rzuć na to okiem. rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie ebook.pdf
(
9335 KB
)
Pobierz
6
Rzu
na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie
Rozdzia
13.
Efektywno
czytania — ods
ona druga ...................................83
Rozdzia
14.
Antycypacja ............................................................................89
Rozdzia
15.
Czytaj m
�
drze, czyli selektywnie ............................................99
Rozdzia
16.
Regresja ...............................................................................103
Rozdzia
17.
Percepcja ..............................................................................113
Rozdzia
18.
Poprawa koncentracji — ods
ona druga ................................119
Rozdzia
19.
Efektywno
czytania — ods
ona trzecia ...............................125
Rozdzia
20.
Pojemno
uwagi ..................................................................129
Ods
anianie ............................................................................................................ 129
Ods
anianie i kropka .............................................................................................. 133
Rozdzia
21.
Czynniki poprawiaj
�
ce koncentracj
…
.....................................137
Miejsce, gdzie czytamy ...........................................................................................137
Muzyka a nauka ..................................................................................................... 138
Postawa przy czytaniu ........................................................................................... 139
Dieta ....................................................................................................................... 140
Tryb
ycia ............................................................................................................... 142
Rozdzia
22.
Poprawa koncentracji ...........................................................145
Poezja ..................................................................................................................... 145
Anagram ................................................................................................................. 147
Scrablaki ................................................................................................................ 148
Pary liczb ................................................................................................................ 148
Rozdzia
23.
Efektywno
czytania — ods
ona czwarta .............................163
Rozdzia
24.
Poprawa koncentracji ...........................................................167
Takie same ............................................................................................................. 169
Zmys
y .................................................................................................................... 170
Co le
y na stole (co pami
ˆ
tam z obrazka)? ........................................................... 170
Krzy
ówki ............................................................................................................... 172
Gry .......................................................................................................................... 176
Rysowanie .............................................................................................................. 178
Rozdzia
25.
Efektywno
czytania — ods
ona pi
�
ta ..................................185
Rozdzia
26.
Zako
‰
czenie ..........................................................................199
Dodatek A
Š
ród
a wykorzystane w ksi
�Œ
ce i polecana literatura ............201
Dodatek B
Poprawne odpowiedzi do
wicze
‰
.........................................203
Dodatek C
Tabela wyników ....................................................................215
8
Rzu
na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie
Rozdzia
1.
Dlaczego
szybkie czytanie?
Szybkie czytanie — wbrew pozorom — wcale nie jest domen
wspó
czesnych. Szybko czytali
Jean Rousseau, Napoleon Bonaparte, Balzac czy Roosevelt. Z kolei John Kennedy, który
równie
�
szybko czyta
, zainicjowa
kursy szybkiego czytania w sze
€
dziesi
‚
ciu miastach USA,
w których to kursach brali udzia
cz
onkowie senatu
1
. Mo
�
na powiedzie
€
,
�
e, jak wiele
innych rzeczy, „nowo
�
ytne” szybkie czytanie mia
o swój pocz
tek w wojsku. Otó
�
w czasie
II wojny
wiatowej odkryto,
�
e piloci samolotów wojskowych nie zawsze s
w stanie
rozpozna
€
widziane z daleka samoloty. Bior
c pod uwag
‚
,
�
e branie w warunkach wojennych
samolotu wroga za swój raczej nie jest wskazane, powsta
przyrz
d zwany tachistoskopem,
który wy
wietla
przez krótki czas na ekranie obrazy — w ró
�
nych odst
‚
pach czasu. Treningi
pilotów rozpocz
‚
to od pokazywania im do
€
du
�
ych zdj
‚€
sojuszniczych i wrogich maszyn
oraz d
ugiego czasu na
wietlania. Stopniowo skracano ten czas, przy okazji zmniejszaj
c
pokazywane obiekty. Odkryto, i
�
dzi
‚
ki
€
wiczeniom osoby te by
y zdolne odró
�
ni
€
bardzo
niewielkie samoloty, gdy czas ich wy
wietlania na ekranie wynosi
zaledwie 0,002 sekundy!
St
d by
ju
�
tylko krok do wyci
gni
‚
cia wniosku,
�
e skoro oczy potrafi
postrzega
€
obraz
z tak wielk
pr
‚
dko
ci
, równie
�
szybko
€
czytania b
‚
dzie mog
a by
€
zwi
‚
kszona. I rze-
czywi
cie pr
‚
dko
€
ta zosta
a zwi
‚
kszona, ale do ok. 400 s
ów na minut
‚
(SNM)
2
. Jest to
pr
‚
dko
€
znaczna, cho
€
oczywi
cie do
€
ma
a w porównaniu z wynikami osi
ganymi za
pomoc
regularnych kursów. Kursy takie zosta
y zapocz
tkowane w latach sze
€
dziesi
tych
XX wieku przez Amerykank
‚
Evelyn Wood. Zainspirowa
j
do tego bynajmniej nie problem
„wojskowy”, lecz fenomen jej profesora Lowella Leesa z Uniwersytetu Utah. Wood wr
‚
czy
a
mu kiedy
swoj
prac
‚
semestraln
w nadziei,
�
e za jaki
czas — po przeczytaniu — zostanie
jej ona zwrócona. Ten czas wyniós
… ok. 10 minut. Z oblicze
œ
, jakie wykona
a, wysz
o jej,
�
e profesor przeczyta
prac
‚
z pr
‚
dko
ci
ponad 2500 SNM! Co wi
‚
cej, dobrze j
zrozumia
,
gdy
�
wskazywa
mocne i s
abe strony poruszanych argumentów. Zainspirowana tym zda-
rzeniem Wood rozpocz
‚
a badania nad zjawiskiem „szybkiego czytania” i wkrótce stworzy
a
Instytut Dynamicznego Czytania.
Pocz
tkowo w metodach stosowanych przez ró
�
ne o
rodki do nauki szybkiego czytania
wykorzystywano przede wszystkim urz
dzenia techniczne, z czasem zacz
‚
to uczy
€
w natu-
ralnych warunkach, akcentuj
c zdolno
€
rozumienia czytanego tekstu, organizuj
c dobrze
1
Z. Szkutnik,
Kurs szybkiego czytania
,
„Wiedza i
£
ycie” 1990, nr 3 – 12.
2
T. Buzan,
Podr
cznik szybkiego czytania
, Ravi,
§
ód
¨
2002.
10
Rzu
na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie
czas i miejsce nauki oraz zwracaj
c uwag
na silnie rozbudzon
motywacj
3
. Tyle historii.
Ale czy dzisiaj jest nam potrzebne szybkie czytanie? Czy dzisiaj potrzebujemy szybko zdo-
bywa
wiedz
?
Czasami chcemy i musimy du
o czyta
!
Pewnego dnia w oczekiwaniu na przyjazd poci
gu wszed
�
em do dworcowego kiosku, aby
kupi
sobie co
�
do czytania na drog
. Po chwili rozmowy ze sprzedawc
zacz
li
�
my liczy
tytu
�
y prasowe znajduj
ce si
aktualnie w sprzeda
�
y. Doszli
�
my do liczby 115 i sprzedawca
stwierdzi
�
:
To jeszcze nie wszystko — jutro przychodz
kolejne
.
Na dzie
„
30 wrze
�
nia 2009
roku w ksi
garni internetowej Helion.pl znajdowa
�
o si
niemal 3500 tytu
�
ów, w ksi
garni
Merlin.pl — ponad 97 000 ksi
�
ek ró
�
nych wydawców
4
. W ten sam dzie
„
w ksi
garni
Empik.com w dziale ksi
�
ki mo
�
na by
�
o znale
“
oko
�
o 100 000 produktów
5
. Mamy co czyta
!
(Nie wspominaj
c ju
�
o stronach internetowych...). W wielu wypadkach
musimy du
o
czyta
, aby si
rozwija
, aby nie „wypa
�
z rynku”. Przeci
tna wiedza zdobyta w ci
gu
studiów po 5 – 10 latach jest ju
�
niewystarczaj
ca. A co maj
powiedzie
lekarze, ekonomi
�
ci,
informatycy czy prawnicy? Wiele informacji dociera do nas z radia lub telewizji. Jednak
nie da si
ukry
,
�
e zdecydowan
wi
kszo
�
nowych wiadomo
�
ci pozyskujemy za pomoc
CZYTANIA
— prasy, stron WWW, maili, faksów, listów, ksi
�
ek. Co wi
cej, nat
�
ok tych
informacji bardzo rzadko pozwala na czytanie ich po dwa – trzy razy. Wydaje si
wi
c,
�
e
szybkie czytanie powinno by
nieodzown
umiej
tno
�
ci
ludzi m
�
odych, dopiero ucz
cych
si
w szko
�
ach czy na uczelniach, jak równie
�
osób, które ju
�
wesz
�
y na wy
�
sze szczeble kariery
zawodowej. Nie chodzi wszak tylko o to, ILE przeczytamy, ale równie
�
— JAK. Czy b
dziemy
z naszego czytania du
�
o pami
ta
? Czy b
dziemy czytany tekst rozumie
? Bez szybkiego
czytania i zwi
zanych z tym
wicze
„
mo
�
e to by
znacznie utrudnione.
Skoro ju
�
wiemy, sk
d si
wzi
�
o szybkie czytanie, poznajmy w nast
pnym rozdziale kilka
faktów i mitów na jego temat.
3
Z. Szkutnik,
op. cit.
4
Za:
www.merlin.pl
.
5
Za:
www.empik.com
.
Rozdzia
2.
Mity dotycz
ce
szybkiego czytania
W tym rozdziale spróbujemy obali
kilka mitów na temat szybkiego czytania i czytania
(rozumianego jako uczenie si
) w ogóle. Mimo do
du
ej liczby ró
nego rodzaju szkó
�
szybkiego czytania wielu ludzi traktuje „szybkoczytaczy” jak sekciarzy
1
, a o szybkim czytaniu
tylko gdzie
co
s
�
ysza
�
o.
Mity ogólne
Szybkie czytanie zabija przyjemno
lektury,
rozkoszowanie si
pi
knem literatury
Szybkie czytanie to narz
dzie do zdobywania wiedzy, do szybszego zaznajamiania si
z lite-
ratur
, gazetami. I nikt nie wykonuje
adnej operacji na mózgu, która uniemo
liwia nam
czytanie wolne! To tak jak z jazd
dobrym samochodem — mo
emy jecha
20 km/h, ale
i 130 km/h. Maluchem to raczej mniej ni
wi
cej. Po drugie to jest TWOJE czytanie i tak
naprawd
mo
esz czyta
, jak szybko chcesz — czy to powie
ci, czy gazety, czy podr
cznik
do nauki ekonomii. Mówi
c inaczej — gdy umiesz szybko czyta
, z informacjami z prasy czy
wiadomo
ciami potrzebnymi na egzamin mo
esz zapozna
si
szybko. A pi
knem opisów
w
Nad Niemnem
mo
esz si
rozkoszowa
...
Anegdotka
Rozmawiam z pewn
potencjaln
uczestniczk
kursu.
Ona: Wiesz, bo jak czytam np.
Nad Niemnem
, to bym si
chcia
�
a rozkoszowa
pi
knem
opisów lasów, drzew itp.
Ja: Ale przecie
b
dziesz mog
�
a czyta
wolno, nie dokonujemy
adnych operacji na mózgu,
gdy chcesz czyta
wolno, to czytasz.
Kilka dni po tej rozmowie na jednym z wyk
�
adów pokazowych starsza wiekiem nauczycielka
j
zyka polskiego mówi: „Gdybym ja wiedzia
�
a,
e jest co
takiego jak szybkie czytanie, to te
wszystkie d
�
ugie opisy w
Nad Niemnem
raz dwa bym przeczyta
�
a, a nie m
czy
�
a si
”.
Wszystko zale
y od celu czytania!
1
„Z jakiej sekty jeste
cie?” — takie pytanie zada
�
mi kiedy
wysoko postawiony pracownik
pewnej uczelni.
Plik z chomika:
basia1995x
Inne pliki z tego folderu:
autocad 2005 i 2005 pl full.pdf
(22413 KB)
intensywny kurs przywództwa. szybki program rozwoju zdolności przywódczych full.pdf
(9732 KB)
płytki umysł. jak internet wpływa na nasz mózg helion.pdf
(34503 KB)
analiza statystyczna. microsoft excel 2010 pl cała książka.pdf
(27781 KB)
matematyczne-szkielko-i-oko.-mniej-i-bardziej-powazne-zastosowania-matmy full scan.pdf
(28897 KB)
Inne foldery tego chomika:
ebooki(1)moooooooo
ebooki(1)moooooooo(1)
ebooki(1)moooooooo(10)
ebooki(1)moooooooo(11)
ebooki(1)moooooooo(12)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin