Mitologia.doc

(31 KB) Pobierz
CYKL ZAJĘĆ Z MITOLOGII- KLASA V

CYKL ZAJĘĆ Z MITOLOGII- KLASA V

 

TEMAT: W ŚWIECIE MITÓW PORUSZAM SIĘ SWOBODNIE

 

CELE: utrwalenie  zdobytej wiedzy na temat mitologii greckiej, doskonalenie umiejętności:

·         samodzielnego zdobywania, gromadzenia i przetwarzania informacji z różnych źródeł

·         komunikowania się w grupach

·         współpracy w zespole

·         planowania i organizowania własnej pracy

·         efektownego prezentowania wyników własnej pracy

 

METODA: projekt

 

REALIZACJA PROJEKTU:

I faza:

Wprowadzenie w tematykę projektu, przedstawienie zadań.

II faza:

Wybór tematów przez grupy uczniowskie.

III faza:

Zbieranie informacji i wykonywanie zadań cząstkowych- konsultacje z nauczycielem.

IV faza:

Zakończenie pracy, prezentacja.

 

I.  Wprowadzenie w tematykę projektu stanowi lekcja poświęcona omówieniu tekstu z podręcznika „Słowa zwykłe i niezwykłe” pt. „Sen o Troi”. Uczniowie poznają postać Henryka Schliemanna, wybitnego uczonego, którego pasja badawcza przywiodła do odkrycia ruin Troi.

Nauczyciel przedstawia zadania do realizacji przez grupy uczniów w ciągu

4 tygodni.

Zadaniem każdej grupy ma być opracowanie pakietu edukacyjnego, który powinien zawierać :

·         streszczenie wybranego mitu

·         podpisane i krótko scharakteryzowane kserokopie zabytków sztuki starożytnej

·         informację o Homerze i jego dziełach

·         własnoręcznie wykonaną mapę antycznej Grecji i Azji Mniejszej

·         własnoręcznie wykonaną taśmę chronologiczną z zaznaczonymi ważnymi datami

·         mapę mentalną bogów greckich wraz z ich atrybutami

 

Ponadto uczniowie wybierają 2-3 zadania z dodatkowego zestawu, np.

·         krótka charakterystyka wybranej postaci mitologicznej (omawianej na poprzednich lekcjach)

·         model lub rysunek wazy greckiej z charakterystyczną ornamentyką

·         lista związków frazeologicznych wywodzących się z mitów wraz z ich objaśnieniem i zastosowaniem w zdaniach

·         informacje o życiu i odkryciu H. Schliemanna

·         opracowanie na temat archeologii

·         gra edukacyjna(planszowa)oparta na motywach mitologicznych

Całość pakietu, estetycznie wykonana, także przy użyciu komputera, powinna zostać umieszczona w ozdobnym, nawiązującym do motywów mitologicznych opakowaniu.

II. Uczniowie podzieleni na 4-5 osobowe zespoły otrzymują instrukcję pracy (druga, wydrukowana w większym formacie znajduje się na tablicy w klasie), wykaz źródeł oraz harmonogram prac związanych z wykonywaniem projektu. Grupy wybierają tematy do realizacji.

 

III. Przez 4 tygodnie uczniowie samodzielnie wykonują zadania składające się na całość pakietu.

Pierwszy tydzień – zaplanowanie pracy, przydział zadań dla poszczególnych członków grupy, sporządzenie źródeł informacji, wyznaczenie odpowiedzialnych za poszczególne działania.

Drugi tydzień – zbieranie i opracowywanie materiałów, konsultacja z nauczycielem.

Trzeci i czwarty tydzień – sporządzanie pakietu, przedstawianie nauczycielowi gotowych elementów, przygotowanie do prezentacji.

 

Nauczyciel wyznacza po każdym tygodniu obowiązkowe konsultacje (ostatnia lekcja w tygodniu), aby monitorować realizację przedsięwzięcia. Uczniowie proszą o pomoc w rozwiązywaniu problemów i rozliczają się z zadań etapowych. Zdobywają informację i gromadzą materiały w oparciu o Internet, podaną bibliografię, encyklopedie, słowniki, wydawnictwa popularno-naukowe. W czasie konsultacji zestawiają wyniki poszukiwań przetwarzają zgromadzone informacje, poprawiają napisane teksty, uzgadniają sposób prezentowania pakietu. Nauczyciel w czasie konsultacji przydziela grupom punkty za wkład pracy w każdym etapie. 4 razy maksymalnie 10 punktów = 40 punktów.

 

IV. Prezentacja projektu przebiega na dwugodzinnej lekcji w czasie której uczniowie w grupach pokazują swój pakiet, wygłaszając komentarz do każdego z jego elementów. W dalszej części prezentacji następuje weryfikacja zdobytej wiedzy i umiejętności:

·         turniej „mitologiczny” – grupy zadają sobie nawzajem pytania, nauczyciel punktuje odpowiedzi (maksymalnie 10 punktów)

·         praktyczne zadania: nadawanie mitologicznych nazw współczesnym instytucjom lub budowlom (najtrafniejsze nazwy punktowane – maksymalnie 10 punktów)

·         sprawdzian w formie „mitologicznej krzyżówki” (do zdobycia maksymalnie 10 punktów)

 

Ocena projektu daje za cały projekt maksymalnie 70 punktów i taka liczba równałaby się najwyższej ocenie jaką otrzyma każdy członek grupy. Kolejne oceny zależeć będą od ustalonej przez nauczyciela skali: 60 punktów – bardzo dobry, 50 punktów – dobry.

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin