subtelna rewolucja. wykorzystaj potencjał swojego malucha od pierwszego dnia życia ebook.pdf
(
42435 KB
)
Pobierz
Spis treści
Podziękowania
7
Słowo wstępne
11
Wstęp
13
1. Co wiedzą matki?
17
2. W poszukiwaniu zdrowia
21
3. Nowy typ dziecka
27
4. Jak funkcjonuje mózg?
33
5. Noworodek
37
6. Uruchom zegar
43
7. Proil rozwojowy dziecka
51
8. Ocena stanu noworodka
59
9. Program sensoryczny dla noworodka
69
10. Program umożliwiający rozwój motoryczny noworodka
77
11. Druga ocena dziecka
95
12. Rozszerzenie programu rozwoju sensorycznego
107
13. Rozszerzenie programu
umożliwiającego rozwój motoryczny dziecka
121
14. Program rozwijania sprawności
językowej od 0 do 12 miesięcy
129
5
6
Subtelna rewolucja. Wykorzystaj potencjał swojego malucha od pierwszego dnia życia
15. Trzecia ocena dziecka: świadome
odbieranie wrażeń zmysłowych i celowe reakcje
147
16. Program stymulacji sensorycznej na III etapie rozwoju
157
17. Program dający dziecku szansę
rozwoju motorycznego na etapie III
179
18. Czwarta ocena dziecka
193
19. Program stymulacji sensorycznej na etapie IV
205
20. Program dający szansę
rozwoju motorycznego na etapie IV
219
21. Co robić, a czego unikać
233
22. Subtelna rewolucja
243
Posłowie
247
O naszych dzieciach
249
O Instytucie
251
O autorach
253
Dodatek A Materiały dodatkowe
255
Dodatek B Ponowna ocena kampanii
na rzecz układania niemowląt do snu na wznak
259
Dodatek C Akcesoria, które możesz zrobić
dla dziecka samodzielnie
269
7
Proil rozwojowy dziecka
P
roil rozwojowy dziecka opracowany przez Instytut to opis najważniej-
szych etapów rozwoju zdrowego dziecka, jakie przechodzi ono od uro-
dzenia do ukończenia sześciu lat. Proil przedstawia progresywny rozwój
mózgu. Został opracowany na podstawie wyników wieloletnich badań
nad rozwojem dziecka.
Doszliśmy do wniosku, że człowiek różni się od innych istot żywych
sześcioma umiejętnościami.
Posiadanie tych umiejętności, za które odpowiada praca kory mózgo-
wej, jest charakterystyczne wyłącznie dla człowieka.
Trzy z nich mają charakter motoryczny i są całkowicie uzależnione
od kolejnych trzech funkcji o charakterze sensorycznym.
Każdy człowiek posiada trzy funkcje motoryczne:
1. Chodzenie i bieganie w sposób naprzemienny (obie nogi poruszają
się równocześnie) w pozycji wyprostowanej.
2. Mówienie przy użyciu złożonego języka symbolicznego, powsta-
łego i używanego w sposób umowny i zwyczajowy (na przykład
języka angielskiego, chińskiego, hiszpańskiego, japońskiego, wło-
skiego itp.).
3. Pisanie — umiejętność zapisywania wymyślonego przez człowieka,
symbolicznego języka przy użyciu przeciwstawnego kciuka i palca
wskazującego.
Te trzy funkcje motoryczne są charakterystyczne dla człowieka i każda
z nich jest wynikiem pracy rozwiniętej u człowieka kory mózgowej.
Wymienione powyżej trzy umiejętności motoryczne opierają się
na wyjątkowych dla człowieka zdolnościach sensorycznych:
1. Zdolności widzenia pozwalającej przeczytać symboliczny, wymy-
ślony przez człowieka język.
51
52
Subtelna rewolucja. Wykorzystaj potencjał swojego malucha od pierwszego dnia życia
2. Zdolności słuchu umożliwiającej zrozumienie tego symbolicznego
języka.
3. Zdolności czucia dającej możliwość identyikowania obiektów je-
dynie przez dotyk, bez potwierdzania wrażenia dotykowego przez
zmysł wzroku, słuchu, powonienia lub smaku.
Każda z wyżej wymienionych zdolności sensorycznych jest charakte-
rystyczna jedynie dla człowieka i jest funkcją kory mózgowej.
Po przestudiowaniu wczesnego rozwoju zarówno dzieci zdrowych, jak
i z uszkodzeniem mózgu doszliśmy do wniosku, iż rozwój każdej z wy-
mienionych funkcji przebiega w siedmiu etapach, które obejmują okres
od urodzenia dziecka do ukończenia przez nie sześciu lat.
Siedem etapów rozwijania się funkcji odpowiada siedmiu stadiom
rozwoju mózgu, podczas których kształtują się różne jego części. Dziecko
ma te części mózgu od urodzenia, ale dopiero później, w miarę ich dojrze-
wania i rozwoju, stają się one funkcjonalne.
Stadium I Wczesny rozwój pnia mózgu i rdzenia.
Stadium II Pień mózgu i wczesny rozwój obszarów podkorowych.
Stadium III Śródmózgowie i obszary podkorowe.
Stadium IV Wczesny rozwój kory mózgowej.
Stadium V
Początkowy rozwój kory.
Stadium VI Prymitywny rozwój kory.
Stadium VII Zaawansowany rozwój kory.
Odkryliśmy, że w przypadku rozwijających się normalnie dzieci osią-
ganie kolejnych stadiów rozwoju mózgu pokrywa się w czasie z osiąga-
niem kolejnych etapów rozwoju wspomnianych powyżej sześciu funkcji.
Siedem ważnych okresów w życiu dziecka (chociaż u każdego dziecka
mogą mieć nieco inne ramy czasowe) to:
Narodziny
2,5 miesiąca
7 miesięcy
12 miesięcy
18 miesięcy
36 miesięcy
72 miesiące
Plik z chomika:
basia1995x
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
ebooki(1)moooooooo
ebooki(1)moooooooo(1)
ebooki(1)moooooooo(10)
ebooki(1)moooooooo(11)
ebooki(1)moooooooo(12)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin