Indywidualna Technika i Taktyka.pdf

(6352 KB) Pobierz
706069196 UNPDF
TECHNIKA INDYWIDUALNA I TAKTYKA
Międzynarodowa Federacja Unihokeja
1
706069196.020.png 706069196.021.png
TECHNIKA INDYWIDUALNA I TAKTYKA
Międzynarodowa Federacja Unihokeja
TECHNIKA INDYWIDUALNA I TAKTYKA
Międzynarodowa Federacja Unihokeja
Spis treści:
1.Wprowadzenie...............................................................
Poziomy zaawansowania..............................................
2.Trening..........................................................................
- Planowanie.................................................................
- Przebieg treningu.......................................................
- Informacja zwrotna dla zawodników.........................
- Motywowanie zawodników.......................................
- Sprzęt do gry..............................................................
Obuwie...................................................................
Kij...........................................................................
Ochrona oczu..........................................................
3. Terminologia używana na treningach.................
4. Pojęcia związane z taktyką gry.......................................
5. Trening techniki indywidualnej....................................
- Podanie i przyjęcie piłki..................................................
Poziom 1..................................................................
Poziom 2..................................................................
Poziom 3..................................................................
- Strzały.........................................................................
Poziom 1 .................................................................
Poziom 2..................................................................
Poziom 3..................................................................
- Drybling......................................................................
Poziom 1..................................................................
Poziom 2..................................................................
Poziom 3..................................................................
6. Elementy taktyki indywidualnej...................................
- Trening gry (podział ról w grze).................................
Poziom 1..................................................................
Poziom 2..................................................................
Poziom 3..................................................................
5
5
6
6
7
7
7
8
8
8
9
10
11
12
12
12
16
20
25
25
30
33
36
36
39
42
44
44
46
49
52
ISBN 978-83-926702-1-6
2
3
706069196.022.png 706069196.023.png 706069196.001.png 706069196.002.png
TECHNIKA INDYWIDUALNA I TAKTYKA
Międzynarodowa Federacja Unihokeja
TECHNIKA INDYWIDUALNA I TAKTYKA
Międzynarodowa Federacja Unihokeja
Wprowadzenie
Niniejszy podręcznik został przygotowany
dla trenerów na każdym poziomie zaawan-
sowania. Nie tylko do nauki gry w unihokeja,
ale również do tego, aby pomóc przekazać
zawodnikom istotę gry tej dyscypliny spor-
tu. Zawodnicy stają się świadomi swych ról
w grze podczas nauki techniki indywidual-
nej. Staje się to możliwe, gdy gra staje się
środowiskiem nauki i wsparcia dla zawod-
ników do korzystania ze swoich wrodzo-
nych możliwości.
Poziomy
Pierwsza część podręcznika zawiera materiał w zakresie tech-
niki indywidualnej i taktyki. Każdy temat podzielony jest na
trzy poziomy – 1, 2 i 3 według rozwoju umiejętności.
sezonu (w przypadku początkujących). Mając na uwadze po-
czątkujących należy podkreślić, że postępy każdego zawod-
nika są sprawą indywidualną, zależną od jego predyspozy-
cji, stąd zmiana poziomu powinna być uzależniona od tego,
czy wszyscy zawodnicy opanowali w stopniu dostatecznym
dotychczas ćwiczone umiejętności. Jednakże nawet, gdy za-
wodnik opanowuje umiejętności danego poziomu powinien
być poddany treningowi w dalszym ciągu, aby utrzymać i
wzmacniać uzyskane umiejętności. Tak więc zalecane jest
wracanie do poziomu pierwszego, nawet gdy zespół przeszedł
już do poziomu 2 lub 3. Ćwiczenia mogą być modyikowane
w zależności od poziomu umiejętności, liczby zawodników i
możliwości organizacyjnych. Kluczową kwestią dla trenera
jest – w takim przypadku – obserwacja i korekta ćwiczeń
podczas obserwacji.
Poziom pierwszy – to podstawowe informacje dotyczące
techniki indywidualnej, proste ćwiczenia, nacisk na właści-
wy i odpowiedni przekaz informacji.
Poziom drugi – to wykorzystanie techniki w symulowanych
sytuacjach gry, bardziej złożone ćwiczenia np. 1 na 1 lub 2
na 1, a także akcentowanie przekazu odpowiedniej techniki
podczas indywidualnych sytuacji w czasie gry.
Poziom trzeci – to przeniesienie techniki do gry, położenie
nacisku na przekaz właściwej taktyki indywidualnej wobec
innych zawodników. Technika indywidualna powinna mieć
charakter automatyczny, więc zawodnik nie może myśleć o
niej w trakcie gry.
Treść niniejszej książki jest oparta na materiałach edukacyj-
nych Międzynarodowej Federacji Unihokeja oraz jej człon-
ków. Bibliograia znajduje się w ostatniej części publikacji.
Chciałabym podziękować wszystkim osobom, które pomo-
gły mi przy powstaniu tej publikacji, w szczególności: Grant
Mead (Australia), Jurg Kihm (Szwajcaria), Jussi Jantti (Fin-
landia), Mika Ahonen (Finlandia), Kati Suomela (Finlan-
dia), Petri Kettunen (Finlandia), Jukka Tiikkaja (Finlandia) i
Petri Lindberg (Finlandia). Wszyscy oni chętnie dzielili się ze
mną swoją wiedzą oraz doświadczeniem z zakresu treningu
unihokeja. Bez ich udziału niniejsza publikacja nie byłaby
możliwa.
Poziomy wyodrębnione w niniejszej publikacji są jedynie
sztucznym podziałem umiejętności zawodników, wskaźni-
kiem systematyzującym możliwe poziomy. Decyzja co do
wyboru poziomu należy wyłącznie do trenera. On decyduje
o zmianie trybu szkolenia w odniesieniu do rozwoju umie-
jętności zawodników. Trener może także zdecydować czy
uważa za konieczne przejście każdego kolejnego poziomu w
trakcie jednego treningu (w przypadku bardziej zaawanso-
wanych zawodników) czy przejść przez nie w ciągu całego
Helsinki, 16 sierpnia 2007 roku
Autor: Anniina Paavilainen
4
5
706069196.003.png 706069196.004.png 706069196.005.png 706069196.006.png 706069196.007.png 706069196.008.png
TECHNIKA INDYWIDUALNA I TAKTYKA
Międzynarodowa Federacja Unihokeja
TECHNIKA INDYWIDUALNA I TAKTYKA
Międzynarodowa Federacja Unihokeja
Trening
jak i dynamicznych. Umiejętności taktyki indywidualnej
mogą być łączone z treningiem izycznym np. 2 x 2 korzysta-
jąc z całego pola gry. Przed rozpoczęciem treningu w części
dotyczącej gry elementy taktyki powinny być przedstawione
i przedyskutowane z zawodnikami. Podział czasowy trenin-
gu zależy w całości od trenera, jednakże poniższe wskazówki
stanowią pewien standard (przyjmując 2 godziny treningu,
w tym 30 minut rozgrzewki i 90 minut ćwiczeń).
Przekazywanie informacji zwrotnej
Podczas przekazywania zawodnikom informacji o realiza-
cji ćwiczeń przez cały zespół, ich wykonanie powinno być
wstrzymane, a przekaz powinien następować do wszystkich
zawodników jednocześnie. Przekaz kierowany do poszcze-
gólnych osób powinien być formułowany w sposób uwzględ-
niający pozytywne elementy wykonywane przez zawodnika
np. „Twoje podania są dobre, ale staraj się przyjmować piłkę
na mniej sztywnych rękach. Masz świetną precyzję poda-
nia!” Zawodnicy są zwykle zmotywowani przez pozytywną
informację zwrotną. Powinni być nagradzani za dobre wy-
konanie zadań. Jednakże jest też grupa zawodników, któ-
rzy są motywowani przez negatywną bądź też korygującą
informację zwrotną. Zawodnicy tej ostatniej grupy są to z
zasady osoby o wysokim poziomie zaawansowania, świado-
mi swych możliwości i umiejętności. Przez informację od
trenera oczekują możliwości skorygowania swych błędów,
których są świadomi.
Głównym celem treningu jest to, aby stał
się on zbliżony do warunków gry na bo-
isku, a nie był jedynie nauką poszcze-
gólnych typów zachowania na placu gry.
Innymi słowy polega on na przedstawia-
niu propozycji takiego zachowania oraz
przekazania wiedzy stosownie do sy-
tuacji. Ten sposób treningu wpłynie na
rozwinięcie u zawodników wrażliwości i
zdolności „odczytywania” gry na boisku,
a to stanowić będzie podstawę do wpro-
wadzenia w zespole systemu gry.
What
JAK?
How
GDZIE? CZAS?
Time
(min)
Rozgrzewka Bieg
Jogging
Poza polem gry 0-30
0-30
Technika
indywidualna
Coordination runs
Podania w parach Pole gry 31-40
Ind technique
Passing in pairs
Rink
31-40
Ind technique
Strzały
Shooting
Pole gry 41-55
41-55
Ind tactics
1 – 1, 2-2
1-1, 2-2
Pole gry 56-70
56-70
Team tactics
5 na 0
5 against 0
Pole gry 71-85
71-85
Game
5 against 5
Rink
86-110
Gra
5 na 5
Pole gry 86-100
Light jogging
Rink/
111-120
Cool down
Roztrenowanie Lekki bieg
Stretching
Pole gry 111-
Motywowanie zawodników
Im większa różnorodność ćwiczeń, tym bardziej zmoty-
wowani są zawodnicy. Zawodnicy chętniej przychodzą na
trening, nie wówczas, gdy trening jest dla nich tajemniczą
niespodzianką, lecz wówczas, gdy jest przemyślanym i ra-
cjonalnym planem stworzonym przez człowieka, któremu
można zaufać. Na początku treningu – w zespole rozpo-
czynającym grę w unihokeja – dobrze jest przeprowadzać
ćwiczenia zawierające element powtórzeń. Wszystko po to,
aby wprowadzić u zawodników nawyk systematyczności.
Ilość powtórzeń powinna być jak największa. Odgrywa to
wielką rolę w procesie nauki na wstępnym etapie szkole-
nia. Następnie powinny być wprowadzane inne różnorodne
ćwiczenia, które utrzymają zainteresowanie zawodnika tre-
ningiem. Trzeba pamiętać, iż nawet najbardziej nudne ćwi-
czenie może mieć motywujący charakter jeżeli zawodnicy
dobrze znają i rozumieją jego cel. Im bardziej zbliżone jest
ćwiczenie do gry, tym łatwiej jest zmotywować zawodników
do jego wykonania.
Tot. 120
Rozciąganie
Pole gry -120
Przebieg treningu
Planowanie
Te fazy mogą być podzielone nawet na krótsze okresy, np.
miesiące lub tygodnie. Czynnikiem warunkującym fazy tre-
ningu mogą być również zawody rozgrywane w czasie sezo-
nu. Planowanie treningu tygodniowego może następować
poprzez ustalenie poszczególnych elementów treningu go-
dzinowo. Ten sposób może być w okresie po sezonie w celu
przeprowadzenia oceny postępów treningowych oraz plano-
wania następnego sezonu.
Należy upewnić się, że zawodnicy przychodzą na trening o
czasie. Punktualność i organizacja przełożą się na sposób gry.
Rozgrzewka może być przeprowadzona poza obiektem (w
zależności od pogody i dostępność odpowiednich urządzeń
i sprzętu na zewnątrz). Zwróć uwagę, aby przed przekaza-
niem informacji podczas treningu wszyscy zawodnicy byli
gotowi na ich przyjęcie. Jeżeli przekazujesz dalsze instrukcje
za każdym razem zbieraj zawodników i czekaj, aż będą go-
towi wysłuchać tego co masz do powiedzenia. Najlepszym
sposobem wyjaśnienia ćwiczenia jest jego demonstracja.
Dobrze widziane jest jak trener jest w stanie wykonać ćwi-
czenie samodzielnie lub wspólnie z innym zawodnikiem.
Podczas ćwiczeń powinny następować przerwy na zaczerp-
nięcie oddechu i dotlenienie. Przerwy należy wykorzystywać
na ponowne wyjaśnienia dotyczące ćwiczenia i upewnienie
się, że wszyscy zawodnicy rozumieją jego sens.
Podczas planowania ćwiczeń zakładane cele powinny być
gruntownie rozważone. Fizyczne zdolności zawodnika, po-
dobnie jak taktyczne powinny być ćwiczone podczas jed-
nego treningu. Właściwym więc jest, aby plan treningu za-
wierał oba te aspekty. Oczywiście, w tym zakresie, w miarę
upływu sezonu powinny następować modyikacje w planie
treningów.
Zasadniczo sezon treningowy może być podzielony na
cztery części: okres przygotowawczy, okres startowy, okres
roztrenowania i okres przejściowy. Na przykład poza sezo-
nem, nacisk powinien być położony na trening izyczny, a
w mniejszym stopniu na umiejętności techniczne. Z kolei
na początku sezonu istotny staje się trening taktyczny, któ-
ry w przeciągu całego okresu treningowego do jego końca
powinien być wzmacniany. Taktyka indywidualna, stano-
wiąca element taktyki zespołu, powinna być włączona w
każdy trening podczas sezonu. Pod koniec rozgrywek prio-
rytet powinny stanowić elementy taktyki zespołowej, gdyż
współpraca zespołu powinna być nieprzerwana. Różne fazy
treningu mogą zawierać inne rozłożenie akcentów ćwiczeń.
Ten element powinien być analizowany i zmieniany przez
trenera w trakcie cyklu treningowego.
Emphasis
Pn Wt Śr Cz Pt Sob Nd Razem
Thu
Fri Sat Sun Total
min.
Rozgrzewka
Technika
Trening izyczny
Taktyka
indywidualna
Taktyka
zespołowa
Trening
sytuacyjny
Gra 5x5
Roztrenowanie
RAZEM
30
0
30
30
0
0
0
90
Technical
10
0
10
5
0
0
0
25
Physical
15
0
0
5
0
60
0
80
Ind Tactics
15
0
20
20
0
0
0
55
Sprzęt przydatny podczas prowadzenia zajęć:
słupki,
markery (narzutki na stroje),
piłki,
gwizdek,
tablica trenerska i pisak,
zegarek (stoper).
Team tactics 20
0
30
15
0
0
0
65
Spec. Sit.
10
0
0
0
0
0
0
10
5 vs 5
15
0
25
15
0
0
0
55
Cool-down
5
0
5
5
0
0
0
15
Total min.
120
0
120
95
0
60
0
395
Planowanie treningów powinno następować z wyprzedze-
niem. Dobrze zorganizowany trener to najbardziej efek-
tywny szkoleniowiec. Uprzednie planowanie treningów,
prowadzenie dokumentacji treningów zawierającej również
dokładny czas ćwiczeń, a także „przejście” przez ćwiczenie z
zespołem przed jego faktycznym wykonaniem przez druży-
nę, zaoszczędzi czas i powoduje, że ćwiczenie będzie wyko-
nywane efektywniej. Technika powinna być przedmiotem
ćwiczeń na początku treningu ze względu na małe zmęcze-
nie zawodników. Trening techniczny może być włączony do
rozgrzewki zawodników zarówno w jej elementach statycz-
nych
Emphasis Off-
season
Poza
sezonem
Pre-
season
Mid-
season 1
Środek
sezonu 2
Mid-
season 2
Post-
season
Trener powinien być również przygotowany na zmianę
planu stosownie do nieprzewidzianych okoliczności takich
jak:
Maj - Lipiec Sierpień
- Wrzesień
Aug-Sep Oct-Dec Jan-March April
Październik
- Grudzień
Styczeń
- Marzec
Kwiecień
mniejsza ilość zawodników,
nieczynne lub niedostępne urządzenia i sprzęt,
brak sprzętu (piłek, kijów).
Trening
izyczny
Trening
taktyczny
Indywidualna
taktyka
Taktyka zespo-
łowa
40
20
30
20
60
Technical 30
20
10
10
20
Ind Tactics 20
20
20
20
10
Team
Tactics
10
40
40
50
10
Im lepiej przygotowany jest trener, tym większy szacunek
zyskuje w oczach zawodników.
Total %
100
100
100
100
100
6
7
CO?
Where
Warm-up
Outside
Rink
Rink
Technika
zespołowa
Rink
outside
Mon Tue Wed
Warm-up
Początek
sezonu
Środek
sezonu 1
Koniec
sezonu
Nacisk
May-July
Physical
RAZEM
706069196.009.png 706069196.010.png 706069196.011.png 706069196.012.png 706069196.013.png 706069196.014.png
TECHNIKA INDYWIDUALNA I TAKTYKA
Międzynarodowa Federacja Unihokeja
TECHNIKA INDYWIDUALNA I TAKTYKA
Międzynarodowa Federacja Unihokeja
Poniżej przedstawione zostało kilka narzędzi ułatwiających
motywowanie zawodników. Narzędzia te są częścią Trenin-
gu Podejmowania Decyzji, który został stworzony w celu
poprawy długofalowo rozumianej aktywności zawodnika
oraz poprawy ogólnego doświadczenia trenerskiego. W celu
osiągnięcia określonych umiejętności podejmowania decy-
zji, cała wiedza zawodnika podlega ciągłemu wzrostowi.
Sprzęt do gry
nie powinien przekraczać 3 cm. Większość kijów ma już
wygięcie fabryczne. Dodatkowe wygięcie może być łatwo
wykonane za pomocą suszarki do włosów, gorącej wody lub
piekarnika. Przy tego rodzaju pracach należy pamiętać o
zachowaniu ostrożności, a w przypadku wykonywania tych
czynności przez osoby małoletnie – pod nadzorem osób
dorosłych. Kąt wygięcia łopatki jest indywidualną sprawą
każdego zawodnika. Prosta łopatka jest wygodna przy od-
dawaniu strzałów, z kolei wygięta jest bardziej przydatna w
obronie piłki.
Trener powinien zawsze dbać o to, aby zawodnicy mieli od-
powiedni sprzęt. Bezpieczeństwo powinno być zawsze na
pierwszym miejscu, szczególnie jeżeli chodzi o dzieci. Zasa-
dy i właściwa postawa do dyscypliny sportu, a także życia,
powinny być wpajane zawodnikom od samego początku.
1.Trening różnorodny: zamiast ćwiczenia do per-
fekcji jednego rodzaju strzału, należy ćwiczyć
strzały różnego typu. Trening zróżnicowany
powinien mieć miejsce w środowisku rzeczy-
wistym, a więc powinien odbywać się w warun-
kach właściwych dla zawodnika - jego wieku,
umiejętności i okresu treningu w sezonie.
2.Trening losowy: łączenie różnych umiejętności
w ramach gry, które stymulują rywalizację.
3.Informacja zwrotna: informacja zwrotna jest
stopniowo zredukowana lub zanika, aby wzmoc-
nić niezależność zawodnika od zewnętrznych
wskazówek. Ten sposób postępowania wymaga
od graczy rozwiązywania problemów przez nich
samych.
4.Zadawanie pytań: zadawanie pytań zawodni-
kom w celu upewnienia się, że zrozumieli po-
stawione zadanie. Zadawanie pytań staje się
bardzo ważne w sytuacji ograniczenia informa-
cji zwrotnej. Wymaga to od trenera wysokiego
poziomu wiedzy. Zamiast wydawania poleceń,
trener zadaje pytania zmierzające do ustalenia
jak postąpiliby zawodnicy w danej sytuacji.
5.Przekaz zarejestrowanej gry: pokazywanie za-
wodnikom zarejestrowanych fragmentów gry
lub ćwiczeń w celu określenia jakie elementy są
wykonywanie poprawnie, a jakie wymagają ko-
rekty. Początkowo przekaz powinien być oma-
wiany przez trenera, który wskazuje istotne mo-
menty i przekazuje sugestie odnośnie poprawy
gry. Następnie rola prowadzących (omawiają-
cych) powinna być przekazywana zawodnikom
w celu pozwolenia im na swobodną analizę i
ocenę własnej gry.
6.Kompleksowe informacje techniczne i taktycz-
ne powinny być przedstawione na początku se-
zonu. Korzystanie ze wskazówek o charakterze
taktycznym różni się na poziomie początkują-
cych i bardziej zaawansowanych zawodników, a
to z powodu odmiennego poziomu umiejętno-
ści.
7.Modelowanie: w celu wskazania właściwego
(lepszego) zachowania na boisku należy poka-
zywać zawodnikom najlepszych graczy, bądź
inne osoby, które wykonują dobrze ćwiczenia.
Ochrona oczu
Obuwie
Obuwie powinno mieć wyłącznie zastosowanie do użyt-
ku wewnątrz pomieszczeń. Jeżeli jednak zawodnik nie ma
takiego obuwia, mimo wszystko powinien grać w obuwiu
takim jakie posiada. Bez obuwia, utrudnione, a nawet nie-
możliwe do wykonania są takie igury jak obroty czy nagłe
zatrzymania. Brak butów może też być przyczyną skaleczeń
lub kontuzji. W przypadku korzystania z obuwia do gier
poza salą sportową, należy zapewnić zawodnikom możli-
wość zwilżenia podeszwy butów przed wejściem zawodnika
na pole gry.
W dzisiejszych czasach, gdy poziom kontuzji twarzy jest wy-
soki, ochrona oczu staje się istotna, w szczególności jeżeli
chodzi o kategorie juniorskie. Okulary mogą być skuteczną
ochroną przed przypadkową grą wysokim kijem lub uderze-
niem piłką. Okulary ochronne nie są obowiązkowe, ale tre-
ner powinien zachęcać zawodników do korzystania z nich.
Kij
Długość kija jest sprawą istotną, powinien sięgać zawodni-
kowi do pępka. Odpowiednia długość kija jest pomocna w
takich fragmentach gry jak strzały czy obrona piłki przed
przeciwnikiem. Właściwa długość kija również wpływa na
postawę zawodnika podczas gry, a więc ugięte kolana w celu
obniżenia środka ciężkości ciała. Jedynie bardziej doświad-
czeni zawodnicy mogą pozwolić sobie na używanie dłuż-
szych kijów, co ma wpływ na zasięg gracza. Kształt łopatki
powinien odpowiadać przepisom gry. Najwyższy punkt ło-
patki - położonej płasko na nawierzchni
8
9
706069196.015.png 706069196.016.png 706069196.017.png 706069196.018.png 706069196.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin