PB_1_2009.pdf

(12607 KB) Pobierz
okladka_1_2009.qxd
POÂREDNIK
budowlany
1 2009
INFORMACJE
DLA
BUDOWNICTWA
ISSN 1427-213X
STYCZE¡-LUTY
maszyny q narz´dzia q sprz´t
(77)
178624138.133.png 178624138.144.png 178624138.154.png 178624138.165.png 178624138.001.png 178624138.012.png 178624138.022.png 178624138.033.png 178624138.044.png 178624138.054.png 178624138.065.png 178624138.076.png 178624138.087.png 178624138.093.png 178624138.094.png 178624138.095.png 178624138.096.png 178624138.097.png 178624138.098.png 178624138.099.png 178624138.100.png 178624138.101.png 178624138.102.png 178624138.103.png 178624138.104.png 178624138.105.png 178624138.106.png 178624138.107.png 178624138.108.png 178624138.109.png 178624138.110.png 178624138.111.png 178624138.112.png 178624138.113.png 178624138.114.png
 
178624138.115.png 178624138.116.png 178624138.117.png 178624138.118.png 178624138.119.png 178624138.120.png 178624138.121.png 178624138.122.png 178624138.123.png 178624138.124.png 178624138.125.png 178624138.126.png 178624138.127.png 178624138.128.png 178624138.129.png 178624138.130.png 178624138.131.png 178624138.132.png 178624138.134.png 178624138.135.png 178624138.136.png 178624138.137.png 178624138.138.png 178624138.139.png 178624138.140.png 178624138.141.png 178624138.142.png 178624138.143.png 178624138.145.png 178624138.146.png 178624138.147.png 178624138.148.png 178624138.149.png 178624138.150.png 178624138.151.png
 
W numerze m. in.:
3. Organizatorzy targów Intermat nie
bojà si´ s∏owa „kryzys”. Jednak jadàc
do Pary˝a na spotkanie dla prasy
organizowane tradycyjnie na trzy
miesiàce przed targami, nie byliÊmy
pewni, jakie b´dà nastroje wystawców.
Czeka∏o nas mi∏e zaskoczenie
5. Dobieg∏a koƒca zorganizowana przez
Komatsu Poland Wielka Loteria odbywa-
jàca si´ pod has∏em „Pi´ç powodów,
dla których warto wybraç Komatsu”
7. Konkurs zatytu∏owany „Z Case wyko-
piesz sobie Fiata 500” stanowi∏ jeden
z g∏ównych elementów strategii marke-
tingowej Intrac Polska
12. Bax i Intrac dwa bratanki – rozmowa
z Thomasem Bax, prezesem
Bax Baumaschinen Sp. z o.o. oraz
Dariuszem Pachulskim, dyrektorem
zarzàdzajàcym Intrac Polska
14. W roku 2005 francuska firma Manitou
rozpocz´∏a produkcj´ koparko-∏adowa-
rek MANIHOE. InnowacyjnoÊç tej ma-
szyny polega na zastosowaniu w niej
ramienia teleskopowego
15. Podczas styczniowego spotkania dla
prasy w Pary˝u Ammann-Yanmar
ujawni∏, jakie nowoÊci szykuje
na kwietniowe targi Intermat
16. Kalendarium PoÊrednika, czyli raz jeszcze
prze˝yjmy imprezy naszej bran˝y, które
odby∏y si´ w ubieg∏ym roku
22. Komatsu przekaza∏o fiƒskiej kopalni
Talvivaara Mining Corporation ∏adowar-
k´ ko∏owà WA1200-3 okreÊlanà z racji
swych gabarytów i parametrów tech-
nicznych mianem „Mountain Mover”,
czyli potrafiàcej przenosiç góry
26. Liebherr szykuje na nadchodzàce targi
Intermat 2009 prawdziwego asa w r´ka-
wie. Tym mianem Êmia∏o okreÊliç mo˝-
na koparki gàsienicowe szóstej generacji
28. Typoszereg ∏adowarek ko∏owych Volvo
wzbogaci∏ si´ o dwa kolejne modele
Êredniej wielkoÊci – L45F oraz L50F
30. Rok 2009 Agrex Arcon rozpoczà∏ od zmia-
ny siedziby, która mieÊci si´ obecnie
przy ulicy Pu∏awskiej 372 w Warszawie
36. Ma∏e wozid∏a to najbardziej niedoce-
niane pojazdy budowlane. Przynaj-
mniej w polskich realiach, gdzie wi´k-
szoÊç firm nie nabywa sprz´tu wype∏-
niajàcego luk´ pomi´dzy taczkami,
a ci´˝arówkami o mniejszej ∏adownoÊci
Drodzy Czytelnicy,
Caterpillar zapowiada redukcj´
zatrudnienia i zarobków. Atlas
Copco rezygnuje z udzia∏u
w presti˝owych targach Intermat.
Volvo CE zwalnia pracowników. Terex wysy∏a na przymusowe urlopy.
Na Êwiecie kryzys. A w Polsce? Marek Goliszewski – prezes Business Centre
Club alarmuje, ˝e nie potrafimy odpowiednio zagospodarowaç unijnych do-
tacji, by na powa˝nie budowaç drogi i autostrady. Bruksela daje fundusze
z do∏u. Przedsi´biorcy i samorzàdy nie majà doÊç pieni´dzy na ca∏oÊç inwe-
stycji. Muszà je po˝yczaç. Banki odmawiajà. Firmy leasingowe znów nie po-
wa˝ajà bran˝y budowlanej. A jeszcze w ubieg∏ym roku wprost bombardo-
wa∏y jà reklamami. Kryzys. Nic tylko siàÊç i p∏akaç…
Nie, nie i jeszcze raz nie! Polska to nie samotna wyspa, negatywne zjawiska
odciskajà swe pi´tno na naszej gospodarce. Budownictwo jest jej barometrem.
Jako pierwsze odczuwa skutki recesji, ale pocieszmy si´, ˝e te˝ jako pierwsze
odczuje popraw´. Ale ˝arty na bok! Zastanówmy si´ lepiej, czy kryzysu nie da
si´ nieco ominàç, a przynajmniej z∏agodziç jego skutków. Polska potrzebuje
maszyn budowlanych i sprz´tu. Czym bowiem realizowaç inwestycje zwiàza-
ne z organizacjà Euro 2012? Czas nagli. A w gr´ wchodzà gigantyczne pienià-
dze. Tylko wydatki na stadiony majà si´gnàç dwóch miliardów euro. Na bu-
dow´ i remonty dróg, lotnisk, linii kolejowych przeznaczono dalszych 19 mi-
liardów europejskiej waluty. Do pierwszego gwizdka Euro 2012 powstaç
ma 636 kilometrów autostrad i 2.200 kilometrów dróg ekspresowych. W∏a-
Ênie, ma powstaç, ale czy powstanie? To naprawd´ ostatni dzwonek, by po-
myÊleç o infrastrukturze. A mo˝e nie tyle pomyÊleç, co zaczàç rozsàdnie budo-
waç. Wyrwaç si´ z marazmu, wykorzystaç szans´ na popraw´ jakoÊci codzien-
nej egzystencji, jaka si´ pewnie nie powtórzy. Chyba, ˝e Polska organizowaç
b´dzie Olimpiad´… Czas ucieka. Pewne jest, ˝e do rozegrania meczów po-
trzebne sà stadiony. Powstaç muszà te˝ oÊrodki przygotowaƒ dla zespo∏ów,
którym przyjdzie graç w naszym kraju. Nie wolno zapomnieç o hotelach dla
VIP-ów. A ca∏a reszta? Bicz UEFA nie zawiÊnie nad plecami budowniczych
dróg, ulic i Êredniej klasy hoteli. Nikogo z w∏adców europejskiej pi∏ki raczej
za to nie zainteresuje, czy kibic b´dzie jecha∏ na mecz po g∏adkiej, szerokiej
drodze, czy te˝ po wàziutkiej i wyboistej… Czy dotrze na stadion autostradà
w trzy godziny, czy t∏uk∏ si´ b´dzie zat∏oczonymi, dziurawymi drogami dzie-
si´ç razy d∏u˝ej. Nikogo nie zainteresuje tak˝e, czy b´dzie spa∏ na parkowej
∏awce, czy w Êwie˝o oddanym do u˝ytku motelu. A zatem weêmy sprawy
w swoje r´ce i budujmy jak najwi´cej. Póki jeszcze jest na to czas!
J acek Baraƒski
Dyrektor Wydawnictwa
FOTOGRAFIA NA OK¸ADCE:
Koparka gàsienicowa CASE CX700B
178624138.152.png 178624138.153.png 178624138.155.png 178624138.156.png 178624138.157.png 178624138.158.png 178624138.159.png 178624138.160.png 178624138.161.png 178624138.162.png 178624138.163.png 178624138.164.png 178624138.166.png 178624138.167.png 178624138.168.png 178624138.169.png 178624138.170.png 178624138.171.png 178624138.172.png 178624138.173.png 178624138.174.png 178624138.175.png 178624138.002.png 178624138.003.png 178624138.004.png 178624138.005.png 178624138.006.png 178624138.007.png 178624138.008.png 178624138.009.png 178624138.010.png 178624138.011.png 178624138.013.png 178624138.014.png 178624138.015.png
 
Mieszanka firmowa
R´kawice ochronne Viz PF Insulator™
Wprowadzenie do oferty nowych odblaskowych, ociepla-
nych r´kawic Marigold Industrial pozwala firmom zaopatrzyç
swych pracowników w elementy odzie˝y ochronnej zabez-
pieczajàce d∏onie i przedramiona. Dost´pne w kolorach po-
maraƒczowym i ˝ó∏tym r´kawice Viz PF Insulator™ zapew-
niajà ca∏orocznà ochron´ przy wykonywaniu ró˝nych czyn-
noÊci, na przyk∏ad na placu budowy.
R´kawice Viz PF Insulator™ zapewniajà pracownikom cie-
p∏o dzi´ki izolujàcej bezszwowej podszewce typu frotte.
Warstwa z naturalnej gumy chroniàca d∏oƒ oraz pe∏na po-
w∏oka na kciuku stanowià nie tylko doskona∏e zabezpiecze-
nie, ale tak˝e chronià r´kawice przed rozdarciem i dzi´ki
karbowanemu wykoƒczeniu zapewniajà doskona∏à przy-
czepnoÊç chwytu zarówno na mokrych, jak i suchych po-
wierzchniach. R´kawice nosi si´ wygodnie nie tylko dzi´ki
ciep∏ej podszewce, ale tak˝e dzi´ki otwartemu wierzchowi
r´kawicy co zmniejsza pocenie si´ d∏oni.
Produkty zgodne sà z normami EN420 (R´kawice ochronne
– wymagania ogólne i metody badaƒ), EN388 (R´kawice
ochronne chroniàce przed zagro˝eniami mechanicznymi)
oraz EN511 (R´kawice ochronne chroniàce przed zimnem).
Martin Bach z firmy Marigold Industrial uwa˝a, i˝ r´kawice
z nowej oferty cieszyç si´ b´dà popularnoÊcià wÊród pracu-
jàcych na zewnàtrz obiektów, szczególnie w warunkach zi-
mowych. – Nie ma gorszego uczucia ni˝ zmarzni´te r´ce.
Jest to nie tylko przykre, ale tak˝e os∏abia chwyt i czucie
w d∏oniach, co mo˝e naraziç pracowników na niebezpie-
czeƒstwo. Nowe modele r´kawic Viz PF Insulator nie tylko
zapewnià r´kom ciep∏o, ale równie˝ doskona∏à ochron´ pod-
czas wykonywania czynnoÊci manualnych. Dodatkowe ko-
rzyÊci p∏ynàce z dobrej przyczepnoÊci na powierzchniach
mokrych i suchych oraz mo˝liwoÊç wykonywania nieskr´po-
wanych ruchów czynià r´kawice Viz PF Insulator idealnym
produktem dla wszystkich osób pracujàcych na zewnàtrz.
2 PoÊrednik Budowlany
178624138.016.png 178624138.017.png 178624138.018.png 178624138.019.png 178624138.020.png 178624138.021.png 178624138.023.png 178624138.024.png 178624138.025.png 178624138.026.png 178624138.027.png 178624138.028.png 178624138.029.png 178624138.030.png 178624138.031.png 178624138.032.png 178624138.034.png 178624138.035.png 178624138.036.png 178624138.037.png 178624138.038.png 178624138.039.png 178624138.040.png 178624138.041.png 178624138.042.png 178624138.043.png 178624138.045.png 178624138.046.png 178624138.047.png 178624138.048.png 178624138.049.png 178624138.050.png 178624138.051.png 178624138.052.png 178624138.053.png
 
Mieszanka firmowa
Intermat nie traci rozmachu!
Organizatorzy targów Intermat nie bojà si´ s∏owa „kryzys”.
My musimy jednak przyznaç, ˝e jadàc do Pary˝a na spotka-
nie dla prasy organizowane tradycyjnie na trzy miesiàce
przed targami, nie byliÊmy pewni, jakie b´dà nastroje wystaw-
ców. Czeka∏o nas mi∏e zaskoczenie. Patrzàc na zat∏oczonà
sal´, obserwujàc o˝ywione dyskusje i zadowolone miny trud-
no uwierzyç, ˝e tegoroczne targi odbywaç si´ b´dà w zupe∏-
nie innej sytuacji ni˝ poprzednia edycja trzy lata temu. Nie
oszukujmy si´ – wszyscy odczuwajà trudnoÊci. Sektor bu-
dowlany w niektórych krajach (Hiszpania, Irlandia) zosta∏ ni-
mi wyjàtkowo dotkni´ty, jednak wystawcy pytani przez nas,
dlaczego decydujà si´ na udzia∏ w targach, odpowiadali bez
wahania – „nie mamy wyboru”. Choç najcz´Êciej koszty wy-
naj´cia powierzchni wystawienniczej, budowy efektownego
stoiska, a przede wszystkim transportu maszyn, sà napraw-
d´ wysokie, producenci i dealerzy muszà liczyç si´ z faktem,
˝e jeÊli firma czy produkt nagle przestaje byç widoczny
La Defense to presti˝owa dzielnica biznesowa o mocno futurystycznej architekturze
stawców. Lepiej zawczasu uchyliç ràbka tajemnicy i tym sa-
mym skuteczniej zach´ciç pras´, a za jej poÊrednictwem tak-
˝e potencjalnych zwiedzajàcych – byç mo˝e klientów.
Poprzednia edycja targów przyciàgn´∏a 210 tysi´cy osób
ze 160 krajów. Te liczby robià wra˝enie – jak równie˝ sk∏a-
niajà do zastanowienia, czy w tym roku zwiedzajàcych b´-
dzie wi´cej, czy prognozy analityków ekonomicznych ostu-
dzà apetyty przedsi´biorców budowlanych. Organizatorzy
spodziewajà si´ niemal 1.500 wystawców. Wiodàcym tema-
tem imprezy majà byç drogi. W dyskusje na temat ich budo-
wy zaanga˝owani b´dà zarówno wiodàcy producenci sprz´-
tu (Ammann, Caterpillar, Dynapac, Fayat, JCB, Volvo i Wirt-
gen), jak równie˝ firmy wykonawcze (w∏àczajàc trzy najwi´k-
sze francuskie: Colas, Eiffage i Eurovia). Sympozja, na które
wst´p jest wolny, odbywaç si´ b´dà 21 i 22 kwietnia.
W Pary˝u dowiedzieliÊmy si´, dla których firm udzia∏ w tar-
gach Intermat ju˝ okaza∏ si´ op∏acalny. Po raz pierwszy orga-
nizatorzy zdecydowali si´ ujawniç zdobywców presti˝owych
nagród Intermat Innovation Award przed rozpocz´ciem im-
prezy. Pod osàd jury trafiç mog∏y jedynie produkty nigdzie
wczeÊniej nie prezentowane. W kategorii „MASZYNY” nagro-
d´ przyznano firmie Mecalac-Ahlmann za hybrydowà, wielo-
funkcyjnà maszyn´ 12MTX. Ten sam model otrzyma∏ tak˝e
nagrod´ w specjalnej kategorii – „POSZANOWANIE ÂRODO-
WISKA NATURALNEGO”. Co zrobi∏o takie wra˝enie na jury?
Maszyna ma te same mo˝liwoÊci, co jej standardowa wersja
z silnikiem Diesla o mocy 74kW. Jednak dzi´ki wykorzysta-
niu dodatkowego silnika elektrycznego do jej nap´du
– przy zachowaniu wszystkich parametrów – wystarcza die-
sel o mocy 51kW. Oszcz´dnoÊci eksploatacyjne mogà wy-
nieÊç nawet 25% w porównaniu z wersjà standardowà! A li-
czy si´ nie tylko mniejsze zu˝ycie paliwa, ale i ograniczenie
emisji dwutlenku w´gla. Mniejszy ha∏as generowany przez
maszyn´ to tak˝e bardzo wa˝na cecha szczególnie podczas
pracy w miastach, w ciasnych, zamieszka∏ych uliczkach.
OczywiÊcie poprawiajà si´ jednoczeÊnie warunki pracy ope-
ratora, a zatem i jego wydajnoÊç. Hybryda powsta∏a
przy wspó∏pracy z dwiema europejskimi firmami – Hein-
zmann (Niemcy), która dostarczy∏a silnik elektryczny i elek-
troniczny uk∏ad sterowania jego pracà oraz Cummins France
- producenta zasadniczej jednostki nap´dowej.
O nowych maszynach Ammann Yanmar, które zaprezento-
wane zostanà w kwietniu na targach Intermat, piszemy
w osobnym artykule na stronie pi´tnastej.
Spotkania wystawców Intermatu z dziennikarzami fachowej prasy odbywa∏y si´ na
szczycie nowoczesnego odpowiednika ¸uku Triumfalnego - La Grande Arche
na rynku, potencjalni klienci mogà si´ zwróciç do konkuren-
cji. Wszyscy szukajà oszcz´dnoÊci, jednak rezygnujàc z pro-
mocji – czy to na targach, czy w formie reklam – trudno jest
liczyç na sukcesy w sprzeda˝y. Jednym ze sposobów na za-
istnienie na rynku jest udzia∏ w Pre-Intermat.
Meeting dziennikarzy prasy fachowej majàcy na celu ujawnie-
nie, co nas czeka na Intermacie, odbywa∏ si´ w tym roku
w niezwyk∏ym miejscu. Ju˝ sama dzielnica La Defense wpro-
wadza w nastrój wielkiego biznesu. To nie jest Pary˝, jaki przy-
chodzi nam na myÊl w prostym skojarzeniu. Kilkudziesi´cio-
pi´trowe biurowce, w których Êwiat∏a palà si´ d∏ugo w nocy,
loga Êwiatowych koncernów, futurystyczne place i ulice,
wszechobecny internet – to raczej nowojorski Manhattan czy
londyƒskie City. Miejsce zawierania korzystnych transakcji,
z atmosferà pracy, bez zb´dnych rozrywek. Sercem La De-
fense, a jednoczeÊnie efektownym zakoƒczeniem osi Pól Eli-
zejskich jest nowoczesny odpowiednik ¸uku Triumfalnego
– La Grande Arche. Tu w∏aÊnie wyznaczono nam spotkanie.
Po wjechaniu szklanà, okràg∏à kapsu∏à na wysokoÊç 103 me-
trów trafialiÊmy do sali, gdzie przy stolikach oczekiwali na nas
przedstawiciele Êwiatowych koncernów. Nietrudno zrozumieç
powody ich obecnoÊci – na dwustu tysiàcach metrów po-
wierzchni Intermatu trudno b´dzie odwiedziç wszystkich wy-
PoÊrednik Budowlany 3
178624138.055.png 178624138.056.png 178624138.057.png 178624138.058.png 178624138.059.png 178624138.060.png 178624138.061.png 178624138.062.png 178624138.063.png 178624138.064.png 178624138.066.png 178624138.067.png 178624138.068.png 178624138.069.png 178624138.070.png 178624138.071.png 178624138.072.png 178624138.073.png 178624138.074.png 178624138.075.png 178624138.077.png 178624138.078.png 178624138.079.png 178624138.080.png 178624138.081.png 178624138.082.png 178624138.083.png 178624138.084.png 178624138.085.png 178624138.086.png 178624138.088.png 178624138.089.png 178624138.090.png 178624138.091.png 178624138.092.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin