obliczeń w p. 4.3.1 następujące charakterystyki:
J
J n
n == f(r) U = const,
u
P 2 = f(r) U = const,
re = f(I) U = const.
= f(l) U = const,
Rys. 4.6. Charakterystyki mecha-
niczne i momentu silnika szere-
gowego
krzywe 1 - silnik o pełnym wzbu-
dzeniu, krzywe 2 - silnik ze
abocznakowanym uzwojeniem wzbu-
dzającym
Powyższe zależności są krzywymi charakteryzującymi silnik
dla potrzeb trakcji elektrycznej.
Sprawność silnika wyznaczono metodą bezpośrednią, ze
względu na ilustrację tej metody. Sprawność silnika szere-
gowego można również wyznaczyć metodą strat poszczególnych
lub metodą strat ogólnych (sposób pracy zwrotnej).
a pomocą dynamometru jest momentem
n mniejszy od momentu wytworzonego przez
u twornika na strumień o moment strat Ms
h, na komutatorze, straty wentylacyjne):
Omówienie przebiegu charakt3rystyk
Przebieg krzywej n = f(r) przy stałym napięciu jest
okreŚlony równaniem:
f\
M - M = C;p" I - M •
s
u J lb n
M
s
88145371.005.png
88
89
Z tego też powodu krzywa Mu::::f(r) nie przechodzi przez po-
czątek u~adu współ~zędnych,
a nieco poniżej (rys.
4.9).
\
J t= ł'r ~
~p. A «e I N Nin l/W0!l(
I \ \
• 4.8. Tabela wyników pomiarów
momentu rozruchowego
Dla prostolin:iowej
°części charakterystyki
magnesowania
elektromagnetyczny
moment silnika wyraża s-ię zależnością:
M A-."
= co,!, r ~ c r .
/
2
Przebieg krzywej
ks~tałcony
przez
będzie zbliżony do paraboli ( nieco znie-
oddziałYwanie twornika). Dla zakresu dużych
nasyceń strumień magne-
sów przy zmianie prądu
zmienia się nieznacznie,
wobec czego przebieg mo-
mentu jest zbliżony do
linii pros te j :
i, przy kt6-
• Należy wtedy
naciągu na
lując naoiąg
ykonujemy kil-
WYniki pomiarów
li przedsta-
fl \
Mu \
'l \
n
IMkrdl1ć M r = f(r)
1'(r) wy zna-
(rys. 4.9).
eb1ega poni-
względu na
tarcia podczas
te t.y ozne ) •
- W silniku ze zboczni-
I 1l,,=V I ~ kowanym uzwojeniem wzbu-
O J min J n dz aj ącym krzywa momentu
RYs. 4.7. Charakterystyki rucho- przebiega poniżej (ze
we siln;l,.ka szeregowego względu na OSłabiony
strumień magnesów).
Krzywa P2 = f( I) zagina si'ę ku osi odcięty ch dla
n-f(J)
M=c'j'r-c
""II
1/
r.
J
Rys. 4.9. Krzywa momen-
tu rozruchowego
I\= fel)
du-
ryetyka biegu jałbwego E ~ f(r )
.
. "'
m_
żych obciążeń ze względu na wzrost strat obciążeni onych,
które rosną z kwadratem prądu.
onet, wyznaczona metoaą silnikową
4.4. Charakterystyka
momentu rozr~chowego M r = f(r)
ączymy jako obcowzbu~ny (rys. 4.10). W
wzbudzającego jest Włączony opornik wod..•.
do znamionowego prądu silnika.
nika jest zasilane z s t.e ot przez opornik
_yeh prądów twornika może być
Silnik połączony jest jak w p. 4.3.1.
W obwód twor~l:ta włączono dodatkowo oporn.i.k w odny do
regulowani a prądu. Silnik j est zahamow any hamulcem Prony/eg
Opornikiem wodnym regulujemy prąd w obwodzie/O twornika
stosowany
od
11ft, ~CI m. L r.y c zny •
88145371.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin