ABC wiedzy o dysleksji.pdf
(
81 KB
)
Pobierz
41464435 UNPDF
ABC wiedzy o dysleksji
Opracowanie:
mgr Barbara Kustra
mgr Agata Otłowska
Dysleksja rozwojowa
– to specyficzne zaburzenia funkcji psychicznych, niezbędnych do
opanowania procesu czytania, pisania i liczenia przy prawidłowym rozwoju umysłowym.
Terminologia
·
dysleksja – trudności w czytaniu,
·
dysortografia – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni ( w tym błędy
ortograficzne),
·
dysgrafia – trudności w opanowaniu odpowiedniego poziomu graficznego pisma (tzw.
„brzydkie pismo”),
·
dyskalkulia – trudności w uczeniu się matematyki.
Przyczyny zaburzeń typu dyslektycznego
·
nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, w szczególności zaburzenia niektórych
funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji.
Zaburzenia dotyczą:
·
funkcji percepcyjno-motorycznych (percepcjo wzrokowej, słuchowej, ruchowej) i ich
integracji,
·
lateralizacji i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,
·
funkcjo słuchowo-językowych,
·
pamięci (wzrokowej, słuchowej i ruchowej).
Uwarunkowania zaburzeń:
·
dziedziczność,
·
mikoruszkodzenia układu nerwowego,
·
zaburzenia hormonalne,
·
wolniejsze dojrzewanie odpowiednich struktur mózgowych.
Typy dysleksji:
·
wzrokowo-przestrzenna,
·
słuchowo-językowa,
·
mieszana,
·
typu integracyjnego.
Objawy:
·
opóźniony rozwój mowy i słabsze umiejętności językowe,
·
mała sprawność ruchowa,
·
słaba orientacja w schemacie ciała i przestrzeni,
·
słabsza sprawność manualna i graficzna,
·
obniżona spostrzegawczość,
·
trudności w uczeniu się pamięciowym (wiersze, piosenki),
·
słaba pamięć sekwencyjna (zapamiętywanie dat, miesięcy, dni tygodnia, nazwisk, tabliczka
mnożenia),
·
w początkowej fazie pisania pismo lustrzane, odwracanie liter, cyfr,
·
długo utrzymująca się technika literowania, kłopoty z syntezą dźwięków.
Dysleksji rozwojowej nie stwierdzamy u dzieci:
·
do 10 roku życia,
·
słabowidzących, niewidomych, słabosłyszących, niesłyszących,
·
chorych neurologicznie,
·
upośledzonych umysłowo,
·
wywodzących się z ewidentnie zaniedbanych środowisk rodzinnych.
Plik z chomika:
gosia.olga
Inne pliki z tego folderu:
Refleksje dla nauczycieli pracujących z dzieckiem z ADHD.rtf
(65 KB)
Kiedy do logopedy.pdf
(44 KB)
Interwencja kryzysowa w przypadku wykorzystania seksualnego.pdf
(118 KB)
Rodzicu - warto dogadać się z własnym dzieckiem.pdf
(107 KB)
Wskazówki dla rodziców dzieci agresywnych.pdf
(77 KB)
Inne foldery tego chomika:
artykuły
chowanna
The New Educational Review
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin