Pozn_Hist6PodstRozklad2godz.pdf

(158 KB) Pobierz
415933135 UNPDF
1. Rozk³ad materia³u nauczania historii i spo³eczeñstwa
dla klasy VI szko³y podstawowej (2 godz. tygodniowo)
Nr lekcji
Temat
1.
Zajêcia organizacyjne. Zapoznanie z kryteriami oceniania.
I. U PROGU CZASÓW NOWO¯YTNYCH
2.
Wielkie podró¿e i odkrycia geograficzne.
3.
Wp³yw odkryæ geograficznych na przemiany cywilizacyjne.
4.
Humanizm nowy styl patrzenia na wiat i cz³owieka.
5.
Twórcy sztuki renesansowej i ich dzie³a.
6.
Roz³am w Kociele katolickim powstanie wyznañ protestanckich.
7.
Konflikty religijne XVI-wiecznej Europy, a wspó³czesny ruch ekumeniczny.
Architektura i sztuka w Polsce z³otego wieku.
8.
9.
Wybitni przedstawiciele polskiego renesansu i ich wp³yw na rozwój
kultury narodowej.
10.
Zwiedzamy zabytki architektury renesansowej wycieczka.
11.
Spo³eczeñstwo polskie w XVI w.
12.
W czasach z³otej wolnoci szlacheckiej.
Lekcja powtórzeniowa Epoka renesansu nowy obraz wiata i cz³owieka.
13.
14.
Pisemny sprawdzian wiadomoci.
II. BAROK PE£EN KONTRASTÓW
15.
Filozofia, nauka i sztuka w epoce baroku.
16.
Konflikty zbrojne z Rosj¹ w czasach Stefana Batorego.
17.
Wojny Rzeczypospolitej ze Szwecj¹ i Turcj¹ w XVII stuleciu.
18.
Sarmatyzm ideologia i styl ¿ycia szlachty polskiej epoki baroku.
III. MYLICIELE PROPONUJ¥ ZMIANY
19.
Przemiany w kulturze i ¿yciu codziennym epoki owiecenia.
20.
Osi¹gniêcia nauki i filozofii XVIII w.
21.
Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki.
22.
23.
Rzeczpospolita w czasach ostatniego króla.
Próby naprawy pañstwa w XVIII w.
24./25.
Rzeczpospolita w okresie rozbiorów.
26.
Lekcja powtórzeniowa Wybitni myliciele XVII-XVIII w. i ich wp³yw na
kszta³towanie siê nowego wizerunku spo³eczeñstwa.
27.
Pisemny sprawdzian wiadomoci.
65
415933135.003.png
Nr lekcji
Temat
IV. WIELKIE ZMIANY CYWILIZACYJNE XIX W.
28.
Przemiany gospodarcze i ich wp³yw na tworzenie siê nowej struktury
spo³eczeñstwa.
29.
Rewolucja naukowo-techniczna.
30.
Kultura XIX stulecia.
31./32.
¯ycie codzienne Polaków pod zaborami.
33.
Polacy walcz¹ o wolnoæ u boku Napoleona.
34.
Walka narodowowyzwoleñcza Polaków na przyk³adzie wybranych
epizodów.
35.
Walka Polaków o utrzymanie jêzyka i ziemi ojczystej.
36.
Kultura polska XIX w. na stra¿y obrony jêzyka i tradycji narodowych.
37.
Lekcja powtórzeniowa: Dwie drogi do niepodleg³oci.
38.
Pisemny sprawdzian wiadomoci.
39.
V. MIÊDZY DEMOKRACJ¥ A DYKTATUR¥
Przyczyny wybuchu i dzia³ania zbrojne w I wojnie wiatowej.
40.
Nowy kszta³t Europy zmiany terytorialne i polityczne po I wojnie wiatowej.
41.
Dzia³ania Polaków zmierzaj¹ce do odzyskania niepodleg³oci w latach
I wojny wiatowej.
42.
Kszta³towanie siê granic pañstwa polskiego.
Rz¹dy komunistyczne w Zwi¹zku Radzieckim w okresie miêdzywojennym.
43.
44.
45.
W³ochy i Niemcy pod rz¹dami dyktatorów.
Wybuch II wojny wiatowej.
46.
Spo³eczeñstwo polskie w latach II wojny wiatowej.
47.
Europa i wiat w okresie zimnej wojny.
48.
¯ycie codzienne w krajach demokracji ludowej po II wojnie wiatowej.
49.
Upadek komunizmu w Europie w 1989 r.
50.
Lekcja powtórzeniowa: Demokratyczne i totalitarne formy rz¹dów w XX w.
51.
Pisemny sprawdzian wiadomoci.
VI. DOBRODZIEJSTWA I PRZEKLEÑSTWA CYWILIZACJI XX W.
52.
Osi¹gniêcia naukowo-techniczne i kulturalne okresu miêdzywojennego.
53.
Sukcesy II Rzeczypospolitej na polu gospodarki, nauki i owiaty.
54.
Kultura polska okresu miêdzywojennego.
55.
Cz³owiek wobec wielkich przemian cywilizacyjnych drugiej po³owy XX w.
56.
Odbudowa kraju po zniszczeniach II wojny wiatowej.
57.
Lekcja powtórzeniowa: ¯ycie codzienne w Polsce Ludowej.
58.
Pisemny sprawdzian wiadomoci.
66
415933135.004.png
Nr lekcji
Temat
VII. W STRONÊ DEMOKRACJI I DOBROBYTU
59.
Po³o¿enie, obszar, ludnoæ, symbole Rzeczypospolitej Polskiej.
60.
Prawa i obowi¹zki obywateli w wietle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
61.
Struktura w³adz w naszym pañstwie.
62.
Gmina podstawow¹ jednostk¹ samorz¹du terytorialnego.
63.
Czas wielkich przemian gospodarczych.
64.
Zagro¿enia wynikaj¹ce z rozwoju gospodarki.
65.
Polska droga do Unii Europejskiej i NATO.
66.
Unia Europejska g³ówna organizacja jednocz¹cej siê Europy.
67.
Godnoæ i prawa cz³owieka we wspó³czesnym wiecie.
68.
Przejawy ³amania praw cz³owieka we wspó³czesnym wiecie.
69.
Kim jestem? Dok¹d zmierzam?
70.
Lekcja powtórzeniowa: Europa podzielona czy zjednoczona?
Do dyspozycji nauczyciela pozostawiono 3 godziny, w tym 1 godzinê na zajêcia organizacyjne.
67
415933135.005.png 415933135.006.png
Dzia³
Nr
lekcji
Temat, g³ówne
zagadnienia
Cele lekcji
Metody. rodki dydaktyczne
Daty, pojêcia,
postaci
Czas
1.
Zajêcia organizacyjne. Zapoznanie z kryteriami oceniania.
1
2.
Wielkie podró¿e
i odkrycia
geograficzne.
Po zakoñczonych zajêciach uczeñ
pamiêta:
pojêcia: karawela, astrolabium, busola,
daty: 12 X 1492 r., 1519-1522,
postaci: Krzysztof Kolumb, Vasco da Gama,
Ferdynand Magellan, Amerigo Vespucci;
rozumie:
wy¿ej wymienione pojêcia,
przyczyny podejmowania przez
Europejczyków dalekich podró¿y,
znaczenie wp³ywu nowoci nawiga-
cyjnych dla rozwoju ¿eglarstwa;
potrafi:
wskazaæ na mapie: trasy podró¿y:
Krzysztofa Kolumba, Ferdynanda
Magellana, pañstwa, które podejmo-
wa³y najwiêcej wypraw (Hiszpaniê,
Portugaliê, Angliê, Francjê),
zaznaczyæ na tamie czasu daty
wypraw: Krzysztofa Kolumba,
Ferdynanda Magellana,
analizowaæ ród³a historyczne i na ich
podstawie opowiedzieæ o warunkach
podró¿y dalekomorskich.
podrêcznik, zeszyt ucznia,
mapa Wielkie odkrycia
geograficzne, atlasy, album
z serii Tak ¿yli ludzie.
W okresie wielkich odkryæ,
tama czasu, wydawnictwo
multimedialne Optimus Pascal
Historia wiata prezentuj¹ce
cywilizacje Indian Ameryki
rodkowej i Po³udniowej,
rozmowa nauczaj¹ca,
æwiczenia z tam¹ czasu, praca
z map¹, podrêcznikiem,
materia³em ilustracyjnym
i tekstami ród³owymi
prezentuj¹cymi wielkich
odkrywców i ich podró¿e,
praca w grupach napisanie
fragmentu dziennika
pok³adowego, wykrelenie
trasy ¿eglugi jednego ze
znanych podró¿ników, pokaz,
wykonanie zadañ w zeszycie
æwiczeñ
karawela,
astrolabium,
kompas
12 X 1492 r.,
1519-1522,
Krzysztof
Kolumb,
Ferdynand
Magellan,
Amerigo
Vespucci,
Vasco da Gama
1
przyczyny
odkryæ
geograficznych,
wybrane
elementy
cywilizacji
Indian Ameryki
rodkowej
i Po³udniowej
3.
Wp³yw odkryæ
geograficznych
na przemiany
cywilizacyjne.
Po zakoñczonych zajêciach uczeñ
pamiêta:
pojêcie: plantacja,
datê: 1492 r.,
¿e rok 1492 uznawany jest przez
podrêcznik, zeszyt ucznia,
mapa Wielkie odkrycia
geograficzne, mapa
polityczna wspó³czesnego
wiata, atlasy, album z serii Ta k
plantacja,
1492 r.
1
415933135.001.png
wybrane
elementy
cywilizacji
Indian Ameryki
rodkowej
i Po³udniowej,
zmiany w ¿yciu
codziennym
bêd¹ce
skutkiem
odkryæ
geograficznych
niektórych historyków za umowny
koniec redniowiecza i pocz¹tek
czasów nowo¿ytnych;
rozumie:
wy¿ej wymienione pojêcia,
wp³yw odkryæ na zmiany gospodarcze
w Europie;
potrafi:
wskazaæ na mapie: pañstwa, które
uzyska³y najwiêcej zdobyczy
terytorialnych (Hiszpaniê, Portugaliê,
Angliê, Francjê), gdzie znajdowa³y siê
pañstwa Inków, Azteków, Majów,
opowiedzieæ o wybranych
osi¹gniêciach cywilizacyjnych Indian,
oceniæ postêpowanie kolonizatorów
wzglêdem ludnoci podbitej,
klasyfikowaæ konsekwencje odkryæ
geograficznych na pozytywne
i negatywne,
zaznaczyæ na tamie czasu datê
przyjmowan¹ umownie za koniec
redniowiecza i pocz¹tek czasów
nowo¿ytnych.
¿yli ludzie. W okresie
wielkich odkryæ, tama czasu,
wydawnictwo multimedialne
Optimus Pascal Historia
wiata prezentuj¹ce
cywilizacje Indian Ameryki
rodkowej i Po³udniowej,
rozmowa nauczaj¹ca, burza
mózgów Najwa¿niejsze
skutki odkryæ geograficznych,
æwiczenia z tam¹ czasu, praca
z map¹, pokaz, wykonanie
zadañ w zeszycie ucznia,
drama inscenizacja Na
plantacji
4.
Humanizm
nowy styl
patrzenia na
wiat
i cz³owieka.
Po zakoñczonych zajêciach uczeñ
pamiêta:
pojêcia: humanizm,
jakie pogl¹dy g³osili humanici;
rozumie:
wy¿ej wymienione pojêcia,
na czym polega³a ró¿nica w pogl¹dach
humanistów i filozofów
redniowiecza;
podrêcznik, zeszyt ucznia;
atlasy, przerocza, filmy,
albumy, ilustracje, zdjêcia
pocztówki przedstawiaj¹ce
sceny z ¿ycia epoki renesansu,
tama czasu,
rozmowa nauczaj¹ca, praca
z map¹, wykonanie zadañ
w zeszycie ucznia, pokaz
humanizm,
1
has³a g³oszone
przez
humanistów,
415933135.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin