Modlitwa przebaczenia - o. ROBERT DEGRANDISS SSJ.pdf

(181 KB) Pobierz
Modlitwa przebaczenia SCAN
o. R OBERT D E G RANDISS SSJ
MODLITWA
PRZEBACZENIA
Tłumaczenie z języka angielskiego
Anna Lasoń-Zygadlewicz
O Ś RODEK ODNOWY W DUCHU ŚWIĘTYM
ŁÓDŹ
8922842.003.png 8922842.004.png
CZYM JEST „MODLITWA PRZEBACZENIA"?
„Modlitwa Przebaczenia" została nam zaproponowana podczas VI Forum
Charyzmatycznego przez o. Roberta DeGrandisa SSJ, amerykańskiego kapłana-
charyzmatyka zaangaŜowanego w posługę uzdrowienia. Ojciec Robert wyjaśniał
jej skuteczność w tej posłudze, omawiając kwestię uzdrowienia, jakiego
potrzebujemy w pięciu obszarach naszego Ŝycia: duchowym, emocjonalnym,
psychicznym, fizycznym oraz w relacjach z innymi. Zaznaczył przy tym, Ŝe
najczęściej koncentrujemy się na wymiarze fizycznym, poniewaŜ jest on
najbardziej widoczny, więc właśnie tu poprawę moŜna zauwaŜyć najszybciej.
Ale wszystkie obszary są ze sobą powiązane, np. uzdrowienie fizyczne często
nie nastąpi bez duchowego, poniewaŜ u podłoŜa wielu naszych chorób leŜą
problemy natury duchowej, np. brak przebaczenia innym, Bogu lub sobie
samemu. Ojciec Robert wyjaśniał takŜe, Ŝe nawet najświętszy człowiek nie
przejdzie przez Ŝycie bez zranień, choć wielu z nich nie będzie pamiętał:
Przeci ę tny katolik, gdy go zapytamy, czy ma komu ś co ś do przebaczenia,
odpowie, Ŝ e nie. I naprawd ę wierzy, Ŝ e przebaczył ju Ŝ wszystko, Ŝ e na nikogo si ę
nie gniewa. Jednak wi ę kszo ść zranie ń ukryta jest w naszej pod ś wiadomo ś ci i
Ŝ yje sobie własnym Ŝ yciem. Nasza pod ś wiadomo ść jest jak niewidoczna cz ęść
góry lodowej, której 4/5 ukryte jest pod wod ą , a zaledwie 1/5 wynurza si ę nad
powierzchni ę . Przechowywane w niej rani ą ce nas do ś wiadczenia s ą dla nas
niedost ę pne, ale „wynurzaj ą si ę " w postaci gniewu, ci ą głego rozdra Ŝ nienia,
rozgoryczenia, braku rado ś ci Ŝ ycia, chronicznego zm ę czenia oraz chorób
fizycznych. Dlatego musimy prosi ć Pana Boga, aby wydobył z nas te bolesne
wydarzenia, by ś my na modlitwie mogli przebaczy ć wszystkim, którzy nas zranili,
dzi ę ki czemu do ś wiadczymy tak Ŝ e uzdrowienia.
Ojciec DeGrandis podkreślił, Ŝe często nie doceniamy potrzeby przebaczenia
sobie samemu: wszystkich zmarnowanych szans, grzechów, ciemnych kart z
historii naszego Ŝycia, niepowodzeń. Wielu na pewno zaszokuje konieczność
wybaczenia Bogu, poniewaŜ gniew wobec Boga jest u chrześcijan najgłębiej
skrywaną emocją. Nie wierzymy, Ŝe „mamy prawo" go czuć wobec Niego lub
mieć do Niego Ŝal, jako Ŝe uczucia nie są zaleŜne od naszej woli. „Wolimy"
więc raczej wpaść w depresję po stracie kogoś bliskiego, niŜ przyznać się, Ŝe nie
potrafimy przebaczyć Bogu, Ŝe go nam zabrał (jak i zmarłemu za to, Ŝe odszedł i
nas zostawił). A przecieŜ w Ksi ę dze Jonasza mamy przykład tego, Ŝe Bóg nie
obraŜa się z powodu naszych negatywnych uczuć skierowanych wobec Niego.
Co więcej, nawet gdy my je stłumimy i udamy, Ŝe wszystko jest w porządku, On
będzie starał się nas doprowadzić do ich wyraŜenia. Przypomnijmy sobie dialog
Pana Boga z Jonaszem po tym, jak Bóg zesłał robaczka, by uszkodził krzew
osłaniający proroka przed słońcem, tak aby roślina uschła. Jonasz osłabł
w upale i zaczął Ŝyczyć sobie śmierci, na co Bóg odpowiedział pytaniem
naprowadzającym go na fakt, Ŝe to nie niechęć do Ŝycia przygnębia proroka, ale
ukryty gniew na Pana:
2
8922842.005.png
Na to rzekł Bóg do Jonasza: „Czy słusznie oburzasz si ę z powodu tego krzewu?
Odpowiedział: „Słusznie gniewam si ę ś miertelnie".
(Jn 4, 9)
Jak widzimy, prorok nie bał się przyznać przed Bogiem, Ŝe jest na Niego
obraŜony, dzięki czemu Pan mógł mu ukazać głębszą przyczynę jego gniewu -
złość i bunt z powodu misji do Niniwy (Jonasz jako przedstawiciel narodu
wybranego nie mógł zrozumieć, dlaczego Bóg chce ocalić „niewiernych").
Podobne doświadczenie - gniewu wobec Boga wyraŜonego w zarzutach i
pojednania się z Nim - stało się udziałem proroka Jeremiasza i Hioba. Tak i nas
Bóg pragnie poprowadzić w „Modlitwie Przebaczenia" do tych bolesnych
momentów z naszej przeszłości, których nie potrafimy Mu wybaczyć, jak i
przypomnieć nam te nasze ograniczenia, słabości i braki, których nie chcemy
Mu darować.
SPOSÓB MODLITWY
Jak przekonamy się podczas modlitwy, w trakcie naszego Ŝycia uzbierało się
wielu tych „winowajców". Będą to przede wszystkim osoby nam najbliŜsze - ro-
dzice i rodzeństwo, poniewaŜ nawet niewielkie konflikty z tymi, których
najbardziej kochamy, bolą dotkliwiej niŜ rany zadane przez obcych. Wśród
osób, które powinniśmy objąć przebaczeniem, będzie takŜe dalsza rodzina,
nauczyciele, sąsiedzi, pracodawcy i współpracownicy, członkowie naszej grupy
modlitewnej itp.
Ojciec Robert zapowiedział, Ŝe modlitwa ta ma nam towarzyszyć codziennie
przez 30 dni. MoŜna ją sobie podzielić na 2 części i jedną odmawiać rano, a
drugą wieczorem. Radosną wiadomością jest to, Ŝe juŜ po 20. dniu od jej
podjęcia doświadczymy wyraźnej odpowiedzi ze strony Pana Boga w postaci
ulgi w cierpieniu, poprawy relacji z innymi. Oczywiście BoŜa odpowiedź moŜe
przyjść duŜo wcześniej, w dowolnym momencie.
Odmawiając tę modlitwę, moŜemy na marginesie lub między wersami
dopisywać imiona osób, które nas zraniły, a które teraz Bóg nam przypomniał.
Ojciec DeGrandis uprzedził, Ŝe niektórzy doszli nawet do liczby 250 imion.
Jeśli jakieś przykłady problemów podane w „Modlitwie Przebaczenia" nas nie
dotyczą (np. narkomania lub przebaczenie rodzeństwu, jeśli jesteśmy
jedynakami) - moŜemy ofiarować Bogu tę modlitwę w intencji kogoś z naszej
rodziny lub znajomych, którzy zmagają się z danym problemem.
WaŜne jest, by pamiętać, Ŝe takŜe zmarli potrzebują naszego przebaczenia,
dlatego przedstawiamy Bogu zranienia doznane od osób, które juŜ nie Ŝyją.
Często te właśnie rany przemilczamy, pamiętając, Ŝe „o zmarłych moŜna mówić
tylko dobrze". Nasz Ojciec Niebieski zna jednak prawdę o niedoskonałych
ludzkich relacjach, więc pragnie nam przypomnieć te wydarzenia, które
związały nas ze zmarłym bolesnymi wspomnieniami. W „Modlitwie
Przebaczenia" moŜemy przynieść je do Niego i zanurzyć je w Jego miłosierdziu.
3
8922842.006.png
Istotną wskazówką ze strony o. Roberta DeGrandisa SSJ jest przypomnienie, Ŝe
przebaczenie nie jest uczuciem, ale decyzją woli, toteŜ nie zawsze towarzyszyć
mu będą miłe odczucia. Ale dokonane przebaczenie rozpoznamy po jego
owocach, poniewaŜ zmieni się nasza relacja z danym człowiekiem, Bogiem lub
sobą samym, a moŜe takŜe nastąpić uzdrowienie fizyczne.
UZDROWIENIE A PRZEBACZENIE
Podczas jednej z konferencji na temat uzdrowienia, wygłoszonej podczas
Forum, o. DeGrandis wspomniał, Ŝe (nawet nieświadomy) brak przebaczenia
przejawia się w sferze fizycznej: chorobami, brakiem siły itp. Zadaliśmy mu
wówczas pytanie, czy to oznacza, Ŝe wszystkie choroby pochodzą z naszych
zranień i braku przebaczenia. Oto jego odpowiedź:
Nie, nie wszystkie. Wiele jest chorób spowodowanych przebywaniem w
zanieczyszczonym ś rodowisku, prac ą w niezdrowych warunkach itp. Ale je ś li
wykluczymy te zewn ę trzne przyczyny, to wi ę kszo ść przyczyn wewn ę trznych
zakorzeniona jest w naszych emocjach. Gdy kto ś choruje na ci ęŜ k ą dolegliwo ść
fizyczn ą - musimy spojrze ć na jego emocje. W USA , gdy kto ś choruje na
nieuleczaln ą chorob ę , lekarze wykonuj ą mu testy psychologiczne. Z nich
psychologowie mog ą tak Ŝ e wnioskowa ć o osobowo ś ci pacjenta. Poniewa Ŝ ka Ŝ da
osobowo ść ma swoje słabe strony - na podstawie testów mo Ŝ na stwierdzi ć (nie
znaj ą c nawet pacjenta), Ŝ e dana osoba umiera na raka i prawie w 100% przy-
padków diagnoza ta b ę dzie miarodajna. Ró Ŝ ne osobowo ś ci maj ą Ŝ ne słabe i
mocne strony. Słyszałem, jak znany psycholog wypowiedział si ę , Ŝ e na raka
choruj ą tzw. „dobrzy ludzie" - którzy maj ą tak silne poczucie winy i gniewu
wobec siebie, Ŝ e wywołuje to raka. Z kolei gniew i brak przebaczenia wobec
innych powoduj ą choroby serca. Zgadza si ę to z moim do ś wiadczeniem z
modlitwy nad lud ź mi w ci ą gu wielu lat.
Je ś li kto ś ju Ŝ wie, Ŝ e ma raka lub stan przedzawałowy, powinien du Ŝ o czasu
po ś wieci ć na prac ę nad przebaczeniem. Po modlitwie nad lud ź mi, wielu z nich
polecam codzienne odmawianie „Modlitwy Przebaczenia". Zalecam oddawanie
w niej Bogu kolejnych „winowajców", których On nam przypomni. Gdy ludzie
s ą wierni tej modlitwie, wkrótce wida ć w ich Ŝ yciu wspaniale owoce
przebaczenia. Zach ę cam ich zawsze, by kontynuowali j ą przez minimum 30 dni,
ale zazwyczaj ju Ŝ dwudziestego dnia dostrzegaj ą efekt działania łaski Bo Ŝ ej, np.
w ust ę powaniu choroby, pojawieniu si ę rado ś ci wewn ę trznej.
Autor poleca odmawianie tej modlitwy kaŜdemu, kto pragnie doświadczyć
uzdrowienia od Boga. Prosi równieŜ, by zachęcać do niej chorych leŜących w
szpitalach lub hospicjach. Kierując się BoŜym nakazem, który przypominamy
sobie codziennie w modlitwie Ojcze nasz: „I odpuść nam nasze winy, jako i my
odpuszczamy naszym winowajcom" - przebaczamy i otwieramy się na BoŜe
błogosławieństwo i łaskę, jakiej Pan pragnie nam udzielić.
4
8922842.001.png
Wszystkim czytelnikom Ŝ ycz ę wytrwałości w tej modlitwie i błogosławionych
jej owoców!
Anna Laso ń -Zygadlewicz
MODLITWA
PANIE JEZU CHRYSTE, proszę Cię dzisiaj, abym przebaczył wszystkim ludziom,
jakich spotkałem w moim Ŝyciu. Wiem, Ŝe udzielisz mi siły, abym mógł tego dokonać i
dziękuję Ci, Ŝe kochasz mnie bardziej niŜ ja sam siebie i bardziej pragniesz mego
szczęścia, niŜ ja go pragnę.
OJCZE, przebaczam Ci te wszystkie momenty, kiedy śmierć weszła w moją rodzinę;
chwile kryzysu, trudności finansowe i te wydarzenia, które uznałem za karę zesłaną
przez Ciebie - gdy inni mówili: „Widać Bóg tak chciał", a ja stałem się zgorzkniały i
obraziłem się na Ciebie. Proszę dzisiaj, oczyść moje serce i mój umysł.
Panie mój, przebaczam SOBIE moje grzechy, winy i słabości, oraz wszystko to, co
złego jest we mnie lub co ja uwaŜam za złe. Wyrzekam się wszelkich przesądów i
wiary w nie, posługiwania się tablicami do seansów spirytystycznych, uczestniczenia
w seansach, czytania horoskopów, odczytywania przyszłości, uŜywania talizmanów i
wymawiania zaklęć na szczęście. Wybieram Ciebie jako mojego jedynego Pana i
Zbawiciela. Napełnij mnie swoim Duchem Świętym.
Następnie przebaczam SOBIE branie Twojego imienia nadaremno, nie oddawanie Ci
czci przez zaniechanie chodzenia do kościoła, ranienie moich rodziców, upijanie się,
cudzołóstwo, homoseksualizm. Ty juŜ mi to przebaczyłeś w sakramencie pokuty, dziś
ja przebaczam sobie samemu, takŜe aborcję, kradzieŜe, kłamstwa, oszustwa,
zniesławianie innych.
Z całego serca przebaczam mojej MATCE. Przebaczam te wszystkie momenty, w
których mnie zraniła, gniewała się na mnie, złościła się i karała mnie, gdy
faworyzowała moje rodzeństwo. Przebaczam jej to, Ŝe mówiła, iŜ jestem tępy,
brzydki, głupi, najgorszy z jej dzieci i Ŝe duŜo kosztuję naszą rodzinę. Przebaczam
jej, jeśli wyjawiła mi, Ŝe byłem niechcianym dzieckiem, przypadkiem, błędem lub nie
urodziłem się tym, kim ona by chciała.
Przebaczam mojemu OJCU. Przebaczam mu te dni i lata, w których zabrakło mi jego
wsparcia, miłości, czułości lub choćby uwagi. Przebaczam mu brak czasu i to, Ŝe mi
nie towarzyszył w waŜnych momentach mojego Ŝycia; jego pijaństwo, kłótnie i walki z
mamą lub moim rodzeństwem. Jego okrutne kary, opuszczenie nas, odejście z
domu, rozwód z moją mamą lub jego zdrady - przebaczam mu to.
Panie, tym przebaczeniem pragnę ogarnąć równieŜ moich BRACI i SIOSTRY.
Przebaczam tym, którzy mnie odrzucali, kłamali o mnie, nienawidzili mnie, obraŜali
5
8922842.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin