O_krasnoludkach_scenariusz_01.pdf
(
331 KB
)
Pobierz
biuletyn klasa_2.indd
2
O krasnoludkach i o sierotce Marysi
O krasnoludkach i o sierotce Marysi
Marii Konopnickiej
Scenariusze zajęć edukacyjnych w 2. klasie
Mariola Rosłoniec
Scenariusz 1
Idzie krasnal leśną drogą,
Tupie sobie jedną nogą,
Klaszcze w dłonie raz i dwa,
Wszystko wkoło dobrze zna.
7.
Rozmowa
ukierunkowana pytaniami na temat wysłu-
chanego fragmentu tekstu lektury, uzupełnienie karty
pracy 3:
- Jaki jest tytuł utworu?
- Kto jest autorem książki?
- Jak nazywa się główny bohater?
- Inne postacie występujące w utworze.
- Wspólne uzupełnienie punktów dotyczących
wydawnictwa i roku wydania książki.
8.
Zabawa ruchowa
pt. „Gąski, gąski do domu”.
9.
Sprawdzenie poziomu
zrozumienia fragmentu tekstu
przeczytanego przez nauczyciela – rozmowa i samo-
dzielne uzupełnienie karty pracy 4.
10.
Indywidualne uzupełnianie rysunku
przedstawiają-
cego scenę teatralną według własnego pomysłu
do przedstawienia pt. „O krasnoludkach i o sierotce
Marysi”. Nadanie tytułu ilustracji – karta pracy 5.
11.
Zadanie pracy domowej
– samodzielne przeczytnie
przez uczniów fragmentu książki pt. „O krasnoludkach
i o sierotce Marysi” (z części: „U królowej Tatry” –
rodział I i II).
12.
Podsumowanie lekcji
– przyklejenie pierwszego
i drugiego fragmentu odznaki na karcie „Pomocnika
Krasnoludków” – patrz załącznik na stronie 6.
13.
Zakończenie lekcji
: utrwalenie rymowanki o krasno-
ludkach.
Temat bloku:
W świecie baśni.
Temat pierwszego dnia:
Spotkanie z sierotką
Marysią.
Termin realizacji: klasa 2.
Rodzaje aktywności:
polonistyczna,
artystyczna,
ruchowa.
Wymagania programowe:
Wprowadzenie w dziedzictwo kultury narodowej – przygo-
towanie do odbioru dzieł literackich.
Wymagania edukacyjne (cele lekcji):
Uczeń:
- umie czytać cicho, ze zrozumieniem,
- potrai wypowiedzieć się na temat
treści usłyszanego utworu,
- potrai słuchać wypowiedzi innych osób,
- wskazuje tytuł i autora lektury oraz
głównych bohaterów,
- zgodnie i aktywnie uczestniczy
we wspólnej pracy i zabawie,
- wyróżnia rzeczowniki i czasowniki.
Sposoby mierzenia efektów:
analiza kart pracy,
obserwacja pracy uczniów i ich wypowiedzi,
analiza wytworów uczniów.
Przebieg zajęć:
1.
Wprowadzenie do tematu:
indywidualne odczyty-
wanie zaszyfrowanych słów – karta pracy 1.
Z jaką książką związane są te postacie?
2.
Przybliżenie postaci Marii Konopnickiej
– autorki książki. Prezentacja przez uczniów i nauczy-
ciela przyniesionych do szkoły utworów jej autorstwa.
Zachęcenie do ich przeczytania.
3.
Głośne czytanie
przez nauczyciela fragmentów książki
Marii Konopnickiej pt. „O krasnoludkach i o sierotce
Marysi” (z części: „Poziomek spotyka sierotkę Marysię”
rozdział IV i VI).
4.
Przedstawienie
przez nauczyciela propozycji
zdobywania odznaki „Pomocnika Krasnoludków”.
5.
Określenie zasad
zdobycia odznaki – rozdanie
„Kart Pomocnika Krasnoludków” – karta pracy 2.
6.
Nauka
prostej rymowanki. Łączenie słowa z ruchem
Zapisanie rymowanki w zeszytach.
Informacje dla nauczyciela
Maria Konopnicka
- z domu Wasiłowska, urodziła się 23
maja 1842 roku w Suwałkach, zmarła 8 października 1910
roku we Lwowie. Była polską poetką i pisarką. Walczyła
o prawa kobiet i język polski pod zaborami. Miała ośmioro
dzieci, dwoje z nich zmarło zaraz po porodzie. Jej utwory
często drukowano w prasie. Szczególnie znane były utwory
tworzone przez nią dla dzieci, które, co było nowością w tej
dziedzinie pisarstwa, rozbudzały wrażliwość odbiorców.
Najbardziej znane utwory dziecięce napisane przez Marię
Konopnicką to:
- Śpiewnik dla dzieci
- O Janku Wędrowniczku
- O krasnoludkach
i o sierotce Marysi
- Na jagody
- Nasza szkapa
- Tęsknota
- Noc
- Kubek
Nauczanie początkowe
3
Karta pracy 1
Imię i nazwisko ..................................................................................................
Przyjrzyj się uważnie liczbom i odpowiadającym im literom.
Rozszyfruj hasło.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł
17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32
M N Ń O
Ó
P
R
S Ś T
U W
Y
Z Ź Ż
24 12 7 23 20 26 14 1
17 1 23 29 24 12 1
12
14 23 1 24 18 20 15 27 6 14 12
Karta pracy 2
Karta „Pomocnika krasnoludków”
Imię i nazwisko kandydata na „Pomocnika Krasnoludków”:
............................................................................................................................
Kandydat na „POMOCNIKA KRASNOLUDKÓW”:
Sprawdź, czy możesz zostać Pomocnikiem Krasnoludków.
1.
Zna nazwisko autora i tytuł baśni
o Marysi i krasnoludkach.
2.
Potrafi powtórzyć słowa rymowanki
o krasnoludkach.
3.
Potrafi pomóc Marysi w odnalezie-
niu gąsek.
4.
Wie, jak wyglądają i czym zajmują
się krasnoludki.
Jeśli wypełniłeś zadanie, pokoloruj buźkę, a kolejne fragmenty
odznaki przyklejaj w kółku.
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
4
O krasnoludkach i o sierotce Marysi
Karta pracy 3
Autor
Imię i nazwisko ...................................
...........................................................
Uzupełnj metryczkę książki.
Tytuł
Ilustrator
Wydawnictwo, rok wydania
Główny bohater
Inne postacie
#
Karta pracy 4
Imię i nazwisko ....................................................................................................
1. Uzupełnj zdania, korzystając z wyrazów z ramki.
2. Ponumeruj zdania według właściwej kolejności wydarzeń.
krasnoludek * upadła * zagryzł siedem gąsek * zmarła * lisek Sadełko
gospodyni * piesek Gasio * gąski
Koszałek-Opałek spotkał przebiegłego .................................................................................
Gdy Marysia była mała, jej mama .........................................................................................
Na ten widok sierotka ..........................................................................................................
Marysia u gospodyni pasła ...................................................................................................
W pracy pomagał jej ............................................................................................................
Sierotkę przygarnęła do siebie ..............................................................................................
................................................................................................... odciągnął Gasia od gąsek.
W tym czasie lis Sadełko ......................................................................................................
3. Przepisz do zeszytu zdania we właściwej kolejności.
Materiały do kserowania
Nauczanie początkowe
5
Karta pracy 5
Imię i nazwisko .......................................
................................................................
To jest scena teatralna przedstawiająca
fragment sztuki pt. „O krasnoludkach
i o sierotce Marysi”. Dorysuj brakujące
części rysunku. Nadaj mu tytuł i ułóż
o nim 2 zdania. Zapisz je w zeszycie.
Karta pracy 6
Imię i nazwisko ....................................................................................................
Wyrazy z ramki wypisz w odpowiednich kolumnach, dopisz własne
propozycje. Uzupełnj zdania.
krasnoludek * upadła * zagryzł * zmarła * lisek gospodyni * piesek * gąski
śpiewała * oszukał
rzeczowniki czasowniki
Rzeczowniki to nazwy:
.............................., ............................
............................................................
Pytamy o nie: .............. lub ..................
Czasowniki to nazwy:
............................................................
............................................................
Pytamy o nie: .......................................
............................................................
www.wsip.pl
Materiały do kserowania
6
O krasnoludkach i o sierotce Marysi
Załącznik 1
AKT PASOWANIA
NA POMOCNIKA KRASNOLUDKÓW
Wszyscy na świecie dobrze wiedzą, że honor to
być KRASNOLUDKIEM. Ty zasłużyłeś na ten
tytuł, próbę przeszedłeś z dobrym skutkiem.
Od dzisiaj pomocnikiem jesteś Krasnoludkowej
społeczności. Niech chęć pomocy oraz radość
na stałe w sercu Twym zagości.
Ja, miłościwie panujący Król Błystek, nadaję tytuł
POMOCNIKA KRASNOLUDKÓW
Uczennicy/uczniowi ...........................................
..........................................................................
Wytnij z Karty Pomocnika
Krasnoludków odznakę
i wklej ją tutaj
miłościwie panujący
Król Błystek
podpis
Pomocnika
Krasnoludków
....................................
Materiały do kserowania
Plik z chomika:
gosia176i
Inne pliki z tego folderu:
KRYTERIA WYMOGÓW DLA KLASY II.doc
(156 KB)
kl.II.doc
(135 KB)
karta osiagniec w klasie drugiej.pdf
(77 KB)
Kreskowe zagadki kl II.pdf
(633 KB)
plan działań wychowawczych kl II.pdf
(34 KB)
Inne foldery tego chomika:
codziennik ortograficzny
codziennik ortograficzny(1)
codziennik ortograficzny(2)
codziennik ortograficzny(3)
Ćwiczenia z języka polskiego
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin