ABC wiedzy o dysleksji.pdf

(81 KB) Pobierz
41464435 UNPDF
ABC wiedzy o dysleksji
Opracowanie:
mgr Barbara Kustra
mgr Agata Otłowska
Dysleksja rozwojowa – to specyficzne zaburzenia funkcji psychicznych, niezbędnych do
opanowania procesu czytania, pisania i liczenia przy prawidłowym rozwoju umysłowym.
Terminologia
·
dysleksja – trudności w czytaniu,
·
dysortografia – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni ( w tym błędy
ortograficzne),
·
dysgrafia – trudności w opanowaniu odpowiedniego poziomu graficznego pisma (tzw.
„brzydkie pismo”),
·
dyskalkulia – trudności w uczeniu się matematyki.
Przyczyny zaburzeń typu dyslektycznego
·
nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, w szczególności zaburzenia niektórych
funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji.
Zaburzenia dotyczą:
·
funkcji percepcyjno-motorycznych (percepcjo wzrokowej, słuchowej, ruchowej) i ich
integracji,
·
lateralizacji i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,
·
funkcjo słuchowo-językowych,
·
pamięci (wzrokowej, słuchowej i ruchowej).
Uwarunkowania zaburzeń:
·
dziedziczność,
·
mikoruszkodzenia układu nerwowego,
·
zaburzenia hormonalne,
·
wolniejsze dojrzewanie odpowiednich struktur mózgowych.
Typy dysleksji:
·
wzrokowo-przestrzenna,
41464435.001.png
·
słuchowo-językowa,
·
mieszana,
·
typu integracyjnego.
Objawy:
·
opóźniony rozwój mowy i słabsze umiejętności językowe,
·
mała sprawność ruchowa,
·
słaba orientacja w schemacie ciała i przestrzeni,
·
słabsza sprawność manualna i graficzna,
·
obniżona spostrzegawczość,
·
trudności w uczeniu się pamięciowym (wiersze, piosenki),
·
słaba pamięć sekwencyjna (zapamiętywanie dat, miesięcy, dni tygodnia, nazwisk, tabliczka
mnożenia),
·
w początkowej fazie pisania pismo lustrzane, odwracanie liter, cyfr,
·
długo utrzymująca się technika literowania, kłopoty z syntezą dźwięków.
Dysleksji rozwojowej nie stwierdzamy u dzieci:
·
do 10 roku życia,
·
słabowidzących, niewidomych, słabosłyszących, niesłyszących,
·
chorych neurologicznie,
·
upośledzonych umysłowo,
·
wywodzących się z ewidentnie zaniedbanych środowisk rodzinnych.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin