PB_1_2009.pdf
(
12607 KB
)
Pobierz
okladka_1_2009.qxd
POÂREDNIK
budowlany
1
2009
INFORMACJE
DLA
BUDOWNICTWA
ISSN 1427-213X
STYCZE¡-LUTY
maszyny
q
narz´dzia
q
sprz´t
(77)
W numerze m. in.:
3.
Organizatorzy targów Intermat nie
bojà si´ s∏owa „kryzys”. Jednak jadàc
do Pary˝a na spotkanie dla prasy
organizowane tradycyjnie na trzy
miesiàce przed targami, nie byliÊmy
pewni, jakie b´dà nastroje wystawców.
Czeka∏o nas mi∏e zaskoczenie
5.
Dobieg∏a koƒca zorganizowana przez
Komatsu Poland Wielka Loteria odbywa-
jàca si´ pod has∏em „Pi´ç powodów,
dla których warto wybraç Komatsu”
7.
Konkurs zatytu∏owany „Z Case wyko-
piesz sobie Fiata 500” stanowi∏ jeden
z g∏ównych elementów strategii marke-
tingowej Intrac Polska
12.
Bax i Intrac dwa bratanki
– rozmowa
z Thomasem Bax, prezesem
Bax Baumaschinen Sp. z o.o. oraz
Dariuszem Pachulskim, dyrektorem
zarzàdzajàcym Intrac Polska
14.
W roku 2005 francuska firma Manitou
rozpocz´∏a produkcj´ koparko-∏adowa-
rek MANIHOE. InnowacyjnoÊç tej ma-
szyny polega na zastosowaniu w niej
ramienia teleskopowego
15.
Podczas styczniowego spotkania dla
prasy w Pary˝u Ammann-Yanmar
ujawni∏, jakie nowoÊci szykuje
na kwietniowe targi Intermat
16.
Kalendarium PoÊrednika, czyli raz jeszcze
prze˝yjmy imprezy naszej bran˝y, które
odby∏y si´ w ubieg∏ym roku
22.
Komatsu przekaza∏o fiƒskiej kopalni
Talvivaara Mining Corporation ∏adowar-
k´ ko∏owà WA1200-3 okreÊlanà z racji
swych gabarytów i parametrów tech-
nicznych mianem „Mountain Mover”,
czyli potrafiàcej przenosiç góry
26.
Liebherr szykuje na nadchodzàce targi
Intermat 2009 prawdziwego asa w r´ka-
wie. Tym mianem Êmia∏o okreÊliç mo˝-
na koparki gàsienicowe szóstej generacji
28.
Typoszereg ∏adowarek ko∏owych Volvo
wzbogaci∏ si´ o dwa kolejne modele
Êredniej wielkoÊci – L45F oraz L50F
30.
Rok 2009 Agrex Arcon rozpoczà∏ od zmia-
ny siedziby, która mieÊci si´ obecnie
przy ulicy Pu∏awskiej 372 w Warszawie
36.
Ma∏e wozid∏a to najbardziej niedoce-
niane pojazdy budowlane. Przynaj-
mniej w polskich realiach, gdzie wi´k-
szoÊç firm nie nabywa sprz´tu wype∏-
niajàcego luk´ pomi´dzy taczkami,
a ci´˝arówkami o mniejszej ∏adownoÊci
Drodzy Czytelnicy,
Caterpillar zapowiada redukcj´
zatrudnienia i zarobków. Atlas
Copco rezygnuje z udzia∏u
w presti˝owych targach Intermat.
Volvo CE zwalnia pracowników. Terex wysy∏a na przymusowe urlopy.
Na Êwiecie kryzys. A w Polsce? Marek Goliszewski – prezes Business Centre
Club alarmuje, ˝e nie potrafimy odpowiednio zagospodarowaç unijnych do-
tacji, by na powa˝nie budowaç drogi i autostrady. Bruksela daje fundusze
z do∏u. Przedsi´biorcy i samorzàdy nie majà doÊç pieni´dzy na ca∏oÊç inwe-
stycji. Muszà je po˝yczaç. Banki odmawiajà. Firmy leasingowe znów nie po-
wa˝ajà bran˝y budowlanej. A jeszcze w ubieg∏ym roku wprost bombardo-
wa∏y jà reklamami. Kryzys. Nic tylko siàÊç i p∏akaç…
Nie, nie i jeszcze raz nie! Polska to nie samotna wyspa, negatywne zjawiska
odciskajà swe pi´tno na naszej gospodarce. Budownictwo jest jej barometrem.
Jako pierwsze odczuwa skutki recesji, ale pocieszmy si´, ˝e te˝ jako pierwsze
odczuje popraw´. Ale ˝arty na bok! Zastanówmy si´ lepiej, czy kryzysu nie da
si´ nieco ominàç, a przynajmniej z∏agodziç jego skutków. Polska potrzebuje
maszyn budowlanych i sprz´tu. Czym bowiem realizowaç inwestycje zwiàza-
ne z organizacjà Euro 2012? Czas nagli. A w gr´ wchodzà gigantyczne pienià-
dze. Tylko wydatki na stadiony majà si´gnàç dwóch miliardów euro. Na bu-
dow´ i remonty dróg, lotnisk, linii kolejowych przeznaczono dalszych 19 mi-
liardów europejskiej waluty. Do pierwszego gwizdka Euro 2012 powstaç
ma 636 kilometrów autostrad i 2.200 kilometrów dróg ekspresowych. W∏a-
Ênie, ma powstaç, ale czy powstanie? To naprawd´ ostatni dzwonek, by po-
myÊleç o infrastrukturze. A mo˝e nie tyle pomyÊleç, co zaczàç rozsàdnie budo-
waç. Wyrwaç si´ z marazmu, wykorzystaç szans´ na popraw´ jakoÊci codzien-
nej egzystencji, jaka si´ pewnie nie powtórzy. Chyba, ˝e Polska organizowaç
b´dzie Olimpiad´… Czas ucieka. Pewne jest, ˝e do rozegrania meczów po-
trzebne sà stadiony. Powstaç muszà te˝ oÊrodki przygotowaƒ dla zespo∏ów,
którym przyjdzie graç w naszym kraju. Nie wolno zapomnieç o hotelach dla
VIP-ów. A ca∏a reszta? Bicz UEFA nie zawiÊnie nad plecami budowniczych
dróg, ulic i Êredniej klasy hoteli. Nikogo z w∏adców europejskiej pi∏ki raczej
za to nie zainteresuje, czy kibic b´dzie jecha∏ na mecz po g∏adkiej, szerokiej
drodze, czy te˝ po wàziutkiej i wyboistej… Czy dotrze na stadion autostradà
w trzy godziny, czy t∏uk∏ si´ b´dzie zat∏oczonymi, dziurawymi drogami dzie-
si´ç razy d∏u˝ej. Nikogo nie zainteresuje tak˝e, czy b´dzie spa∏ na parkowej
∏awce, czy w Êwie˝o oddanym do u˝ytku motelu. A zatem weêmy sprawy
w swoje r´ce i budujmy jak najwi´cej. Póki jeszcze jest na to czas!
J
acek Baraƒski
Dyrektor Wydawnictwa
FOTOGRAFIA NA OK¸ADCE:
Koparka gàsienicowa CASE CX700B
Mieszanka firmowa
R´kawice ochronne Viz PF Insulator™
Wprowadzenie do oferty nowych odblaskowych, ociepla-
nych r´kawic Marigold Industrial pozwala firmom zaopatrzyç
swych pracowników w elementy odzie˝y ochronnej zabez-
pieczajàce d∏onie i przedramiona. Dost´pne w kolorach po-
maraƒczowym i ˝ó∏tym r´kawice Viz PF Insulator™ zapew-
niajà ca∏orocznà ochron´ przy wykonywaniu ró˝nych czyn-
noÊci, na przyk∏ad na placu budowy.
R´kawice Viz PF Insulator™ zapewniajà pracownikom cie-
p∏o dzi´ki izolujàcej bezszwowej podszewce typu frotte.
Warstwa z naturalnej gumy chroniàca d∏oƒ oraz pe∏na po-
w∏oka na kciuku stanowià nie tylko doskona∏e zabezpiecze-
nie, ale tak˝e chronià r´kawice przed rozdarciem i dzi´ki
karbowanemu wykoƒczeniu zapewniajà doskona∏à przy-
czepnoÊç chwytu zarówno na mokrych, jak i suchych po-
wierzchniach. R´kawice nosi si´ wygodnie nie tylko dzi´ki
ciep∏ej podszewce, ale tak˝e dzi´ki otwartemu wierzchowi
r´kawicy co zmniejsza pocenie si´ d∏oni.
Produkty zgodne sà z normami EN420 (R´kawice ochronne
– wymagania ogólne i metody badaƒ), EN388 (R´kawice
ochronne chroniàce przed zagro˝eniami mechanicznymi)
oraz EN511 (R´kawice ochronne chroniàce przed zimnem).
Martin Bach z firmy Marigold Industrial uwa˝a, i˝ r´kawice
z nowej oferty cieszyç si´ b´dà popularnoÊcià wÊród pracu-
jàcych na zewnàtrz obiektów, szczególnie w warunkach zi-
mowych.
– Nie ma gorszego uczucia ni˝ zmarzni´te r´ce.
Jest to nie tylko przykre, ale tak˝e os∏abia chwyt i czucie
w d∏oniach, co mo˝e naraziç pracowników na niebezpie-
czeƒstwo. Nowe modele r´kawic Viz PF Insulator nie tylko
zapewnià r´kom ciep∏o, ale równie˝ doskona∏à ochron´ pod-
czas wykonywania czynnoÊci manualnych. Dodatkowe ko-
rzyÊci p∏ynàce z dobrej przyczepnoÊci na powierzchniach
mokrych i suchych oraz mo˝liwoÊç wykonywania nieskr´po-
wanych ruchów czynià r´kawice Viz PF Insulator idealnym
produktem dla wszystkich osób pracujàcych na zewnàtrz.
2
PoÊrednik Budowlany
Mieszanka firmowa
Intermat nie traci rozmachu!
Organizatorzy targów Intermat nie bojà si´ s∏owa „kryzys”.
My musimy jednak przyznaç, ˝e jadàc do Pary˝a na spotka-
nie dla prasy organizowane tradycyjnie na trzy miesiàce
przed targami, nie byliÊmy pewni, jakie b´dà nastroje wystaw-
ców. Czeka∏o nas mi∏e zaskoczenie. Patrzàc na zat∏oczonà
sal´, obserwujàc o˝ywione dyskusje i zadowolone miny trud-
no uwierzyç, ˝e tegoroczne targi odbywaç si´ b´dà w zupe∏-
nie innej sytuacji ni˝ poprzednia edycja trzy lata temu. Nie
oszukujmy si´ – wszyscy odczuwajà trudnoÊci. Sektor bu-
dowlany w niektórych krajach (Hiszpania, Irlandia) zosta∏ ni-
mi wyjàtkowo dotkni´ty, jednak wystawcy pytani przez nas,
dlaczego decydujà si´ na udzia∏ w targach, odpowiadali bez
wahania – „nie mamy wyboru”. Choç najcz´Êciej koszty wy-
naj´cia powierzchni wystawienniczej, budowy efektownego
stoiska, a przede wszystkim transportu maszyn, sà napraw-
d´ wysokie, producenci i dealerzy muszà liczyç si´ z faktem,
˝e jeÊli firma czy produkt nagle przestaje byç widoczny
La Defense to presti˝owa dzielnica biznesowa o mocno futurystycznej architekturze
stawców. Lepiej zawczasu uchyliç ràbka tajemnicy i tym sa-
mym skuteczniej zach´ciç pras´, a za jej poÊrednictwem tak-
˝e potencjalnych zwiedzajàcych – byç mo˝e klientów.
Poprzednia edycja targów przyciàgn´∏a 210 tysi´cy osób
ze 160 krajów. Te liczby robià wra˝enie – jak równie˝ sk∏a-
niajà do zastanowienia, czy w tym roku zwiedzajàcych b´-
dzie wi´cej, czy prognozy analityków ekonomicznych ostu-
dzà apetyty przedsi´biorców budowlanych. Organizatorzy
spodziewajà si´ niemal 1.500 wystawców. Wiodàcym tema-
tem imprezy majà byç drogi. W dyskusje na temat ich budo-
wy zaanga˝owani b´dà zarówno wiodàcy producenci sprz´-
tu (Ammann, Caterpillar, Dynapac, Fayat, JCB, Volvo i Wirt-
gen), jak równie˝ firmy wykonawcze (w∏àczajàc trzy najwi´k-
sze francuskie: Colas, Eiffage i Eurovia). Sympozja, na które
wst´p jest wolny, odbywaç si´ b´dà 21 i 22 kwietnia.
W Pary˝u dowiedzieliÊmy si´, dla których firm udzia∏ w tar-
gach Intermat ju˝ okaza∏ si´ op∏acalny. Po raz pierwszy orga-
nizatorzy zdecydowali si´ ujawniç zdobywców presti˝owych
nagród Intermat Innovation Award przed rozpocz´ciem im-
prezy. Pod osàd jury trafiç mog∏y jedynie produkty nigdzie
wczeÊniej nie prezentowane. W kategorii „MASZYNY” nagro-
d´ przyznano firmie Mecalac-Ahlmann za hybrydowà, wielo-
funkcyjnà maszyn´ 12MTX. Ten sam model otrzyma∏ tak˝e
nagrod´ w specjalnej kategorii – „POSZANOWANIE ÂRODO-
WISKA NATURALNEGO”. Co zrobi∏o takie wra˝enie na jury?
Maszyna ma te same mo˝liwoÊci, co jej standardowa wersja
z silnikiem Diesla o mocy 74kW. Jednak dzi´ki wykorzysta-
niu dodatkowego silnika elektrycznego do jej nap´du
– przy zachowaniu wszystkich parametrów – wystarcza die-
sel o mocy 51kW. Oszcz´dnoÊci eksploatacyjne mogà wy-
nieÊç nawet 25% w porównaniu z wersjà standardowà! A li-
czy si´ nie tylko mniejsze zu˝ycie paliwa, ale i ograniczenie
emisji dwutlenku w´gla. Mniejszy ha∏as generowany przez
maszyn´ to tak˝e bardzo wa˝na cecha szczególnie podczas
pracy w miastach, w ciasnych, zamieszka∏ych uliczkach.
OczywiÊcie poprawiajà si´ jednoczeÊnie warunki pracy ope-
ratora, a zatem i jego wydajnoÊç. Hybryda powsta∏a
przy wspó∏pracy z dwiema europejskimi firmami – Hein-
zmann (Niemcy), która dostarczy∏a silnik elektryczny i elek-
troniczny uk∏ad sterowania jego pracà oraz Cummins France
- producenta zasadniczej jednostki nap´dowej.
O nowych maszynach Ammann Yanmar, które zaprezento-
wane zostanà w kwietniu na targach Intermat, piszemy
w osobnym artykule na stronie pi´tnastej.
Spotkania wystawców Intermatu z dziennikarzami fachowej prasy odbywa∏y si´ na
szczycie nowoczesnego odpowiednika ¸uku Triumfalnego - La Grande Arche
na rynku, potencjalni klienci mogà si´ zwróciç do konkuren-
cji. Wszyscy szukajà oszcz´dnoÊci, jednak rezygnujàc z pro-
mocji – czy to na targach, czy w formie reklam – trudno jest
liczyç na sukcesy w sprzeda˝y. Jednym ze sposobów na za-
istnienie na rynku jest udzia∏ w Pre-Intermat.
Meeting dziennikarzy prasy fachowej majàcy na celu ujawnie-
nie, co nas czeka na Intermacie, odbywa∏ si´ w tym roku
w niezwyk∏ym miejscu. Ju˝ sama dzielnica La Defense wpro-
wadza w nastrój wielkiego biznesu. To nie jest Pary˝, jaki przy-
chodzi nam na myÊl w prostym skojarzeniu. Kilkudziesi´cio-
pi´trowe biurowce, w których Êwiat∏a palà si´ d∏ugo w nocy,
loga Êwiatowych koncernów, futurystyczne place i ulice,
wszechobecny internet – to raczej nowojorski Manhattan czy
londyƒskie City. Miejsce zawierania korzystnych transakcji,
z atmosferà pracy, bez zb´dnych rozrywek. Sercem La De-
fense, a jednoczeÊnie efektownym zakoƒczeniem osi Pól Eli-
zejskich jest nowoczesny odpowiednik ¸uku Triumfalnego
– La Grande Arche. Tu w∏aÊnie wyznaczono nam spotkanie.
Po wjechaniu szklanà, okràg∏à kapsu∏à na wysokoÊç 103 me-
trów trafialiÊmy do sali, gdzie przy stolikach oczekiwali na nas
przedstawiciele Êwiatowych koncernów. Nietrudno zrozumieç
powody ich obecnoÊci – na dwustu tysiàcach metrów po-
wierzchni Intermatu trudno b´dzie odwiedziç wszystkich wy-
PoÊrednik Budowlany
3
Plik z chomika:
staton
Inne pliki z tego folderu:
PB_1_2009.pdf
(12607 KB)
Maszyny Budowlane 1.2008.pdf
(3293 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Forum Budowlane
Galeria
Kurs na operatora maszyn budowlanych
Maszyny budowlane
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin