rzuć na to okiem. rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie ebook.pdf

(9335 KB) Pobierz
888471561.003.png
6
Rzu na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie
Rozdzia 13. Efektywno czytania — ods ona druga ...................................83
Rozdzia 14. Antycypacja ............................................................................89
Rozdzia 15. Czytaj m drze, czyli selektywnie ............................................99
Rozdzia 16. Regresja ...............................................................................103
Rozdzia 17. Percepcja ..............................................................................113
Rozdzia 18. Poprawa koncentracji — ods ona druga ................................119
Rozdzia 19. Efektywno czytania — ods ona trzecia ...............................125
Rozdzia 20. Pojemno uwagi ..................................................................129
Ods anianie ............................................................................................................ 129
Ods anianie i kropka .............................................................................................. 133
Rozdzia 21. Czynniki poprawiaj ce koncentracj .....................................137
Miejsce, gdzie czytamy ...........................................................................................137
Muzyka a nauka ..................................................................................................... 138
Postawa przy czytaniu ........................................................................................... 139
Dieta ....................................................................................................................... 140
Tryb   ycia ............................................................................................................... 142
Rozdzia 22. Poprawa koncentracji ...........................................................145
Poezja ..................................................................................................................... 145
Anagram ................................................................................................................. 147
Scrablaki ................................................................................................................ 148
Pary liczb ................................................................................................................ 148
Rozdzia 23. Efektywno czytania — ods ona czwarta .............................163
Rozdzia 24. Poprawa koncentracji ...........................................................167
Takie same ............................................................................................................. 169
Zmys y .................................................................................................................... 170
Co le   y na stole (co pami ˆ tam z obrazka)? ........................................................... 170
Krzy   ówki ............................................................................................................... 172
Gry .......................................................................................................................... 176
Rysowanie .............................................................................................................. 178
Rozdzia 25. Efektywno czytania — ods ona pi ta ..................................185
Rozdzia 26. Zako czenie ..........................................................................199
Dodatek A Š ród a wykorzystane w ksi �Œ ce i polecana literatura ............201
Dodatek B Poprawne odpowiedzi do wicze .........................................203
Dodatek C Tabela wyników ....................................................................215
8
Rzu na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie
Rozdzia 1.
Dlaczego
szybkie czytanie?
Szybkie czytanie — wbrew pozorom — wcale nie jest domen wspó czesnych. Szybko czytali
Jean Rousseau, Napoleon Bonaparte, Balzac czy Roosevelt. Z kolei John Kennedy, który
równie szybko czyta , zainicjowa kursy szybkiego czytania w sze ­€ dziesi ciu miastach USA,
w których to kursach brali udzia cz onkowie senatu 1 . Mo na powiedzie , e, jak wiele
innych rzeczy, „nowo ytne” szybkie czytanie mia o swój pocz tek w wojsku. Otó w czasie
II wojny ­ wiatowej odkryto, e piloci samolotów wojskowych nie zawsze s w stanie
rozpozna widziane z daleka samoloty. Bior c pod uwag , e branie w warunkach wojennych
samolotu wroga za swój raczej nie jest wskazane, powsta przyrz d zwany tachistoskopem,
który wy ­ wietla przez krótki czas na ekranie obrazy — w ró nych odst pach czasu. Treningi
pilotów rozpocz to od pokazywania im do ­€ du ych zdj ‚€ sojuszniczych i wrogich maszyn
oraz d ugiego czasu na ­ wietlania. Stopniowo skracano ten czas, przy okazji zmniejszaj c
pokazywane obiekty. Odkryto, i dzi ki wiczeniom osoby te by y zdolne odró ni bardzo
niewielkie samoloty, gdy czas ich wy ­ wietlania na ekranie wynosi zaledwie 0,002 sekundy!
St d by ju tylko krok do wyci gni cia wniosku, e skoro oczy potrafi postrzega obraz
z tak wielk pr dko ­ ci , równie szybko ­€ czytania b dzie mog a by zwi kszona. I rze-
czywi ­ cie pr dko ­€ ta zosta a zwi kszona, ale do ok. 400 s ów na minut (SNM) 2 . Jest to
pr dko ­€ znaczna, cho oczywi ­ cie do ­€ ma a w porównaniu z wynikami osi ganymi za
pomoc regularnych kursów. Kursy takie zosta y zapocz tkowane w latach sze ­€ dziesi tych
XX wieku przez Amerykank Evelyn Wood. Zainspirowa j do tego bynajmniej nie problem
„wojskowy”, lecz fenomen jej profesora Lowella Leesa z Uniwersytetu Utah. Wood wr czy a
mu kiedy ­ swoj prac semestraln w nadziei, e za jaki ­ czas — po przeczytaniu — zostanie
jej ona zwrócona. Ten czas wyniós … ok. 10 minut. Z oblicze œ , jakie wykona a, wysz o jej,
e profesor przeczyta prac z pr dko ­ ci ponad 2500 SNM! Co wi cej, dobrze j zrozumia ,
gdy wskazywa mocne i s abe strony poruszanych argumentów. Zainspirowana tym zda-
rzeniem Wood rozpocz a badania nad zjawiskiem „szybkiego czytania” i wkrótce stworzy a
Instytut Dynamicznego Czytania.
Pocz tkowo w metodach stosowanych przez ró ne o ­ rodki do nauki szybkiego czytania
wykorzystywano przede wszystkim urz dzenia techniczne, z czasem zacz to uczy w natu-
ralnych warunkach, akcentuj c zdolno ­€ rozumienia czytanego tekstu, organizuj c dobrze
1 Z. Szkutnik, Kurs szybkiego czytania , „Wiedza i £ ycie” 1990, nr 3 – 12.
2 T. Buzan, Podr cznik szybkiego czytania , Ravi, § ód ¨ 2002.
888471561.004.png 888471561.005.png
 
10
Rzu na to okiem. Rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie
czas i miejsce nauki oraz zwracaj c uwag na silnie rozbudzon motywacj 3 . Tyle historii.
Ale czy dzisiaj jest nam potrzebne szybkie czytanie? Czy dzisiaj potrzebujemy szybko zdo-
bywa wiedz ?
Czasami chcemy i musimy du o czyta !
Pewnego dnia w oczekiwaniu na przyjazd poci gu wszed em do dworcowego kiosku, aby
kupi sobie co do czytania na drog . Po chwili rozmowy ze sprzedawc zacz li my liczy
tytu y prasowe znajduj ce si aktualnie w sprzeda y. Doszli my do liczby 115 i sprzedawca
stwierdzi : To jeszcze nie wszystko — jutro przychodz kolejne . Na dzie 30 wrze nia 2009
roku w ksi garni internetowej Helion.pl znajdowa o si niemal 3500 tytu ów, w ksi garni
Merlin.pl — ponad 97 000 ksi ek ró nych wydawców 4 . W ten sam dzie w ksi garni
Empik.com w dziale ksi ki mo na by o znale oko o 100 000 produktów 5 . Mamy co czyta !
(Nie wspominaj c ju o stronach internetowych...). W wielu wypadkach musimy du o
czyta , aby si rozwija , aby nie „wypa z rynku”. Przeci tna wiedza zdobyta w ci gu
studiów po 5 – 10 latach jest ju niewystarczaj ca. A co maj powiedzie lekarze, ekonomi ci,
informatycy czy prawnicy? Wiele informacji dociera do nas z radia lub telewizji. Jednak
nie da si ukry , e zdecydowan wi kszo nowych wiadomo ci pozyskujemy za pomoc
CZYTANIA — prasy, stron WWW, maili, faksów, listów, ksi ek. Co wi cej, nat ok tych
informacji bardzo rzadko pozwala na czytanie ich po dwa – trzy razy. Wydaje si wi c, e
szybkie czytanie powinno by nieodzown umiej tno ci ludzi m odych, dopiero ucz cych
si w szko ach czy na uczelniach, jak równie osób, które ju wesz y na wy sze szczeble kariery
zawodowej. Nie chodzi wszak tylko o to, ILE przeczytamy, ale równie — JAK. Czy b dziemy
z naszego czytania du o pami ta ? Czy b dziemy czytany tekst rozumie ? Bez szybkiego
czytania i zwi zanych z tym wicze mo e to by znacznie utrudnione.
Skoro ju wiemy, sk d si wzi o szybkie czytanie, poznajmy w nast pnym rozdziale kilka
faktów i mitów na jego temat.
3 Z. Szkutnik, op. cit.
4 Za: www.merlin.pl .
5 Za: www.empik.com .
888471561.001.png 888471561.002.png
 
Rozdzia 2.
Mity dotycz ce
szybkiego czytania
W tym rozdziale spróbujemy obali kilka mitów na temat szybkiego czytania i czytania
(rozumianego jako uczenie si ) w ogóle. Mimo do du ej liczby ró nego rodzaju szkó
szybkiego czytania wielu ludzi traktuje „szybkoczytaczy” jak sekciarzy 1 , a o szybkim czytaniu
tylko gdzie co s ysza o.
Mity ogólne
Szybkie czytanie zabija przyjemno lektury,
rozkoszowanie si pi knem literatury
Szybkie czytanie to narz dzie do zdobywania wiedzy, do szybszego zaznajamiania si z lite-
ratur ­ , gazetami. I nikt nie wykonuje adnej operacji na mózgu, która uniemo liwia nam
czytanie wolne! To tak jak z jazd ­ dobrym samochodem — mo emy jecha 20 km/h, ale
i 130 km/h. Maluchem to raczej mniej ni wi cej. Po drugie to jest TWOJE czytanie i tak
naprawd mo esz czyta , jak szybko chcesz — czy to powie ci, czy gazety, czy podr cznik
do nauki ekonomii. Mówi ­ c inaczej — gdy umiesz szybko czyta , z informacjami z prasy czy
wiadomo ciami potrzebnymi na egzamin mo esz zapozna si szybko. A pi knem opisów
w Nad Niemnem mo esz si rozkoszowa ...
Anegdotka
Rozmawiam z pewn ­ potencjaln ­ uczestniczk ­ kursu.
Ona: Wiesz, bo jak czytam np. Nad Niemnem , to bym si chcia a rozkoszowa pi knem
opisów lasów, drzew itp.
Ja: Ale przecie b dziesz mog a czyta wolno, nie dokonujemy adnych operacji na mózgu,
gdy chcesz czyta wolno, to czytasz.
Kilka dni po tej rozmowie na jednym z wyk adów pokazowych starsza wiekiem nauczycielka
j zyka polskiego mówi: „Gdybym ja wiedzia a, e jest co takiego jak szybkie czytanie, to te
wszystkie d ugie opisy w Nad Niemnem raz dwa bym przeczyta a, a nie m czy a si ”.
Wszystko zale y od celu czytania!
1 „Z jakiej sekty jeste cie?” — takie pytanie zada mi kiedy wysoko postawiony pracownik
pewnej uczelni.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin