Mowy_pouczajace.pdf
(
740 KB
)
Pobierz
Mowy pouczajàce
owy
pouczajce
To s mowy, ktre wikariusz
Turyngii, przeor z Erfurtu,
brat Eckhart z zakonu kaz-
nodziejskiego, mia do tych
duchowych dzieci, ktre py-
tay go o wiele rzeczy, kiedy
wieczorami zasiadali razem
aby wie uczone rozmowy.
S
iS TEi
3/ prawdziwym posuszestwie
4/ najpotniejszej modlitwie i najwyszym dziele
5/ tych, ktrzy siebie nie porzucilii peni s samowoli
6/ poytku z porzucenia siebie, jakiego naley doko-
na w sferze tego, co wewntrzne i wewntrzne
7/acz, co istot i podstaw czyni dobr
7/ samotnoci i o posiadaniu oga
11 / Jak czowiek ma najrozumniej spenia swoje dziea
12 / staej pilnoci w najwyszym wzrastaniu
13 / Jak skonno do grzechu zawsze przynosi czowie-
kowi poytek
14 / Jak wola wszystko moe i jak wszystkie cnoty kryj
si w woli, jeli tylko jest praw wol
16 / o czowiek powinien uczyni, kiedy odczuwa brak
oga i kiedy g si przed nim ukry
19 / Ta mowa dotyczy grzechw: jak naley si zachowa,
kiedy znajdujemy si w grzechach
20 / dwojakiej skrusze
21 / prawdziwej ufnoci i o nadziei
22 / dwojakiej pewnoci ycia wiecznego
23 / prawdziwej pokucie i o bogosawionym yciu
24 / Jak czowiek moe zachowa spokj, jeli jest wolny
od zewntrznych utrapie, ktrych dowiadczali
hrystus i wielu witych; jak ma naladowa oga
27 / jaki sposb czowiek, jeli tak si zdarzy, moe
przyj delikatne jado, wykwintne stroje i wesoych
towarzyszy, do ktrych przyzwyczai si zgodnie ze
sw natur
28 / Dlaczego g czsto pozwala, by dobrym ludziom,
ktrzy s naprawd dobrzy, ich dobre dziea czsto
staway si przeszkod
29 / iele ana naszego, e naley Je czsto przyjmo-
wa, i w jaki sposb i z jakim naboestwem
33 / gorliwoci
37 / Jak naley naladowa oga i o dobrym sposobie
39 / wewntrznych i zewntrznych dzieach
yorick77@gmail.com
2
prawdziwym posuszestwie
DziE i DSkE SSzEST
jest cnot
nad wszystkimi cnotami, i bez tej cnoty nie
moe si dokona ani by dokonane adne,
choby nie wiadomo jak wielkie, dzieo; z dru-
giej strony choby najmniejszy czy najskrom-
niejszy uczynek czy to odprawianie lub suchanie mszy,
modlitwa, kontemplacja, czy cokolwiek innego przynosi
wikszy poytek, jeli speniamy go w prawdziwym posu-
szestwie. znowu jeli weźmiecie jaki uczynek tak mao
wart, jak tylko chcecie, to bez wzgldu na to, jakikolwiek
by by, prawdziwe posuszestwo uszlachetnia go i czyni lep-
szym. osuszestwo zawsze i wszdzie sprawia to, co naj-
lepsze we wszystkich rzeczach. zaprawd, posuszestwo
nigdy nie przeszkadza w niczym i nie utrudnia niczego, co
robimy, a co bierze si z prawdziwego posuszestwa; ono
bowiem nie zaniedbuje niczego dobrego. osuszestwo
nigdy nie musi si o nic troszczy, nie brakuje mu bowiem
adnego dobra.
Gdzie czowiek w posuszestwie opuszcza swe ja i si go
wyzbywa, tam g, zniewolony koniecznoci, musi zaj jego
miejsce; kiedy bowiem kto nie chce niczego dla siebie, wtedy
za niego g musi chcie tak, jak chce dla samego siebie.
Jeli bowiem wyrzekem si mojej woli i zoyem j w rce
mojego przeoonego, i nic nie chc dla siebie, to g musi
chcie za mnie, a jeli zaniedba tu zrobi co dla mnie, to tym
samym zaniedba zrobi co dla samego siebie. Tak jest we
wszystkich sprawach. wypadku, gdy nie chc niczego dla
siebie, g chce za mnie.
Teraz uwaajcie! zeg chce n za mnie, kiedy ja nie
chc niczego dla siebie Tam, gdzie wyzbywam si swego ja,
musi n chcie za mnie tego wszystkiego, czego chce dla sie-
bie, ni mniej, ni wicej, i w ten sam sposb, w jaki chce n
tego dla siebie: gdyby g tego nie robi na prawd, ktr
jest g! to nie byby sprawiedliwy ani nie byby ogiem,
co jest Jego naturalnym byciem.
prawdziwym posuszestwie nie moe by nic takiego,
jak ja chc tego lub owego czy to lub owo, a jedynie do-
skonae wyrzeczenie si swego. i dlatego w najdoskonalszej
modlitwie, na jak moe si zdoby czowiek, nie powinno
3
0
by prb takich, jak daj mi t cnot czy te daj mi j w ta-
kiej mierze czy daj mi, anie, samego siebie czy te daj mi
ycie wieczne, lecz tylko ta jedna: anie, nie dawaj mi ni-
czego, jak tylko to, czego Ty chcesz, i czy, anie, to, co
chcesz i w jaki sposb chcesz!
Ta przewysza pierwsz, jak niebo przewysza ziemi; a kto
tak si modli, ten dobrze si modli: kto w prawdziwym po-
suszestwie porzuci wasne ja, ten jest w ogu. jak praw-
dziwe posuszestwo nie powinno zna adnego ja tak chc,
tak te nigdy nie powinno woa ja nie chc, albowiem ja
nie chc jest prawdziw trucizn dla kadego posuszestwa.
Jak te powiedzia wity ugustyn: Ten jest najlepszym
Twoim sug, komu nie tyle na tym zaley, aby usysze od
iebie to, czego by chcia, ile raczej na tym, by chcie tego,
co od iebie usyszy.
najpotniejszej modlitwie
i najwyszym dziele
JTiEJSz DliT
, wadn niemal osign
wszystkie rzeczy, i najgodniejszym dzieem s te,
ktre wypywaj z uwolnionego umysu. im bar-
dziej jest on wolny, tym potniejsz, godniejsz,
poyteczniejsz, chwalebniejsz i doskonalsz jest
modlitwa i dzieo. olny umys potrafi wszystko.
zym jest wolny umys olnym umysem jest ten, kt-
rego nic nie wprowadza w bd i ktry nie jest przywizany
do niczego, ktry tego, co w nim najlepsze, w aden sposb
nie skrpowa i ktry w niczym nie szuka swego, a raczej
w peni pogrony jest w najukochaszej woli oga i cako-
wicie wyrzek si swego.
zowiek nigdy nie moe speni choby najmniejszego
dziea, ktre w takim umyle nie odkrywaoby swej mono-
ci i nie czerpaoby z niego siy.
Trzeba modli si tak usilnie, by ku modlitwie tej kieroway
si wszystkie czonki i siy czowieka, zarwno jego oczy, jak
i uszy, usta, serce i wszystkie zmysy; i nie wolno w niej usta-
wa, zanim nie odczujemy, e pragniemy zjednoczy si
z Tym, ktrego obecnoci jestemy wiadomi i do ktrego si
modlimy, to jest z ogiem.
4
.
tych, ktrzy siebie nie porzucili
i peni s samowoli
DziE iDJ
: ch, anie oe, chciabym i ja,
tak jak inni, pozostawa w dobrych stosunkach
z Tob, odznacza si tak sam nabonoci i cie-
szy si takim samym pokojem z Tob, i chcia-
bym, by wiodo mi si tak samo jak im i bym by
rwnie ubogi jak oni lub te: igdy nie bd si czu dobrze,
jeli nie bd tu czy tam i czyni tak i tak; musz y gdzie na
obczyźnie albo w jakiej pustelni, albo w klasztorze.
zaprawd, w tym wszystkim kryje si twoje ja i nic poza
tym. Jest to twoja samowola, jeli nawet o tym nie wiesz lub
sdzisz, e jest inaczej; wszelki niepokj, ktry si w tobie
budzi, pochodzi z twej samowoli, bez wzgldu na to, czy to za-
uwaasz czy nie. Gdy mniemamy, e powinnimy jednych rze-
czy unika a innych szuka na przykad tych miejsc i tych
ludzi, i tych mdrcw czy tej ciby, czy tych zaj to win za
to ponosi nie to, e przeszkadzaj ci te sposoby czy te rzeczy;
tym, co przeszkadza ci w rzeczach, jeste ty sam, albowiem za-
chowujesz si niewaciwie wobec nich.
Dlatego zacznij najpierw od siebie i porzu siebie. za-
prawd, jeli najpierw nie uciekniesz od samego siebie, to
gdziekolwiek by uciek, gdziekolwiek by si znalaz, wsz-
dzie napotkasz przeszkody i doznasz niepokoju.
Szukanie przez ludzi pokoju w rzeczach zewntrznych, czy
to w jakich miejscach czy u mdrcw, u ludzi czy w dzieach,
na obczyźnie, w ubstwie czy w ponieniu wszystko to,
choby najwiksze wywierao wraenie i czymkolwiek by
byo, jest niczym i nie daje pokoju.
i, ktrzy w ten sposb szukaj, szukaj na faszywej dro-
dze. im dalej wdruj, tym mniej znajduj tego, czego szukaj.
druj tak, jak kto, kto zgubi drog: im dalej idzie, tym
bardziej schodzi na manowce. ma wszake zrobi aj-
pierw powinien porzuci siebie, bo wtedy porzuci wszystko.
zaprawd, jeli czowiek porzuci krlestwo lub cay wiat,
ale zachowa samego siebie, to niczego nie porzuci. Jeli jed-
nak czowiek wyrzeknie si samego siebie, to bez wzgldu na
to, co sobie zachowa, czy to bogactwo czy honor, czy cokol-
wiek innego porzuci wszystko.
Sowa witego iotra: to my opucilimy wszystko
5
,
Plik z chomika:
magdalenamyczko
Inne pliki z tego folderu:
NOWY TESTAMENT.pdf
(4804 KB)
KATOLICKA NAUKA SPOŁECZNA 1775 - 2009.pdf
(17537 KB)
KATECHIZM KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO.pdf
(5870 KB)
WALKA Z SZATANEM W ŚWIECIE.pdf
(11853 KB)
OBJAWIENIA Z ŻYCIA JEZUSA I MARYI.pdf
(25962 KB)
Inne foldery tego chomika:
12 kroków
12 kroków DDA
12 kroków do wolności
AKCEPTACJA SIEBIE
Akt małżeński jako szansa spotkania z Bogiem
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin