Optymalizacja sieci transportowych - Janusz Woch.pdf
(
2660 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 00_OST.doc
Spis tre
Ļ
ci i Wprowadzenie
JANUSZ WOCH
OPTYMALIZACJA SIECI TRANSPORTOWYCH
Katowice, 2002
Ost0-1
Spis tre
Ļ
ci i Wprowadzenie
Spis tre
Ļ
ci
1.
Zapis matematyczny i wybrane poj
ħ
cia w ksi
ĢŇ
ce Steenbrinka (1978)..........................7
Optymalizacja................................................................................................................7
1.1.1.
Definicja zagadnienia optymalizacyjnego................................................................7
1.1.2.
Techniki optymalizacyjne.........................................................................................8
Potoki w sieci...............................................................................................................13
1.2.1.
Grafy i sieci.............................................................................................................13
1.2.2.
Potoki w sieciach....................................................................................................17
1.2.3.
Potoki wielowymiarowe.........................................................................................18
Bibliografia.........................................................................................................................21
2.
Transport wg Steenbrinka. (1978)................................................................................23
2.1.
Transport – opis systemu.............................................................................................23
2.1.1.
Sie
ę
transportowa....................................................................................................23
2.1.2.
Popyt na transport...................................................................................................23
2.1.3.
Równowaga w sieci transportowej.........................................................................25
2.1.4.
Wyznaczanie ruchu.................................................................................................29
2.1.4.1. Zagadnienie wyznaczania ruchu...........................................................................29
2.1.4.2. Metody rozwi
Ģ
zania zagadnienia wyznaczania ruchu..........................................30
2.1.4.3. Inne aspekty wyznaczania ruchu...........................................................................30
2.2.
System opisowy i normatywny....................................................................................31
2.2.1.
Wprowadzenie....................................................................................................... 31
2.2.2.
Wyznaczanie opisowe i normatywne....................................................................31
2.2.2.1. Ró
Ň
nica mi
ħ
dzy wyznaczaniem opisowym i normatywnym................................31
2.2.2.2. Paradoks Braessa...................................................................................................33
2.2.2.3. Zmniejszanie ró
Ň
nicy mi
ħ
dzy wyznaczaniem opisowym a normatywnym...........34
Bibliografia.........................................................................................................................35
3.
Zagadnienie optymalizacji sieci transportowej wg Steenbrinka (1978).......................37
3.1.
Optymalne planowanie przestrzenne...........................................................................37
3.2.
Optymalna infrastruktura transportu przy danym wykorzystaniu terenu....................38
3.2.1.
Zmienne decyzyjne.................................................................................................38
3.2.2.
Funkcja celu............................................................................................................39
3.2.2.1. Uwagi ogólne.........................................................................................................39
3.2.2.2. Korzy
Ļ
ci konsumenta w planowaniu transportu....................................................40
3.2.3.
Warunki ograniczaj
Ģ
ce............................................................................................45
Bibliografia.........................................................................................................................46
4.
Znane metody optymalizacji sieci transportowej wg Steenbrinka (1978)....................49
4.1.
Postawienie problemu..................................................................................................49
Programowanie matematyczne....................................................................................50
4.3.
Podział i ograniczenia..................................................................................................53
4.3.1.
Metoda podziału i ogranicze
ı
.................................................................................53
4.3.2.
Metoda Ridleya podzbiorów ograniczonych..........................................................55
4.3.3.
Algorytm podziału i ogranicze
ı
Ochoa-Rosso i Silvy...........................................57
4.3.4.
Algorytm podziału i ogranicze
ı
Chana..................................................................59
4.3.5.
Algorytm podziału i powrotów Ochoa-Rosso i Silvy............................................61
4.3.6.
Zastosowanie algorytmu podziału i ogranicze
ı
do problemu ogólnego................63
4.3.7.
Omówienie technik podziału i ogranicze
ı
..............................................................65
4.4.
Techniki heurystyczne.................................................................................................66
4.4.1.
Istota podej
Ļ
cia heurystycznego..............................................................................66
4.4.2.
Eliminacja współzale
Ň
no
Ļ
ci na etapie wst
ħ
pnym...................................................67
Ost0-2
1.1.
1.2.
4.2.
Spis tre
Ļ
ci i Wprowadzenie
Metoda Barbiera......................................................................................................72
4.4.3.1. Oryginalne metoda Barbiera..................................................................................72
4.4.3.2. Rozszerzenie metody Barbiera przez Haubricha...................................................74
4.4.4.
Programowanie współdziałaj
Ģ
ce.............................................................................76
4.4.5.
Struktura hierarchiczna...........................................................................................77
Agregacja................................................................................................................78
4.4.7.
Dekompozycja lub podział......................................................................................78
Bibliografia.........................................................................................................................79
5.
Nowa metoda Steenbrinka (1978) wyznaczania iteracyjnego według najmniejszej
warto
Ļ
ci marginalnej funkcji celu.................................................................................83
5.1.
Uwagi wst
ħ
pne............................................................................................................83
5.2.
Dekompozycja problemu.............................................................................................83
5.3.
Warunki istnienia optymalnego rozwi
Ģ
zania problemu głównego..............................85
5.4.
Metody rozwi
Ģ
zania problemu głównego....................................................................88
5.4.1.
Wyznaczanie iteracyjne..........................................................................................88
5.4.2.
Poprawno
Ļę
otrzymanego rozwi
Ģ
zania...................................................................88
5.4.3.
Parametry metody...................................................................................................93
5.5.
Zastosowanie normatywnego wyznaczania ruchu a wyznaczanie opisowe i
mechanizm opłat..........................................................................................................95
5.6.
Zastosowanie metody do maksymalizacji korzy
Ļ
ci społecznych...............................97
5.7.
Niektóre badania w przypadku sieci o małych rozmiarach.......................................100
5.7.1.
Uwagi wst
ħ
pne......................................................................................................100
5.7.2.
Ocena rozwi
Ģ
zania przy wypukłej, kwadratowej funkcji celu.............................101
5.7.3.
Wra
Ň
liwo
Ļę
rozwi
Ģ
zania na zmiany parametrów ruchu.......................................104
5.7.4.
Działanie metody w przypadku funkcji odcinkami wypukłych...........................111
Bibliografia.......................................................................................................................117
6.
Projektowanie efektywno
Ļ
ci eksploatacji sieci kolejowej na bazie SOUT według
Wocha (1986)..............................................................................................................119
6.1.
Wprowadzenie do Systemu Oceny Układów Torowych SOUT na podstawie Wocha
(2001).........................................................................................................................119
6.2.
Przepustowo
Ļę
zło
Ň
onych w
ħ
złów torowych a efektywno
Ļę
wykorzystania sieci
kolejowej....................................................................................................................122
6.2.1.Ocena opó
Ņ
nie
ı
i czasów czekania w ruchu kolejowym a ocena płynno
Ļ
ci ruchu.122
6.2.2. Charakterystyki czasów czekania i płynno
Ļ
ci ruchu odst
ħ
pów w
ħ
złowych (wypukłe
i wkl
ħ
słe funkcje intensywno
Ļ
ci)......................................................................................130
Bibliografia.......................................................................................................................136
7.
Oryginalne uj
ħ
cie optymalnej intensywno
Ļ
ci jako charakterystyki przepustowo
Ļ
ci i
efektywno
Ļ
ci wykorzystania sieci kolejowej według Wocha (1986).........................139
7.1.
Charakterystyki jako
Ļ
ci usług przewozowych...........................................................139
7.2.
Ruch kolejowy...........................................................................................................141
7.3.
Sie
ę
kolejowa a jako
Ļę
ruchu.....................................................................................144
7.4.
Przepustowo
Ļę
praktyczna a płynno
Ļę
ruchu.............................................................144
7.4.1.
Jako
Ļę
ruchu a przepustowo
Ļę
sieci......................................................................144
7.4.2.
Efektywno
Ļę
wykorzystania układu – optymalna intensywno
Ļę
ruchu................150
7.5.
Straty jako
Ļ
ci ruchu a zb
ħ
dne koszty eksploatacyjne kolei.......................................153
7.6.
Nowe uj
ħ
cie efektywno
Ļ
ci rozwoju sieci kolejowej..................................................154
8.
System Oceny Układów Torowych – SOUT – narz
ħ
dzie kształtowania efektywno
Ļ
ci
wykorzystania sieci kolejowej według Wocha (1986)...............................................161
Ost0-3
4.4.2.1. Ci
Ģ
głe dopasowywanie optymalne.........................................................................68
4.4.2.2. Wybieranie najbardziej obiecuj
Ģ
cych projektów...................................................69
4.4.3.
4.4.6.
Spis tre
Ļ
ci i Wprowadzenie
8.1.
Zało
Ň
enia informatyczne SOUT...........................................................................161
8.2.
Przykłady wymiarowania składników sieci kolejowej.........................................169
9.
Projektowanie sieci kolejowej według Wocha (1986).............................................181
9.1.
Projektowanie systemu idealnego czy iteracyjna metoda diagnostyczna...............181
9.2.
„W
Ģ
skie gardła” kolei – miejsce powstawania zb
ħ
dnych kosztów społecznych
kolei.........................................................................................................................183
Globalna ocena efektywno
Ļ
ci w stanie istniej
Ģ
cym jako
Ņ
ródło rozwi
Ģ
za
ı
programu
rozwoju ekonomicznego kolei................................................................................185
9.4.
Programowanie organizacji przewozów kolejowych.............................................186
9.5.
Uporz
Ģ
dkowanie oczekiwanych „w
Ģ
skich gardeł” kolei – fizyczne a ekonomiczne
warto
Ļ
ci oczekiwanych zb
ħ
dnych kosztów społecznych kolei..............................189
9.6.
Jako
Ļę
usług przewozowych a nakłady inwestycyjne...........................................192
9.7.
Schemat programowania rozwoju sieci kolejowej.................................................194
9.8.
Techniczne uwarunkowania zastosowa
ı
nowych metod programowania rozwoju sieci
kolejowej.................................................................................................................198
9.8.1.
Zło
Ň
ono
Ļę
informacyjna ruchu kolejowego..........................................................198
9.8.2.
Kierunki rozwoju systemów informatycznych wspomagaj
Ģ
cych programowanie
rozwoju kolei.........................................................................................................200
9.9.
Zasadnicze ró
Ň
nice mi
ħ
dzy tradycyjnym a nowym uj
ħ
ciem zagadnie
ı
optymalnego
rozwoju sieci kolejowej.............................................................................................201
Bibliografia.......................................................................................................................203
10.
Przepustowo
Ļę
zło
Ň
onych w
ħ
złów a efektywno
Ļę
wykorzystania sieci transportowej
według Wocha (1998a)...............................................................................................205
10.1 Charakterystyki zło
Ň
onych w
ħ
złów transportowych................................................205
10.2. Funkcje kolejek a funkcje płynno
Ļ
ci ruchu..............................................................207
10.3. Dekompozycja sieci transportowej na modele symulacyjne w
ħ
złów......................217
10.4. Ogólny algorytm optymalizacji sieci transportowej w uj
ħ
ciu dualnym.................221
11.
Zarys polityki transportowej dla województwa katowickiego według Wocha z
zespołem (1998d).......................................................................................................225
11.1.
Analiza systemu transportowego województwa katowickiego.......................225
11.2.
Przykład analizy efektywno
Ļ
ci ruchu miejskiego w centrum Katowic...........225
11.2.1.
Opis potoków ruchu w centrum Katowic.............................................................225
11.2.2.
Charakterystyki potoków ruchu ronda katowickiego, w
ħ
zeł
A
w godzinie
szczytowej.............................................................................................................228
11.3.
Charakterystyki projektowanych potoków ruchu w
ħ
zła
A
w godzinie
szczytowej.................................................................................................................230
11.4.
Charakterystyki potoków ruchu w
ħ
zła
L
w godzinie szczytowej...................232
11.5.
Charakterystyki potoków ruchu w
ħ
zła
H
w godzinie szczytowej...................233
Charakterystyki sumaryczne w
ħ
złów
A, L, H
, w godzinie szczytowej..........234
11.7.
Analiza efektywno
Ļ
ci zmian organizacji ruchu przy zało
Ň
eniu dodatkowych
kosztów eksploatacyjnych........................................................................................235
11.8.
Analiza efektywno
Ļ
ci zmian organizacji ruchu przy zało
Ň
eniu dodatkowych
nakładów inwestycyjnych.........................................................................................235
11.9.
Podsumowanie i wnioski................................................................................237
11.10.
Zarys polityki transportowej dla województwa katowickiego.......................239
11.10.1.
Diagnoza stanu istniej
Ģ
cego – synteza............................................................239
11.10.2.
Strategia zrównowa
Ň
onego rozwoju województwa katowickiego..................240
11.10.3.
Cele szczegółowe............................................................................................241
11.10.4.
Wnioski organizacyjne....................................................................................242
Bibliografia.......................................................................................................................243
Ost0-4
9.3.
11.6.
Spis tre
Ļ
ci i Wprowadzenie
WPROWADZENIE
Optymalizacja sieci transportowych jest nowym podr
ħ
cznikiem Politechniki
ĺ
l
Ģ
skiej
do nowego przedmiotu dla specjalno
Ļ
ci IN
ņ
YNIERIA RUCHU kierunku TRANSPORT
Politechniki
ĺ
l
Ģ
skiej w Katowicach. W tej dziedzinie podstawowym podr
ħ
cznikiem jest
ksi
ĢŇ
ka Steenbrinka (1978), która dalej jest pierwsz
Ģ
pozycj
Ģ
literaturow
Ģ
, mimo upływu
ę
wier
ę
wieku od jej pojawienia si
ħ
. Poniewa
Ň
ksi
ĢŇ
ka Steenbrinka (1978) poza
fragmentami odnosz
Ģ
cymi si
ħ
do opisu mocy ówczesnych komputerów, zupełnie nie
straciła na aktualno
Ļ
ci, dlatego wst
ħ
pne rozdziały oparto na ksi
ĢŇ
ce Steenbrinka (1978),
co jest dobrym wst
ħ
pem do optymalizacji sieci transportowych.
W dziedzinie teorii transportu mamy dwie zwi
Ģ
zane teorie: teoria potoków ruchu,
dotycz
Ģ
ca oceny przepustowo
Ļ
ci dróg transportowych oraz druga teoria dotycz
Ģ
ca
optymalizacji sieci transportowych., bez manifestacji teoretyczno
Ļ
ci zagadnie
ı
. Autor
dotychczas czuł si
ħ
zwi
Ģ
zany z teori
Ģ
potoków ruchu, jako,
Ň
e dotychczasowa działalno
Ļę
naukowa dotyczyła metod oceny przepustowo
Ļ
ci sieci kolejowej, gdzie w roku 1974
zaproponował nowe poj
ħ
cie optymalnej intensywno
Ļ
ci ruchu zast
ħ
puj
Ģ
cej dotychczasowe
poj
ħ
cie przepustowo
Ļ
ci (patrz np. Woch, 1974, 1975, 1976, 1978, 1983, 1986, 1989,
1993, 1998, 2001), po zbudowaniu pierwszych modeli symulacyjnych Monte Carlo
w
ħ
złów torowych.. Na tej podstawie powstały w latach 70., 80., i 90. nowe metody oceny
przepustowo
Ļ
ci sieci kolejowej, oparte na modelach symulacyjnych Monte Carlo
typowych układów torowych, nazywane metodami soutowskimi, poniewa
Ň
do stosowania
tych metod zbudowany został w zapleczu naukowo - badawczym Polskich Kolei
Pa
ı
stwowych w latach 70., 80. i 90. odpowiedni system informatyczny, nazwany przez
autorów: Barona i Wocha (1975) Systemem Oceny Układów Torowych - SOUT.
W zapleczu naukowo - badawczym PKP SOUT jest narz
ħ
dziem optymalizacji sieci
kolejowej PKP oraz optymalizacji ruchu kolejowego, mi
ħ
dzy innym słu
Ň
y do
optymalizacji organizacji ruchu kolejowego na czas zamkni
ħę
torowych.
W głównym nurcie rozwoju SOUT w latach 1981 – 86 system zostaje wykorzystany
do optymalizacji sieci kolejowej PKP i rozszerzony z sieci
Ļ
l
Ģ
skiej, wtedy bardzo g
ħ
stej
sieci kolejowej, na cał
Ģ
sie
ę
PKP. Zaplecze naukowo – badawcze PKP w tych latach
opracowuje zało
Ň
enia rozwoju sieci kolejowej PKP do roku 1995 (a wi
ħ
c z
dziesi
ħ
cioletnim horyzontem planowania), przy zało
Ň
eniu dwukrotnego wzrostu
wydobycia w
ħ
gla! Z dzisiejszej perspektywy zało
Ň
enie to szokuje, ale takie były wtedy
wizje rozwoju naszego górnictwa. Natomiast dla nowych metod optymalizacji sieci
kolejowej było to bardzo ciekawe do
Ļ
wiadczenie badawcze, wymagaj
Ģ
ce rozszerzenia
SOUT z Zakładu
ĺ
l
Ģ
skiego CNTK na O
Ļ
rodek Bada
ı
Ekonomiki Transportu oraz
Kolprojekt, co wymagało zapewnienia du
Ň
ej niezawodno
Ļ
ci oprogramowania SOUT,
działaj
Ģ
cego w ró
Ň
nych warunkach technicznych ró
Ň
nych o
Ļ
rodków informatyki PKP.
Ró
Ň
ne zespoły badawcze wymusiły powstanie specjalnych wersji oprogramowania
SOUT, słu
ŇĢ
cego do oblicze
ı
masowych. W ramach tych prac powstaje nowa metoda
optymalizacji sieci kolejowej oparta na metodach soutowskich, przedstawiona przez
Wocha w roku 1981 i 1983 a nast
ħ
pnie zweryfikowanej formie, w roku 1986. Metody
soutowskie wykorzystane do optymalizacji sieci kolejowej w latach 80., przedstawione
zostały w rozdziałach 6, 7, 8, i 9, na podstawie pracy Wocha (1986). Z punktu widzenia
teorii optymalizacji sieci transportowych s
Ģ
to metody heurystyczne: wyboru najbardziej
obiecuj
Ģ
cych projektów i jak wykazuje Steenbrink (1978), prowadz
Ģ
ce do
nieoptymalnego rozwoju sieci transportowej.
Ost0-5
Plik z chomika:
monikapiotr21
Inne pliki z tego folderu:
Uklady paliwowe systemów wtryskowych silników ZI - Kędzia Okoński.pdf
(16984 KB)
Elektronika cyfrowa.pdf
(2344 KB)
Ochrona Środowiska w Transporcie Lądowym - Jan Gronowicz.pdf
(36081 KB)
Zaawansowana metoda elementów skonczonych konstrukcji nośnych - Rusiński.pdf
(82990 KB)
Układy Cyfrowe Automatyki.pdf
(42944 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Wojna w Jugosławii
(1)
`Książki rachunkowosc
► Zdrowy styl życia
Adaptacja do pracy oraz pokrewne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin