Wpływ zaburzeń percepcyjnych ucznia dyslektycznego na naukę poszczególnych przedmiotów.pdf
(
115 KB
)
Pobierz
41461407 UNPDF
WPŁYW ZABURZEŃ PERCEPCYJNYCH UCZNIA
DYSLEKTYCZNEGO NA NAUKĘ POSZCZEGÓLNYCH
PRZEDMIOTÓW
Opracowanie:
mgr B. Kustra
mgr A. Otłowska
Język polski
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-
językowe
funkcje motoryczne
pisanie:
-
odwracanie kolejności liter,
sylab, wyrazów w zdaniu
(inwersje statyczne i
dynamiczne),
-
zaburzenia w utrzymywaniu
kierunku pisania od lewej do
prawej strony,
-
mylenie liter o podobnej
strukturze graficznej (a-o, m-
n, l-t-ł, a-ą, e-ę),
-
opuszczanie drobnych
elementów graficznych,
znaków interpunkcyjnych,
-
pomijanie liter w wyrazach,
w których występuje zbieg
spółgłosek, np. kratka –
krtka,
-
opuszczanie linijek w tekście
podczas przepisywania,
-
niewłaściwe rozplanowanie
wyrazów, tekstów na stronie,
-
nierespektowanie wielkich
liter na początku zdania,
-
popełnianie licznych błędów
ortograficznych.
pisanie:
-
opuszczanie wyrazów, sylab,
liter w pisaniu ze słuchu,
-
łączenie przyimków
z rzeczownikami, np. w
domu,
-
dodawanie sylab, liter do
wyrazów w pisaniu ze słuchu,
-
rozkładanie wyrazów na
poszczególne całości (sylaby,
litery) przy pisaniu ze słuchu,
-
nieprawidłowy zapis
spółgłosek, które tracą
dźwięczność,
-
błędna pisownia samogłosek
nosowych oraz zespołów
dźwiękowych om, on, em, en,
-
błędy dotyczące zmiękczeń,
-
nieróżnicowanie pisowni i-j,
pisanie:
-
obniżenie sprawności
manualnej,
-
wolne tempo pisania,
-
nieprawidłowa technika
i estetyka pisania –
dysgrafia,
-
zaburzenia napięcia
mięśniowego podczas pisania
(mocne przyciskanie
długopisu do kartki).
czytanie:
-
zaburzenia w utrzymywaniu
kierunku czytania od lewej
do prawej strony,
-
odwracanie kolejności liter,
sylab, wyrazów
w zdaniu,
-
mylenie wyrazów
o podobnym obrazie
wzrokowym np. but- bat,
-
problemy z automatyzacją,
płynnością czytania,
-
pomijanie sylab bądź głosek
czytanie:
-
niepłynność czytania
połączona ze złą dykcją
i intonacją,
-
trudności ze składaniem
poszczególnych dźwięków w
jedną całość,
-
czytanie przez sylabizo -
wanie, głoskowanie,
-
czytanie podwójne wsparte
przez czytanie ciche,
wargowe,
-
czytanie wyrazami, a nie
w wyrazach
wielosylabowych lub
nieznanych,
-
przestawianie liter w wyrazie.
frazami,
-
opuszczanie wyrazów, sylab
w wyrazie podczas czytania,
-
niewłaściwe akcentowanie
wyrazów.
wypowiadania się:
-
niepoprawne gramatycznie
wypowiedzi,
-
przekręcanie powszechnie
używanych zwrotów.
wypowiadania się:
-
ubogie słownictwo,
-
agramatyzmy,
-
zniekształcanie wyrazów
mało znanych ,
-
opóźnienia i zaburzenia
mowy.
Język angielski
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
-
trudności z pisownią mimo
dobrych odpowiedzi ustnych,
-
trudności w odróżnianiu
wyrazów o podobnej budo-
wie,
-
trudności w pisaniu homo-
fonów (ta sama wymowa -
inne znaczenie) i homogra-
fów,
-
liczne błędy przy przepisy-
waniu ze wzoru, np. z tablicy,
z książki,
-
kłopoty w wypełnianiu uczeń,
w których należy odszukać
błędy, np. Tom is taller than
Mike/Tom is taller that Mike.
-
kłopoty w odszukiwaniu
wyrazów w słowniku
i odczytywanie transkrypcji
fonetycznej,
-
trudności z rozplanowaniem
tekstu,
-
trudności w rozumieniu
różnic między czasami
gramatycznymi.
-
trudności w budowaniu
wypowiedzi ustnych,
-
trudności z zapamiętywaniem
słówek i materiału podanego
w uszeregowany sposób,
-
trudności w różnicowaniu
wyrazów podobnie brzmią-
cych, stosowania właściwych
przedrostków, przyimków,
zaimków,
-
kłopoty z wymową, intonacją,
akcentem, wypowiadaniem
głosek nieistniejących
w języku polskim, dyftongów
-
kłopoty w rozumieniu
i zapamiętywaniu tekstu
mówionego,
-
trudności w czytaniu,
zwłaszcza, gdy tym samym
literom odpowiadają inne
głoski i rozumienie treści,
-
słaba umiejętność
odczytywania transkrypcji
fonetycznej ze słownika.
-
trudności w przypominaniu
sobie różnic gramatycznych,
-
zaburzona strona graficzna
pisma,
-
wolne tempo pisania,
-
trudności z organizacją
tekstu.
Geografia, historia, przyroda
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
-
trudności w orientacji na
mapie, w planach i
schematach poglądowych,
-
zaburzenia orientacji
czasowej i czasowo-
przestrzennej,
-
zaburzenia orientacji w
stosunkach linii i punktów,
-
dezorientacja makro-
przestrzenna na płaszczyz-
nach dwuwymiarowych,
-
zaburzenia w orientacji
w strukturach wzorów,
symboli, liczb,
-
trudności w prowadzeniu
obserwacji,
-
zła orientacja w czasie
(chronologia, daty),
-
trudności w obliczaniu stref
czasowych, położenia
geograficznego, kąta padania
słońca.
-
trudności w czytaniu, pisaniu
i zapamiętywaniu oraz
odtwarzaniu tekstu,
-
trudności z przyswojeniem
pojęć i nazw, słownictwa.
-
trudności w wykonywaniu
rysunków, planów, mapek,
itp.,
-
niska estetyka wykonywa-
nych prac,
-
trudności w posługiwaniu się
przyrządami (np. mikroskop).
Chemia
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
-
nieprawidłowe zapisywanie
łańcuchów reakcji
chemicznych,
-
trudności w przekształcaniu
wzorów,
-
trudności w opanowaniu
symboli pierwiastków,
wiązań chemicznych,
-
kłopoty w zapamiętywaniu
danych zorganizowanych
przestrzennie, np. tablica
Mendelejewa,
-
pomyłki w obliczeniach .
-
problemy z opanowaniem
terminologii, np. nazw
pierwiastków,
-
mylenie związków
chemicznych o nazwach
zbliżonych fonetycznie, np.
siarczany – siarczyny,
-
trudności w przyswajaniu
definicji,
-
trudności w rozumieniu
materiału przekazywanego
w formie wykładu,
-
trudności w rozwiązywaniu
zadań.
-
niski poziom graficzny zapisu
w zeszycie,
-
słabsza umiejętność
i mniejsza dokładność
podczas wykonywania
doświadczeń chemicznych,
-
trudności w posługiwaniu się
przyrządami, np. pipetka,
menzurka.
Fizyka
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
-
trudności w zapamiętywaniu i
przekształcaniu wzorów,
-
pomyłki w obliczeniach,
-
niepełne odczytywanie
informacji podanych
graficznie,
-
niewłaściwe rozplanowanie
strony,
-
nieumiejętność przeliczania
jednostek,
-
trudności w porządkowaniu,
rozumieniu zjawiska
poprzedzania następstwa.
-
słabe rozumienie zadań z
treścią,
-
trudności w przyswajaniu
wiadomości poprzez wykład,
-
trudności w zapamiętywaniu
definicji,
-
problemy z odczytywaniem
symboli.
-
obniżona strona graficzna
zapisu w zeszycie,
-
trudności w rysowaniu
schematów, rysunków,
-
utrudniony precyzyjny zapis,
-
pomyłki w obliczeniach.
Matematyka
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
-
trudności w przyswajaniu
znaków graficznych,np.„+,-”,
i cyfr, schematów, nazw
figur,
-
mylenie indeksów górnych
i dolnych,
-
trudności w rysowaniu kątów,
figur, tabelek funkcyjnych,
grafów, w operowaniu
liniami pomocniczymi jak
wysokość, przekątna,
itp.,mylenie cyfr i liczb o
podobnym kształcie np. 6-9,
22-222,
-
trudności w odczytywaniu
wzorów, zapisów
matematycznych,
-
trudności z zapisem formuły
matematycznej mimo
umiejętności rozwiązania
zadania,
-
opuszczanie znaków, cyfr,
fragmentów działań podczas
zapisywania lub
odczytywania działań
matematycznych,
-
niepełne lub niepoprawne
odczytywanie informacji
podanych graficznie
(schematem, grafem),
-
niewłaściwe rozplanowanie
zapisu,
-
trudności w rozumieniu
-
trudności w skupieniu uwagi
na bodźcach typu słuchowego
– uczeń ma mało informacji
o podobnym brzmieniu np.
kąt opisany – kąt wpisany,
więcej x razy, więcej o x,
-
słabe rozumienie zadań z
treścią, odpowiedzi nie
zawierające odpowiednich
określeń i terminów
matematycznych,
-
trudności w zapamiętywaniu
definicji, wzorów, tabliczki
mnożenia, aksjomatów,
-
trudności z rachunkiem
pamięciowym prostych
działań,
-
problemy z odczytywaniem
symboli matematycznych,
cyfr, liczb, znaków,
-
trudności z nazywaniem cyfr,
numerów przy użyciu
liczebników głównych,
porządkowych, zbiorowych.
-
utrudniony precyzyjny zapis
matematyczny wskutek
zaburzonej strony obliczeń
sposobem pisemnym, na
ułamkach zwykłych i
dziesiętnych, potęgach,
-
nie rozwiązywanie zadań do
końca z powodu wolnego
tempa pisania,
-
pomyłki w zapisie obliczeń,
mylenie linijek, pomijanie
znaków,
-
trudności z rysowaniem figur,
brył, tabelek, schematów,
-
trudności z wykonywaniem
szablonów, modeli,
konstrukcji.
odwrotności działań
rachunkowych,
-
trudności w rozwiązywaniu
równań, nierówności,
nanoszenia rozwiązania na oś
liczbową czy układ
współrzędnych,
-
niewłaściwa kolejność
wykonywania działań,
trudności w działaniach na
ułamkach, problemy w
zapisie liczb dziesiętnych,
-
nieumiejętność przeliczania
jednostek czasu, miar, wag,
-
trudności w rysowaniu brył i
rzutów.
Sztuka, plastyka
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
-
trudności ze szczegółowym
analizowaniem obrazów,
-
niemożność ujęcia
perspektywy,
-
problemy kompozycyjne,
-
niemożność zachowania
stosunków przestrzennych.
-
trudności w rozumieniu
instrukcji własnych,
-
trudności w opanowaniu
teorii i zakresu sztuki.
-
niesprawność w posługiwaniu
się przyborami,
-
trudności w swobodnym i
elastycznym przechodzeniu z
ruchu do ruchu,
-
trudności z rysowaniem
(rysunek schematyczny,
uproszczony),
-
zbyt duży tonus mięśniowy,
-
mała estetyka prac.
Muzyka
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
-
trudności w odtwarzaniu
ruchu i sekwencji ruchowych,
-
trudności w koordynacji
ruchów i ich organizacji w
czasie i/lub w przestrzeni,
-
trudności przy czytaniu nut.
-
trudności w percepcji muzyki
,
-
trudności podczas gry na
instrumencie,
-
trudności w odtwarzaniu
rytmu podczas śpiewu, gry
-
trudności w zapamiętywaniu i
odtwarzaniu tekstu podczas
śpiewu.
-
trudności w odtwarzaniu
rytmu podczas ruchu,
-
trudności w uczeniu się gry
na instrumencie muzycznym.
Zajęcia praktyczno-techniczne
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
-
funkcje słuchowo-językowe
-
funkcje motoryczne
Plik z chomika:
gosia.olga
Inne pliki z tego folderu:
Refleksje dla nauczycieli pracujących z dzieckiem z ADHD.rtf
(65 KB)
Kiedy do logopedy.pdf
(44 KB)
Interwencja kryzysowa w przypadku wykorzystania seksualnego.pdf
(118 KB)
Rodzicu - warto dogadać się z własnym dzieckiem.pdf
(107 KB)
Wskazówki dla rodziców dzieci agresywnych.pdf
(77 KB)
Inne foldery tego chomika:
artykuły
chowanna
The New Educational Review
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin