O_krasnoludkach_scenariusz_01.pdf

(331 KB) Pobierz
biuletyn klasa_2.indd
2 O krasnoludkach i o sierotce Marysi
O krasnoludkach i o sierotce Marysi
Marii Konopnickiej
Scenariusze zajęć edukacyjnych w 2. klasie
Mariola Rosłoniec
Scenariusz 1
Idzie krasnal leśną drogą,
Tupie sobie jedną nogą,
Klaszcze w dłonie raz i dwa,
Wszystko wkoło dobrze zna.
7. Rozmowa ukierunkowana pytaniami na temat wysłu-
chanego fragmentu tekstu lektury, uzupełnienie karty
pracy 3:
- Jaki jest tytuł utworu?
- Kto jest autorem książki?
- Jak nazywa się główny bohater?
- Inne postacie występujące w utworze.
- Wspólne uzupełnienie punktów dotyczących
wydawnictwa i roku wydania książki.
8. Zabawa ruchowa pt. „Gąski, gąski do domu”.
9. Sprawdzenie poziomu zrozumienia fragmentu tekstu
przeczytanego przez nauczyciela – rozmowa i samo-
dzielne uzupełnienie karty pracy 4.
10. Indywidualne uzupełnianie rysunku przedstawiają-
cego scenę teatralną według własnego pomysłu
do przedstawienia pt. „O krasnoludkach i o sierotce
Marysi”. Nadanie tytułu ilustracji – karta pracy 5.
11. Zadanie pracy domowej – samodzielne przeczytnie
przez uczniów fragmentu książki pt. „O krasnoludkach
i o sierotce Marysi” (z części: „U królowej Tatry” –
rodział I i II).
12. Podsumowanie lekcji – przyklejenie pierwszego
i drugiego fragmentu odznaki na karcie „Pomocnika
Krasnoludków” – patrz załącznik na stronie 6.
13. Zakończenie lekcji : utrwalenie rymowanki o krasno-
ludkach.
Temat bloku: W świecie baśni.
Temat pierwszego dnia: Spotkanie z sierotką
Marysią.
Termin realizacji: klasa 2.
Rodzaje aktywności:
polonistyczna,
artystyczna,
ruchowa.
Wymagania programowe:
Wprowadzenie w dziedzictwo kultury narodowej – przygo-
towanie do odbioru dzieł literackich.
Wymagania edukacyjne (cele lekcji):
Uczeń:
- umie czytać cicho, ze zrozumieniem,
- potrai wypowiedzieć się na temat
treści usłyszanego utworu,
- potrai słuchać wypowiedzi innych osób,
- wskazuje tytuł i autora lektury oraz
głównych bohaterów,
- zgodnie i aktywnie uczestniczy
we wspólnej pracy i zabawie,
- wyróżnia rzeczowniki i czasowniki.
Sposoby mierzenia efektów:
analiza kart pracy,
obserwacja pracy uczniów i ich wypowiedzi,
analiza wytworów uczniów.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu: indywidualne odczyty-
wanie zaszyfrowanych słów – karta pracy 1.
Z jaką książką związane są te postacie?
2. Przybliżenie postaci Marii Konopnickiej
– autorki książki. Prezentacja przez uczniów i nauczy-
ciela przyniesionych do szkoły utworów jej autorstwa.
Zachęcenie do ich przeczytania.
3. Głośne czytanie przez nauczyciela fragmentów książki
Marii Konopnickiej pt. „O krasnoludkach i o sierotce
Marysi” (z części: „Poziomek spotyka sierotkę Marysię”
rozdział IV i VI).
4. Przedstawienie przez nauczyciela propozycji
zdobywania odznaki „Pomocnika Krasnoludków”.
5. Określenie zasad zdobycia odznaki – rozdanie
„Kart Pomocnika Krasnoludków” – karta pracy 2.
6. Nauka prostej rymowanki. Łączenie słowa z ruchem
Zapisanie rymowanki w zeszytach.
Informacje dla nauczyciela
Maria Konopnicka - z domu Wasiłowska, urodziła się 23
maja 1842 roku w Suwałkach, zmarła 8 października 1910
roku we Lwowie. Była polską poetką i pisarką. Walczyła
o prawa kobiet i język polski pod zaborami. Miała ośmioro
dzieci, dwoje z nich zmarło zaraz po porodzie. Jej utwory
często drukowano w prasie. Szczególnie znane były utwory
tworzone przez nią dla dzieci, które, co było nowością w tej
dziedzinie pisarstwa, rozbudzały wrażliwość odbiorców.
Najbardziej znane utwory dziecięce napisane przez Marię
Konopnicką to:
- Śpiewnik dla dzieci
- O Janku Wędrowniczku
- O krasnoludkach
i o sierotce Marysi
- Na jagody
- Nasza szkapa
- Tęsknota
- Noc
- Kubek
144697260.051.png 144697260.058.png
Nauczanie początkowe
3
Karta pracy 1
Imię i nazwisko ..................................................................................................
Przyjrzyj się uważnie liczbom i odpowiadającym im literom.
Rozszyfruj hasło.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł
17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
M N Ń O
Ó
P
R
S Ś T
U W
Y
Z Ź Ż
24 12 7 23 20 26 14 1
17 1 23 29 24 12 1
12
14 23 1 24 18 20 15 27 6 14 12
Karta pracy 2
Karta „Pomocnika krasnoludków”
Imię i nazwisko kandydata na „Pomocnika Krasnoludków”:
............................................................................................................................
Kandydat na „POMOCNIKA KRASNOLUDKÓW”:
Sprawdź, czy możesz zostać Pomocnikiem Krasnoludków.
1.
Zna nazwisko autora i tytuł baśni
o Marysi i krasnoludkach.
2. Potrafi powtórzyć słowa rymowanki
o krasnoludkach.
3.
Potrafi pomóc Marysi w odnalezie-
niu gąsek.
4. Wie, jak wyglądają i czym zajmują
się krasnoludki.
Jeśli wypełniłeś zadanie, pokoloruj buźkę, a kolejne fragmenty
odznaki przyklejaj w kółku.
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
144697260.059.png 144697260.060.png 144697260.001.png 144697260.002.png 144697260.003.png 144697260.004.png 144697260.005.png 144697260.006.png 144697260.007.png 144697260.008.png 144697260.009.png 144697260.010.png 144697260.011.png 144697260.012.png 144697260.013.png 144697260.014.png 144697260.015.png 144697260.016.png 144697260.017.png 144697260.018.png 144697260.019.png 144697260.020.png 144697260.021.png 144697260.022.png 144697260.023.png
4 O krasnoludkach i o sierotce Marysi
Karta pracy 3
Autor
Imię i nazwisko ...................................
...........................................................
Uzupełnj metryczkę książki.
Tytuł
Ilustrator
Wydawnictwo, rok wydania
Główny bohater
Inne postacie
#
Karta pracy 4
Imię i nazwisko ....................................................................................................
1. Uzupełnj zdania, korzystając z wyrazów z ramki.
2. Ponumeruj zdania według właściwej kolejności wydarzeń.
krasnoludek * upadła * zagryzł siedem gąsek * zmarła * lisek Sadełko
gospodyni * piesek Gasio * gąski
Koszałek-Opałek spotkał przebiegłego .................................................................................
Gdy Marysia była mała, jej mama .........................................................................................
Na ten widok sierotka ..........................................................................................................
Marysia u gospodyni pasła ...................................................................................................
W pracy pomagał jej ............................................................................................................
Sierotkę przygarnęła do siebie ..............................................................................................
................................................................................................... odciągnął Gasia od gąsek.
W tym czasie lis Sadełko ......................................................................................................
3. Przepisz do zeszytu zdania we właściwej kolejności.
Materiały do kserowania
144697260.024.png 144697260.025.png 144697260.026.png 144697260.027.png 144697260.028.png 144697260.029.png 144697260.030.png 144697260.031.png 144697260.032.png 144697260.033.png 144697260.034.png 144697260.035.png 144697260.036.png 144697260.037.png 144697260.038.png 144697260.039.png 144697260.040.png 144697260.041.png 144697260.042.png 144697260.043.png 144697260.044.png 144697260.045.png 144697260.046.png
Nauczanie początkowe
5
Karta pracy 5
Imię i nazwisko .......................................
................................................................
To jest scena teatralna przedstawiająca
fragment sztuki pt. „O krasnoludkach
i o sierotce Marysi”. Dorysuj brakujące
części rysunku. Nadaj mu tytuł i ułóż
o nim 2 zdania. Zapisz je w zeszycie.
Karta pracy 6
Imię i nazwisko ....................................................................................................
Wyrazy z ramki wypisz w odpowiednich kolumnach, dopisz własne
propozycje. Uzupełnj zdania.
krasnoludek * upadła * zagryzł * zmarła * lisek gospodyni * piesek * gąski
śpiewała * oszukał
rzeczowniki czasowniki
Rzeczowniki to nazwy:
.............................., ............................
............................................................
Pytamy o nie: .............. lub ..................
Czasowniki to nazwy:
............................................................
............................................................
Pytamy o nie: .......................................
............................................................
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
144697260.047.png 144697260.048.png 144697260.049.png 144697260.050.png 144697260.052.png
6 O krasnoludkach i o sierotce Marysi
Załącznik 1
AKT PASOWANIA
NA POMOCNIKA KRASNOLUDKÓW
Wszyscy na świecie dobrze wiedzą, że honor to
być KRASNOLUDKIEM. Ty zasłużyłeś na ten
tytuł, próbę przeszedłeś z dobrym skutkiem.
Od dzisiaj pomocnikiem jesteś Krasnoludkowej
społeczności. Niech chęć pomocy oraz radość
na stałe w sercu Twym zagości.
Ja, miłościwie panujący Król Błystek, nadaję tytuł
POMOCNIKA KRASNOLUDKÓW
Uczennicy/uczniowi ...........................................
..........................................................................
Wytnij z Karty Pomocnika
Krasnoludków odznakę
i wklej ją tutaj
miłościwie panujący
Król Błystek
podpis
Pomocnika
Krasnoludków
....................................
Materiały do kserowania
144697260.053.png 144697260.054.png 144697260.055.png 144697260.056.png 144697260.057.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin