Propozycje MEN dotyczące zmian w edukacji uczniów o specjalnych potrzebach.PDF
(
316 KB
)
Pobierz
412576652 UNPDF
Propoycje MEN dotycące mian w edukacji ucniów o pecjalnych potrebach
edukacyjnych
Ewa Antoszkiewicz
doradca metodyczny m. st. Warszawy wakreiektałceniapecjalnego
Z cego wynika potreba wprowadenia mian w ktałceniu ucniów e specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi?
Projektowaneregulacjeąniebdnąkonekwencjąmiandokonanychwobare
wychowaniapredkolnegoiktałceniaogólnego,wprowadonych
roporądeniem MEN
z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej.
Właciwierealiowanektałcenieucniówe specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz
pomoc psychologiczno-pedagogiczna
mają apobiec powielaniu diałao pecjalitów
z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także
kulturowo-połecnej iolacji
rodzin i dzieci z niepełnoprawnociami
Wdrożenieproponowanychrowiąaoprycynidimado
wyrównywania an
edukacyjnych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
oraz
wikenia
eektywnociwiadconejpomocypychologicno-pedagogicznej.
Specjalne potrzeby edukacyjne
ytemedukacjipowinienbydotwartynawytkichucniów,wracającyuwagnaich
indywidualne potrzeby oraz podejmującyróżnorodnediałania w celu zapewnienia
wytkimjaknajlepychwarunkównormalnegoipełnegounkcjonowania wrodowiku
PEtowypadkowamożliwociibrakówdieckaoramożliwociibrakówotocenia
Imwceniejtepotrebyotanąroponane,tymwikajetananaichapokojenie
Jakie ą główne cele projektowanych mian?
Doprowadenie do wiadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicnej jak najbliżej
dziecka,
wrodowikujegonaucaniaiwychowania,tjwpredkolu,koleiplacówce
owiatowej
Zapewnienie uczniowi wsparcia i zindywidualizowanej pomocy
,wależnociod
dokonanego na poziomie skołyroponania
Cele te otaną oiągnite min diki naucycielowi
,którynawoichucniów, wie, jak
każdemunichpomóciudielaimwparcia
Konekwencjąwprowadeniapowyżychrowiąaobdie
powtanie pójnego modelu
ktałcenia
, dostrzegającegoproblemycególnieważnedlakażdegoucnia
i powicającegoimnajwicejaintereowania
kolny epół do praw pecjalnych potreb edukacyjnych ucniów
Wkażdejkolepowtanieepółdoprawpecjalnychpotrebedukacyjnychucniów,
który
przynajmniej raz w roku
,dokonapregląduiocenykutecnociwiadconej
ucniowipomocyoraatwierdimianywpryjtychindywidualnychprogramach
edukacyjnychopracowanychdlaucniówepecjalnymipotrebami
Kto wejdie w kład epołu?
przedstawiciele poradni psychologiczno - pedagogicnejiorganuprowadącegodaną
placówkmogąucetnicydwpracachepołunaaproeniedyrektora
aangażowaniepredtawicielaporadnipychologicno- pedagogicnejumożliwi
korytaniewiedyiumiejtnocipecjality,cególniewytuacji,gdyniejet
atrudnionywdanejkolecyplacówce
Jakie bdą adania epołu do praw pecjalnych potreb edukacyjnych ucniów?
Naucyciele i pecjalici biorący udiał w pracach kolnego epołu do praw specjalnych
potrzeb edukacyjnych:
dokonają analiy
poiomuwiadomoci,umiejtnoci i funkcjonowania ucznia
okrelą trudnoci
,najakienapotykająwpracynim,
aplanują indywidualną cieżk edukacyjną
bądedukacyjno- terapeutycną,
uwgldniającąpotrebydiagnoowanenapoiomiekoły,orawynikająceoreceoi
opiniiwydanychpreporadnipychologicno-pedagogicną
alecąodpowiednie
formy wsparcia dziecka
bdąokreowodokonywad
oceny eektywnoci
ich realizacji.
Wpółdiałanie wszystkich nauczycieli
prowadącychajciadanymucniempowolina
opracowanie,pryjcieirealiacj
pójnego i konekwentnego planu oddiaływao
edukacyjnych i/lub terapeutycznych.
Indywidualny program edukacyjno - terapeutycny dla ucnia poiadającego orecenie o
potrebie ktałcenia pecjalnego
muibyd
dostosowany do indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz do
predyspozycji ucznia.
Indywidualny program powinien
awierad
takiediałania,któreodpowiadająpoiomowi
rowojuucnia,jegomożliwociompychoiycnym, w tym rozpoznanym potrzebom
edukacyjno- rewalidacyjnym.
Indywidualny program edukacyjno - terapeutyczny
Indywidualnyprogramedukacyjnydlaucniówniepełnoprawnych– nieależnieodtypu
koły,wktórejtenuceopełniaprygotowaniepredkolne,obowiąekkolnyi
obowiąeknauki–
powinien mied charakter edukacyjno- terapeutyczny
, z aktywnym
ucetnictwem rodiców
W zakresie funkcji edukacyjnejindywidualnyprogrampowinienbyd
1 adaptacją podtawy programowej do możliwoci ucniów niepełnoprawnych
a)wminimalnymakreie,ograniconądouwagwiąanychdyunkcjąucnia,któranie
wiążeidotoowaniemwymagaodotempaprywajania wiedzy przez ucznia (na
każdymetapieedukacyjnym),
b)wnacnymakreie,kiedytopieodyunkcjiucniapowodujekoniecnodrealiowania
treciprogramowychnaminimalnympoiomieiwymagawydłużenianaucania
(prynajmniejoroknakażdymetapie edukacyjnym)orawikychmodyikacjitrecii
pooburealiacji,atakżekoniecnocidodatkowychdiałaowpomagającychi
rewalidacyjnych,
2.
całkowicie autorkim programem
awierającymtrecinaucania,metodyiormypracyna
pocególnych(wytkich) przedmiotach, dostosowanym do indywidualnych potrzeb i
możliwociucnia
W zakresie funkcji terapeutycznej indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
powinienawieraddiałaniamającenacelu
nawiąanieucniempoytywnegokontaktuemocjonalnego,
usprawnianie zaburzonych funkcji,
kompenowaniebraków,
wpieranierowojuumyłowegoipołecnegoucniapoprerewalidacj
rowijanieproceówponawcych oraz eliminowanieachowaoniepożądanych
Cym bdie Karta Potreb i wiadceo?
bdie todokument,którypoiadałabykażdaoobado21rokużycia,awprypadkuoób
głbokimupoledeniemumyłowym– do24/25rokużycia,ucetnicącawajciach
prowadonychwkołachiplacówkachytemuedukacji,uktórejtwierdoneotały
specjalne potrzeby rozwojowe lub specjalne potrzeby edukacyjne.
Kto bdie prowadił Kart Potreb i wiadceo?
Zepół naucycieli i pecjalitów
,bdiedlakażdegoucnia,mającegopecjalnepotreby
edukacyjne,
akładał i prowadił Kart Potreb i wiadceo
KartaPotrebiwiadceobdie
wypełniana na bieżąco
prediałającywkoleepółd
pecjalnychpotrebedukacyjnychucniów
Karta Potreb i wiadceo
OpinialuboreceniekładadibdąKartąna
dokumentacj dotycącą udzielanej
uczniowi pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Ideą Karty
jest zebranie wszystkich informacji o dziecku i wykorzystanie ich w celu
optymalizacji
oddiaływaodydaktycno– wychowawczych iopiekuocychnaucycieliora
wiadceniapomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Takprygotowanadokumentacjabdietanowiła
cenne ródło inormacji
dla nauczycieli w
prypadkumianypredieckokołyPowolinanatychmiatowewdrożeniediałao
pomocowychbdącychkontynuacjąwparciaudielanegowpopredniejplacówce
Kartamożeteżbyd
pomocna rodzicom
ocekującymrealiacjialeceodotycącychobjcia
ich dziecka odpowiednimi formami wsparcia p-p.
naliąinormacjiawartychwKarciebdieimożnapołużydwtrakcie
indywidualnych
konsultacji
ucniemdotycącychwyborukierunkuktałceniaiawodu
Plik z chomika:
anmaria53
Inne pliki z tego folderu:
Od_nowej_definicji.pdf
(277 KB)
Jak_zarzadzac_szkola_specjalna.pdf
(4195 KB)
Diagnoza_funkcjonalna.pdf
(1446 KB)
podniesienie efektywności kształcenia uczniow z specjalnymi potrzebamimateriay_szko_ii_29.11.2010.pdf
(6246 KB)
PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH.docx
(11 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADHD
Agresja w szkole
Asia
Autyzm
Blondynka na językach - Niemiecki (tekst lekcji w plikach mp3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin