turbo pascal. zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami pełna wersja.pdf

(5744 KB) Pobierz
887664006.003.png
Spis treci
Od autora
5
Rozdzia 1.
Proste operacje wejcia-wyjcia
7
Instrukcje wyjcia
7
Instrukcje wejcia
8
Rozdzia 2.
Podejmujemy decyzje w programie
17
Rozdzia 3.
Iteracje
29
Rozdzia 4.
Tablice
57
Tablice jednowymiarowe
57
Tablice dwuwymiarowe
61
Rozdzia 5.
Podprogramy
81
Procedury
81
Funkcje
101
Rozdzia 6.
Programowanie obiektowe
105
Rozdzia 7.
Pliki tekstowe
117
1
Proste operacje
wejcia-wyjcia
W tym rozdziale zamieszczono proste zadania z przykadowymi rozwi-
zaniami ilustrujce, w jaki sposób komputer komunikuje si z uyt-
kownikiem w jzyku Turbo Pascal.
Kada aplikacja powinna posiada moliwo komunikowania si
z uytkownikiem. Wykorzystujc prosty przykad pokaemy, w jaki
sposób program napisany w jzyku Turbo Pascal komunikuje si z nim
poprzez standardowe operacje wejcia-wyjcia.
Instrukcje wyjcia
Do wyprowadzania danych na ekran su dwie instrukcje (procedury 1
standardowe): Writeln i Write . Instrukcja Writeln powoduje wyprowa-
dzenie danych na ekran monitora i automatyczne przejcie kursora
do nowej linii. Jej ogólna posta jest nastpujca:
Writeln( lista argumentów );
gdzie lista argumentów moe by cigiem znaków staych, zmiennych
lub wyrae oddzielonych od siebie przecinkami.
1 Wicej informacji o procedurach znajdzie czytelnik w rozdziale 5.
8
Turbo Pascal. Zadania z programowania z przykadowymi rozwizaniami
Instrukcja Write umoliwia wyprowadzenie danych na ekran monito-
ra, nie powodujc automatycznego przejcia kursora do nowej linii.
Jej ogólna posta to:
Write( lista argumentów );
gdzie lista argumentów równie moe by cigiem znaków staych,
zmiennych lub wyrae oddzielonych za pomoc przecinków.
Instrukcje wyjcia Writeln i Write umoliwiaj przedstawienie liczb
w postaci sformatowanej, tj. z okrelon liczb miejsc przed i po krop-
ce dziesitnej. Aby uzyska sformatowan posta liczby rzeczywistej,
naley argument tych funkcji uzupeni o okrelenie szerokoci pól
w nastpujcej postaci:
: szeroko pola : liczba miejsc po kropce
Zapis Write(suma:6:2) oznacza, e warto zmiennej suma zostanie
wywietlona w polu o szerokoci szeciu znaków z dwoma cyframi
po kropce.
Instrukcje wejcia
Do wprowadzania zmiennych do uruchomionego programu w Turbo
Pascalu su dwie instrukcje (procedury standardowe): Read i Readln .
Instrukcja Read umoliwia wprowadzenie do uruchomionego pro-
gramu wartoci zmiennych z klawiatury, nie powodujc automa-
tycznego przejcia kursora do nowej linii. Jej ogólna posta jest na-
stpujca:
Read( lista argumentów );
gdzie lista argumentów moe by cigiem znaków staych, zmiennych
lub wyrae oddzielonych od siebie przecinkami.
Readln równie jest instrukcj umoliwiajc wprowadzenie do uru-
chomionego programu wartoci zmiennych z klawiatury, powoduje
ona jednak (po wprowadzeniu danych) automatyczne przejcie kur-
sora do nowej linii. Jej ogólna posta jest nastpujca:
Readln( lista argumentów );
gdzie lista argumentów moe by cigiem znaków staych, zmiennych
lub wyrae oddzielonych od siebie przecinkami.
9
Rozdzia 1. • Proste operacje wejcia-wyjcia
ZADANIE
1.1
Napisz program, który oblicza pole prostokta. Wartoci bo-
ków a i b wprowadzamy z klawiatury. W programie naley
przyj, e zmienne a i b oraz pole s typu Real (rzeczywistego).
Dla zmiennych tych przyjmujemy format wywietlania ich na
ekranie w polu czteroznakowym z dwoma miejscami po kropce.
Przykadowe rozwizanie — listing 1.1
program Project1; // Zadanie 1.1
{$APPTYPE CONSOLE}
uses
SysUtils;
var
a, b, pole: Real; // deklarujemy zmienne typu Real
begin
Writeln('Program oblicza pole prostokata.');
Writeln('Podaj bok a.');
Readln(a);
Writeln('Podaj bok b.');
Readln(b);
pole := a*b; // obliczamy pole prostokata
Write('Pole prostokata o boku a = ', a:4:2, ' i boku b = ', b:4:2);
Write(' wynosi ', pole:4:2, '.');
Readln; // czeka na nacisniecie klawisza Enter
end.
Zmienne okrelonego typu deklarujemy w programie za pomoc sowa
kluczowego var . Linijki kodu
var
a, b, pole: Real; // deklarujemy zmienne typu Real
umoliwiaj deklaracj zmiennych a , b i pole . Wszystkie te zmienne
s typu rzeczywistego — Real . Instrukcja
Writeln('Program oblicza pole prostokata.');
wywietla na ekranie komputera komunikat Program oblicza pole
prostokata . Instrukcja Readln(a) czeka na wprowadzenie z klawiatury
liczby, która nastpnie zostanie przypisana zmiennej a . Pole prosto-
kta zostaje obliczone w instrukcji
887664006.004.png 887664006.005.png 887664006.006.png 887664006.001.png 887664006.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin