lesson-3.doc

(41 KB) Pobierz

4. TALKING ABOUT OTHERS / ROZMAWIANIE O INNYCH

              PHONE NUMBERS / NUMERY TELEFONU

 

-          What’s her name?

-          Her name’s Miss Clark.

-          What’s her job?

-          She’s a scientist

-          And who is he? What’s his name?

-          His name’s Mr Josh Stewart.

-          What’s his job?

-          He’s a journalist.

 

-          What’s your telephone number Joe?

-          It’s o nine seven three seven, two four eight, five one six. And your phone number Kate?

-          My number’s o four nine six, eight o two, five five three.

 

What’s his phone number?                            It’s 09737 248 516.

What’s her number?                                          It’s 0496 802 553.

 

55 - możemy przeczytać ‘double five’ (podwójna piątka)

What’s his job? - Jaki jest jego zawód?

What’s her job? - Jaki jest jej zawód?

a scientist - naukowiec

Miss - panna

Mrs - pani

Mr - pan, uniwersalny tytuł dla mężczyzny

Ms - pani, uniwersalny tytuł dla kobiety

 

Tytułów Mr/Ms/Miss/Mrs używamy rzadko, tylko w sytuacjach i pismach formalnych. Bezpośrednio po tytule powinno znajdować się nazwisko lub imię i nazwisko. W języku angielskim nie ma odpowiedników polskich zwrotów takich jak Panie Kaziu, Pani Marysiu.

Zarówno do znajomych, jak i nieznajomych zwracamy się, najczęściej używając zaimka you, odpowiadającego polskim zaimkom ty i wy. Np. Nice to meet you. , Pleased to meet you.

 

NUMBERS

                                          1 - one                                                                      11 - eleven

                                          2 - two                                                                      12 - twelve

                                          3 - three                                                        13 - thirteen

                                          4 - four                                                                      14 - fourteen

                                          5 - five                                                                      15 - fifteen

                                          6 - six                                                                      16 - sixteen

                                          7 - seven                                                        17 - seventeen

                                          8 - eight                                                        18 - eighteen

                                          9 - nine                                                                      19 - nineteen

                                          10 - ten                                                                      20 - twenty

 

 

POSSESSIVE ADJECTIVES  /  PRZYMIOTNIKI DZIERŻAWCZE

 

What’s

your

his

her

my

job?

number?

name?

 

Liczba pojedyncza                                                        Liczba mnoga

my - mój                                                                       our - nasz

your - twój                                                                      your - wasz

his - jego                                                                      their - ich

her - jej

its - tego

 

W języku angielskim przymiotniki nie odmieniają się przez rodzaje ani liczby. Czyli my oznacza: mój, moja, moi, moje itp. Nice oznacza : miły, miła, mili, miłe itp. Dla uproszczenia w dalszej części kursu przy angielskich przymiotnikach będą podawane ich polskie odpowiedniki tylko w rodzaju męskim.

PRACTICE / ĆWICZENIA

 

1. Answer the questions. / Odpowiedz na pytania.

 

a. What’s your name?                                          ________________________________________________________

 

b. What’s your mobile number?                            ________________________________________________________

 

c. What’s your home number?                            ________________________________________________________

 

d. What’s your house/flat number?              ________________________________________________________

 

e. What’s your ID number?                            ________________________________________________________

 

                            mobile number - numer telefonu komórkowego

                            home number - numer telefonu domowego

                            ID (identity card) - dowód tożsamości np. paszport, prawo jazdy itp.

 

 

2. Circle the correct words. / Zakreśl poprawne wyrazy.

 

a. His / He name is Donald Warren.                                                        b. This is we / our hotel.

 

c. What’s she / her nationality?                                                                      d. Where are they / their from?

 

e. Is it your / you dog?                                                                                    f. What’s it / its name?

 

 

3. Write the numbers. / Napisz liczby.

 

a. 1              ______________                                                        b. 14               ________________

 

c. 20              ______________                                                        d. 13              ________________

 

e. 4              ______________                                                        f. 19              ________________

 

g. 11              ______________                                                        h. 15              ________________

 

 

4. Complete the sentences with he’s, she’s, his or her. / Uzupełnij zdania wstawiając he’s, she’s, his lub her.

 

a. _______ name’s Pedro. ________ from Lisbon. _________ Portuguese.

 

b. _______ name’s Anna. ________ from Hamburg. _________ German.

 

c. _______ name’s Valentina. ________ from St Petersburg. _________ Russian.

 

d. _______ name’s Mehmet. ________ from Istanbul. _________ Turkish.

 

 

5. Match the words and the numbers. / Dopasuj liczby ze słowami.

 

a. 503382              b. 907255              c. 844711              d. 966376              e. 498021              f. 700385

 

1. four nine eight o two one _____                                          2. five o double three eight two ____

3. nine double six three seven six ____                                          4. seven double o three eight five ____

5. nine o seven two double five ____                                          6. eight double four seven double one ____

 

 

PRACTICE IN CLASS

 

Ask the questions in exercise 1 to your partner. Write down the numbers. Look at your partner’s notes and check the numbers. /  Zadaj pytania z ćwiczenia nr1 partnerowi. Zapisz liczby. Popatrz na notatki partnera i sprawdź liczby.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin