Wpływ zaburzeń percepcyjnych ucznia dyslektycznego na naukę poszczególnych przedmiotów.pdf

(115 KB) Pobierz
41461407 UNPDF
WPŁYW ZABURZEŃ PERCEPCYJNYCH UCZNIA
DYSLEKTYCZNEGO NA NAUKĘ POSZCZEGÓLNYCH
PRZEDMIOTÓW
Opracowanie:
mgr B. Kustra
mgr A. Otłowska
Język polski
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-
językowe
funkcje motoryczne
pisanie:
- odwracanie kolejności liter,
sylab, wyrazów w zdaniu
(inwersje statyczne i
dynamiczne),
- zaburzenia w utrzymywaniu
kierunku pisania od lewej do
prawej strony,
- mylenie liter o podobnej
strukturze graficznej (a-o, m-
n, l-t-ł, a-ą, e-ę),
- opuszczanie drobnych
elementów graficznych,
znaków interpunkcyjnych,
- pomijanie liter w wyrazach,
w których występuje zbieg
spółgłosek, np. kratka –
krtka,
- opuszczanie linijek w tekście
podczas przepisywania,
- niewłaściwe rozplanowanie
wyrazów, tekstów na stronie,
- nierespektowanie wielkich
liter na początku zdania,
- popełnianie licznych błędów
ortograficznych.
pisanie:
- opuszczanie wyrazów, sylab,
liter w pisaniu ze słuchu,
- łączenie przyimków
z rzeczownikami, np. w
domu,
- dodawanie sylab, liter do
wyrazów w pisaniu ze słuchu,
- rozkładanie wyrazów na
poszczególne całości (sylaby,
litery) przy pisaniu ze słuchu,
- nieprawidłowy zapis
spółgłosek, które tracą
dźwięczność,
- błędna pisownia samogłosek
nosowych oraz zespołów
dźwiękowych om, on, em, en,
- błędy dotyczące zmiękczeń,
- nieróżnicowanie pisowni i-j,
pisanie:
- obniżenie sprawności
manualnej,
- wolne tempo pisania,
- nieprawidłowa technika
i estetyka pisania –
dysgrafia,
- zaburzenia napięcia
mięśniowego podczas pisania
(mocne przyciskanie
długopisu do kartki).
czytanie:
- zaburzenia w utrzymywaniu
kierunku czytania od lewej
do prawej strony,
- odwracanie kolejności liter,
sylab, wyrazów
w zdaniu,
- mylenie wyrazów
o podobnym obrazie
wzrokowym np. but- bat,
- problemy z automatyzacją,
płynnością czytania,
- pomijanie sylab bądź głosek
czytanie:
- niepłynność czytania
połączona ze złą dykcją
i intonacją,
- trudności ze składaniem
poszczególnych dźwięków w
jedną całość,
- czytanie przez sylabizo -
wanie, głoskowanie,
- czytanie podwójne wsparte
przez czytanie ciche,
wargowe,
- czytanie wyrazami, a nie
41461407.018.png 41461407.019.png
w wyrazach
wielosylabowych lub
nieznanych,
- przestawianie liter w wyrazie.
frazami,
- opuszczanie wyrazów, sylab
w wyrazie podczas czytania,
- niewłaściwe akcentowanie
wyrazów.
wypowiadania się:
- niepoprawne gramatycznie
wypowiedzi,
- przekręcanie powszechnie
używanych zwrotów.
wypowiadania się:
- ubogie słownictwo,
- agramatyzmy,
- zniekształcanie wyrazów
mało znanych ,
- opóźnienia i zaburzenia
mowy.
Język angielski
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
- trudności z pisownią mimo
dobrych odpowiedzi ustnych,
- trudności w odróżnianiu
wyrazów o podobnej budo-
wie,
- trudności w pisaniu homo-
fonów (ta sama wymowa -
inne znaczenie) i homogra-
fów,
- liczne błędy przy przepisy-
waniu ze wzoru, np. z tablicy,
z książki,
- kłopoty w wypełnianiu uczeń,
w których należy odszukać
błędy, np. Tom is taller than
Mike/Tom is taller that Mike.
- kłopoty w odszukiwaniu
wyrazów w słowniku
i odczytywanie transkrypcji
fonetycznej,
- trudności z rozplanowaniem
tekstu,
- trudności w rozumieniu
różnic między czasami
gramatycznymi.
- trudności w budowaniu
wypowiedzi ustnych,
- trudności z zapamiętywaniem
słówek i materiału podanego
w uszeregowany sposób,
- trudności w różnicowaniu
wyrazów podobnie brzmią-
cych, stosowania właściwych
przedrostków, przyimków,
zaimków,
- kłopoty z wymową, intonacją,
akcentem, wypowiadaniem
głosek nieistniejących
w języku polskim, dyftongów
- kłopoty w rozumieniu
i zapamiętywaniu tekstu
mówionego,
- trudności w czytaniu,
zwłaszcza, gdy tym samym
literom odpowiadają inne
głoski i rozumienie treści,
- słaba umiejętność
odczytywania transkrypcji
fonetycznej ze słownika.
- trudności w przypominaniu
sobie różnic gramatycznych,
- zaburzona strona graficzna
pisma,
- wolne tempo pisania,
- trudności z organizacją
tekstu.
41461407.020.png 41461407.021.png
Geografia, historia, przyroda
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
- trudności w orientacji na
mapie, w planach i
schematach poglądowych,
- zaburzenia orientacji
czasowej i czasowo-
przestrzennej,
- zaburzenia orientacji w
stosunkach linii i punktów,
- dezorientacja makro-
przestrzenna na płaszczyz-
nach dwuwymiarowych,
- zaburzenia w orientacji
w strukturach wzorów,
symboli, liczb,
- trudności w prowadzeniu
obserwacji,
- zła orientacja w czasie
(chronologia, daty),
- trudności w obliczaniu stref
czasowych, położenia
geograficznego, kąta padania
słońca.
- trudności w czytaniu, pisaniu
i zapamiętywaniu oraz
odtwarzaniu tekstu,
- trudności z przyswojeniem
pojęć i nazw, słownictwa.
- trudności w wykonywaniu
rysunków, planów, mapek,
itp.,
- niska estetyka wykonywa-
nych prac,
- trudności w posługiwaniu się
przyrządami (np. mikroskop).
Chemia
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
- nieprawidłowe zapisywanie
łańcuchów reakcji
chemicznych,
- trudności w przekształcaniu
wzorów,
- trudności w opanowaniu
symboli pierwiastków,
wiązań chemicznych,
- kłopoty w zapamiętywaniu
danych zorganizowanych
przestrzennie, np. tablica
Mendelejewa,
- pomyłki w obliczeniach .
- problemy z opanowaniem
terminologii, np. nazw
pierwiastków,
- mylenie związków
chemicznych o nazwach
zbliżonych fonetycznie, np.
siarczany – siarczyny,
- trudności w przyswajaniu
definicji,
- trudności w rozumieniu
materiału przekazywanego
w formie wykładu,
- trudności w rozwiązywaniu
zadań.
- niski poziom graficzny zapisu
w zeszycie,
- słabsza umiejętność
i mniejsza dokładność
podczas wykonywania
doświadczeń chemicznych,
- trudności w posługiwaniu się
przyrządami, np. pipetka,
menzurka.
Fizyka
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
41461407.001.png 41461407.002.png 41461407.003.png 41461407.004.png 41461407.005.png 41461407.006.png 41461407.007.png 41461407.008.png
- trudności w zapamiętywaniu i
przekształcaniu wzorów,
- pomyłki w obliczeniach,
- niepełne odczytywanie
informacji podanych
graficznie,
- niewłaściwe rozplanowanie
strony,
- nieumiejętność przeliczania
jednostek,
- trudności w porządkowaniu,
rozumieniu zjawiska
poprzedzania następstwa.
- słabe rozumienie zadań z
treścią,
- trudności w przyswajaniu
wiadomości poprzez wykład,
- trudności w zapamiętywaniu
definicji,
- problemy z odczytywaniem
symboli.
- obniżona strona graficzna
zapisu w zeszycie,
- trudności w rysowaniu
schematów, rysunków,
- utrudniony precyzyjny zapis,
- pomyłki w obliczeniach.
Matematyka
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
- trudności w przyswajaniu
znaków graficznych,np.„+,-”,
i cyfr, schematów, nazw
figur,
- mylenie indeksów górnych
i dolnych,
- trudności w rysowaniu kątów,
figur, tabelek funkcyjnych,
grafów, w operowaniu
liniami pomocniczymi jak
wysokość, przekątna,
itp.,mylenie cyfr i liczb o
podobnym kształcie np. 6-9,
22-222,
- trudności w odczytywaniu
wzorów, zapisów
matematycznych,
- trudności z zapisem formuły
matematycznej mimo
umiejętności rozwiązania
zadania,
- opuszczanie znaków, cyfr,
fragmentów działań podczas
zapisywania lub
odczytywania działań
matematycznych,
- niepełne lub niepoprawne
odczytywanie informacji
podanych graficznie
(schematem, grafem),
- niewłaściwe rozplanowanie
zapisu,
- trudności w rozumieniu
- trudności w skupieniu uwagi
na bodźcach typu słuchowego
– uczeń ma mało informacji
o podobnym brzmieniu np.
kąt opisany – kąt wpisany,
więcej x razy, więcej o x,
- słabe rozumienie zadań z
treścią, odpowiedzi nie
zawierające odpowiednich
określeń i terminów
matematycznych,
- trudności w zapamiętywaniu
definicji, wzorów, tabliczki
mnożenia, aksjomatów,
- trudności z rachunkiem
pamięciowym prostych
działań,
- problemy z odczytywaniem
symboli matematycznych,
cyfr, liczb, znaków,
- trudności z nazywaniem cyfr,
numerów przy użyciu
liczebników głównych,
porządkowych, zbiorowych.
- utrudniony precyzyjny zapis
matematyczny wskutek
zaburzonej strony obliczeń
sposobem pisemnym, na
ułamkach zwykłych i
dziesiętnych, potęgach,
- nie rozwiązywanie zadań do
końca z powodu wolnego
tempa pisania,
- pomyłki w zapisie obliczeń,
mylenie linijek, pomijanie
znaków,
- trudności z rysowaniem figur,
brył, tabelek, schematów,
- trudności z wykonywaniem
szablonów, modeli,
konstrukcji.
41461407.009.png 41461407.010.png 41461407.011.png
odwrotności działań
rachunkowych,
- trudności w rozwiązywaniu
równań, nierówności,
nanoszenia rozwiązania na oś
liczbową czy układ
współrzędnych,
- niewłaściwa kolejność
wykonywania działań,
trudności w działaniach na
ułamkach, problemy w
zapisie liczb dziesiętnych,
- nieumiejętność przeliczania
jednostek czasu, miar, wag,
- trudności w rysowaniu brył i
rzutów.
Sztuka, plastyka
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
- trudności ze szczegółowym
analizowaniem obrazów,
- niemożność ujęcia
perspektywy,
- problemy kompozycyjne,
- niemożność zachowania
stosunków przestrzennych.
- trudności w rozumieniu
instrukcji własnych,
- trudności w opanowaniu
teorii i zakresu sztuki.
- niesprawność w posługiwaniu
się przyborami,
- trudności w swobodnym i
elastycznym przechodzeniu z
ruchu do ruchu,
- trudności z rysowaniem
(rysunek schematyczny,
uproszczony),
- zbyt duży tonus mięśniowy,
- mała estetyka prac.
Muzyka
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
funkcje słuchowo-językowe funkcje motoryczne
- trudności w odtwarzaniu
ruchu i sekwencji ruchowych,
- trudności w koordynacji
ruchów i ich organizacji w
czasie i/lub w przestrzeni,
- trudności przy czytaniu nut.
- trudności w percepcji muzyki
,
- trudności podczas gry na
instrumencie,
- trudności w odtwarzaniu
rytmu podczas śpiewu, gry
- trudności w zapamiętywaniu i
odtwarzaniu tekstu podczas
śpiewu.
- trudności w odtwarzaniu
rytmu podczas ruchu,
- trudności w uczeniu się gry
na instrumencie muzycznym.
Zajęcia praktyczno-techniczne
funkcje wzrokowo-
przestrzenne
- funkcje słuchowo-językowe - funkcje motoryczne
41461407.012.png 41461407.013.png 41461407.014.png 41461407.015.png 41461407.016.png 41461407.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin