Kinezjologia (gr. kiensis - poruszać się i logos - uczyć się) jest gałęzią nauki zajmującą się ruchem.
· Kinezjologia edukacyjna
· Neurokinezjologia
Główne cele kinezjologii to:
· zrozumienie psychologicznych i fizjologicznych reakcji ludzkiego organizmu na krótkotrwały i bardzo intensywny wysiłek fizyczny
· poznanie różnych form adaptacji organizmu ludzkiego na chroniczną lub długotrwałą aktywność fizyczna
· zrozumienie mechaniki ruchu i opisanie jej cech
· badanie procesów kontrolujących ruch i czynników wpływających na nabywanie zdolności motorycznych
· wyjaśnienie psychologicznych efektów fizycznej aktywności na ludzkie zachowanie
Kinezjologia jest nauką interdyscyplinarną, korzysta z takich dziedzin jak: biologia, chemia, historia, fizyka, psychologia i socjologia.
Kinezjologia Edukacyjna („gimnastyka mózgu”) to nowy kierunek wiedzy zajmujący się wykorzystaniem ruchu w procesie szeroko pojętego uczenia się. Bada on związki między ruchem ciała, a organizacją i funkcjonowaniem mózgu. Skutecznie uczy i pokazuje w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego, niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała w celu rozszerzania własnych możliwości..W centrum jej zainteresowania znajduje się człowiek, postrzegany jako jedność ciała i umysłu. Korzystnie wpływa na: stan równowagi psychicznej, poczucie własnej wartości, lepszą organizacje wewnętrzną i zewnętrzną, komunikacje ze sobą i z innymi, co daje nam łatwość w porozumiewaniu się, umiejętność podejmowania właściwych decyzji we właściwym czasie, redukcję stresu i naukę szybkiego sposobu rozluźnienia się. Kinezjologia edukacyjna ma także ogromne zastosowanie w pracy z dziećmi:
· ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ( dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia);
· nadpobudliwymi psychoruchowo;
· które chcą poprawić funkcjonowanie umysłu ( m.in. pamięć, koncentrację)
Twórcą kinezjologii edukacyjnej jest dr Paul Dennison
Neurokinezjologia to współczesny kierunek wiedzy i praktyki o rozwoju człowieka i wykorzystaniu jego naturalnych zasobów rozwojowych, uczenia się i zdrowia. Bazuje na wiedzy z zakresu neurologii w szczególności o rozwoju układu nerwowego i funkcjonowaniu mózgu oraz kinezjologii. Specyfiką neurokinezjologii jest aktywizacja mechanizmów samoregulacji poprzez stymulacje motoryki pierwotnej, czyli schematów odruchów i innych dynamizmów danych od przyrody.
Istnieje Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów misją ich działalności jest propagowanie idei wykorzystania aktywności ruchowej dla usprawniania procesu uczenia się oraz utrzymania dobrej kondycji psycho-fizycznej.
Kinezjologia Edukacyjna („gimnastyka mózgu”)
· nowy kierunek wiedzy zajmujący się wykorzystaniem ruchu w procesie szeroko pojętego uczenia się
· Bada związki między ruchem ciała, a organizacją i funkcjonowaniem mózgu.
· uczy i pokazuje w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu fizycznego, niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała w celu rozszerzania własnych możliwości.
· W centrum jej zainteresowania znajduje się człowiek, postrzegany jako jedność ciała i umysłu
· Korzystnie wpływa na: stan równowagi psychicznej, poczucie własnej wartości, lepszą organizacje wewnętrzną i zewnętrzną, komunikacje ze sobą i z innymi, co daje nam łatwość w porozumiewaniu się, umiejętność podejmowania właściwych decyzji we właściwym czasie, redukcję stresu i naukę szybkiego sposobu rozluźnienia się.
Kinezjologia edukacyjna ma także ogromne zastosowanie w pracy z dziećmi:
Neurokinezjologia
· współczesny kierunek wiedzy i praktyki o rozwoju człowieka i wykorzystaniu jego naturalnych zasobów rozwojowych, uczenia się i zdrowia.
· Bazuje na wiedzy z zakresu neurologii w szczególności o rozwoju układu nerwowego i funkcjonowaniu mózgu oraz kinezjologii
· Aktywizuje mechanizmy samoregulacji poprzez stymulacje motoryki pierwotnej
^^ Proste czynności ruchowe człowiek przyswaja w trakcie rozwoju spontanicznie.
^^ Złożone czynności ruchowe wymagają pewnej ingerencji w proces ich opanowywania.
· ingerencja może polegać na świadomym i samokontrolowanym samodzielnym uczeniu się,
· uczenie się czynności ruchowych z udziałem osoby trzeciej.
Elementy opisowe ruchu:
· Sprawność (jakość ruchów)
· Wytrzymałość (zdolność do długotrwałego wykonywania określonych czynności ruchowych)
· Wydolność (zdolność do długotrwałego wykonywania ruchów wymagających znacznego nakładu energetycznego, tzn. zdolność do określonego wysiłku)
bassma