Szanowni Państwo
Proszę o opracowanie jednego, wybranego przez dwuosobowy zespół tematu. Możecie Państwo pracować także pojedynczo. Pozostawiam Państwu wybór.
Termin oddania pracy napisanej na komputerze to przedostatni, styczniowy termin zajęć.
Objętość pracy dowolna. Ważna jest treść pracy.
Z okazji nadchodzących Świąt i nowego, 2011 roku, proszę przyjąć serdeczne życzenia wszelkiej pomyślności.
Krystyna Skurjat
Psychologia społeczna
1. Psychologia społeczna: przedmiot i metody badań.
2. Czy warunki środowiskowe mogą kształtować zachowania społeczne? Co wpływa na nasze myślenie o sobie i innych?
3. Poznanie społeczne: jego metody, cele. Typowe błędy poznania społecznego
4. Czy tylko słowa przekazują informację?
5.Co sprawia, że jesteśmy atrakcyjni dla innych? Dlaczego ludzie dokonują autoprezentacji?
6. Co to znaczy: mieć postawę?
7. Dlaczego podporządkowujemy się innym? Jakie postawy opierają się na perswazji?
8. Funkcjonowanie w małych grupach społecznych. Konformizm, uległość, posłuszeństwo
9. Afiliacja i przyjaźń. Ugodowość a dominacja. Potrzeba intymności. Potrzeba władzy
10. Miłość i związki romantyczne. Namiętność, intymność, zaangażowanie jako aspekty miłości
11. Pomagamy innym (?) Zachowania prospołeczne. Typy zachowań prospołecznych
12. Agresja. Kultura militarna. Przeciwdziałanie przemocy
13.Uprzedzenia, stereotypy, dyskryminacja. Antagonizmy grupowe. Przeciwdziałanie uprzedzeniom
14. Zasady wpływu społecznego: reguła wzajemności, zaangażowania i konsekwencji, społeczny dowód słuszności, zasada autorytetu, niedostępności. Automatyzmy nowoczesne
15.Psychologia społeczna: jej główne perspektywy teoretyczne:
- społeczno – kulturowa,
- ewolucyjna,
- społecznego uczenia się,
- fenomenologiczna,
- społeczno – poznawcza.
16.Jak psycholodzy badają zachowania społeczne:
- obserwacje naturalne,
- studia przypadków,
- badania archiwalne,
- sondaże,
- testy psychologiczne,
- eksperymenty laboratoryjne,
- eksperymenty naturalne.
Praktyczne zastosowania wyników psychologii społecznej:
17. Osoba a sytuacja. System motywacyjny. Aktywizowanie motywów i celów.
18. Nasz obraz siebie i świata. System afektywny: uczucia
19. Poznanie społeczne i jego cel : zrozumienie siebie i innych
20. Autoprezentacja. Dlaczego ludzie dokonują autoprezentacja?
21. Perswazja. Od czego zależy podatność na perswazję?
22. Wpływ społeczny. Kategorie: konformizm, uległość, posłuszeństwo,
25. Agresja. Rodzaje agresji. Przeciwdziałanie przemocy
27.Kultura militarna,
27. Grupy społeczne. Grupy jako systemy dynamiczne. Dlaczego ludzie należą do grup?
Materiały dydaktyczne obowiązujące i uzupełniające:
v M. Argyle, Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa 2001.
v J. Jarco, B. Lewandowska, J. Stasiuk, Socjologia i komunikacja społeczna. Wykłady, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania, Wrocław 2000.
v R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
v B. Wojciszke, Psychologia miłości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
v R. Cialdini, T. Kenrick, S. Neuberg, Psychologia społeczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
v P. Zimbardo, Efekt Lucyfera, Gdańsk 2009.
gospodarka9