David duChemin - W kadrze (fragment - RAW cyfrowy negatyw).pdf
(
1136 KB
)
Pobierz
52-89.pdf
jest n
dzny. By
mo
e kiedy
nauczymy si
likwidowa
szumy matrycy. Na razie
jednak zmiana czuło
ci zawsze poci
ga za sob
zmian
wygl
du zdj
.
Poprawne technicznie na
wietlenie matrycy mo
na osi
gn
na wiele spo-
sobów. Znacznie mniejszy wybór mamy w kwestii stworzenia kadru wygl
-
daj
cego dokładnie tak jak zaplanowali
my. Czy ruch ma by
zamro
ony, czy
rozmazany? Czy tło ma by
ostre, czy rozmyte? Wybieraj konkretne ustawienia,
rozumiej
c ich wpływ na zdj
cia. Tak, by pomagały wyra
a
twoje pomysły.
Najlepszy cyfrowy negatyw
Dokładna ekspozycja to nic innego jak dobrze wygl
daj
cy obraz. Zrozumie-
nie reguł prawidłowego na
wietlania cyfrowych zdj
jest wi
c bardzo wa
ne.
Najpro
ciej mówi
c, najlepszym cyfrowym negatywem – zakładaj
c pó
niejsz
komputerow
obróbk
zdj
– jest plik zawieraj
cy najwi
cej danych. Kluczem
do jego otrzymania jest histogram, wykres przedstawiany na wy
wietlaczu LCD
aparatu. Wykres ten pokazuje dane dotycz
ce fotografowanej sceny – po lewej
s
gł
bokie cienie bez szczegółów, po prawej najja
niejsze
wiatła. Pomi
dzy
nimi wida
ilo
półtonów obecnych na zdj
ciu. Wysoko
krzywej nie ma
znaczenia – nie mamy na ni
wpływu. Liczy si
przede wszystkim, gdzie (pa-
trz
c od lewej do prawej) znajduj
si
jej najwy
sze punkty. Je
li na jej prawym
skraju – tracimy szczegóły w
wiatłach. Na zdj
ciach wida
to jako wypalone
białe plamy bez detali. W ten sposób mog
jedynie wygl
da
drobne fragmenty
kadru – na przykład najja
niejsze odbicia
wiatła od błyszcz
cych powierzchni.
Nie ma za
mowy, by tak na
wietli
jasne cz
ci kompozycji, które powinny by
rozpoznawalne. Je
li wykres unosi si
najwy
ej na lewym ko
cu skali – zdj
cie
jest niedo
wietlone. Dominuj
na nim gł
bokie czernie bez szczegółów. Próby
ich komputerowego poprawienia prowadz
jedynie do zwi
kszenia poziomu
szumów. Ratowanie zbyt jasnych
wiateł jest równie trudne. Nawet je
li korzy-
stamy z plików RAW, mamy w zapasie jedynie 1EV.
Strach przed utrat
szczegółów w
wiatłach prowadzi czasem do zbytniego
ograniczania ekspozycji – i niedo
wietlonych zdj
. Skoro jednak b
dziemy
zdj
cie obrabia
w komputerze, dlaczego sobie nie odpu
ci
i nie skorygowa
ekspozycji pó
niej? Odpowied
jest prosta: jako
obrazu. Liczba cyfrowych
danych pokazywana przez wykres histogramu nie rozkłada si
równomiernie
w całym przebiegu wykresu. Prawa cz
wykresu odpowiada za wi
ksz
liczb
szczegółów ni
lewa. Niedo
wietlenie, nawet to nieniszcz
ce szczegółów
60
W KADRZE: rozwa
ania na temat wyobra
ni fotografa
Cienie bez szczegółów
wiatła bez szczegółów
*
Canon 5D, 85 mm, 1/100 @ f/1.2, ISO 800
Katmandu, Nepal. Wykres histogramu tego zdj
cia
podnosi si
gwałtownie po lewej stronie (
wiadczy to
o obecno
ci w kadrze gł
bokich cieni bez szczegółów)
oraz po stronie prawej (
wiatła bez szczegółów).
Przykład ten dobitnie pokazuje,
e nie istnieje wzór
perfekcyjnego histogramu. Mo
e si
to wydawa
łamaniem obowi
zuj
cych zasad. Czy jednak nie o to
nam chodzi? Oczywi
cie, w cieniach na tym zdj
ciu
nie ma szczegółów. Za fotografowan
scen
panuj
gł
bokie ciemno
ci. Mamy tu równie
bardzo jasne
wiatła. Kto jednak spodziewa si
detali w obr
bie
płomieni lub sło
ca? Takie jasne elementy kadru
zawsze s
wypalone.
w cieniach, prowadzi do zmniejszenia liczby zapisywanych danych. Mamy wi
c
mniej materiału do pó
niejszej obróbki. Mniej danych, z których mo
na stworzy
ko
cow
wersj
pliku, oznacza zwi
kszenie ilo
ci szumów i konieczno
druko-
wania z pliku o mniejszej rozdzielczo
ci.
W
ród fotografów popularne jest powiedzenie „Na
wietlaj na
wiatła”. Bior
c
pod uwag
wszystkie inne uwarunkowania i unikaj
c dyskusji na temat zakresu
dynamiki obrazu, spróbuj na
wietla
tak, by wi
ksza cz
zapisanych informacji
mie
ciła si
po prawej stronie histogramu, jednak bez wysokiego podniesienia
Artysta i rzemie
lnik
61
Dobrej
ekspozycji nie
da si
niczym
zast
pi
.
wykresu na jego prawej kraw
dzi. Pó
niej mo
esz z łatwo
ci
przywróci
odpo-
wiedni
jasno
najja
niejszym cz
ciom obrazu. Przecie
– łatwiej uczyni
czer
czarniejsz
, ni
przesuwa
histogram w odwrotn
stron
. Pod tym wzgl
dem, pliki
zapisane w formacie RAW daj
wi
cej mo
liwo
ci ni
pliki JPEG.
Nie ma jednak magicznych sztuczek. RAW daje wi
ksze mo
liwo
ci kompensa-
cji ekspozycji po zapisaniu zdj
cia, ale i ona ma swoje granice.
Dobrej ekspozycji nie da si
niczym zast
pi
. W cyfrowym
wiecie znaczy to po
prostu,
e
wiatła nie mog
by
wypalone, a cienie zbyt smoliste. Plik za
powi-
nien zawiera
jak najwi
ksz
liczb
danych. Je
li zakres jasno
ci fotografowane-
go obiektu przekracza mo
liwo
ci matrycy, rozwa
bracketing. Pó
niej te ró
nie
na
wietlone klatki mo
na (za pomoc
Photoshopa) poł
czy
w jedno zdj
cie.
Je
li fotografia cyfrowa jest dla ciebie nowo
ci
, a zwłaszcza je
li zaczynałe
,
fotografuj
c na filmie, poczytaj troch
na temat ekspozycji. Nie szalej. Wystar-
czy, by
zrozumiał histogram. Je
li fotografujesz ju
jaki
czas, pewnie doskona-
le wiesz, jak czyta
histogramy. Wiesz tak
e,
e nie mo
na ufa
wy
wietlaczom
LCD. Nie wierz funkcji podgl
du zapisanych zdj
. Trzymaj si
histogramu.
Trójk
t ekspozycji
Wielko
ekspozycji mo
na kontrolowa
za pomoc
trzech parametrów: czuło
ci
matrycy, czasu otwarcia migawki i otworu przysłony. Tworz
one trójk
t o ruchomych
wierzchołkach. Trudno si
dziwi
,
e nazywamy go trójk
tem ekspozycji.
Zrozumienie trójk
ta ekspozycji pomaga w wyborze ustawie
daj
cych prawidłowe
na
wietlenie i prowadzi jednocze
nie do takiego wygl
du zdj
cia, który najlepiej odpo-
wiada naszym zało
eniom estetycznym.
Po pierwsze – wybierz ten parametr, który najbardziej wpływa na wygl
d twojego
zdj
cia i na którego kontroli najbardziej ci zale
y. Ja najcz
ciej zaczynam od przysłony.
Potem ustaw pozostałe dwie wielko
ci, znajduj
c mi
dzy nimi odpowiedni kompro-
mis. Jak w przypadku ka
dego kompromisu – łatwiej go osi
gn
, wiedz
c, na czym
naprawd
nam zale
y. Ja staram si
fotografowa
z jak najni
sz
czuło
ci
. Je
li jednak
potrzebuj
krótszego czasu na
wietlania – zwi
kszam czuło
. Istnieje wiele mo
liwych
ustawie
aparatu prowadz
cych do prawidłowej ekspozycji. Tylko jedno z nich pozwala
otrzyma
kadr zgodny z naszymi potrzebami wizualnymi. Wybieraj ustawienia – nawet
je
li wymagaj
trudnych kompromisów – znajduj
ce oparcie w twoich pomysłach.
62
W KADRZE: rozwa
ania na temat wyobra
ni fotografa
Plik z chomika:
gunia22
Inne pliki z tego folderu:
10 nowych sposobów na robienie lepszych zdjęć.pdf
(4423 KB)
David duChemin - W kadrze (fragment - RAW cyfrowy negatyw).pdf
(1136 KB)
Inne foldery tego chomika:
Bryan Peterson
David Bush
Fotografia Krajobrazu_John Shaw
Michael Langford
Oświadczenia MR
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin