Roland Zimek coreldraw x4 pl. Ćwiczenia praktyczne full scan.pdf

(13841 KB) Pobierz
888083669.023.png
4
C o r e l D R A W X 4 P L • % w i c z e n i a p r a k t y c z n e
Wybieranie obiektów
55
Grupy obiektów
57
Blokowanie obiektów
59
Wyrównywanie i rozk"adanie obiektów
60
=wiczenia podsumowuj$ce
63
Rozdzia" 4.
Praca z tekstem i tabelami
75
Tekst
75
Wprowadzanie i formatowanie tekstu
75
Formatowanie tekstu
79
Wyrównywanie obiektów wzgl%dem tekstu
88
Wstawianie znaków specjalnych
90
Tabele
91
Tworzenie tabel
91
Zaznaczanie wybranych elementów tabeli
94
Praca nad kolumnami, wierszami i komórkami
96
Wprowadzanie do komórek tekstu oraz obrazów
99
Formatowanie tabeli i komórek
100
=wiczenia podsumowuj$ce
101
Rozdzia" 5.
Wype"nienia i kontury
105
Zmiana ustawie' domy#lnych
105
Wype"nienie jednolite
107
Wype"nienie tonalne
113
Wype"nienie deseniem
116
Wype"nienie tekstur$
117
Wype"nienie postscriptowe
119
Okno dokowane Kolor
120
Kontury obiektów
121
Szybkie wype"nianie cz%#ci wspólnej
125
=wiczenia podsumowuj$ce
127
Rozdzia" 6.
Precyzyjne rysowanie
129
Linijki
130
Siatka
133
Prowadnice
136
Dynamiczne prowadnice
139
Przyci$ganie do obiektów
141
=wiczenia podsumowuj$ce
145
5
Wype nienia i kontury
Gdy narysujesz nowy obiekt, zostan! mu nadane domy"lne
kolory wype#nienia, konturu itp. (standardowo jest to kolor
czarny dla konturu i przezroczysty dla wype#nienia). Oczy-
wi"cie, wszystkie te parametry (i wiele innych) mo$na dowolnie mody-
fikowa%. W rozdziale 3. pokaza#em ju$, jak mo$na zmieni% kolor wy-
pe#nienia. Jednak nie musi ono by% jednokolorowe. CorelDRAW ofe-
ruje wiele ró$nych mo$liwo"ci u$ywania wype#nie&. Aby do nich
dotrze%, musisz wybra% narz'dzie Wype"nienie . Tam zgrupowane s!
wszystkie sposoby wype#niania obiektów (rysunek 5.1):
Rysunek 5.1.
Narz&dzie
wype"nienia
Zmiana ustawie# domy$lnych
Musisz pami'ta%, aby przed skorzystaniem z narz'dzia Wype"nienie
wskaza% obiekt, gdy$ w przeciwnym razie pojawi si' okno umo$li-
wiaj!ce zmian' ustawie& domy"lnych pokazane na rysunku 5.2.
888083669.024.png 888083669.025.png 888083669.026.png 888083669.001.png 888083669.002.png 888083669.003.png 888083669.004.png 888083669.005.png 888083669.006.png 888083669.007.png 888083669.008.png 888083669.009.png 888083669.010.png 888083669.011.png 888083669.012.png
1 0 6
C o r e l D R A W X 4 P L • ' w i c z e n i a p r a k t y c z n e
Rysunek 5.2.
Okno zmiany
ustawie+
domy,lnych
W I C Z E N I E
5.1
Zmiana domy/lnych ustawie8 rysowania
Gdy rysujesz nowy obiekt, standardowo jego kontur przyjmuje kolor
czarny, a wype#nienie jest przezroczyste. Aby to zmieni%, musisz wy-
kona% nast'puj!ce kroki:
Kliknij pusty obszar „kartki”.
1.
Kliknij lewym przyciskiem myszy palet' kolorów z prawej strony
ekranu, wybieraj!c barw' czerwon!. Poniewa$ nie zaznaczy#e"
obiektu, program b'dzie chcia# zmieni% ustawienia domy"lne.
2.
Pojawi si' okno zmiany ustawie& domy"lnych. Pozostaw
zaznaczon! opcj' Rysunek . Dzi'ki temu zmiany b'd! si'
odnosi#y do nowo tworzonych obiektów graficznych.
3.
Zaznacz Tekst ozdobny , je$eli chcesz zmieni% tak$e ustawienia
domy"lne tekstu artystycznego, lub Tekst akapitowy , je"li chcesz
dokona% zmian w tek"cie akapitowym.
4.
Kliknij przycisk OK .
5.
Od tego momentu ka$dy nowo rysowany obiekt b'dzie mia# czerwone
wype#nienie.
888083669.013.png 888083669.014.png 888083669.015.png 888083669.016.png
1 0 7
R o z d z i a 5 . • W y p e n i e n i a i k o n t u r y
W I C Z E N I E
5.2
Przywrócenie oryginalnych ustawie8 rysowania
Je$eli chcesz przywróci% oryginalne ustawienia, musisz wykona% na-
st'puj!ce kroki:
Kliknij pusty obszar „kartki”.
1.
Nast'pnie kliknij przekre"lony kwadrat (
) nad palet! kolorów
2.
(ustawisz domy"lny brak wype#nienia).
Gdy pojawi si' okno zmiany ustawie& domy"lnych, zaakceptuj
jego ustawienia, klikaj!c OK .
3.
Nast'pnie kliknij prawym przyciskiem myszy kolor czarny
na palecie kolorów. W ten sposób przywrócisz standardowy
czarny kontur.
4.
Gdy ponownie pojawi si' okno zmiany ustawie& domy"lnych,
zaakceptuj jego ustawienia.
5.
W podobny sposób mo$esz zmieni% inne ustawienia domy"lne, na
przyk#ad krój czy rozmiar tekstu.
Wype nienie jednolite
Jednolite wype#nienie (rysunek 5.3) pozwala nada% obiektowi tylko
jeden kolor, a wi'c dzia#a tak, jak paleta przy prawej kraw'dzi ekranu.
W oknie, które pojawia si' na ekranie, mo$na wybra% modele kolorów
b!d4 palety (rysunek 5.4). Odpowiednie okno wybiera si' spo"ród trzech
zak#adek.
Rysunek 5.3.
Obiekty
z wype"nieniem
jednolitym
W oknie przegl!darki kolorów mo$na wybra% jeden spo"ród kilku mo-
deli kolorów ( CMYK , RGB , HSB , Lab i inne). Wykorzystywana jest tu
wizualna reprezentacja ca#ego spektrum kolorów.
888083669.017.png 888083669.018.png 888083669.019.png 888083669.020.png 888083669.021.png 888083669.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin