Statystyka procesów transportowych - Janusz Woch.pdf

(2375 KB) Pobierz
Microsoft Word - 00_SPTF.doc
Janusz Woch
Instytut Transportu Politechniki ĺ l Ģ skiej w Katowicach
Statystyka procesów transportowych
Katowice maj 2000
Wst ħ p
2
SPIS TRE ĺ CI
2
WST Ħ P
4
1. Zakres Statystyki Procesów Transportowych
13
1.1 Zało Ň enia ogólne przedmiotu zintegrowanego
13
1.2 Potoki ruchu transportowego
15
1.3 Jak bada ę pojedynczy potok ruchu
17
1.4 Intuicyjne poj ħ cie prawdopodobie ı stwa
19
1.5 Model przej Ļ cia dla pieszych jednego pasa ruchu (jednokierunkowego) jako
schemat Bernoulli’ego
22
1.6 Warto Ļę oczekiwana i wariancja
24
1.7 Warto Ļę Ļ rednia i odchylenie kwadratowe
25
Problemy rozdziału 1
26
2. Inne rozkłady dyskretne
29
2.1 Rozkład dwumianowy – kontynuacja
29
2.2 Rozkład Poissona
30
2.3 Warto Ļę oczekiwana i wariancja w rozkładzie Poissona s Ģ równe l
33
Problemy rozdziału 2
37
3. Znaczenie rozkładu Poissona i ci Ģ głe zmienne losowe
39
3.1 Zwi Ģ zki mi ħ dzy rozkładem dwumianowym oraz Poissona
39
3.2 Rozkład geometryczny
42
3.3 Ci Ģ głe zmienne losowe
43
3.4 Rozkład jednostajny
46
3.5 Rozkład jednopunktowy
48
Problemy rozdziału 3
49
4. Znaczenie rozkładu wykładniczego
51
4.1 Rozkład wykładniczy
51
4.2 Przesuni ħ ty rozkład wykładniczy
55
Problemy rozdziału 4
60
5. Kardynalna zasada bada ı statystycznych
61
5.1 Dwie ró Ň nice mi ħ dzy organizacj Ģ i regulacj Ģ ruchu samochodowego w miastach
a ruchu kolejowego
61
5.2 Rozkład Erlanga rz ħ du n
66
5.3 Rozkład gamma
67
Wst ħ p
3
5.4 Przykłady stawiania hipotez statystycznych na podstawie wyników obserwacji
potoków ruchu samochodowego
68
Problemy rozdziału 5
71
6. Ró Ň nice mi ħ dzy obserwacjami statystycznymi ruchu kolejowego a samochodowego 73
6.1 Obserwacje odst ħ pów mi ħ dzy kolejnymi wjazdami na stacj ħ rozrz Ģ dow Ģ
73
6.2 Rozkład normalny
77
Problemy rozdziału 6
81
7. Modele luki krytycznej i akceptowalnej
83
7.1 Przypomnienie o ró Ň nicach w obrazie statystycznym ruchu samochodowego
a kolejowego
83
7.2 Rz Ģ d rozkładu Erlanga jako wska Ņ nik równomierno Ļ ci potoku ruchu
88
7.3 Zwi Ģ zek mi ħ dzy rozkładem Poissona a wykładniczym oraz Erlanga
89
7.4 Rozkład luki krytycznej
90
7.5 Inne modele wyboru luki dopuszczalnej
92
Problemy rozdziału 7
94
8. Weryfikacja hipotez statystycznych – dwa rodzaje testów statystycznych
parametryczne i zgodno Ļ ci
95
8.1 Rodzaje testów oraz etapy bada ı statystycznych
95
8.2 Testy parametryczne
102
Problemy rozdziału 8
112
9. Testy zgodno Ļ ci
113
9.1 Ró Ň ne sytuacje praktyczne
113
9.2 Test l Kołmogorowa
114
9.3 Test Kołmogorowa-Smirnowa
121
Problemy rozdziału 9
127
10. Korelacja
129
10.1 Warto Ļę oczekiwana funkcji zmiennej losowej wielowymiarowej
Momenty zmiennej losowej wielowymiarowej
129
10.2 Współczynnik korelacji
132
Problemy rozdziału 10
138
11. Regresja
139
11.1 Regresja pierwszego rodzaju
139
11.2 Regresja drugiego rodzaju
144
Wst ħ p
4
Problemy rozdziału 11
148
12. Warto Ļę przedsi ħ biorstwa i papiery warto Ļ ciowe
149
12.1 Warto Ļę przedsi ħ biorstwa
149
12.2 Papiery warto Ļ ciowe i ich ceny
153
12.3 Ryzyko a stopa zysku
157
Problemy rozdziału 12
163
13. Jak gra ę na giełdzie?
165
13.1 Portfel papierów warto Ļ ciowych
165
13.2 Zbiór efektywnych portfeli
172
13.3 Wycena aktywów na giełdzie
176
Problemy rozdziału 13
182
Literatura
183
Tablice statystyczne
189-200
Wst ħ p
5
WST Ħ P
Statystyka procesów transportowych jest now Ģ pozycj Ģ literaturow Ģ w zakresie
modelowania matematycznego procesów transportowych w czasach powszechno Ļ ci dost ħ pu
do techniki komputerowej w obliczeniach statystycznych. Mo Ň liwo Ļ ci dzisiejszych
komputerów s Ģ podwajane co półtora roku, daj Ģ c now Ģ generacj ħ komputerow Ģ , o nowej
jako Ļ ci zastosowa ı informatyki. Mo Ň na wi ħ c zaplanowa ę proces dydaktyczny w zakresie
elementarnej statystyki matematycznej, nie martwi Ģ c si ħ niskim poziomem wiedzy o
statystyce matematycznej, zakładaj Ģ c wykorzystanie bogatego oprogramowania komputerów.
Studenci kierunków transportowych powinni przyswoi ę sobie techniczne mo Ň liwo Ļ ci
oprogramowania statystycznego bez znajomo Ļ ci gł ħ bokich podstaw matematycznych. Jest to
niezwykle odpowiedzialne zadanie, bowiem nie powinno si ħ dopuszcza ę do wykorzystywania
oprogramowania statystycznego komputerów bez Ň adnych podstaw matematycznych,
poniewa Ň grozi to brakiem umiej ħ tno Ļ ci rozumienia istoty bada ı procesów transportowych,
jakie odbywaj Ģ si ħ w ró Ň nych okoliczno Ļ ciach działalno Ļ ci systemów transportowych, a wi ħ c
grozi opacznymi wnioskami analizy systemów transportowych. W ten sposób dochodzi si ħ do
problemu okre Ļ lenia minimum wiedzy in Ň yniera transportu o elementarnej statystyce. Zakres
tej ksi ĢŇ ki jest prób Ģ nowego okre Ļ lenia tego minimum w czasach powszechnego dost ħ pu do
oprogramowania statystycznego komputerów.
Zwi Ģ zki statystyki z matematyk Ģ s Ģ wyj Ģ tkowe. Według powszechnego przekonania
wnioskowanie matematyczne jest wnioskowaniem dedukcyjnym, a wi ħ c od ogółu do
szczegółu, natomiast istot Ģ wnioskowania statystycznego jest wnioskowanie indukcyjne, od
szczegółu do ogółu. Wnioskowanie statystyczne jako takie jest bardziej naturalnym procesem
my Ļ lowym ni Ň dedukcja, co pozwala na łatwe przyswojenie procedur wnioskowania
statystycznego, bez gł ħ bokich podstaw matematycznych, jak to si ħ zwykle uwa Ň a. To jest
podstawowa przesłanka tego przedmiotu, oparta równie Ň na obserwacjach powszechnej
akceptacji komputerów, jako narz ħ dzia rozrywki. Te przesłanki pozwoliły na wprowadzenie
tego przedmiotu w roku 1993/94 w Instytucie Transportu Politechniki ĺ l Ģ skiej w Katowicach
do programu kształcenia kierunku TRANSPORT wraz z odpowiednim laboratorium
komputerowym.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin