Floorball Kit up - polska wersja 4 (poprawiona).pdf

(9566 KB) Pobierz
645709089 UNPDF
Podręcznik Do Nauki Gry
645709089.018.png
PODRĘCZNIK DLA POCZĄTKUJĄCYCH
NAUKA GRY w UNIHOKeJA
2
3
645709089.019.png 645709089.020.png 645709089.021.png 645709089.001.png
SPIS TReŚCI
KORZeNIe UNIHOKeJA
ROZwÓJ MIĘDZYNARODOwY
UNIHOKeJ w PIGUŁCe
SPRZĘT DO GRY
KIJ
ŁOPATKA
SPRZĘT BRAMKARSKI
NAwIeRZCHNIe DO GRY
BRAMKI I BANDY
GRA DLA ZAAwANSOwANYCH ZAwODNIKÓw
PODSTAwOwe UMIeJĘTNOŚCI w UNIHOKeJU
ZASADY GRY w UNIHOKeJA
TReNeR w UNIHOKeJU
POCZĄTeK – ROZUMIeNIe GRY w UNIHOKeJA
JeSTeM TReNeReM, JAK MOGĘ SKORZYSTAĆ Z TeGO PODRĘCZNIKA ?
ABC – TO PROSTe!
POCZĄTeK – JAK UCZYĆ MŁODZIeŻ GRY w UNIHOKeJA
wARTOŚCI we wSPÓŁZAwODNICTwIe MŁODZIeŻY
SPORT MŁODZIeŻOwY JAKO ŹRÓDŁO ZADOwOLeNIA
SPORT JAKO DOŚwIADCZeNIe INDYwIDUALNe
wYZwANIA w ŻYCIU MŁODeGO CZŁOwIeKA
O wYZNACZANIU CeLU
ATMOSFeRA JeST ISTOTNA
RÓwNOŚĆ MA ZNACZeNIe
ĆwICZeNIA
TeRMINOLOGIA
PODSTAwOwA TeCHNIKA
PODSTAwOwe SYSTeMY GRY
BIBLIOGRAFIA
6
6
6
7
7
7
7
7
7
8
8
8
9
9
10
11
11
11
12
12
12
12
12
12
14
14
15
28
33
4
5
645709089.002.png 645709089.003.png 645709089.004.png 645709089.005.png
KORZeNIe UNIHOKeJA
SPRZĘT DO GRY
Początkowo unihokej rozwijał się w Szwecji. Gra ta pojawiła
się tam w połowie lat 70 XX wieku. Ta nowa dyscyplina ma
swoje korzenie w zasadzie na całym świecie, gdyż jej ele-
menty są podobne do innych gier, w które grano przez cały
wiek XIX. Na przykład, w Ameryce Północnej i Anglii grę w
hokeja na „suchej” podłodze rozpoczęto wobec braku lodu.
W Australii popularna gra zbliżona do hokeja rozgrywana na
piasku z czasem była rozgrywana na salach gimnastycznych.
Tak więc korzenie unihokeja można odnaleźć w różnych in-
nych formach aktywności opartej o współzawodnictwo, ale
dopiero 7 listopada 1981 roku w Szwecji powstał pierwszy
narodowy związek unihokeja. Kiedy pierwszy podręcznik
do gry ujrzał światło dzienne we wrześniu 1983 roku, w któ-
rym wskazano, że pole gry ograniczone jest specjalną ban-
dą, nowoczesny unihokej stał się wyodrębnioną dyscypliną
sportową. Mimo wszystko, w tamtym czasie była to jeszcze
inna dyscyplina, aniżeli ta, którą znamy dzisiaj. Jednakże
wówczas położono pierwsze podstawy międzynarodowego
rozwoju nowej i fascynującej zespołowej dyscypliny przy-
ciągającej uwagę ludzi bez względu na dzielące ich bariery
kulturowe.
wa Federacja Unihokeja skupia 42 członków z ponad 3.860
klubów i 267.000 licencjonowanych zawodników. Mistrzo-
stwa Świata rozgrywane są każdego roku w latach parzy-
stych – mężczyzn i juniorek, w nieparzystych – kobiet i ju-
niorów. Dodatkowo każdego roku rozgrywany jest klubowy
Puchar Europy. Kolejnym wyzwaniem Międzynarodo-
wej Federacji Unihokeja (IFF) jest uzyskanie członkostwa
Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (IOC), aby
unihokej stał się dyscypliną olimpijską.
Łatwo jest zacząć grę w unihokeja, gdyż nie wymaga spe-
cjalistycznego sprzętu. Wystarczy kij, piłka i buty oraz od-
powiedni strój sportowy na salę gimnastyczną. Wybierając
kij należy zwrócić uwagę na kilka elementów. Istnieją różne
rodzaje długości i sztywności trzonka kija oraz materiały,
z którego jest on wykonany i różne rodzaje kształtu łopatki.
Ł OPATKI
Łopatki są zwykle wykonane z różnego rodzaju plasti-
kowych lub nylonowych składników. Niektórzy producenci
wykonują łopatki również z włókna szklanego lub węglowe-
go. Różne rodzaje łopatek powodują, że stają się one sztyw-
niejsze lub twardsze. Przy tym twardsze łopatki nadają się do
strzałów, a bardziej miękkie znacznie ułatwiają odbiór piłek.
Kolor łopatki nie ma żadnego znaczenia dla jej właściwości.
Kształt i rozmiar uzależnione są od producenta i marki.
U NIHOKeJ w PIGUŁCe
Łopatkę kija można kształtować, co pomaga prowadzić
piłkę. Łopatka może być kształtowana według upodobań
każdego zawodnika jednakże zgodnie z kilkoma regułami.
Wygięcie nie może być większe aniżeli 30 mm, a gra z pęk-
niętą lub zniekształconą łopatką jest niedozwolona. Kupując
kij zwykle łopatka jest prosta. Wyginając łopatkę należy ją
rozgrzać (np. przy pomocy suszarki do włosów) z obu stron
tak, aby można było ją swobodnie ukształtować, a następnie
utrwalić kształt schładzając w zimnej wodzie.
Unihokej jest zespołową grą halową. Nawierzchnia, na któ-
rej rozgrywana jest gra może się składać z różnych materia-
łów np. drewno, plastik. Pole gry jest nieco większe aniżeli
boisko do koszykówki i prawie tak duże jak boisko do gry
w piłkę ręczną czy piłkę halową. Rekomendowane wymiary
boiska to szerokość 20 metrów i długość 40 metrów. Pole
gry ograniczone jest bandą. Składa się ona z oddzielnych
elementów o wysokości 50 cm wykonanych z plastiku lub
drewna i na rogach jest zaokrąglona. Od powyższych reguł
dopuszczalne są odstępstwa warunkowane jedynie bezpie-
czeństwem zawodników.
R OZwÓJ MIĘDZYNARODOwY
T RZON
Trzony kijów zwykle wykonane są z włókna szklanego
lub poliwęglanu i z tego względu są one lekkie oraz wytrzy-
małe. Jego waga waha się od około 150 do 250 gram. Dla
początkujących zaleca się używanie bardziej elastycznych
trzonów, które będą ułatwiały przyjęcie i prowadzenie piłki.
Z kolei sztywny trzon kija powoduje, że strzał jest zdecydo-
wanie silniejszy. Trzon kija składa się z wymiennej owijki,
która zwiększa kontrolę dłoni nad kijem.
12 kwietnia 1986 roku trzy kraje - Szwecja, Finlandia i
Szwajcaria – powołały Międzynarodową Federację Uniho-
keja (IFF - International Floorball Federation). Od tego cza-
su przez następną dekadę można było zaobserwować olbrzy-
mie zainteresowanie w różnych krajach na całym świecie. Po
pierwszych Mistrzostwach Świata mężczyzn rozegranych w
1996 roku w Szwecji, Międzynarodowa Federacja Unihoke-
ja (IFF) liczyła już 18 krajów. Mistrzostwa Świata okazały
się wielkim sukcesem, którego kulminacyjnym momentem
był mecz inałowy rozegrany między Szwecją a Finlandią.
15.106 widzów obserwowało wielki spektakl sportowy, w
którym Szwedzi pokonali Finów 5:0.
Unihokej traktowany jest jako dyscyplina podobna do hoke-
ja na lodzie lub hokeja na trawie, a kraje, w których rozwi-
jały się te dyscypliny wykazują wysoki potencjał w rozwoju
unihokeja. Zgodnie z regułami na boisku gra 5 zawodników i
jeden bramkarz w każdej drużynie. Ilość zawodników w każ-
dej drużynie może się zmniejszać na skutek wymierzanych
kar. Co do zasady każdy zespół składa się z 20 zawodników
w tym 2 bramkarzy.
Grę w unihokeja łatwo rozpocząć, gdyż nie wymaga skom-
plikowanego i drogiego sprzętu. Podobnie jest w później-
szym okresie. Kij i piłka są lekkie oraz łatwo nimi mani-
pulować i uczyć się gry. Sposób gry w unihokeja podobny
jest do koszykówki, istotnym elementem jest bieg. Z natury
unihokej jest grą bezkontaktową, a przez to bezpieczną. Te
elementy powodują, że unihokej jest wspaniałą grą dla mie-
szanych zespołów i dzieci.
Ważnym elementem trzonu jest jego długość. Ma ona
wpływ na bezpieczeństwo i naukę gry. Długość kija pozo-
staje w proporcji do wzrostu zawodnika. Kije dla dzieci po-
winny sięgać do mostka, dla dorosłych do pępka. Poniższa
tabela przedstawia zestawienie wzrostu i długości kija.
S PRZĘT BRAMKARSKI
Sprzęt bramkarski składa się z długich spodni, bluzy z
długimi rękawami, maski (kasku), rękawic i obuwia. Zaleca
się stosowanie specjalnych ochraniaczy na kolana i genita-
lia.
Następnym krokiem w międzynarodowym rozwoju dyscy-
pliny było uzyskanie w roku 2000 wstępnego członkostwa
w General Association of International Sports Federation
(GAISF), a pełnego – w roku 2004. Obecnie Międzynarodo-
Wzrost zawodnika (cm)
100 110 120 130 140 150 160
Długość kija (cm)
75 80 85 90 100 105 110
N AwIeRZCHNIA
Grać w unihokeja można na każdej nawierzchni, chociaż
najlepszą jest drewniana lub z tworzywa sztucznego.
Kupując kij do gry można wybrać trzon o długości od 80
do 100 cm, a następnie przyciąć go na odpowiednią długość
(zawsze od górnej części) zdejmując owijkę, a następnie
usuwając zaślepkę na końcu kija.
B RAMKI I BANDY
Bramki mają rozmiar 115 cm (wysokość) x 160 cm (sze-
rokość) x 60 cm (głębokość). Wykonane są z proilowanej
rury o średnicy 65 mm w kolorze czerwonym. W bramce
zamontowana jest siatka.
Banda ma wymiary 40 m (długość) na 20 m (szerokość). Wy-
sokość band wynosi 50 cm. Narożniki band są zaokrąglone.
6
7
645709089.006.png 645709089.007.png 645709089.008.png 645709089.009.png 645709089.010.png 645709089.011.png 645709089.012.png
GRA DLA ZAAwANSOwANYCH ZAwODNIKÓw
TReNeR w UNIHOKeJU
Podobnie jak inne gry zespołowe unihokej wymaga róż-
nego rodzaju umiejętności i zdolności. Najważniejsze to
zdolności psychoizyczne, motoryczne, umysłowe, rozumie-
nie gry i umiejętności współpracy z innymi. Jeżeli chodzi
o umiejętności izyczne to najważniejszą jest szybkość we
wszystkich formach połączona z umiejętnością manipulowa-
nia kijem. Aby zrozumieć grę zespołową zawodnik powinien
dobrze rozumieć taktykę zespołu i podział ról podczas gry.
Strzały:
- strzał z nadgarstka (piłka cały czas zachowuje kontakt
z łopatką),
- strzał z klepki (łopatka dotyka piłkę dopiero
przed uderzeniem),
- patrz przed siebie.
ZASADY GRY w UNIHOKeJA
P OCZĄTeK – ROZUMIeNIe GRY
1. Na boisku może grać od 3 do 5 zawodników w jednej
drużynie (w zależności od rozmiarów boiska) oraz bram-
karze.
Zadaniem każdego trenera powinno być rozwijanie zdolności
i umiejętności zawodnika oraz wpajanie w niego rozumienia
gry, a to w tym celu, aby z połączenia tych cech zawodni-
ka powstał jeden ogólny i spójny obraz gry na boisku. Jed-
nakże to stwierdzenie nie zawsze wydaje się oczywiste dla
każdego, jak można by pomyśleć, gdyż proces ten wymaga
od trenera połączenia różnych form prowadzenia treningu
oraz poznania różnych technik w tym zakresie. Dynamika
gry wskazuje na niezliczoną ilość różnych sytuacji, którym
trener musi stawić czoła. Tego rodzaju sytuacje wymagają
od trenera zdolności szybkiego reagowania i rozwiązywania
problemów.
Bunker i Thorp (1982) – stwarzając technikę „teaching ga-
mes for understanding” - rozwinęli omawiane podejście po-
legające na połączeniu rozumienia gry z nabywaniem umie-
jętności gry.
2. Drużyna składa się z minimum 6 i maksimum 20 za-
wodników.
Cechy dobrego zawodnika:
- zdolności motoryczne,
- szybkość,
- wytrzymałość,
- siła,
- zwinność,
- kontrola piłki,
- zdolności intelektualne w grze (logiczne myślenie),
- podejmowanie się różnych ról w zespole np. rozgrywanie
piłki, podanie piłki, obrona zawodnika z piłką, obrona
zawodnika bez piłki.
3. Czas gry wynosi 3x20 minut efektywnego czasu gry.
4. Bandy okalające pole gry mają wysokość 50 cm.
5. Rozmiary bramki są następujące: 115 cm na 160 cm.
6. Pole bramkowe ma wymiary 4 m na 5m.
7. Bramkarz nie może trzymać piłki dłużej aniżeli 3 se-
kundy; wyrzucając (podając) piłkę, piłka musi dotknąć
powierzchnię boiska przed przekroczeniem linii połowy
boiska.
Gra z piłką:
- zawodnik ma zbalansowaną postawę,
- używaj ciała, stóp i rąk do ochrony piłki,
- łopatka powinna ochraniać piłkę od zewnętrznej
strony piłki,
- kontrola piłki.
Tabela 1. Rozumienie gry i nabywanie umiejętności gry
(Bunker and Thorp 1982)
P ODSTAwOwe UMIeJĘTNOŚCI w UNIHOKeJU
Poniżej przedstawiono kilka informacji o podstawowych
umiejętnościach i technice gry w unihokeja. Trener (wycho-
wawca) powinien na nie zwracać uwagę w procesie nauki i
podczas treningu gry w unihokeja. Krok po kroku na sku-
tek treningu staną się one integralną częścią podstawowych
umiejętności zawodnika.
8. Jeżeli piłka opuszcza pole gry (poza bandy) grę rozpo-
czyna drużyna przeciwna w promieniu 1 metra od miej-
sca, w którym piłka opuściła boisko, jeżeli piłka opuszcza
boisko za bramką grę rozpoczyna się z narożnika.
1. GRA.
Bieg z piłką:
- łopatka dotyka piłki,
- delikatne dotknięcie piłki, bez uderzenia,
- bądź gotowy do podania z backhandu i forehandu
- ochraniaj piłkę.
9. W trakcie wykonywania rzutu wolnego przeciwnik po-
winien znajdować się co najmniej 3 metry od piłki (doty-
czy to również kija).
2. ROZUMIENIE
GRY.
6. ZASTOSOWANIE
W GRZE.
GRACZ
Podanie:
- prowadź piłkę blisko łopatki,
- po podaniu łopatka powinna wskazywać kierunek
podania,
- utrzymuj zbalansowaną postawę,
- nie patrz pod nogi, lecz przed siebie,
- prosta łopatka pozwala na precyzyjniejsze podanie.
Odbiór podania:
- łopatka powinna leżeć na ziemi,
- pozycja zbalansowana, ciężar na obu nogach,
- patrz przed siebie,
- staraj się dotykać piłki lekko.
10. Piłkę można kopnąć, lecz nie więcej niż jednej raz
oraz nie można przez kopnięcie skierować jej do zawod-
nika tej samej drużyny.
3. ŚWIADOMOŚĆ
TAKTYCZNA.
5. WYKORZYSTANIE
UMIEJĘTNOŚCI.
11. Nie wolno zagrywać piłki ręką lub głową.
4. PODEJMOWANIE DECYZJI
12. Piłkę można uderzać jeżeli znajduje się nie wyżej
aniżeli na wysokości kolan.
CO ZROBIĆ? JAK TO ZROBIĆ?
13. Nie wolno popychać i przytrzymywać przeciwnika.
1. GRA
Poprzez modyikację rozmiarów boiska (band) i liczbę za-
wodników na boisku, można wpływać na rodzaj taktyki.
14. Zawodnik nie może grać bez kija.
15. Nie wolno zagrywać piłki skacząc.
16. Nie wolno zagrywać piłki, jeżeli jedna ręka lub oby-
dwa kolana dotykają ziemi.
2.ROZUMIENIE GRY
Reguły gry określają umiejętności, które należy wykorzy-
stać oraz przez ich modyikację możesz akcentować niektóre
umiejętności.
17. Rzut wolny lub 2 minuty kary otrzymuje gracz za na-
stępujące przewinienia:
Markowanie:
- rozwijaj umiejętności manipulowania kijem,
- rozwijaj prędkość i kontrolę własnego ciała,
- markuj zachowanie we właściwym czasie,
- staraj się zmusić przeciwnika do zachowań, których
chcesz.
- grę wysokim kijem, uderzanie kija przeciwnika, zagra-
nie piłki ręką lub głową, popychanie, przytrzymywanie,
przeszkadzanie, rzucanie kija, niezachowanie odstępu w
czasie wykonywania rzutu wolnego,
3.ŚWIADOMOŚĆ TAKTYCZNA
Zawodnik powinien być uczony myślenia w kategoriach
rozwiązywania problemów taktycznych występujących na
boisku z indywidualnego punktu widzenia. Uprzednie po-
dejmowanie tego zagadnienia na treningach powoduje, że
zawodnik radzi sobie lepiej z tymi problemami podczas gry.
- rzut karny jest zarządzany, gdy przewinienie popełniono
w trakcie strzału na bramkę.
8
9
645709089.013.png 645709089.014.png 645709089.015.png 645709089.016.png 645709089.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin