Zarządzanie projektami (2002).pdf

(252 KB) Pobierz
nr36
Oglnopolski program szkoleniowy dla
W cyklu artykułw prezentujemy po kolei dziewięć modułw szkoleniowych w Programie
Aktywizacji Obszarw Wiejskich. Dwa tygodnie temu przedstawiliśmy Zarządzanie stra-
tegiczne i finansowe.
Środki unijne są przeznaczane na kon-
kretne projekty, ktrych realizacja jest
rozłożona często na kilka lat. W przyszło-
ści jednostki samorządu terytorialnego
będą realizować po kilka projektw na-
raz, wartych kilka, kilkanaście milionw
euro. Od koordynacji tych projektw za-
leżeć będzie w dużym stopniu ich sukces
i w efekcie szansa na nowe środki.
Dzięki uczestnictwu w szkoleniach PAOW
dowiedzą się państwo:
w czym jest projekt i związana z nim
całość działań koncepcyjnych, pla-
nistycznych, wykonawczych i kon-
trolnych,
w jakie są najbardziej skuteczne i spraw-
dzone w realizacji metody oraz techni-
ki zarządzania;
w wszystkie omawiane zagadnienia zo-
staną prześledzone na przykładach pro-
jektw realizowanych już w samorzą-
dach za pieniądze unijne
w oraz szczegłowo omwione na przy-
kładzie kilku studiw przypadkw;
w zdobyta wiedza zostanie następnie
praktycznie przećwiczona poprzez przy-
gotowywanie projektu pod kierunkiem
trenera.
Dzięki tej wiedzy będziecie mogli pań-
stwo lepiej zrozumieć, jak należy za-
rządzać projektami, aby osiągać jak
najlepsze efekty i unikać błędw. W
sposb praktyczny będzie ona wyko-
rzystana w trzecim etapie szkolenia -
w pracy nad realizacją projektu w ra-
mach jednego z pięciu programw szko-
leniowych.
Koncepcja samodzielnej pracy w kon-
sultacji z trenerami (nauka na odle-
g ł ość) pozwoli na przećwiczenie i
utrwalenie zdobytych wiadomości bez
pośpiechu - często towarzyszącemu
pracy na sali szkoleniowej - oraz na
przykładach, ktre państwa najbardziej
interesują.
Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza bę-
dzie owocować podczas zarządzania pro-
jektami w państwa gminach.
Zarządzanie
projektami
my najczęściej mwiąc o projekcie bu-
dowlanym, architektonicznych lub technicz-
nym. W ten sposb określamy dokument wy-
konany przez specjalistę z danej dziedziny,
ktry definiuje pewien aspekt rozważanego
przedsięwzięcia, głwnie techniczny. Mwi-
my także o projektach ustaw, umw - czyli
dokumentach, ktre znajdują się w pewnej
fazie przygotowań, nie są jeszcze zatwierdzo-
ne. Inne znaczenie tego terminu to przemy-
ślany plan działania, pomysł.
W ostatnich latach pojawiło się jeszcze
jedno znaczenie słowa projekt, ktre na
trwałe weszło do terminologii społeczno-
-gospodarczej. Nie ma jednej, powszech-
nie uznawanej definicji, ktrą można by
tu przytoczyć, ale można wskazać cechy
charakterystyczne projektu.
Zarządzanie projektem jest procesem, w
ktrym zazwyczaj wyrżniają się cztery
podstawowe etapy:
1) Identyfikacja projektu (co chcemy zro-
bić i dlaczego?).
2) Planowanie (jak to zrobić?).
3) Realizacja (wykonanie).
4) Zamknięcie i ocena projektu (czy to,
co zamierzaliśmy, zostało zrobione?).
Powyższe etapy tworzą ácykl życia projek-
tuÑ. Wprowadzenie takiego modelu nie tylko
umożliwia określenie początku i końca pro-
jektu w rozumieniu zadaniowym, ale rwnież
wyznacza przedział czasu na jego realizację
oraz kolejność i stopień angażowania nie-
zbędnego potencjału. Co w praktyce ozna-
cza, iż uzyskuje się rozkład nakładw na rea-
lizację projektu w czasie. Pomaga to w okre-
śleniu zakresu i rodzaju działań, jakie powin-
ny być wykonywane na danym etapie, wska-
zaniu wykonawcw, osb odpowiedzialnych
oraz źrdeł finansowania.
Mając precyzyjnie określony cel projektu,
wiemy już, co chcemy osiągnąć. Teraz przy-
chodzi kolej, aby odpowiedzieć na pytanie,
jak chcemy to zrobić. Wybr sposobu reali-
zacji celu zależy od uwarunkowań zewnętrz-
nych oraz od naszych możliwości technicz-
nych, finansowych i organizacyjnych. Nie-
jednokrotnie wymaga to specjalistycznych
analiz. Mogą one pokazać, że projekt jest
nieopłacalny lub niemożliwy do realizacji.
Na tym etapie zawsze możliwa jest zmiana.
Należy pamiętać, że w fazie planowania
koszty zmiany są stosunkowo niższe niż w trak-
cie wykonywania.
Zależnie od skali projektu, może on być re-
alizowany przez mniejsze lub większe zespoły
ludzi. Im większy zespł, tym większa powinna
być świadomość roli komunikacji wewnętrz-
nej i tym więcej czasu trzeba poświęcić na
przekazywanie informacji, uzgadnianie stano-
wisk, a nawet rozwiązywanie konfliktw.
Trzecim krokiem cyklu życia projektu jest
jego realizacja. Na tym etapie najważniejszy
z punktu widzenia zarządzania jest nadzr
Projektem nazywamy przedsięwzięcie,
ktre posiada następujące cechy:
Û służy realizacji określonego celu,
Û polega na skoordynowaniu powiązanych
ze sobą działań,
Û jest ograniczone w czasie (ma określony
początek i koniec) oraz posiada określo-
ny budżet i zasoby,
Û ma wyjątkowy charakter.
54
WSPìLNOTA nr 17-18, 27 kwietnia-4 maja 2002
www.wspolnota.org.pl
W języku polskim słowa projekt używa-
41504127.008.png 41504127.009.png
 
41504127.010.png 41504127.001.png 41504127.002.png 41504127.003.png 41504127.004.png
a samorządw wspłfinansowany z pożyczki Banku Światowego
wdrożenia, nazywany monitoringiem
projektu. Monitoring polega na
świadomym i systematycznym śle-
dzeniu postępw realizacji pro-
jektu oraz odnoszeniu ich do za-
łożeń planu. Monitoring jest
prowadzony przez szefa pro-
jektu przez cały czas jego re-
alizacji. Wyniki pozwalają na
szybkie zebranie informacji doty-
czących skutkw przeprowadzo-
nych działań oraz na
dokonanie oceny
postępw prac i
szans pomyśl-
nej realizacji.
Celem
systemu
liczaniem środkw, rozwiązy-
waniem umw z podwyko-
nawcami itp. Jest on rwnież
o tyle istotny, że umożliwia od-
niesienie się do zakładanego
na początku celu, ocenę spo-
sobu działania, wykorzystania
zaangażowanych zasobw
oraz jest często punktem wyj-
ścia do dalszych działań.
Najważniejszym zada-
niem fazy zamknięcia
projektu jest doko-
nanie jego oceny
końcowej. Ma
ona odpowie-
dzieć na pyta-
nie, czy pro-
jekt osiągnął
zakł adany
cel. Dodat-
Studium
przypadku
áOrganizacja baluÑ
Poniżej przedstawiamy przykład jedne-
go z wielu studium przypadku. Każde stu-
dium jest szczegłowo omawiane podczas
szkolenia z punktu widzenia potrzeb zgła-
szanych przez uczestnikw.
Przykładwko jest gminą wiejską. Aktyw-
ną, wielokrotnie nagradzaną za osiągnię-
cia w dziedzinie ochrony środowiska i
wspieranie rozwoju. Władzom bardzo za-
leży na wszechstronnym rozwoju lokalnej
społeczności i wyrwnywaniu szans. W jed-
nym z gminnych gimnazjw nie powstała
do dzisiaj, z powodu braku środkw, pra-
cownia komputerowa. Władze gminy chcą
ją utworzyć.
Od wielu lat tradycją w Przykładwku
jest organizowanie balu w ostatnią nie-
dzielę karnawału. Odbywa się on w jed-
nej z remiz strażackich. Uczestniczą miesz-
kańcy gminy, władze samorządowe sąsied-
nich gmin, od dwch lat rwnież starosta
powiatu przykładowskiego. Czasem gość-
mi są także marszałek oraz poseł, ktry
urodził się i wychował w Przykładwku.
Bal jest organizowany przy wykorzy-
staniu zasobw własnych (pracownicy
urzędu gminy, nauczyciele, młodzież,
członkowie OSP, członkinie koła gospo-
dyń wiejskich). Pracujący przy jego or-
ganizacji nie pobierają wynagrodze-
nia. Wpłaty sponsorw (z terenu gmi-
ny i sąsiedniego miasta wojewdzkie-
go) pokrywają tylko koszty materiałw
i składnikw do przygotowania potraw.
Podczas balu organizowane są konkur-
sy i licytacja. Dochd przeznaczany jest
na cele charytatywne i społeczne. W
tym roku wjt zaproponował, aby zo-
stał on przeznaczony na zakup trzech
komputerw.
monitoringu jest udostępnienie informacji, kt-
re przyczynią się do wykonywania projektu
zgodnie z planem i przyjętym budżetem. Dla-
tego powinien on być działaniem planowym,
co w konsekwencji oznacza stworzenie proste-
go systemu, ktry przez cały czas trwania pro-
jektu będzie dostarczał informacji o postępach
wdrożenia. Budując system, należy pamiętać
o tym, że dodatkowo obciąża on osoby, od
ktrych uzyskuje się informacje. Z tego też
powodu powinno się zbierać jedynie najbar-
dziej potrzebne dane, mające bezpośredni
związek z postępem prac lub sytuacją finanso-
wą projektu.
Zakończenie projektu to ostatni etap pracy.
Składa się na niego wiele działań formal-
nych, związanych ze sprawozdawczością, roz-
kowo jej przedmiotem jest przebieg projektu
badany pod względem stosunku czasu jego
realizacji i wydanych środkw finansowych
do uzyskanego efektu. W przypadku projek-
tw generujących rozwj społeczno-gospo-
darczy, finansowanych ze środkw publicz-
nych, ocena efektw podejmowanych dzia-
łań, przejrzystości i zgodności z prawem jest
szczeglnie potrzebna.
Oceny końcowej powinna dokonywać in-
stytucja lub zespł osb bezpośrednio nie bio-
rący udziału w projekcie. Nie wolno jednak
zapomnieć o przedstawieniu rezultatu oso-
bom bezpośrednio zainteresowanym, ktrych
potrzeba wygenerowała projekt.
Wyniki oceny są cennym źrdłem informa-
cji, ktre mogą być przydatne przy rea-lizacji
innych projektw, a niejednokrotnie same ge-
nerują nowy projekt. Jeżeli wyniki oceny są
negatywne, czyli realizacja projektu nie do-
prowadziła do osiągnięcia celu, należy do-
głębnie przeanalizować przyczyny takiej sy-
tuacji. Być może został źle wybrany i należy
przygotować nowy, ktry doprowadzi do okre-
ślonego celu, a może wystarczy podjęcie dzia-
łań korygujących albo rozszerzenie zakresu
ocenianego projektu. W każdym razie z pew-
nością wyniki analizy posłużą do modyfikacji
sposobu zarządzania następnym projektem,
tak aby nie popełnić tych samych błędw, a
wykorzystać wszystkie dobre pomysły i roz-
wiązania.
Cykle życia projektu
n
Definicja celw
Cel oglny - podniesienie poziomu wiedzy
absolwentw gimnazjum, rozwj i promo-
cja gminy Przykładwko
Cel szczegłowy (bezpośredni) - zebranie
funduszy na zakup 3 komputerw do pra-
cowni informatycznej
Wynik projektu - bal karnawałowy
www.wspolnota.org.pl
WSPìLNOTA nr 17-18, 27 kwietnia-4 maja 2002 55
WSPìLNOTA nr 17-18, 27 kwietnia-4 maja 2002 55
www.wspolnota.org.pl
41504127.005.png 41504127.006.png 41504127.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin