Aeroplan 3'96.pdf

(7313 KB) Pobierz
417084402 UNPDF
417084402.002.png
SPIS TREŚCI
Spotter
str. 4
Stały dział pod redakcją Roberta Stachyry, w którym prezentujemy
zagranicznych gości spotkanych na krajowych lotniskach
Przegląd organizacji polskiego lotnictwa wojskowego A. D. 1996
str. 6
MiG-29
str. 7
MiG-23MF
str. 8
MiG-21
str. 9
Migomania: MiGi-21 w Polsce
str. 10
Trzecia część cyklu MiG-21 na świecie opracowanego przez Pawła Przymusiałę,
przedstawiającego użytkowników dwudziestek-jedynek poza ZSRR/Rosją
Su-22
str. 12
Su-20
str. 13
PZL I-22 Iryda
str. 14
TS-11 Iskra
str. 15
PZL-130 Orlik
str. 16
Tu-154M
str. 17
PZL M-20 Mewa
str. 17
An-26
str. 18
Jak-40
str. 19
PZL An-28
str. 20
PZL An-2
str. 21
Poster
str. 22
Jeden z MiGów-29 odkupionych od Republiki Czeskiej,
uchwycony w locie nad Polską na pięknej fotografii ANDRZEJA ROGUCKIEGO
PZL W-3 Sokół
str. 24
Przymiarki do Apacza
str. 26
MIŁOSZ RUSIECKI i JERZY GRUSZCZYŃSKI prezentują
uzbrojone wersje PZL Mi-2
Mi-24
str. 35
Mi-8/17
str. 36
Mi-14
str. 38
Bell412HP
str. 39
Bell 206 Jet Ranger III
str. 39
PZL Kania
str. 40
VEB
Ił-14
str. 41
Co nowego z plastiku
str. 42
Nowości modelarskie dla miłośników polskiego lotnictwa wojskowego
Łaciaty MiG-21
str. 44
Paweł Przymusiała prezentuje mało znany egzemplarz polskiego MiGa-21
Przygotowując w ubiegłym roku numer AeroPlana poświęcony w całości polskiemu lotnictwu
wojskowemu, w najśmielszych snach nie przewidywaliśmy ogromnego zainteresowania jakie
wywoła. Wypada uznać, że czytelnikom prasy lotniczej w Polsce brak takiego kompendium
wiedzy o aktualnym stanie naszego lotnictwa. Dlatego przygotowaliśmy nowe zestawienie,
przedstawiające stan na rok 1996. A od ubiegłego lata sporo się zmieniło w naszym lotnictwie!
Organizacja jednostek lotniczych różnych formacji wojskowych podlega sporym
przeobrażeniom. Przedstawiono program reorganizacji Wojsk Lotniczych i przystąpiono do jego
realizacji. Zakończono fazę reorganizacji Lotnictwa Marynarki Wojennej. Posuwa się naprzód
formowanie kawalerii powietrznej, a Lotnictwo Wojsk Lądowych wzbogaciło się o pułki
śmigłowców bojowych przesunięte ze struktury WLiOP. Co więcej - kolejne dwie formacje o
charakterze paramilitarnym (Straż Graniczna i Policja) dorobiły się własnego lotnictwa!
Również pod względem sprzętu dzieje się niemało. Podwoiła się (!) liczba najnowocześniejszych
naszych samolotów myśliwskich - MiGów-29. Znacznie posunęła się naprzód sprawa zakupu
nowego samolotu wielozadaniowego. Wycofano ostatni egzemplarz archaicznego Iła-14. Nowo
powołane Lotnictwo Służb Państwowych przyjęło na stan nowy typ statków powietrznych
produkowanych w Polsce - śmigłowce PZL Kania.
Właśnie w tym - specjalnym - numerze postanowiliśmy zamieścić monografię wojskowych
śmigłowców Mi-2, które często umykają naszej uwadze w cieniu ryczących odrzutowców.
Renomowani autorzy - Miłosz Rusiecki i Jerzy Gruszczyński - ujawniają tajniki wprowadzania
uzbrojonych śmigłowców w naszym lotnictwie, przedstawiając m. in. nigdy i nigdzie dotąd nie
publikowane archiwalne zdjęcia z pierwszych prób uzbrajania popularnych Mi dwójek. To właśnie
od nich zaczęła się historia pułków, które dziś cieszą oko potężnymi Mi-24.
Redaktorzy
MiGi-29 z 1 PLM Warszawaw Mińsku Mazowieckim w locie nad chmurami. Wśród szarych samolotów znajduje się nowy,
ex-czeski samolot będący również tematem posteru na rozkładówce w tym numerze / Zdjęcie: Andrzej Rogucki
Mi-2 z 42 Eskadry Lotnictwa Łącznikowo-transportowego, która ma być rozwiązana jesienią b.r./Zdjęcie: Miłosz Rusiecki
417084402.003.png
PÓŁNOC-POŁUDNIE
Po latach przygotowań rozpoczęto reorganizację Wojsk Lotniczych i Obro-
ny Powietrznej oraz obrony przeciwlotniczej wojsk lądowych i MW, mającą
doprowadzić do utworzenia jednolitego systemu Obrony Powietrznej państwa.
Do końca 2005 dzisiejsze WLiOP mają zostać przygotowane do autonomicznego
działania w warunkach zagrożenia państwa atakiem z powietrza z dowolnego
kierunku, z możliwością ścisłej współpracy z obroną powietrzną państwami
NATO.
Na bazie istniejących obecnie trzech korpusów OP powstaną dwa: Północ z
dowództwem w Bydgoszczy i Południe we Wrocławiu. Ich granica przebiegać
będzie na południe od Warszawy i na północ od Poznania. Zainicjowano proces
rozwiązywania warszawskiego 1. Korpusu Obrony Powietrznej (jesienią 1996
zostanie rozwiązana42. ELŁT). 1. PLM Warszawa (Mińsk Maz.) i 10. PLM (Łask)
z obecnego 1. KOP przekazane zostaną do korpusu wrocławskiego. KOP Północ
będzie ściśle współdziałał z lotnictwem MW, nie mającym jednak prawdopodob-
nie żadnych naddźwiękowych samolotów myśliwskich.
W perspektywie wszystkie pułki zostaną przekształcone w eskadry lotnictwa
myśliwskiego zbliżone do dywizjonów (Squadron) NATO (16-18 samolotów w
eskadrze, dziś liczącej 12 samolotów).
Korpusy będą ponadto miały po jednej brygadzie radiotechnicznej, dwie-trzy
brygady rakietowe obrony powietrznej, po jednym pułku rakietowym OP, po
cztery bazy lotnicze oraz po cztery ośrodki dowodzenia i naprowadzania. Budowa
nowych lotnisk wojskowych byłaby nieracjonalna, gdy część już istniejących
wymaga daleko idącej modernizacji i rozbudowy. Według bardzo ostrożnych
szacunków przystosowanie już istniejącego lotniska do przyjęcia nowych samo-
lotów kosztować będzie minimum 200 mln dolarów! Wschodnia część Polski
pozbawiona jest praktycznie lotnisk. Pewnym rozwiązaniem byłoby stworzenie
sieci nowoczesnych drogowych odcinków lotniskowych (DOL), pozwalających
na lepsze rozśrodkowanie sił lotniczych w wypadku zagrożenia i bardziej ela-
styczne ich użycie w boju.
4. Korpus Lotniczy (Poznań) przekształci się w korpus czysto uderzeniowy.
Prawdopodobnie już w przyszłym roku dojdzie do skutku spłaszczenie struktur
lotnictwa bojowego. Rozwiązane zostaną dywizje i pułki. Powstaną trzy bazy
lotnicze i trzy brygady lotnictwa myśliwsko-bombowego (prawdopodobnie w
Świdwinie, Mirosławcu i Powidzu - lotnisko w Pile trafi do lotnictwa wojsk
lądowych), każda w składzie 2-3 eskadr po ok. 18 samolotów każda. Jedna z
brygad będzie pełniła rolę szkolno-bojową, w której młodzi piloci będą poznawali
nowy sprzęt. Dzięki temu uprości się proces szkolenia i umożliwi wyszkolonym
pilotom skuteczniej podnosić i utrzymywać umiejętności bojowe. Krótkie 30-40
- minutowe loty, powinni wykonywać piloci młodzi. Piloci w pełni wyszkoleni,
powinni podczas zmiany lotnej startować raz, lecz wykonywać długie loty
(połączenie kilku zadań).
Zadania rozpoznawcze przejmie jedna z eskadr Su-22M4, wyposażona w
kilka przebudowanych w Polsce Su-22R. Z wykruszeniem się MiGów-21R
rozwiązany zostanie 32. PLRT w Sochaczewie, co powinno nastąpić w 1997 (jego
personel przejmie prawdopodobnie jedna z brygad).
Jeszcze w br. ma nastąpić modernizacja bazy poligonowej. Niewykluczone
jednak, że ze względów finansowych Polska będzie musiała zrezygnować z
jednego z dużych poligonów lotniczych (morska Ustka bądź lądowe Nadarzyce).
Zadania korpusu poznańskiego wspierać będzie dodatkowo krakowski 13.
Pułk Lotnictwa Transportowego (czy też jednostka rozwinięta na jego podsta-
wie). Raczej nie zobaczymy Herculesów z polskimi znakami na kadłubach - na
średnie samoloty transportowe nas w zasadzie nie stać. Wciąż niejasna jest
przyszłość eskadry latającej dziś na Anach-26, których resurs kończy się w 1999.
W ciągu dwóch lal zapaść powinna decyzja o wyborze następcy - w grę wchodzi
hiszpańska CASA 235M oraz włoska Alenia G.222 (bądź najnowszy model
G.222J, rozwijany wraz z amerykańskim koncernem Lockheed Martin). Druga
eskadra oraz kilka samodzielnych eskadr transportowo-łącznikowych prawdopo-
dobnie wymienią odchodzące do lamusa Any-2 na Any-28TD (M-28TD), bądź
ich wersję kontenerową - PZL M-34 - o ile PZL Mielec rozpocznie prace
rozwojowe. Potencjalnie zapotrzebowanie w Polsce wynosi minimum 30-40
samolotów tego typu. Samolotem tym, a także wersją walki radioelektronicznej,
patrolową i sanitarną zainteresowane byłyby także służby lotnicze marynarki
wojennej, wojsk lądowych oraz MSW.
Jednostką centralnego podporządkowania pozostanie okęcki 36. Specjalny
Pułk Lotnictwa Transportowego, który od 1997 musi zacząć otrzymywać nowe
samoloty pasażerskie w miejsce Jaków-40. Rozpatrywane są trzy typy: Dassault
Falcon 900B, Bombardier CL.604 i Gulfstream IV-SP. W grę wchodzi kontrakt
na cztery samoloty z dostawą do 1998. Ostatnie Jaki-40 (4 sztuki po remontach)
oraz oba Tu-154M powinny zostać wycofane ze służby w 2002.
W WSOSP w Dęblinie nastąpią kolejne redukcje, zmniejszy się liczba jedno-
stek szkolnych. Rozwiązane zostaną wszystkie pułki i powstaną dwa ośrodki
szkolenia: samolotowego (prawdopodobnie w Dęblinie) i śmigłowcowego (w
Białej Podlaskiej bądź Radomiu). Znacząco zostanie zredukowana liczba szkol-
nych statków powietrznych. W dalszym ciągu zakłada się stopniowe przejście z
Iskier na Irydy, pod warunkiem że PZL-Mielec spełni wymagania WLOP
i przygotuje w pełni udany model M-96.
Rozpoczął się proces budowy zintegrowanej, cywilno-wojskowej kontroli
przestrzeni powietrznej. W trakcie integracji z WLiOP są jednostki obrony
przeciwlotniczej wojsk lądowych i marynarki wojennej.
W ciągu najbliższych lat zmieni się zarówno liczebność jednostek obrony
powietrznej, jak i częściowo ich dyslokacja oraz wyposażenie. Jednostki rakieto-
we i radiotechniczne staną się bardziej manewrowe. Większość sprzętu ma
pochodzić z polskich zakładów zbrojeniowych. Sprzęt latający - prócz części
samolotów transportowych, śmigłowców (choć te w większości trafiać będą do
lotnictwa wojsk lądowych) i szkolnych - będzie pochodził z importu. Najkorzy-
stniej byłoby rozwinąć jego licencyjną produkcję bądź montaż w polskich
zakładach lotniczych (co w perspektywie ułatwiłoby remonty i eksploatację
bieżącą).
W ciągu najbliższych 10 lat liczebność wojsk lotniczych zmniejszy się
z 53,5 tys. do 41,5 tys ludzi.
Dziś Polska ma 352 samoloty bojowe, za dziesięć lat ubędzie z nich 122.
W linii pozostaną tylko MiGi-29, Su-22M4/R/UM3, MiGi-21 bis/UM (także te
przejęte z powrotem od LMW), niewielka liczba MiGów-21MF oraz pierwszych
50-60 przyszłych samolotów wielozadaniowych (w grę wchodzą McDonnell
Douglas F/A-18 Hornet, Lockheed Martin F-16, Dassault Mirage 2000 i JAS 39
Gripen). Pozostały sprzęt zostanie wycofany praktycznie do roku 2000 -11 Su-20
w 1996,50 MiGów-21PFM/M/R/US w latach 1996/1997,40 MiGów-21 MF/UM
w 1998, 23 MiGi-23MF w 1999.
GRZEGORZ HOŁDANOWICZ
Lotnictwo Marynarki Wojennej ma strukturę jednej brygady. Gdyńska
Brygada Lotnictwa Morskiego im. kmdr. por. pil. Karola Trzaski-Durskiego ma
trzy dywizjony. 1. Dyon LMW w Gdyni-Babich Dołach ma trzy eskadry. Dwie
z nich - A i B - to eskadry myśliwskie na MiGach-21 bis ( przy czym Eskadra B
pełni też rolę szkolno-bojowej). Eskadra C jest wyposażona w śmigłowce W-3
oraz samoloty An-28. 2 Dyon LMW w Darłówku wykonuje na śmigłowcach Mi-
14 zadania ratownicze i przeciwpodwodne. W Siemirowicach stacjonuje 3. Dyon
LMW. 1. Eskadra Rozpoznawcza tego Dyonu ma na wyposażeniu samoloty
TS-11 Iskra, a 2. Eskadra Patrolowo-Ratownicza - An-2 i An-28.
Lotnictwo Wojsk Lądowych dysponuje dwoma pułkami śmigłowców bojo-
wych - 49. i 56. PŚB. Śmigłowce transportowe, a w przyszłości również bojowe
stanowić będą integralny sprzęt oddziałów wojsk lądowych przeznaczonych do
szybkiego przerzutu drogą lotniczą bezpośrednio na pole walki. Docelowo
25. Dywizja Kawalerii Powietrznej ma mieć ok. 150 śmigłowców, głównie
z rodziny W-3 Sokół. Dywizja ma na razie dwa pułki -1. Pułk Szwoleżerów Ziemi
Łęczyckiej im. marszałka Józefa Piłsudskiego w Łęczycy i 7. Pułk Ułanów Lubel-
skich im. gen. Kazimierza Sosnkowskiego w Tomaszowie Mazowieckim.
Lotnictwo Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSW dysponuje jed-
nym pułkiem - 103. PL NJW MSW, bazującym na warszawskim Bemowie.
Jednostka ta jest wyposażona w śmigłowce różnych typów oraz samolot PZL
M-20 Mewa. Pułk przeznaczony jest do zadań transportowych na rzecz NJW
(przerzut oddziałów, zaopatrzenia, desanty jednostek antyterrorystycznych).
Inspektorat Lotnictwa Służb Państwowych obejmuje swoją kontrolą lotnic-
two Policji i Straży Granicznej, będące obecnie w fazie formowania. (Zaintereso-
wanych tą tematyką odsyłamy do ML Skrzydlata Polska nr 2 i 8/96).
WOJTEK MATUS1AK
417084402.004.png
417084402.005.png
417084402.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin