subtelna rewolucja. wykorzystaj potencjał swojego malucha od pierwszego dnia życia ebook.pdf

(42435 KB) Pobierz
1016540245.021.png
Spis treści
Podziękowania 7
Słowo wstępne 11
Wstęp 13
1. Co wiedzą matki? 17
2. W poszukiwaniu zdrowia 21
3. Nowy typ dziecka 27
4. Jak funkcjonuje mózg? 33
5. Noworodek 37
6. Uruchom zegar 43
7. Proil rozwojowy dziecka 51
8. Ocena stanu noworodka 59
9. Program sensoryczny dla noworodka 69
10. Program umożliwiający rozwój motoryczny noworodka 77
11. Druga ocena dziecka 95
12. Rozszerzenie programu rozwoju sensorycznego 107
13. Rozszerzenie programu
umożliwiającego rozwój motoryczny dziecka 121
14. Program rozwijania sprawności
językowej od 0 do 12 miesięcy 129
5
1016540245.028.png 1016540245.030.png
 
1016540245.001.png
 
 
 
1016540245.007.png
 
 
 
1016540245.008.png
 
 
 
 
 
 
1016540245.009.png 1016540245.010.png
 
 
 
 
1016540245.011.png
 
1016540245.012.png
6
Subtelna rewolucja. Wykorzystaj potencjał swojego malucha od pierwszego dnia życia
15. Trzecia ocena dziecka: świadome
odbieranie wrażeń zmysłowych i celowe reakcje 147
16. Program stymulacji sensorycznej na III etapie rozwoju 157
17. Program dający dziecku szansę
rozwoju motorycznego na etapie III 179
18. Czwarta ocena dziecka 193
19. Program stymulacji sensorycznej na etapie IV 205
20. Program dający szansę
rozwoju motorycznego na etapie IV 219
21. Co robić, a czego unikać 233
22. Subtelna rewolucja 243
Posłowie 247
O naszych dzieciach 249
O Instytucie 251
O autorach 253
Dodatek A Materiały dodatkowe 255
Dodatek B Ponowna ocena kampanii
na rzecz układania niemowląt do snu na wznak 259
Dodatek C Akcesoria, które możesz zrobić
dla dziecka samodzielnie 269
1016540245.013.png 1016540245.014.png
 
1016540245.015.png
 
 
 
1016540245.016.png
 
 
 
1016540245.017.png
 
 
 
 
 
 
1016540245.018.png 1016540245.019.png
 
 
 
 
1016540245.020.png
 
1016540245.022.png
7
Proil rozwojowy dziecka
P roil rozwojowy dziecka opracowany przez Instytut to opis najważniej-
szych etapów rozwoju zdrowego dziecka, jakie przechodzi ono od uro-
dzenia do ukończenia sześciu lat. Proil przedstawia progresywny rozwój
mózgu. Został opracowany na  podstawie wyników wieloletnich badań
nad rozwojem dziecka.
Doszliśmy do wniosku, że człowiek różni się od  innych istot żywych
sześcioma umiejętnościami.
Posiadanie tych umiejętności, za które odpowiada praca kory mózgo-
wej, jest charakterystyczne wyłącznie dla człowieka.
Trzy z  nich mają charakter motoryczny i  są  całkowicie uzależnione
od kolejnych trzech funkcji o charakterze sensorycznym.
Każdy człowiek posiada trzy funkcje motoryczne:
1. Chodzenie i bieganie w sposób naprzemienny (obie nogi poruszają
się równocześnie) w pozycji wyprostowanej.
2. Mówienie przy użyciu złożonego języka symbolicznego, powsta-
łego i  używanego w  sposób umowny i  zwyczajowy (na  przykład
języka angielskiego, chińskiego, hiszpańskiego, japońskiego, wło-
skiego itp.).
3. Pisanie — umiejętność zapisywania wymyślonego przez człowieka,
symbolicznego języka przy użyciu przeciwstawnego kciuka i palca
wskazującego.
Te trzy funkcje motoryczne są charakterystyczne dla człowieka i każda
z nich jest wynikiem pracy rozwiniętej u człowieka kory mózgowej.
Wymienione powyżej trzy umiejętności motoryczne opierają się
na wyjątkowych dla człowieka zdolnościach sensorycznych:
1. Zdolności widzenia pozwalającej przeczytać symboliczny, wymy-
ślony przez człowieka język.
51
1016540245.023.png 1016540245.024.png 1016540245.025.png
 
1016540245.026.png
 
 
 
1016540245.027.png
 
 
 
1016540245.029.png
 
 
 
 
 
 
 
1016540245.031.png 1016540245.032.png
 
 
 
 
1016540245.033.png
 
1016540245.034.png
52
Subtelna rewolucja. Wykorzystaj potencjał swojego malucha od pierwszego dnia życia
2. Zdolności słuchu umożliwiającej zrozumienie tego symbolicznego
języka.
3. Zdolności czucia dającej możliwość identyikowania obiektów je-
dynie przez dotyk, bez potwierdzania wrażenia dotykowego przez
zmysł wzroku, słuchu, powonienia lub smaku.
Każda z wyżej wymienionych zdolności sensorycznych jest charakte-
rystyczna jedynie dla człowieka i jest funkcją kory mózgowej.
Po przestudiowaniu wczesnego rozwoju zarówno dzieci zdrowych, jak
i z uszkodzeniem mózgu doszliśmy do wniosku, iż rozwój każdej z wy-
mienionych funkcji przebiega w  siedmiu etapach, które obejmują okres
od urodzenia dziecka do ukończenia przez nie sześciu lat.
Siedem etapów rozwijania się funkcji odpowiada siedmiu stadiom
rozwoju mózgu, podczas których kształtują się różne jego części. Dziecko
ma te części mózgu od urodzenia, ale dopiero później, w miarę ich dojrze-
wania i rozwoju, stają się one funkcjonalne.
Stadium I Wczesny rozwój pnia mózgu i rdzenia.
Stadium II Pień mózgu i wczesny rozwój obszarów podkorowych.
Stadium III Śródmózgowie i obszary podkorowe.
Stadium IV Wczesny rozwój kory mózgowej.
Stadium V
Początkowy rozwój kory.
Stadium VI Prymitywny rozwój kory.
Stadium VII Zaawansowany rozwój kory.
Odkryliśmy, że w przypadku rozwijających się normalnie dzieci osią-
ganie kolejnych stadiów rozwoju mózgu pokrywa się w  czasie z osiąga-
niem kolejnych etapów rozwoju wspomnianych powyżej sześciu funkcji.
Siedem ważnych okresów w  życiu dziecka (chociaż u  każdego dziecka
mogą mieć nieco inne ramy czasowe) to:
Narodziny
2,5 miesiąca
7 miesięcy
12 miesięcy
18 miesięcy
36 miesięcy
72 miesiące
1016540245.035.png 1016540245.036.png
 
1016540245.037.png
 
 
 
1016540245.038.png
 
 
 
1016540245.002.png
 
 
 
 
 
 
 
1016540245.003.png 1016540245.004.png
 
 
 
 
1016540245.005.png
 
1016540245.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin