Badania sondażowe często są poddawane krytyce. Terminy takie jak "sondaż" czy "badania opinii" są niekiedy nadużywane, a pod przykrywką badań sondażowych usiłuje się realizować zupełnie inne cele. Kiedy chcemy poddać krytycznej analizie prezentowane nam wyniki sondażu, warto odpowiedzieć sobie na kilkanaście pytań.
Badania sondażowe często są poddawane krytyce. Niekiedy podważa się ich wiarygodność poddając w wątpliwość ich trafność, innym razem zaś zarzuca się im to, iż są zbyt trafne. Owa nieufność wobec sondaży wynika m.in. z prowadzenia "badań", które dalekie są od wymogów poprawności przeprowadzania sondaży. Terminy takie jak "sondaż" czy "badania opinii" są bowiem niekiedy nadużywane. W najszerszym znaczeniu poprzez sondaż rozumie się wszelkie działanie związane z uzyskaniem od ludzi informacji.
Niekiedy pod przykrywką badań sondażowych usiłuje się realizować zupełnie inne cele - np. wówczas, gdy celem rzekomego badania w istocie jest nakłonienie do nabycia jakiegoś produktu, poparcia dla jakiegoś polityka czy złożenia datku na jakieś dobroczynny cel. Przykładami takich pseudonaukowych sondaży mogą być np. "sondaże audiotele", "sondy uliczne", czy też "sondaże" w centrach handlowych.
Rodzi się zatem pytanie o kryteria właściwie przeprowadzonego sondażu; oraz o to, jak odróżnić sondaż naukowy od nienaukowego. Kiedy chcemy poddać krytycznej analizie prezentowane nam wyniki sondażu (przedstawione np. na łamach prasy czy w internecie), warto odpowiedzieć sobie na kilkanaście niżej przytoczonych pytań:
1. Kto przeprowadził sondaż?
Prezentacji wyników sondaży w mediach zawsze powinna towarzyszyć informacja o tym, jaka agencja badawcza, organizacja polityczna, firma lub inna grupa prowadziła badania. Brak odpowiedzi na to pytanie uniemożliwia udzielanie odpowiedzi na pozostałe i poddaje w wątpliwość wiarygodność wyników sondażu.
2. Kto zapłacił za sondaż i dlaczego został on przeprowadzony?
Dzięki odpowiedzi na to pytanie dowiemy się tego, kto uznał, że problematyka zawarta w sondażu jest na tyle ważna, by wydawać pieniądze na sprawdzenie, co ludzie o tym myślą. Sondaży nie przeprowadza się po prostu dla dobra ludzkości, lecz raczej dla konkretnego powodu - zdobycia użytecznej informacji lub poparcia dla jakiejś sprawy. Może zdarzyć się, iż dany sondaż miał na celu wypromowanie jakiegoś polityka czy partii politycznej, bądź też miał doprowadzić do wprowadzenia na rynek nowego produktu.
Przykładem takich "podejrzanych sondaży" mogą być niektóre sondaże przeprowadzane przez komitety wyborcze. Chodzi tutaj o takie sondaże, których celem jest wyłącznie ułatwienie zwycięstwa własnemu kandydatowi czy własnej partii. A zatem do publikowania wyników tak przeprowadzonych sondaży winniśmy podchodzić z dość dużą rezerwą.
3. Z iloma osobami przeprowadzono wywiady?
Im większa liczba osób w próbie, tym mniejszy błąd związany z wielkością próby.
4. W jaki sposób dobrano badanych?
Sondaże naukowe od nienaukowych odróżnimy przede wszystkim ze względu na techniki doboru respondentów.
W sondażach naukowych obowiązują określone sposoby doboru próby, oparte na matematycznej podstawie. Jedną z nich jest tzw. próba losowa (probabilistyczna), dzięki której każdy należący do badanej populacji ma jednakowe prawdopodobieństwo bycia wylosowanym do próby, a więc wywiady przeprowadzone na np. 1000 osobowej grupie respondentów mogą dość trafnie odzwierciedlać opinie całego społeczeństwa polskiego. Ponadto obowiązują prawidła statystyczne, umożliwiają oszacowanie prawdopodobieństwa popełnienia błędu losowego, czyli odchylenia wyników będącego rezultatem samego losowania. Badania sondażowe są zatem wiarygodne tylko wtedy, gdy opierają się na reprezentatywnej próbie, miniaturze populacji, o której chcemy coś powiedzieć.
Z kolei w sondażach nienaukowych respondenci "dobierają się sami". Przeprowadzający sondaż nie stosuje próby losowej, a ogranicza się do przeprowadzenia wywiadu z tymi osobami, które same się zgłoszą do badania (np. sonda uliczna, sonda audiotele, sonda na portalu internetowym).
5. Z jakiego obszaru, spośród jakiej grupy dobrano respondentów?
Musimy wiedzieć, czy próba jest reprezentatywna np. dla całej Polski, czy tylko dla województwa dolnośląskiego lub wyłącznie dla Wrocławia. Przykładowym nadużyciem może być badanie preferencji wyborczych wyłącznie na obszarze jednego województwa, a następnie przenoszenie ich wyników na teren całego kraju. Winniśmy mieć na uwadze także to, iż sondaż dotyczący np. studentów, może odzwierciedlać jedynie studentów, nie zaś np. wszystkie osoby w wieku studenckim.
6. Czy wyniki badań sondażowych zostały oparte na odpowiedziach wszystkich badanych?
Najprostszym sposobem na wypaczenie wyników sondażu jest uwzględnienie tylko jednej z grup ludzi biorących udział w badaniach.
7. Kto spośród tych, którzy powinni brać udział w badaniach, nie brał w nich udziału?
Istotna informacja, jaką powinniśmy uzyskać, dotyczy liczby osób, jakie odmówiły udziału w sondażu, bądź też ilości osób, z którymi w ogóle nie udało się skontaktować. Poziom braku odpowiedzi informuje, jaki procent ludzi, z którymi się skontaktowano i którzy mieli być objęci badaniami, ostatecznie nie wziął w nich udziału.
8. Kiedy przeprowadzono sondaż?
Niekiedy jakieś nagłe, pojedyncze wydarzenie może mieć dramatyczny wpływ na wyniki sondażu. A zatem ich interpretacja powinna zależeć od tego, czy był przeprowadzony przed jakimiś istotnym wydarzeniem czy też po nim.
Jednym z bardziej wyraźnych przykładów takiego przełomowego wydarzenia może być zamach w Madrycie 11 III 2004 i nieoczekiwane zwycięstwo socjalistów w wyborach 3 dni później. Bliższym nam przykładem może być przełomowa, jak się okazało, debata między J. Kaczyńskim a D. Tuskiem przed wyborami parlamentarnymi w 2007 roku. Warto podkreślić, iż wówczas (po tej debacie) w mediach prześcigano się w publikacji najświeższych wyników sondaży, często już w nagłówku informując, iż sondaż przeprowadzono tuż po debacie.
9. Jaką metodą przeprowadzono wywiady?
W tym pytaniu poszukujemy informacji na temat sposobu realizacji badań - czy były one przeprowadzane w domach respondentów, telefonicznie czy też rozsyłano kwestionariusze pocztą. Czy mamy do czynienia z sondą (a nie sondażem!) typu audiotele, opiniami przesyłanymi pocztą lub sondą (a nie "sondażem") wśród prenumeratorów?
W przypadku sondażu typu audiotele, opinii nadsyłanych pocztą lub opierających się na ankietach załączonych do czasopism, uczestnicy sami zgłaszają się do udziału w badaniach. Są to zatem raczej pseudosondaże ? nie ma bowiem żadnej metody, która by pozwoliła uogólnić ich wyniki na jakąś większą grupę.
10. Jak brzmiały zadawane pytania?
Wyniki badań sondażowych mogą znacząco się różnić ze względu na sposób sformułowania pytania. Analizując dany sondaż warto zastanowić się nad tym, jak samemu reaguje się na zawarte w nim pytania. Czy pytania te wydają się nam uczciwe i bezstronne? Czy podane kategorie odpowiedzi zapewniają zrównoważony wybór? Czy znani nam ludzie byliby w stanie udzielić na takie pytania odpowiedzi? Stąd też warto, aby w prezentacji sondażu przytoczyć pełne brzmienie, przynajmniej niektórych, pytań.
11. W jakiej kolejności zadawano pytania?
W niektórych wypadkach na wyniki sondażu może mieć także wpływ kolejność pytań. Niekiedy ten wpływ jest zamierzony. Możemy np. zastanawiać się, czy na odpowiedzi na interesujące nas pytanie nie miała wpływu obecność jakiegoś wcześniejszego pytania. Np. zadawanie pytań dotyczących aborcji przed pytaniem o to, jak respondent zagłosuje w referendum dotyczącym aborcji, może zafałszować odpowiedzi udzielane na drugie pytanie.
12. Jakie inne sondaże przeprowadzano na ten temat? Czy ich wyniki były takie same?
Wyniki innych sondaży (zamówionych przez konkurencyjnego kandydata, media, instytucje publiczne czy kogokolwiek innego) - powinny być skonfrontowane z analizowanym przez nas sondażem. Różnice między nimi mogą wynikać z odmiennego terminu ich przeprowadzenia, czyli z faktu zmienności opinii publicznej w czasie. Jeśli jednak porównywane sondaże różnią się mimo tego, że zostały przeprowadzone mniej więcej w tym samym czasie, to warto zwrócić się o wyjaśnienia bezpośrednio do autorów tychże sondaży.
Maarta91