nlp dla menedżera cała książka.pdf

(10950 KB) Pobierz
888536537.001.png
4
NLP dla menedżera
Wizualizacja konkurencji
219
17
Percepcja a rzeczywistość
225
18
19
Coaching prelegenta
231
Koło ryzyka
237
20
Strategia siedmiu kroków
245
21
Realizacja celów
255
22
Zaufanie w zespołach wirtualnych
265
23
24
Zarządzanie czasem
i zastosowanie techniki Orange Circle Thinking
277
Modelowanie doskonałości:
jak rozwinąć umiejętności, których Ci potrzeba
Część IV
Wstęp
291
Metoda i technika modelowania
293
25
Strategia kreatywności Walta Disneya
303
26
27
Przykład modelowania: sztuka obsługi klienta
309
Przykład modelowania:
modelowanie doskonałości w doradztwie podatkowym
28
319
Uwolnij się od nawyku — raz na zawsze!
329
29
Słowniczek
335
Dane kontaktowe autorów
347
Skorowidz
349
888536537.002.png
21
Strategia siedmiu kroków
Bob Janes
Interesy nie szły dobrze; większość osób z zewnątrz uważała, że firma tonie. Jednak
według pracowników wszystko było w porządku. To prawda, że na rynku nastąpiło
chwilowe zachwianie równowagi — ale takie wahania miały także miejsce w przeszłości
i sytuacja zawsze wracała do normy po roku lub dwóch. „To cecha naszej branży
— zawsze tak było, od kiedy tylko rozpoczęliśmy działalność” — mówili ludzie.
Prawda była taka, że należało postawić tę firmę na nogi, pchnąć ją w dobrym kierunku,
wyznaczyć nowe cele i — przede wszystkim — sprawić, by znowu zaczęła przynosić zyski.
W ciągu dwóch lat udało nam się zrealizować skomplikowany program zmian, w któ-
rym wiele elementów było wzajemnie od siebie zależnych. Ten rozdział opowiada wła-
śnie o tym, zajmując się jedną z najważniejszych kwestii — tworzeniem i realizacją wspól-
nej strategii biznesowej. „Strategię” należy zdefiniować jako wspólne dla wszystkich
pracowników rozumienie kierunku, w którym podą-
ża organizacja; określenie tego, co ważne w jej dzia-
łalności, a także tego, w jaki sposób należy zainwe-
stować energię i zasoby.
„»Strategię« należy zdefiniować
jako wspólne dla wszystkich
pracowników rozumienie
kierunku, w którym podąża
organizacja; określenie tego,
co ważne w jej działalności,
a także tego, w jaki sposób
należy zainwestować energię
i zasoby”.
W przypadku omawianej tu organizacji, tradycyjnie
członkowie kierownictwa wyższego szczebla i zespół
planistów wspólnie przygotowywali strategię bizne-
sową dla swojej firmy. Następnie, dokument ten dru-
kowano i w dużych, szarych segregatorach różnymi
kanałami rozsyłano do wszystkich działów w firmie.
Jednak nic się nie zmieniało. Ludzie zapamiętywali niektóre z fraz na miesiąc lub dwa
— a jeśli układ graficzny był ciekawy, może nawet nieco dłużej — lecz nie miało to
żadnego wpływu na ich pracę.
246
NLP dla menedżera
Nasze pierwsze zadanie polegało na zwiększeniu efektywności zespołu zarządzającego
poprzez zmniejszenie ilości jego członków — z 21 do 5 lub 6 osób — i jasne wyznacze-
nie obowiązków dla każdego z nich. Na przykład, do tej pory dyrektor odpowiedzialny
za produkcję wzywał na każde zebranie dyrektora każdego z sześciu zakładów produk-
cyjnych, wchodzących w skład firmy. Kiedy już nowy zespół zaczął działać, skupiliśmy
się na tworzeniu bardziej pragmatycznej strategii działania.
Podęliśmy decyzję, by spotykać się w siedzibie firmy. Chciałem w ten sposób zakotwi-
czyć tam nowy sposób postępowania, który zamierzaliśmy wprowadzić. Pragnąłem
także pokazać pracownikom organizacji, że dzieje się coś nowego. Zdawaliśmy sobie
sprawę, że, decydując się na spotkania w siedzibie firmy, ryzykujemy, iż w czasie lunchu
czy przerw na kawę, uczestników mogą pochłonąć wewnętrzne sprawy firmy. Dlatego
podjęliśmy odpowiednie kroki, dokonując poważnego przeramowania już na samym
początku. Dopasowaliśmy się do grupy i objęliśmy przywództwo, dzięki czemu udało
nam się przekonać członków zespołu do podjęcia zobowiązania o stuprocentowej
obecności przez cały czas trwania prac nad rozwojem projektu. Spotykaliśmy się w sali
konferencyjnej, znajdującej się pośród innych pokojów biurowych.
Przygotowaliśmy salę tak, by stworzyć optymalne warunki umożliwiające koncentrację,
pełne zaangażowanie i kreatywną pracę członków zespołu. Schemat przedstawiający
„strategiczną wizję” (rysunek 21.1) został powiększony tak, że zajmował całą ścianę na-
przeciwko drzwi. Był to główny instrument, służący przygotowaniu nowej strategii. By
móc odczytać słowa zapisane na górze, ludzie musieli unieść głowy. W ten sposób byli
cały czas zachęcani do kreatywnego myślenia.
Usunęliśmy krzesła i stoły, by nie zakłócać przepływu energii, a także by zniechęcić
uczestników do przynoszenia ze sobą laptopów. Jak ma się to do normalnych zebrań
z prezentacjami w PowerPoincie, tradycyjnym wyglądem sali narad itp.?
Uwagi: By przygotować schemat w takich rozmiarach, został on zeskanoway i po-
większony. Następnie wydrukowaliśmy poszczególne fragmenty na kartkach formatu
A4 i powiększyliśmy je na kserokopiarce do formatu A3. Zostały one połączone za
pomocą przeźroczystej taśmy.
Już wcześniej przygotowaliśmy zespół na nowe metody pracy, jednak kiedy ludzie weszli
do sali, wydawali się onieśmieleni. Udało nam się zastąpić znane, wygodne otoczenie
nowym, które zachęcało do kreatywności, wciąż jednak znajdowaliśmy się w siedzibie
firmy. Łatwiej byłoby nam pracować gdzieś poza tym budynkiem, może w hotelu, lecz
w takim przypadku przeniesienie nowych doświadczeń na grunt firmy byłoby dla ze-
społu znacznie trudniejsze.
Kiedy wszyscy zebrali się w sali, opowiedzieliśmy dokładnie o tym, co zamierzaliśmy
zrealizować. Pomogło to członkom zespołu przygotować się psychicznie do pracy.
21 Strategia siedmiu kroków
247
Rysunek 21.1.
Strategiczna wizja
888536537.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin